Wniosek o refundację opłaconej składki na ubezpieczenie pojazdów samochodowych (OC/AC), sygn. EOC/AC
Wypełnij
1. Wniosek stanowi podstawę do wszczęcia postępowania w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) o rozpatrzenie uprawnień i przyznanie inwalidzie wojennemu lub wojskowemu refundacji składki na obowiązkowe ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów samochodowych (OC) / na dobrowolne ubezpieczenie casco pojazdów samochodowych (AC). Wniosek może zostać przesłany za pośrednictwem przedsiębiorcy uprawnionego do wykonywania działalności pocztowej w obrocie krajowym lub zagranicznym albo złożony przez osobę zainteresowaną w ZUS.
2. W imieniu osoby zainteresowanej wniosek może złożyć także:
- pełnomocnik, przedstawiciel ustawowy, opiekun prawny,
- opiekun faktyczny – jeżeli przedstawiciel ustawowy lub opiekun prawny nie wykonuje swoich obowiązków wynikających ze sprawowania opieki nad osobą zainteresowaną.
3. Pełnomocnikiem, o którym mowa w ust. 2 pkt 1, może być każda osoba fizyczna, która nie jest ograniczona w zdolności do czynności prawnych, jeżeli działa na podstawie pełnomocnictwa.
4. W przypadku, gdy przy dokonywaniu czynności przed organem rentowym zainteresowany, mający pełną zdolność do czynności prawnych, nie może złożyć podpisu, podpis składa inna upoważniona przez niego osoba, nieograniczona w zdolności do czynności prawnych. Osoba składająca podpis za zainteresowanego składa oświadczenie o przyczynach uniemożliwiających złożenie podpisu przez zainteresowanego, podając następujące swoje dane identyfikacyjne: imię i nazwisko, datę urodzenia, numer PESEL, a jeżeli nie nadano tego numeru – serię i numer dowodu osobistego lub paszportu oraz adres zamieszkania i adres do korespondencji.
5. Refundacji z tytułu opłaconej składki dokonuje się po okazaniu przez inwalidę wojennego lub wojskowego oryginałów dokumentów:
- umowy ubezpieczenia,
- dowodu opłacenia składki,
- dowodu rejestracyjnego pojazdu na okoliczność, czy inwalida ten jest właścicielem/współwłaścicielem pojazdu samochodowego.
6. Dopuszcza się przyjmowanie uwierzytelnionych kopii polisy, dowodu opłacenia składki i dowodu rejestracyjnego pojazdu samochodowego, jeżeli uwierzytelnienia tych dokumentów dokonał ubezpieczyciel. W przypadku uwierzytelnienia dokumentów przez inny podmiot, inwalida wojenny lub wojskowy powinien przedstawić do wglądu oryginały tych dokumentów.
7. W polisie ubezpieczeniowej powinna być uwidoczniona kwota składki na poszczególne ubezpieczenia. W przypadku braku takiej kwoty zainteresowany powinien przedłożyć zaświadczenie wydane przez ubezpieczyciela, określające te kwoty.
8. W przypadku ubiegania się o refundację kolejnej raty (rat) składki z tytułu tego samego ubezpieczenia wystarczające jest przedłożenie dowodu opłacenia tej raty (rat) – pod warunkiem, że dane podane we wniosku o refundację są nadal aktualne.
9. Osobie, która korzystała ze zniżki lub ulgi w zakresie składek na ubezpieczenie OC/AC, refundacja dotycząca umowy ubezpieczenia zawartej na kolejny okres ubezpieczenia, na ten sam pojazd samochodowy, przysługuje po upływie okresu ubezpieczenia, z tytułu którego udzielono zniżki lub ulgi.
10. Refundacja nie przysługuje osobie, która w okresie trwania umowy ubezpieczenia korzysta ze zniżki lub ulgi udzielonej z tytułu innej umowy ubezpieczenia na inny pojazd samochodowy.