Artykuł
Postępowanie ustalające kapitał początkowy
Postępowanie ustalające kapitał początkowy
Agnieszka Barszczewska
Od dwóch lat, czyli od wejścia w życie ustawy emerytalnej, ubezpieczeni i płatnicy składek mają obowiązek przekazywania ZUS dokumentacji, na podstawie której będzie ustalany kapitał początkowy. Jednak dopiero 15 września 2000 r. weszły w życie przepisy wykonawcze określające szczegółowe zasady tej procedury.
Na podstawie art. 175 ustawy emerytalnej płatnicy składek są zobowiązani do przekazywania Zakładowi Ubezpieczeń Społecznych, w terminie i trybie ustalonym przez organ rentowy, dokumentacji umożliwiającej ustalenie kapitału początkowego. Szczegółowy tryb tego postępowania określa rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 17 sierpnia 2000 r. w sprawie szczegółowych zasad współpracy Zakładu Ubezpieczeń Społecznych z ubezpieczonymi i płatnikami składek w zakresie ustalania kapitału początkowego (Dz.U. Nr 72, poz. 846), które weszło w życie 15 września 2000 r.