Wniosek o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzającego stan zaległości w podatkach
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. 2021 poz. 1540).
Wypełnij
Wniosek o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzającego stan zaległości może złożyć każdy zainteresowany, kto ma interes prawny w uzyskaniu tego zaświadczenia np. w sytuacji starania się o kredyt bank może jego wymagać lub sklep przy zakupach na raty.
Wniosek można złożyć w dowolnym czasie osobiście w siedzibie urzędu skarbowego lub urzędzie skarbowym dla największych podmiotów, wysłać listownie na adres US lub przekazać za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
Urząd skarbowy wyda zaświadczeni, tylko jeżeli zostanie złożony kompletny wniosek. Należy pamiętać aby podać na nim:
- identyfikator podatkowy (NIP lub PESEL),
- imię/imiona i nazwisko lub nazwę oraz adres (zamieszkania lub pobytu, siedziby albo miejsca prowadzenia działalności),
- cel wydania zaświadczenia oraz miejsca jego przedłożenia,
- ilość egzemplarzy zaświadczenia, która ma zostać wydana.
Do wniosku należy również dołączyć dowód wniesienia opłaty skarbowej (potwierdzenie przelewu, skan lub zdjęcie).
Urząd będzie potrzebował również informacji czy zaświadczenie ma dotyczyć braku zaległości w podatkach czy informacji o stanie zaległości. W sytuacji kiedy organ podatkowy ujawni zaległość, a wniosek zostanie złożony o zaświadczenie o niezaleganiu, odrzuci wniosek i wyda postanowienie o odmowie w sprawie zaświadczenia.