ENS Wniosek o wypłatę niezrealizowanych świadczeń po osobie uprawnionej do świadczeń emerytalno-rentowych, sygn. ENS
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz.U. 2018 poz. 1270).
Wypełnij
ZUS ENS to deklaracja umożliwiająca staranie się o niewypłacone świadczenia emerytalno-rentowe po osobie zmarłej, której to świadczenia te przysługują do dnia śmierci. Formularz obowiązuje od dnia 2 sierpnia i zastąpił dotychczasowy formularz ZUS Rp-18.
Do wniosku została dołączona szczegółowa strona informująca m.in. jaką sprawę można załatwić za pomocą deklaracji, kto jest uprawniony do otrzymania niezrealizowanych świadczeń oraz w jakim czasie można złożyć wniosek.
Wniosek można złożyć przed upływem 12 miesięcy od dnia śmierci osoby, której świadczenia przysługiwały. Wraz z deklaracją należy również dostarczyć dokumenty, na podstawie których zostanie ustalona zasadność wniosku, tj. odpis aktu zgonu, w przypadku małżonka - odpis aktu małżeństwa, w przypadku dzieci - odpis aktu urodzenia, lub inne dowody potwierdzające prowadzenie wspólnego gospodarstwa, lub iż wnioskodawca przyczynił się do utrzymania osoby zmarłej.
Ważna informacja! Osobie wnioskującej, która mieszka na terenie Polski od wypłaconego niezrealizowanego świadczenia zostanie pobrana i odprowadzona do urzędu skarbowego zaliczka na podatek dochodowy od osób fizycznych w wysokości 18%.