Artykuł
Likwidacja działalności gospodarczej
Likwidacja działalności gospodarczej
Tomasz Wojewoda
Na osobach fizycznych likwidujących działalność gospodarczą ciążą obowiązki w zakresie podatku dochodowego i podatku od towarów i usług. W zależności od tego, czy przedsiębiorca ostatecznie likwiduje działalność czy też jedynie zmienia formę jej prowadzenia, różny jest zakres tych obowiązków.
Podatek dochodowy od osób fizycznych
Zasady ustalania dochodu w przypadku likwidacji działalności gospodarczej
W podatku dochodowym generalne zasady postępowania w przypadku likwidacji działalności gospodarczej zawiera art. 24 ust. 3 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn.zm.). Zgodnie z tym przepisem, w razie zawiadomienia urzędu skarbowego o likwidacji działalności gospodarczej, dochód ustala się szacunkowo przy zastosowaniu do wartości ustalonej według cen zakupu pozostałych na dzień likwidacji towarów handlowych, materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, wyrobów gotowych, braków i odpadków oraz rzeczowych składników majątku związanego z wykonywaną działalnością, nie będących środkami trwałymi (tj. wyposażenia) takiego wskaźnika procentowego, jaki wynika z udziału dochodu w przychodach w okresie ostatnich trzech miesięcy poprzedzających miesiąc, w którym nastąpiła likwidacja działalności, a jeżeli w tym okresie dochód nie wystąpił w roku podatkowym poprzedzającym rok, w którym nastąpiła likwidacja.
Wskaźnik procentowy wynikający z udziału dochodu w przychodach należy przyjąć w pełnych procentach, pomijając cyfry po przecinku. Natomiast obliczony dochód z remanentu likwidacyjnego należy zaokrąglić do pełnego złotego w ten sposób, że kwoty poniżej 50 gr zaokrąglić w dół przez odrzucenie, a kwoty od 50 gr wzwyż zaokrąglić do góry do pełnego złotego.
Podatnicy prowadzący podatkową księgę przychodów i rozchodów, zgodnie z § 27 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 15 grudnia 2000 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz.U. Nr 116, poz. 1222), w przypadku likwidacji działalności są obowiązani do sporządzenia i wpisania do księgi spisu z natury towarów handlowych, materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, wyrobów gotowych, braków i odpadów, a także wyposażenia. Podatnik jest obowiązany dokonać wyceny składników objętych spisem (również wyposażenia) według cen zakupu. Cena zakupu, w rozumieniu omawianego rozporządzenia, jest to cena, jaką nabywca płaci za zakupione składniki majątku, pomniejszona o podatek od towarów i usług podlegający odliczeniu zgodnie z ustawą o VAT oraz obniżona o rabaty, opusty, inne podobne obniżenia. W przypadku importu cenę zakupu zwiększa się o należne cło, podatek akcyzowy oraz opłaty celne dodatkowe. W sytuacji otrzymania składnika majątku w drodze darowizny lub spadku jako cenę zakupu przyjmuje się wartość odpowiadającą cenie zakupu takiego samego lub podobnego składnika.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right