Jakość produktu ubezpieczeniowego
Jakość produktu ubezpieczeniowego
dr Tomasz Bernat, Katedra Mikroekonomii Uniwersytetu Szczecińskiego, broker ubezpieczeniowy
Ubezpieczenie jest produktem finansowym, mającym nieść ochronę osobom narażonym na różne ryzyka. Jak każdy produkt, ubezpieczenie powinno posiadać wiele cech zarówno tych podstawowych, jak i dodatkowych.
Ubezpieczenie jest szczególną formą produktu usługą, która nie ma fizycznej postaci. A zatem, czym jest produkt? Można o nim mówić na wiele sposobów w zależności od osoby, miejsca, czasu, nastawienia itp. Ogólnie definiuje się go jako zbiór korzyści (przyjemności, użyteczności) dla nabywcy. Z punktu widzenia sprzedawcy jest on tym, co daje się sprzedać i na czym można zarobić1.
Kupujący interesuje się przy zakupie produktu zwykle jedną lub kilkoma głównymi korzyściami, cechami produktu, które ostatecznie warunkują wybór. Stanowią one istotę produktu. Pozostałe cechy, składające się na rzeczywisty produkt i towarzyszące mu usługi, nazywane są dodatkami.
Ubezpieczenie jest usługą, której zadaniem jest łagodzenie (lub w pełni likwidowanie) negatywnych skutków zdarzeń losowych przez rozłożenie ciężaru tego łagodzenia na wiele jednostek, którym takie zdarzenia zagrażają. Jakie ma to znaczenie dla nabywcy ubezpieczenia? Dzięki tej usłudze może on uwolnić się od finansowego problemu związanego z powstaniem strat. Definicja powyższa pokazuje łagodzenie negatywnych skutków następstw wypadków.