Artykuł
Jak poprawić błędy?
Jak poprawić błędy?
Jakub Zamiejski
Często się zdarza, że płatnik składek w przekazywanych do ZUS dokumentach ubezpieczeniowych popełnia błędy. Jest on wówczas zobowiązany do ich korekty i przekazania poprawnych danych.
W komplecie dokumentów korygujących należy złożyć deklarację rozliczeniową korygującą zawierającą rozliczenia, których płatnik składek miał obowiązek dokonać za dany miesiąc, oraz imienne raporty miesięczne korygujące, wyłącznie za tych ubezpieczonych, za których płatnik dokonuje korekty. Imienny raport miesięczny korygujący powinien być oznaczony tym samym numerem (w polu identyfikator raportu) co deklaracja rozliczeniowa, do której jest załączony. Jeżeli natomiast płatnik dokonuje korekty danych znajdujących się wyłącznie na deklaracji rozliczeniowej, to składa wyłącznie korektę deklaracji rozliczeniowej.
Przykład
Płatnik składek przekazał do ZUS komplet dokumentów rozliczeniowych (deklaracja rozliczeniowa i imienne raporty miesięczne) oznaczonych numerem identyfikatora 01. Po pewnym okresie stwierdził, iż nie naliczył składki na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych od umów zleceń. Zleceniobiorcy podlegali obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym, a zatem składka od tych umów powinna być odprowadzona.
Za dany miesiąc płatnik powinien złożyć deklarację rozliczeniową korygującą oznaczoną identyfikatorem 02. Do deklaracji tej nie dołącza imiennych raportów miesięcznych, gdyż składka na FGŚP występuje tylko na poziomie deklaracji rozliczeniowej.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right