Interpretacja indywidualna z dnia 16 kwietnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.198.2025.1.KS
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
24 lutego 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 24 lutego 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie pełnego prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z rozbudową budynku Z, który będzie służył do świadczenia odpłatnych usług dzierżawy, poniesionego w ramach realizacji projektu pn. „...”.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Gmina posiada osobowość prawną i wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Jest właścicielem mienia i innych praw majątkowych oraz samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową na podstawie budżetu. Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, składającym do urzędu skarbowego pliki JPK_V7M, składające się z części ewidencyjnej i deklaracyjnej, w których wykazuje m.in. podatek należny VAT z tytułu sprzedaży wody, opłat za ścieki, czynszów, refakturowania energii oraz dzierżawy. Gmina jest właścicielem budynku, w którym został utworzony Z, który jest wykorzystywany w prowadzonej działalności gospodarczej w zakresie odpłatnej dzierżawy przez Gminę.
Gmina otrzymała interpretację indywidualną:
1)z dnia 29 sierpnia 2019 r., sygn. 0111-KDIB3-2.4012.426.2019.1.SR m.in. w zakresie możliwości prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji dotyczącej adaptacji i wyposażenia budynku Z oraz opodatkowania stawką 23% usługi najmu budynku Z wraz z wyposażeniem na rzecz Spółki;
2)z dnia 19 grudnia 2023 r., sygn. 0112-KDIL1-3.4012.512.2023.1.AKS potwierdzającą pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z montażem instalacji fotowoltaicznej oraz instalacją pompy ciepła związanych z budynkiem Z, który służy do świadczenia odpłatnych usług dzierżawy.
Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego prowadzi działalność niepodlegającą podatkowi od towarów i usług oraz działalność gospodarczą opodatkowaną i zwolnioną.
Na mocy ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2018 r. poz. 280), w dniu 1 stycznia 2017 r. doszło do scentralizowania rozliczeń VAT Gminy i jej jednostek budżetowych. Jednostki organizacyjne nie stanowią odrębnych od Gminy podatników VAT - obroty osiągane przez jednostki są wykazywane w łącznych rozliczeniach VAT Gminy. W strukturze Gminy funkcjonują następujące jednostki budżetowe:
1)Gminny …,
2)Gminny …,
3)Szkoła Podstawowa …,
4)Szkoła Podstawowa …,
5)… Dom ….
Gmina realizuje swoje ustawowe zadania wynikające z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2024 r., poz. 1465, poz. 1572), który stanowi, że gminy wykonują zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gmin należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zgodnie z treścią art. 7 ust. 1 pkt 5 i 6 ustawy o samorządzie gminnym, Gmina w ramach realizacji zadań własnych odpowiada za ochronę zdrowia oraz pomoc społeczną, w tym ośrodki i zakłady opiekuńcze. Ponadto do zadań własnych gminy należą sprawy: wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej (art. 7 ust. 1 pkt 6a), gminnego budownictwa mieszkaniowego (art. 7 ust. 1 pkt 7). Wskazane przepisy art. 7 ust. 1 pkt 5, 6, 6a i 7 ustawy o samorządzie gminnym, stanowią podstawę prawną działania Gminy w zakresie realizacji inwestycji, o których mowa we wniosku o interpretację.
W latach 2025 - 2026 realizowany będzie projekt – „...”. Celem głównym projektu jest zaspokojenie potrzeb mieszkańców Gminy i podregionu … poprzez rozwój infrastruktury społecznej pod kątem mieszkalnictwa komunalnego oraz infrastruktury ochrony zdrowia. Realizacja projektu jest podzielona na dwa zadania obejmujące rozbudowę budynku zlokalizowanego w miejscowości … (w którym świadczone są usługi stacjonarnej opieki długoterminowej oraz funkcjonuje hospicjum stacjonarne) oraz budowę jednego mieszkania komunalnego w miejscowości ….
Na realizację powyższego zadania Gmina otrzyma dofinansowanie z Programu Rządowego „Polski Ład” Program Inwestycji Strategicznych. Wniosek Gminy został zakwalifikowany przez Prezesa Rady Ministrów do otrzymania Promesy inwestycyjnej, o której mowa w art. 69a Ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 568) do kwoty … zł.
Zestawienie planowanych wydatków na budowę budynku Z związanych z realizacją projektu i źródła ich finansowania przedstawia się następująco:
RODZAJ WYDATKU:
DOFINANSOWANIE WKŁAD GMINY OGÓŁEM
netto VAT netto VAT netto VAT
1.Roboty budowlane
z dofinansowania: …
wkład własny: …
Ogółem: …
2.Inspektor nadzoru
finansowanie z wkładu własnego: …
3.Dokumentacja techniczna
finansowanie z wkładu własnego …
4.Tablice informacyjne
finansowanie z wkładu własnego …
Struktura udziału poszczególnych źródeł finansowania (koszty 100% - wyniosą … zł) w realizowanym projekcie dotyczącym budowy budynku Z przedstawia się następująco:
-dofinansowanie - 53 % (kwota …),
-wkład własny Gminy - 47 % (…).
Zestawienie planowanych wydatków na budowę budynku komunalnego związanych z realizacją projektu i źródła ich finansowania przedstawia się następująco: …
Struktura udziału poszczególnych źródeł finansowania (koszty 100% - wyniosą …) w realizowanym projekcie dotyczącym budowy budynku komunalnego przedstawia się następująco:
-dofinansowanie - 51 % (kwota …),
-wkład własny Gminy - 49 % (kwota …).
Mieszkańcy Gminy oraz przedsiębiorcy nie partycypują w kosztach inwestycji. Program ten nie przewiduje finansowania w kwocie netto. Gmina dotychczas nie otrzymała dofinansowania z Programu Rządowego „Polski Ład” Program Inwestycji Strategicznych, środki będą przekazane po złożeniu faktury końcowej do Banku Gospodarstwa Krajowego. Założeniem programu jest wsparcie realizacji zadań inwestycyjnych przez jednostki samorządu terytorialnego.
Obecnie podpisana została wstępna promesa inwestycyjna dotycząca dofinansowania Nr …. Fundusz został wprowadzony uchwałą Nr … Rady Ministrów z dnia 1 lipca 2021 r. w sprawie ustanowienia Rządowego Funduszu Polski Ład: Programu Inwestycji Strategicznych (zmienionej uchwałami Rady Ministrów: nr … z dnia 28 grudnia 2021 r., nr … z 26 kwietnia 2022 r. oraz nr … z 13 października 2022 r., nr 74 z dnia 5 lipca 2024). Poprzez Program następuje realizacja celu przeciwdziałania COVID-19, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. z 2021 r. poz. 2095). Założeniem Programu jest wsparcie realizacji zadań inwestycyjnych przez jednostki samorządu terytorialnego. Otrzymane środki będą mogły zostać przeznaczone na konkretne inwestycje (,,...”), zgodne ze złożonym przez Gminę wnioskiem. Środki z dofinansowania będą mogły być przeznaczone tylko na ww. inwestycję, nie będzie możliwe ich przeznaczone na ogólną działalność Gminy. W sytuacji gdyby Gmina nie otrzymała dotacji to nie realizowałaby ww. zadania. W przypadku niezrealizowania inwestycji przez Gminę uzyskane środki w ramach Programu podlegają zwrotowi. Z § 5 załącznika do uchwały Nr … wynika, że ocena wniosków o dofinansowanie z Programu oraz sporządzenie i przekazanie Prezesowi Rady Ministrów listy inwestycji rekomendowanych do objęcia wsparciem z Programu należy do zadań powołanej Komisji. Komisja, sporządzając listę inwestycji rekomendowanych do objęcia wsparciem z Programu, w szczególności bierze pod uwagę realizację celu przeciwdziałania COVID-19, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych, oraz kompleksowość planowanych inwestycji (§ 5 ust. 4 Załącznika). Komisja dokonuje oceny wniosków oraz przekazuje Prezesowi Rady Ministrów rekomendacje co do wysokości przyznawanych środków poszczególnym wnioskodawcom. Wysokość przyznanych środków (dotacji) jest zależna od ustaleń Komisji, natomiast Prezes Rady Ministrów zatwierdza ostateczną listę inwestycji objętych dofinansowaniem z Programu, z możliwością dokonania zmian na liście rekomendacji Komisji, oraz biorąc pod uwagę wysokość środków przeznaczonych na dany nabór i przekazuje ją BGK.
Dofinansowanie z Programu wypłacane jest na podstawie promes, po zakończeniu realizacji zadania inwestycyjnego lub jego wydzielonego etapu. Promesa jest dokumentem potwierdzającym objęcie inwestycji dofinansowaniem z Programu oraz zawierającym zobowiązanie do przekazania jednostce samorządu terytorialnego środków pieniężnych do kwoty nie wyższej niż wskazana w promesie zgodnie z warunkami promesy, udzielanej przez Bank Gospodarstwa Krajowego. Udzielenie promesy poprzedzone jest udzieleniem promesy wstępnej, dzięki której Gmina może rozpocząć, w terminie 6 miesięcy od dnia udostępnienia promesy wstępnej, postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego mającego na celu wyłonienie wykonawcy bądź wykonawców inwestycji. Przedmiotowe dofinansowanie nie będzie stanowiło (w całości ani w części) dopłaty do ceny konkretnych usług świadczonych przez Gminę. Otrzymane dofinansowanie nie spowoduje, iż podmioty, dla których Gmina świadczy usługi dzierżawy/najmu, będą uiszczały niższe ceny.
Pozyskane w ramach Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych dofinansowanie będzie miało wyłącznie charakter „zakupowy” tzn. zostanie przeznaczone na częściowe pokrycie wydatków ponoszonych w związku z realizacją zadania inwestycyjnego pn. „...”. Otrzymane przez Gminę dofinansowanie będzie przeznaczone na pokrycie kosztów związanych z realizacją projektu. Koszty pokryte dofinansowaniem obejmują wydatki przeprowadzenia prac budowlanych dotyczące budowy budynków wraz z zagospodarowaniem przyległego terenu.
W ramach realizacji projektu Gmina zrealizuje dwa zadania dotyczące:
1)rozbudowy Z,
2)budowy mieszkania komunalnego w budynku jednorodzinnym.
Niniejszym wnioskiem o interpretację objęte jest zadanie dotyczące rozbudowy Z. Zadanie to polega na budowie od podstaw budynku, który będzie bezpośrednio przylegał do istniejącego obiektu Z (Z). Obecnie nieruchomość zabudowana jest budynkiem parterowym, częściowo piętrowym, niepodpiwniczonym, który jest dzierżawiony przez Gminę spółce z o.o. „…”, której 100% udziałowcem jest Gmina. Spółka prowadzi podmiot leczniczy realizujący świadczenia medyczne stacjonarne inne niż szpitalne – Z z miejscami hospicyjnymi, w oparciu o umowy z Oddziałem Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia. Na obecnej powierzchni użytkowej (...) m2 znajduje się hospicjum stacjonarne (ośrodek opieki paliatywnej) liczące ..... łóżek oraz Z liczący .... łóżek.
Inwestycja obejmuje wykonanie robót ogólnobudowlanych, instalacji elektrycznej, instalacji sanitarnej i wentylacyjnej, w którym funkcjonować będzie zakład opiekuńczo-leczniczy, jako rozwinięcie dotychczasowej działalności istniejącego ośrodka. Na parterze budynku utworzonych zostanie .... dodatkowych miejsc Z (powierzchnia użytkowa ... m2), gdzie świadczone będą usługi zakwaterowania z opieką lekarską, pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych w nowo projektowanym do wybudowania budynku, który będzie funkcjonować w ramach struktur organizacyjnych Z. Na piętrze budynku powstanie X z .... łóżkami (powierzchnia użytkowa – ... m2 w tym powierzchnia dwóch klatek schodowych – ... m2). W X świadczone będą spersonalizowane usługi rehabilitacyjne i opieka lekarsko-pielęgniarska m.in. osobom niepełnosprawnym w tym ludziom starszym, których pobyt jest z reguły pobytem długoterminowym (usługa zakwaterowania) - minimum 3 tygodnie (nawet do 16 tygodni) niewymagających leczenia szpitalnego, ukierunkowane na minimalizację skutków upośledzenia ruchowego, obejmujące terapie ruchowe oraz specjalistyczną fizjoterapię.
Usługi świadczone będą w salach jednołóżkowych, dwułóżkowych oraz trzyłóżkowych. Sale będą posiadały własne węzły sanitarne. W salach chorych oraz w łazienkach i pokojach kąpielowych przewidziano zainstalowanie elementów ułatwiających poruszanie się, korzystanie z toalet i łazienek dla osób o ograniczonej sprawności. Bedą to różnego rodzaju uchwyty, postumenty, oparcia i barierki. Wszystkie pomieszczenia będą wentylowane mechanicznie z możliwością regulacji temperatury i schładzania powietrza w okresie letnim. Zaprojektowane zostały także pomieszczenia medyczne, takie jak: gabinet lekarski, gabinet zabiegowy, pokój badań, dyżurka pielęgniarek, pokój farmaceutyczny, sala zajęć rehabilitacyjnych, pokój psychologa, pokój terapeuty zajęciowego oraz pomieszczenie przeznaczone na pobyt dzienny pacjentów. Wszystkie ciągi komunikacyjne przewidują rozwiązania ułatwiające poruszanie się dla osób z niepełnosprawnością. Projekt przewiduje również montaż dwóch niezależnych wind. Zakres prac obejmuje także wykonanie robót zewnętrznych tj. dróg dojazdowych wraz miejscami parkingowymi, wykonanie oświetlenia terenu oraz kanalizacji deszczowej.
Nowo wybudowany budynek będzie funkcjonalnie powiązany z istniejącym obiektem. Z istniejącego obiektu wykorzystywane będą pomieszczenia przeznaczone m.in. do przyjmowania pacjentów, pomieszczenia części gastronomicznej - przygotowanie i spożywanie posiłków (część kuchenna oraz stołówka) oraz pomieszczenia wykorzystywane do przechowywania i wydawania leków (dział farmacji). Zaopatrzenie w ciepło będzie odbywało się z istniejącego źródła ciepła oraz zaopatrzenie w wodę będzie odbywało się poprzez rozbudowę instalacji wodociągowej w istniejącej części budynku. Pacjenci z istniejącej części obiektu będą korzystali z pomieszczeń w nowo wybudowanej części budynku m.in. sale rehabilitacyjne, sala pobytu dziennego.
Inwestycja stworzy możliwość zapewnienia kompleksowej, spójnej i dobrze skoordynowanej opieki medycznej dla pacjentów niesamodzielnych oraz osób, które z przyczyn zdrowotnych pozostają w stanie niedyspozycji, cierpią na przewlekłe schorzenia i choroby, a także podjęły rehabilitację po wcześniejszych urazach lub ze względu na stan zdrowia. Realizacja inwestycji dąży do efektywnej integracji opieki medycznej w jednym miejscu, w efekcie zapewniając pacjentom możliwość samodzielnego funkcjonowania, a także ograniczając obciążenia ich rodzin związane z opieką nad nimi. Inwestycja zapewni wykonywanie całego procesu terapeutycznego w jednym miejscu dla pacjentów niesamodzielnych w Z.
Obecnie inwestycja jest na etapie trwającego przetargu nieograniczonego (w ramach prowadzonego postępowania w dniu 31 grudnia 2024 r. zostały złożone trzy oferty na przeprowadzenie prac budowlanych) i nie zostały zawarte jeszcze umowy z wykonawcami.
Do szczegółowych obowiązków Gminy przy realizacji projektu należy:
1)pełnienie funkcji Inwestora:
a)wyłonienie zgodnie z przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych wykonawców robót budowlanych,
b)protokolarne przekazanie terenu budowy,
c)zapewnienie nadzoru inwestorskiego,
d)dokonywanie odbiorów robót.
2)zawarcie umów z wykonawcami w zakresie realizacji inwestycji.
3)regulowanie płatności wynikających z faktur wystawianych na rzecz Gminy przez wykonawców.
4)odpowiedzialność za zapewnienie odpowiedniego funkcjonowania infrastruktury i nadzór nad jej eksploatacją.
5)dokonanie rozliczenia finansowego przedmiotowego projektu.
W ramach rozbudowy budynku Z będą wykonane następujące prace:
1)roboty budowlane:
a)roboty rozbiórkowe i wyburzeniowe – rozebranie istniejących elementów kolidujących jak: obróbki blacharskie, daszek nad wejściem, drzwi, schody betonowe, ocieplenie ściany szczytowej oraz wywiezienie gruzu;
b)roboty ziemne – usunięcie humusu (korytowanie), wykopy pod fundamenty, zasypanie fundamentów, odwózka nadmiaru ziemi;
c)fundamenty – wykonanie ław, ścian fundamentowych, wieńców, trzpieni, izolacji;
d)roboty murowe, betonowe – wykonanie ścian z wieńcami, nadprożami, podciągami trzpieniami, wykonanie stropów monolitycznych i prefabrykowanych;
e)dach – wykonanie drewnianej konstrukcji dachu, pokrycia dachu blachodachówką wraz z obróbkami, rynnami i rurami spustowymi, wyłazami na dach;
f)stolarka okienna i drzwiowa – montaż okien i drzwi wewnętrznych i zewnętrznych, podokienników, wyłazu na poddasze;
g)podłoża i posadzki – wykonanie podłoży, podbudów, posadzek izolacji cieplnych i przeciwdźwiękowych;
h)tynki, malowanie i okładziny – wykonanie tynków i gładzi na ścianach i stropach, wykonanie sufitów podwieszanych, malowań, montaż odbojnic na ścianach;
i)dźwig, odnośniki – montaż dwóch wind, montaż podnośników sufitowych dla pacjentów w szczęściu salach i na korytarzu – w części Z;
j)elewacja, roboty zewnętrzne – wykonanie obróbek blacharskich na połączeniu budynków, docieplenie ścian i wykonanie tynków na elewacji, wykonanie z kostki schodów zewnętrznych, tarasów, pochylni, montaż balustrad, wycieraczek, podbitek, daszków, zabudowa tarasu w części rehabilitacyjnej szkłem akrylowym;
2)roboty elektryczne:
a)tablice i WLZ – wykonanie robót ziemnych, ułożenie kabla w wykopie, montaż złącza kablowego, wewnątrz budynku montaż tablic, przewodów, rozdzielnic, wykonanie pomiarów;
b)oświetlenie – ułożenie przewodów, montaż osprzętu – łączniki, oprawy, wykonanie pomiarów;
c)gniazda wtykowe i inne odbiory – ułożenie przewodów, montaż osprzętu – puszek, gniazd, wykonanie pomiarów;
d)instalacja sieci komputerowej – montaż szaf, ułożenie przewodów, montaż tablic i gniazd, wykonanie pomiarów;
e)system sygnalizacji pożaru SSP – ułożenie przewodów, montaż urządzeń (zakres prac obejmuje również istniejący obiekt budowlany);
f)dźwiękowy system ostrzegania DSO – ułożenie przewodów, montaż urządzeń (zakres prac obejmuje również istniejący obiekt budowlany);
g)system kontroli dostępu SKD – ułożenie przewodów, montaż urządzeń, zakup licencji na programu do zarządzania systemem;
h)system Telewizji Dozorowej CCTV – ułożenie przewodów, montaż urządzeń monitoringu – kamer, serwera, dysków, monitorów, itp., zakup licencji na oprogramowanie;
i)system przywoławczy – ułożenie przewodów, montaż urządzeń;
j)instalacja odgromowa i urządzeń wyrównawczych – wykonanie robót ziemnych, ułożenie bednarki w wykopie, montaż instalacji na budynku, wykonanie pomiarów;
k)oświetlenie zewnętrzne – wykonanie robót ziemnych, ułożenie przewodów, montaż słupów i opraw;
3)roboty sanitarne:
a)instalacja centralnego ogrzewania – ułożenie ogrzewania podłogowego, ułożenie rur, zaworów, rozdzielaczy, wykonanie izolacji;
b)urządzenia technologiczne kotłowni – montaż pompy, zaworów, naczynia zbiorczego, sterownika;
c)instalacja wodociągowa – ułożenie sieci przewodów PE, montaż zaworów, baterii;
d)instalacja kanalizacyjna – ułożenie rurociągów PVC, montaż zaworów, umywalek, ustępów, brodzików, zlewozmywaka, poręczy dla osób niepełnosprawnych;
e)instalacja wodociągowa hydrantowa – wykonanie instalacji, montaż szafek hydrantowych;
f)kanalizacja sanitarna zewnętrzna – wytyczenie, wykonanie robót ziemnych, ułożenie kanału PCV, montaż studzienek, wykonanie próby szczelności i inspekcji telewizyjnej;
g)kanalizacja deszczowa – wytyczenie, wykonanie robót ziemnych, ułożenie kanału z rur PP, montaż studzienek kanalizacyjnych i ściekowych, montaż osadnika, separatora, przepompowni, zbiornika żelbetowego, pompy zatapialnej wykonanie próby szczelności i inspekcji telewizyjnej;
h)gazy medyczne – wykonanie instalacji, montaż osprzętu, central wentylacyjnych, agregatu grzewczo-klimatyzacyjnego;
i)dokumentacja powykonawcza – opracowanie dokumentacji powykonawczej;
4)roboty sanitarne – wentylacja:
a)instalacja wentylacji z klimatyzacją – wykonanie kanałów, montaż;
5)roboty drogowe:
a)roboty przygotowawcze – wykonanie pomiarów geodezyjnych, rozebranie istniejących utwardzeń z kostki betonowej wraz z podbudowami, wywiezienie gruzu;
b)roboty ziemne – korytowanie i formowanie terenu, transport urobku;
c)nawierzchnie jezdni i miejsc postojowych - profilowanie terenu, ułożenie krawężników na ławach betonowych, wykonanie podbudów i nawierzchni z kostki;
d)chodniki i opaski wokół budynku - profilowanie terenu, ułożenie obrzeży na ławach betonowych, wykonanie podbudów i nawierzchni z kostki;
e)oznakowanie – montaż oznakowania pionowego, malowanie poziomego;
f)roboty wykończeniowe – regulacja studzienek, plantowanie, humusowanie i obsianie poboczy.
Wydatki na inwestycję zostaną udokumentowane wystawionymi przez wykonawców fakturami na Gminę z wykazanymi na nich kwotami podatku naliczonego. Wykonawcy będą zarejestrowanymi czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług. Na fakturach Gmina oznaczona będzie jako nabywca towarów i usług. Na fakturach wykazane będą odrębnie koszty (robót budowlanych, inspektora nadzoru, dokumentacji technicznej, tablic informacyjnych) związane z:
-rozbudową budynku Z w miejscowości ..,
-budową budynku (mieszkania komunalnego) w miejscowości.
Gmina dotychczas nie dokonała odliczenia podatku naliczonego.
Gmina będzie w stanie przyporządkować kwoty podatku naliczonego związanego z rozbudową i budową do poszczególnych budynków i wykonywanych w nich czynności.
Wydatki inwestycyjne będą bezpośrednio i wyłącznie związane z budynkami/obiektami Gminy.
Powyższe wydatki stanowią nakłady na środek trwały będący własnością Gminy, które zostaną przyjęte do ewidencji środków trwałych Gminy, podlegających amortyzacji na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Nakłady wyniosą powyżej 15 tys. zł. i stanowią nakłady na wytworzenie nieruchomości w rozumieniu art. 2 ust. 14a ustawy o VAT i będą odrębnym środkiem trwałym. Właścicielem powstałych budynków oraz terenów wokół nich będzie Gmina.
Gmina jest w stanie dokonać bezpośredniego przyporządkowania ponoszonych wydatków związanych z budową do działalności gospodarczej – wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT związanych z dzierżawą budynku Z w miejscowości ….
Istniejący budynek Z wraz z wyposażeniem oraz przyległym terenem jest przedmiotem odpłatnej dzierżawy do 13 kwietnia 2033 r., 2033 r. (Uchwała Rady Gminy Nr … z dnia 04 marca 2021 r. w sprawie wyrażenia zgody na wydzierżawienie nieruchomości na których znajduje się Z w …) na rzecz Spółki Sp. z o. o. (której udziałowcem jest Gmina, która posiada 100 % udziałów), jest wykorzystywany wyłącznie do czynności opodatkowanych. Przedmiotem działalności Spółki jest udzielanie stacjonarnych i całodobowych świadczeń zdrowotnych, innych niż szpitalne, w rozumieniu art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 o działalności leczniczej (Dz. U. z 2024 r. poz. 799). Po oddaniu budynku do użytkowania zostanie sporządzony aneks do obowiązującej obecnie umowy i nastąpi podniesienie czynszu (przy uwzględnieniu wysokości ostatecznie poniesionych przez Gminę kosztów realizacji inwestycji oraz wartości stawki amortyzacyjnej związanej z budynkiem). Ponadto planowana jest zmiana okresu trwania umowy dzierżawy (na okres do 2036 r.) z możliwością jej dalszego przedłużenia.
Gmina nie rozpoczęła jeszcze realizacji budynku, obecnie nie są jeszcze znane ostateczne koszty poniesione w ramach inwestycji, a przez to również wartość środka trwałego, jakim będzie nowopowstały budynek. W związku z tym, obecnie Gmina nie jest w stanie ostatecznie wskazać, ile będzie wynosić miesięczny czynsz dzierżawny z tytułu odpłatnej dzierżawy budynku po zakończeniu realizacji inwestycji na rzecz Spółki. Ustalenie wysokości czynszu będzie przedmiotem negocjacji pomiędzy stronami. Określenie (podwyżka) czynszu dzierżawnego będzie miało na celu umożliwić Gminie zwrot nakładów inwestycyjnych poniesionych na rozbudowę budynku w ciągu całego okresu korzystania z majątku. Gmina wskazuje, że w toku ustalania wysokości czynszu dzierżawnego będzie zmierzać do tego, by relacja ta kształtowała się na jak najwyższym poziomie, co będzie zapewnione poprzez uwzględnienie w kalkulacji wysokości czynszu dzierżawnego poniesionych kosztów inwestycji oraz wartości stawki amortyzacyjnej (2,5% wartości nakładów poniesionych przez Gminę na rozbudowę dzierżawionego budynku rocznie) dla przedmiotu dzierżawy. Uzyskany czynsz pokryje łączne koszty poniesione na realizację inwestycji w około 40 lat. Sposób kalkulowania przez Gminę czynszu dzierżawnego będzie uwzględniał realia rynkowe dla tego typu infrastruktury, bowiem pozwala w okresie użytkowania budynku zwrócić Gminie koszty jej wytworzenia oraz jest powszechnie stosowany. Gmina zakłada, że wynagrodzenie należne Gminie z tytułu dzierżawy budynku będzie równe wartości rynkowej (tj. nie będzie niższe od wartości rynkowej oraz nie będzie wyższe od wartości rynkowej). Gmina będzie zmierzać do tego, by wysokość ta umożliwiła zwrot poniesionych nakładów w ramach realizacji inwestycji w jak najkrótszym możliwym okresie, jak również to, by była ona skalkulowana z uwzględnieniem realiów rynkowych. Gmina planuje, by ustalona kwota czynszu dzierżawnego z tytułu odpłatnej dzierżawy była zmienna – ulegała okresowemu podwyższeniu (waloryzowana w oparciu o aktualny wskaźnik inflacji). Obecnie Gmina nie jest w stanie określić, na jakim poziomie będą się kształtować dochody z tytułu dzierżawy budynku w skali roku, w stosunku do dochodów ogółem/dochodów własnych Gminy. Gmina nie jest w stanie określić, jaki będzie stosunek poniesionych w ramach inwestycji nakładów do rocznej kwoty czynszu dzierżawnego, tj. w jakiej relacji procentowej do wartości Inwestycji będzie ustalona wysokość czynszu dzierżawnego. W ocenie Gminy, można przyjąć założenie, że czynsz za dzierżawę budynku, powstałego w wyniku realizacji inwestycji, którego wysokość zostanie określona w oparciu o powyższe kryteria, będzie miał znaczenie dla dochodów uzyskiwanych przez Gminę z tytułu prowadzonej przez nią dzierżawy. Spółka, na rzecz której Gmina odda w dzierżawę rozbudowany budynek – będzie pokrywała koszty utrzymania nieruchomości i w odpowiednim stanie technicznym budynki. Gmina nie prowadzi samodzielnej gospodarki w zakresie ochrony zdrowia na terenie Gminy. W związku z powyższym, w przypadku gdyby Gmina nie oddała budynku w odpłatną dzierżawę Spółce, nie realizowałaby omawianej inwestycji, tym samym budynek by nie powstał. Należy podkreślić, że w tym zakresie Gmina wykonuje zadanie własne o charakterze publicznym wynikające z ustawy o samorządzie gminnym. Gmina nie działa w tym przypadku z zamiarem osiągnięcia zysku, czy nawet zwrotu z inwestycji w określonym czasie.
Dodatkowo, Gmina zwraca uwagę, że istotny jest fakt, że Gmina uzyskuje dochody również z tytułu wykonywania innych, licznych zadań (m.in. subwencje oświatowe, dochody z mienia komunalnego, dochody uzyskane z podatków lokalnych). W związku z tym dochody uzyskiwane przez Gminę z jednego z segmentów działalności, jakim jest dzierżawa, stanowią jedynie ułamek uzyskiwanego przez nią obrotu. W związku z tym, biorąc pod uwagę skalę całego budżetu Gminy, może okazać się, że obrót uzyskany przez Gminę z tytułu dzierżawy przedmiotowej budynku nie będzie miał dla całego budżetu Gminy (obejmującego obrót z całej jej działalności) kluczowego znaczenia. Rozbudowany budynek Z nadal będzie dzierżawiony przez Spółkę (odrębnego podatnika), której 100% udziałowcem – jest Gmina. Z tytułu wynajmu Gmina osiągnie wyłącznie sprzedaż opodatkowaną. Gmina od początku realizuje przedmiotową inwestycję z zamiarem udostępniania budynku odpłatnie na rzecz Spółki na podstawie umowy dzierżawy. Z tytułu odpłatnej dzierżawy budynku Spółce, Gmina będzie pobierać określone w umowie dzierżawy wynagrodzenie (czynsz dzierżawny) na podstawie wystawionych faktur. Wynagrodzenie wynikające z umowy dzierżawy budynku będzie stanowiło przychód Gminy.
Realizowane przez Gminę odpłatne czynności, polegające na dzierżawie budynku, wykonywane na rzecz podmiotów trzecich (na podstawie zawartej umowy cywilnoprawnej), stanowią odpłatne usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT. Gmina, jako właściciel rozbudowanego budynku wykorzystywać go będzie do własnej działalności gospodarczej – świadczenia odpłatnych usług. Dochody z dzierżawy są dochodami Gminy. Gmina wykazuje i będzie wykazywać na podstawie wystawionych faktur (odbiorcy zewnętrznemu) w plikach JPK i odprowadza z tego tytułu podatek VAT należny. Gmina wykonuje czynności cywilnoprawne i w tym zakresie jest podatnikiem podatku VAT, stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT.
Gmina ponownie zaznacza, iż posiada interpretacje indywidualne Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej wskazane we wstępie wniosku o interpretację, w której Organ wskazał, iż: „Gmina – niezależnie od źródła finansowania – będzie miała pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z montażem instalacji fotowoltaicznej oraz instalacją pompy ciepła związanych z budynkiem Z, który będzie służył do świadczenia odpłatnych usług dzierżawy”.
Pytanie
Czy w związku z realizowaną inwestycją w ramach projektu „...”, Gmina ma pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z rozbudową budynku Z, który będzie służył do świadczenia odpłatnych usług dzierżawy?
Państwa stanowisko w sprawie
Gminie przysługiwać będzie prawo do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków inwestycyjnych związanych z rozbudową budynku Z, które wykorzystywane będą wyłącznie do świadczenia odpłatnych usług dostawy dzierżawy.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 1, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Nowo wybudowany budynek będzie służyć wyłącznie do sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT. Jeśli towary i usługi, przy nabyciu których naliczono podatek są wykorzystywane w całości do prowadzenia działalności opodatkowanej, wówczas podatnikowi przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku.
Uzasadnienie
Zdaniem Gminy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Z powyższego przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Gmina będzie miała prawo do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z rozbudową budynku Z, które będą służyć do świadczenia odpłatnych usług dzierżawy.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z pewnymi zastrzeżeniami, które nie mają zastosowania w przedmiotowej sprawie. Podkreślić należy, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Zasada neutralności wymaga przyznania Gminie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych w sytuacji gdy są one wykorzystywane do działalności opodatkowanej.
Gmina nowo wybudowany budynek będzie wykorzystywać do świadczenia usług dzierżawy, które stanowią czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, co zostało potwierdzone w licznych interpretacjach indywidualnych Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, m.in. z dnia 19 sierpnia 2024 r., sygn. 0111-KDIB3-2.4012.238.2024.2.DK, w której stwierdzono, że ,,dzierżawa jest umową dwustronnie zobowiązującą i wzajemną. Odpowiednikiem świadczenia wydzierżawiającego, polegającego na oddaniu rzeczy do używania i pobierania pożytków, jest świadczenie dzierżawcy, polegające na płaceniu umówionego czynszu. Z powyższego wynika również, że umówiony między stronami czynsz jest wynagrodzeniem za możliwość korzystania z cudzej rzeczy i stanowi świadczenie wzajemne należne za używanie rzeczy przez jej dzierżawcę. W związku z tym należy uznać, że dzierżawa stanowi odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT. Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy należy stwierdzić, że odpłatne udostępnienie przez Państwa Infrastruktury na rzecz Spółki, na podstawie umowy dzierżawy, za które będą Państwo pobierać wynagrodzenie, stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT (jest czynnością cywilnoprawną). Wobec tego, w odniesieniu do tej czynności nie będą Państwo działali jako organ władzy publicznej i w konsekwencji nie będą mogli Państwo skorzystać z wyłączenia, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT. W związku z powyższym, w analizowanej sprawie będą Państwo występowali w roli podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, a ww. czynność (dzierżawa Infrastruktury) – jako usługa zdefiniowana w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT – będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT. Należy zauważyć, że wykonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może albo być opodatkowana właściwą stawką podatku VAT, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku. W tym miejscu należy wskazać, że ani przepisy ustawy o VAT, ani też rozporządzeń wykonawczych do ustawy nie przewidują zwolnienia od podatku dla usługi polegającej na udostępnieniu (dzierżawie) infrastruktury kanalizacyjnej na rzecz zewnętrznych podmiotów, za które będą Państwo pobierali wynagrodzenie, w związku z czym usługa ta nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT. Zatem, czynność ta będzie opodatkowana podatkiem VAT według właściwej stawki. Mając na uwadze powołane przepisy oraz przedstawiony opis sprawy, należy stwierdzić, że z tytułu odpłatnej dzierżawy Infrastruktury na rzecz Spółki, będą Państwo występowali w roli podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, a czynność ta będzie stanowiła usługę podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, niekorzystającą ze zwolnienia od tego podatku” oraz z dnia 21 lipca 2023 r., sygn. 0112- KDIL1-2.4012.229.2023.2.AS, w której określono, że „z tytułu świadczenia przez Gminę odpłatnej usługi dzierżawy majątku dwóch Infrastruktur: Infrastruktura A i Przychodni POZ, Gmina będzie działała w charakterze podatnika podatku VAT, w związku z czym czynności te będą stanowić czynności opodatkowane podatkiem VAT, niekorzystające ze zwolnienia od tego podatku”.
Po zakończonej inwestycji Gmina nie dokona przekazania budynku, dalej będzie on stanowił własność Gminy. Gmina będzie wystawiała faktury na dzierżawę budynku i uiszczała należny podatek VAT. Gmina będzie miała prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od usług rozbudowy budynku Z w pełnej wysokości. Powyższe potwierdza interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej:
-z dnia 19 kwietnia 2024 r., sygn. 0114-KDIP4-1.4012.138.2024.1.KSA:
„W przedmiotowej sprawie będą spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, które warunkują prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT oraz – jak Państwo wskazali – majątek, który powstanie w ramach realizacji Inwestycji, będzie wykorzystywany przez Spółkę na podstawie odpłatnej umowy dzierżawy, która będzie stanowiła podstawę opodatkowania czynszu dzierżawnego podatkiem VAT”;
-z dnia 3 lipca 2024 r., sygn. 0114-KDIP4-1.4012.260.2024.2.AM:
„Najem stanowi odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. Odpłatna usługa wynajmu, którą świadczą/będą Państwo świadczyć na rzecz DK na podstawie umowy najmu jest/ będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu. Zatem usługa ta dotyczy czynności cywilnoprawnych, które wykonują/będą Państwo wykonywać jako podatnik w myśl art. 15 ust. 1 ustawy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy. W ramach świadczenia usług wynajmu nie korzystają/nie będą Państwo korzystać z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy. Czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może albo być opodatkowana właściwą stawką podatku VAT, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku. Przepisy ustawy, ani rozporządzeń wykonawczych do ustawy nie przewidują zwolnienia od podatku dla usługi polegającej na wynajmie budynku/pomieszczeń użytkowych wraz z przyległym terenem i wyposażeniem, za którą pobierane jest wynagrodzenie. Zatem czynność wynajmu budynku wraz z przyległym do budynku terenem i wyposażeniem na rzecz MDK podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. W analizowanej sprawie spełniają Państwo warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, ponieważ są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT oraz towary i usługi, które nabywają Państwo w związku z realizacją Inwestycji są wykorzystywane przez Państwa wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem mają Państwo prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących wydatki związane z realizacją inwestycji pn. „(…)” (na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy). Przysługuje Państwu również prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy”;
-z dnia 13 sierpnia 2024 r., sygn. 0112-KDIL1-3.4012.315.2024.2.AKS:
„Gmina wydzierżawiając Infrastrukturę występuje/będzie występowała w roli podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, a ww. czynność, tj. dzierżawa Infrastruktury jest/będzie opodatkowana podatkiem VAT. Jednocześnie w opisie sprawy Gmina wskazała, że powstała Infrastruktura będzie przedmiotem dzierżawy na rzecz Spółki, za którą to czynność zostanie skalkulowane wynagrodzenie z uwzględnieniem następujących okoliczności:
·wartości stawki amortyzacyjnej dla przedmiotu dzierżawy, która wskazuje na okres zużycia tego środka trwałego;
·wysokości ostatecznie poniesionych przez Gminę kosztów realizacji Inwestycji;
·wartości czynszu w umowach podobnego rodzaju;
·długości trwania umowy dzierżawy.
Powyższe będzie miało na celu umożliwić Gminie zwrot nakładów inwestycyjnych poniesionych na budowę Infrastruktury kanalizacyjnej w ciągu całego okresu korzystania z majątku. Tym samym sposób kalkulowania przez Gminę czynszu dzierżawnego będzie uwzględniał realia rynkowe dla tego typu Infrastruktury, bowiem pozwala w okresie użytkowania Infrastruktury zwrócić Gminie koszty jej wytworzenia. Jednak obecnie Gmina nie jest w stanie ostatecznie wskazać ile będzie wynosić czynsz dzierżawny z tytułu odpłatnej dzierżawy Infrastruktury kanalizacyjnej na rzecz Spółki. W konsekwencji – jak wskazała Gmina – wysokość czynszu dzierżawnego będzie zmierzać do tego, by relacja ta kształtowała się na jak najwyższym poziomie oraz odpowiadała realiom rynkowym, a co będzie zapewnione poprzez uwzględnienie w kalkulacji wysokości czynszu m.in. poniesionych kosztów Inwestycji, wartości stawki amortyzacyjnej dla przedmiotu dzierżawy oraz pozostałych ww. czynników. Zatem, w odniesieniu do wydatków ponoszonych przez Gminę na realizację Inwestycji, w ramach której powstanie Infrastruktura kanalizacyjna, warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, będą spełnione. Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT, a przedmiotowe zakupy towarów i usług nabywane w ramach Inwestycji mają związek z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy oraz będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Podsumowując, stwierdzić należy, że Gmina jest/ będzie uprawniona do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków inwestycyjnych poniesionych w ramach Inwestycji, w przypadku wykorzystywania Infrastruktury kanalizacyjnej wyłącznie do działalności opodatkowanej podatkiem VAT, tj. udostępniania omawianej Infrastruktury kanalizacyjnej na rzecz Spółki w drodze odpłatnej dzierżawy”;
-z dnia 19 sierpnia 2024 r., sygn. 0111-KDIB3-2.4012.238.2024.2.DK:
„zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, Państwo – czynny zarejestrowany podatnik podatku VAT – będą uprawnieni do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków poniesionych w ramach Inwestycji. Z opisu sprawy wynika bowiem, że wybudowaną Infrastrukturę w ramach przedmiotowej Inwestycji zamierzają Państwo odpłatnie udostępnić na rzecz Spółki na podstawie umowy dzierżawy, która to czynność – jak rozstrzygnięto wyżej – będzie opodatkowana podatkiem VAT według właściwej stawki. Ponoszone przez Państwa wydatki na wybudowanie Infrastruktury będą zatem miały związek z wykonywanymi przez Państwa czynnościami opodatkowanymi. Podsumowując, należy stwierdzić, że będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących ponoszone wydatki inwestycyjne związane z realizacją inwestycji”;
-z dnia 13 września 2024 r., sygn. 0112-KDIL1-3.4012.438.2024.1.AKS:
„warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego są spełnione, gdyż – jak wynika z opisu sprawy – Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a całą Infrastrukturę, która powstanie w ramach Inwestycji, Gmina planuje wykorzystać do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, poprzez jej odpłatną dzierżawę na rzecz Spółki. Ponadto, z wniosku wynika, że kwota czynszu zostanie skalkulowana z uwzględnieniem realiów rynkowych, przy uwzględnieniu specyfiki działalności podmiotu jakim jest Gmina oraz faktu, że koszty utrzymania Infrastruktury nie będą obciążać Gminy, co również powinno mieć odzwierciedlenie w wysokości czynszu dzierżawnego. Wartość czynszu dzierżawnego zostanie ustalona w sposób uwzględniający nakłady poniesione na Inwestycję oraz wyrażoną procentowo roczną stawką amortyzacji. Gmina przewiduje, że czynsz wyniesie 2,5% wartości nakładów poniesionych przez Gminę na budowę dzierżawionej Infrastruktury rocznie. Zgodnie z obliczeniami Gminy, uzyskany czynsz pokryje łączne koszty poniesione na realizację Inwestycji w około 40 lat. Wobec powyższego, w rozpatrywanej sprawie obydwa warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy są spełnione, ponieważ Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a wydatki na realizację Inwestycji – jak wynika z wniosku – będą służyły wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych. Mając zatem na uwadze powołane przepisy należy stwierdzić, że w niniejszym przypadku warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, są spełnione i Wnioskodawca ma prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w związku z realizacją ww. zadania inwestycyjnego”;
-z dnia 18 września 2024 r., sygn. 0114-KDIP4-1.4012.378.2024.1.KSA:
„Z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni. Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik - w rozumieniu art. 15 ustawy - ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy. Podstawowym warunkiem, który uprawnia do odliczenia podatku naliczonego, jest związek nabywanych towarów i usług ze sprzedażą generującą podatek należny. W przedmiotowej sprawie są spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, które warunkują prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT oraz Infrastruktura, która powstała w ramach realizacji Inwestycji, jest przez Państwa wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zatem przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją inwestycji”;
-z dnia 19 września 2024 r., sygn. 0112-KDIL3.4012.539.2024.2.NS:
„Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Faktury związane z realizacją Inwestycji wystawiane są/będą na Gminę. Inwestycje będą wykorzystywane wyłącznie do usług odpłatnej dzierżawy na rzecz Związku. Dzierżawa – jak zostało rozstrzygnięte powyżej – będzie stanowić czynność opodatkowaną podatkiem VAT. Tym samym, w odniesieniu do usług dzierżawy infrastruktury, zostaną spełnione wszystkie warunki uprawniające Państwa do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją Inwestycji. W konsekwencji, będzie Państwu przysługiwało – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – pełne prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego. Podsumowując stwierdzam, że w związku z odpłatnym udostępnieniem na rzecz Związku majątku powstałego w ramach realizacji Inwestycji będzie Państwu przysługiwało pełne prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących ponoszone wydatki”;
-z dnia 22 października 2024 r., sygn. 0114-KDIP4-1.4012.411.2024.4.KSA:
„Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku, jest związek nabywanych towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W przedmiotowej sprawie są spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, które warunkują prawo do odliczenia podatku naliczonego. Są Państwo czynnym podatnikiem VAT, a ponadto wydatki związane z realizacją Inwestycji służą działalności opodatkowanej podatkiem VAT (czynnościom w zakresie odpłatnego najmu lokali). Zatem przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w ramach realizacji inwestycji”;
-z dnia 06 listopada 2024 r., sygn. 0112-KDIL1-3.4012.554.2024.1.AKS:
„podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Jak wskazano powyżej Gmina wydzierżawiając Infrastrukturę będzie występowała w roli podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, a ww. czynność, tj. dzierżawa Infrastruktury będzie opodatkowana podatkiem VAT. Jednocześnie w opisie sprawy Gmina wskazała, że powstała Infrastruktura będzie przedmiotem dzierżawy na rzecz Spółki, za którą to czynność zostanie skalkulowane wynagrodzenie z uwzględnieniem następujących okoliczności:
·wysokość nakładów na Inwestycję,
·roczną stawkę amortyzacji dla przedmiotu dzierżawy, w tym przypadku – (…)%.
Stosunek rocznego czynszu dzierżawnego z tytułu Inwestycji, o których mowa we wniosku do wartości inwestycji wyniesie ok. (…)%. Czynsz dzierżawny umożliwi zwrot wydatków poniesionych na realizację Projektu w ciągu ok. (…) lat.
Wobec powyższego, w odniesieniu do wydatków ponoszonych przez Gminę na realizację Inwestycji, w ramach której powstanie Infrastruktura sieci wodociągowych i sieci kanalizacji sanitarnej, warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, będą spełnione. Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT, a przedmiotowe zakupy towarów i usług nabywane w ramach Inwestycji mają związek z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy oraz będą służyły wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Mając zatem na uwadze powołane przepisy należy stwierdzić, że w analizowanym przypadku warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy są/będą spełnione i Wnioskodawca ma/będzie miał prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w związku z realizacją Inwestycji, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek wskazanych w art. 88 ustawy. Podsumowując, stwierdzić należy, że w związku z dzierżawą infrastruktury wodno-kanalizacyjnej Gminie przysługuje/ będzie przysługiwało prawo do odliczenia pełnej kwoty VAT od wydatków na realizowaną inwestycję”;
-z dnia 5 grudnia 2024 r., sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.825.2024.1.MJ:
„odpłatne udostępnianie Infrastruktury na rzecz Spółki na podstawie umowy dzierżawy będzie stanowić czynność podlegającą opodatkowaniu VAT, niekorzystającą ze zwolnienia od tego podatku. Zatem będzie to czynność opodatkowana podatkiem VAT. Analiza powołanych przepisów oraz opisu sprawy prowadzi do wniosku, że w rozpatrywanej sprawie warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, zostaną spełnione, ponieważ są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT oraz - jak wyżej rozstrzygnąłem – towary i usługi nabywane w związku z realizacją ww. inwestycji będą wykorzystywane przez Państwa wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych. W związku z powyższym, przysługuje/będzie przysługiwało Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji przedmiotowej inwestycji. Reasumując, mają/będą mieli Państwo prawo do odliczenia pełnych kwot podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją opisanej we wniosku Inwestycji”;
-z dnia 9 grudnia 2024 r., sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.916.2024.2.MG:
„w odniesieniu do wydatków ponoszonych przez Państwa Gminę na realizację Inwestycji, w ramach której powstanie Lodowisko, warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, będą spełnione. Są Państwo zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT, a przedmiotowe zakupy towarów i usług dokonywane w ramach Inwestycji będą miały związek z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT oraz będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, niekorzystających ze zwolnienia od tego podatku. Reasumując, będą mieli Państwo pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków inwestycyjnych poniesionych na realizację Inwestycji”;
-z dnia 7 stycznia 2025 r., sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.788.2024.2.MSU:
„dzierżawa stanowi odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. W związku z tym, w odniesieniu do tej czynności Gmina nie będzie działała jako organ władzy publicznej i w konsekwencji nie będzie korzystała z wyłączenia, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy. W analizowanym przypadku Gmina będzie występowała w roli podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, a ww. czynność, tj. dzierżawa inwestycji, w postaci wybudowanej sieci wodociągowej – jako usługa zdefiniowana w art. 8 ust. 1 ustawy – będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. Wykonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może albo być opodatkowana właściwą stawką podatku VAT, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku. Ani przepisy ustawy, ani też rozporządzeń wykonawczych do ustawy nie przewidują zwolnienia od podatku dla usługi polegającej na dzierżawie wybudowanej sieci wodociągowej, za którą będziecie Państwo pobierać wynagrodzenie. W związku z czym, usługa ta nie będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT i w konsekwencji będzie opodatkowana podatkiem VAT. Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Analiza treści wniosku oraz przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że w omawianej sprawie warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, zostaną spełnione. W analizowanym przypadku Gmina występuje w roli podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, a dzierżawa wybudowanej sieci wodociągowej - jako usługa zdefiniowana w art. 8 ust. 1 ustawy - podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i nie korzysta ze zwolnienia od podatku. Zatem wydatki poniesione w związku z wybudowaną siecią wodociągową będą miały związek wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Wobec powyższego, będzie przysługiwało Państwu prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabytych towarów i usług dotyczących budowy sieci wodociągowej”;
-z dnia 7 stycznia 2025 r., sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.791.2024.2.ŻR:
„Gmina występuje w roli podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, a dzierżawa przebudowanej i rozbudowanej stacji uzdatniania wody oraz wybudowanej kanalizacji sanitarnej – jako usługa zdefiniowana w art. 8 ust. 1 ustawy – podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i nie korzysta ze zwolnienia od podatku. Zatem wydatki poniesione w związku z przebudową i rozbudową stacji uzdatniania wody oraz budową kanalizacji sanitarnej będą miały związek wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług”.
Zdaniem Gminy, będzie ona miała prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego od nabytych towarów/usług wybudowania budynku, gdyż:
-Gmina będzie nabywała te towary/usługi działając jako podatnik VAT,
-Gmina jest i będzie zarejestrowana, jako podatnik VAT czynny,
-Gmina będzie wykorzystywać nabyte towary/usługi wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych.
W związku z powyższym, Gmina stoi na stanowisku, że przysługuje jej prawo do pełnego odliczenia VAT naliczonego od wydatków inwestycyjnych związanych z rozbudową budynku Z.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a) nabycia towarów i usług,
b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Art. 87 ust. 1 ustawy stanowi:
W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy
Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2 - ust. 6 ustawy.
Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.
Jak wskazano powyżej, najistotniejszym warunkiem umożliwiającym czynnemu podatnikowi VAT realizację prawa do odliczenia, jest związek dokonanych zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Jednocześnie oceny, czy związek ten istnieje lub będzie istniał w przyszłości należy dokonać w momencie realizowania zakupów, zgodnie z zasadą niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik – aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego – nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.
W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.
Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Według art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Oznacza to, że organ władzy publicznej będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.
Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.
W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:
-podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
-podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych) – tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm.):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 5, 6, 6a i 7 ustawy o samorządzie gminnym:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy: ochrony zdrowia; pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych; wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej oraz gminnego budownictwa mieszkaniowego.
Natomiast art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym stanowi, że:
W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.
Z powyższych konstrukcji prawnych jednoznacznie wynika, że Gmina, wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 ustawy, działa w charakterze podatnika podatku VAT.
Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Gmina jest właścicielem budynku, w którym został utworzony Z, który jest wykorzystywany w prowadzonej działalności gospodarczej w zakresie odpłatnej dzierżawy przez Gminę. W latach 2025 - 2026 realizowany będzie projekt – „...”. Realizacja projektu jest podzielona na dwa zadania obejmujące rozbudowę budynku zlokalizowanego w miejscowości … (w którym świadczone są usługi stacjonarnej opieki długoterminowej oraz funkcjonuje hospicjum stacjonarne) oraz budowę jednego mieszkania komunalnego w miejscowości …. Niniejszym wnioskiem o interpretację objęte jest zadanie dotyczące rozbudowy Z. Na realizację powyższego zadania Gmina otrzyma dofinansowanie z Programu Rządowego „Polski Ład” Program Inwestycji Strategicznych.
Zadanie dotyczące rozbudowy Z, polega na budowie od podstaw budynku, który będzie bezpośrednio przylegał do istniejącego obiektu Z (Z). Obecnie nieruchomość zabudowana jest budynkiem parterowym, częściowo piętrowym, niepodpiwniczonym, który jest dzierżawiony przez Gminę spółce z o.o., której 100% udziałowcem jest Gmina. Wydatki na inwestycję zostaną udokumentowane wystawionymi przez wykonawców fakturami na Gminę z wykazanymi na nich kwotami podatku naliczonego. Wykonawcy będą zarejestrowanymi czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług. Na fakturach Gmina oznaczona będzie jako nabywca towarów i usług. Gmina dotychczas nie dokonała odliczenia podatku naliczonego. Gmina będzie w stanie przyporządkować kwoty podatku naliczonego związanego z rozbudową i budową do poszczególnych budynków i wykonywanych w nich czynności.
Wydatki inwestycyjne będą bezpośrednio i wyłącznie związane z budynkami/obiektami Gminy. Powyższe wydatki stanowią nakłady na środek trwały będący własnością Gminy, które zostaną przyjęte do ewidencji środków trwałych Gminy, podlegających amortyzacji na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Nakłady wyniosą powyżej 15 tys. zł. i stanowią nakłady na wytworzenie nieruchomości w rozumieniu art. 2 ust. 14a ustawy o VAT i będą odrębnym środkiem trwałym. Gmina jest w stanie dokonać bezpośredniego przyporządkowania ponoszonych wydatków związanych z budową do działalności gospodarczej – wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT związanych z dzierżawą budynku Z w miejscowości …. Istniejący budynek Z wraz z wyposażeniem oraz przyległym terenem jest przedmiotem odpłatnej dzierżawy do 13 kwietnia 2033 r. na rzecz Spółki Sp. z o. o. (której udziałowcem jest Gmina, która posiada 100 % udziałów), jest wykorzystywany wyłącznie do czynności opodatkowanych. Po oddaniu budynku do użytkowania zostanie sporządzony aneks do obowiązującej obecnie umowy i nastąpi podniesienie czynszu (przy uwzględnieniu wysokości ostatecznie poniesionych przez Gminę kosztów realizacji inwestycji oraz wartości stawki amortyzacyjnej związanej z budynkiem). Ponadto planowana jest zmiana okresu trwania umowy dzierżawy (na okres do 2036 r.) z możliwością jej dalszego przedłużenia.
Gmina nie rozpoczęła jeszcze realizacji budynku, obecnie nie są jeszcze znane ostateczne koszty poniesione w ramach inwestycji, a przez to również wartość środka trwałego, jakim będzie nowopowstały budynek. W związku z tym, obecnie Gmina nie jest w stanie ostatecznie wskazać, ile będzie wynosić miesięczny czynsz dzierżawny z tytułu odpłatnej dzierżawy budynku po zakończeniu realizacji inwestycji na rzecz Spółki. Ustalenie wysokości czynszu będzie przedmiotem negocjacji pomiędzy stronami. Określenie (podwyżka) czynszu dzierżawnego będzie miało na celu umożliwić Gminie zwrot nakładów inwestycyjnych poniesionych na rozbudowę budynku w ciągu całego okresu korzystania z majątku. Gmina wskazuje, że w toku ustalania wysokości czynszu dzierżawnego będzie zmierzać do tego, by relacja ta kształtowała się na jak najwyższym poziomie, co będzie zapewnione poprzez uwzględnienie w kalkulacji wysokości czynszu dzierżawnego poniesionych kosztów inwestycji oraz wartości stawki amortyzacyjnej (2,5% wartości nakładów poniesionych przez Gminę na rozbudowę dzierżawionego budynku rocznie) dla przedmiotu dzierżawy. Uzyskany czynsz pokryje łączne koszty poniesione na realizację inwestycji w około 40 lat. Sposób kalkulowania przez Gminę czynszu dzierżawnego będzie uwzględniał realia rynkowe dla tego typu infrastruktury, bowiem pozwala w okresie użytkowania budynku zwrócić Gminie koszty jej wytworzenia oraz jest powszechnie stosowany. Gmina zakłada, że wynagrodzenie należne Gminie z tytułu dzierżawy budynku będzie równe wartości rynkowej (tj. nie będzie niższe od wartości rynkowej oraz nie będzie wyższe od wartości rynkowej). Gmina będzie zmierzać do tego, by wysokość ta umożliwiła zwrot poniesionych nakładów w ramach realizacji inwestycji w jak najkrótszym możliwym okresie, jak również to, by była ona skalkulowana z uwzględnieniem realiów rynkowych. Gmina planuje, by ustalona kwota czynszu dzierżawnego z tytułu odpłatnej dzierżawy była zmienna – ulegała okresowemu podwyższeniu (waloryzowana w oparciu o aktualny wskaźnik inflacji). Spółka, na rzecz której Gmina odda w dzierżawę rozbudowany budynek – będzie pokrywała koszty utrzymania nieruchomości i w odpowiednim stanie technicznym budynki. Z tytułu wynajmu Gmina osiągnie wyłącznie sprzedaż opodatkowaną. Gmina od początku realizuje przedmiotową inwestycję z zamiarem udostępniania budynku odpłatnie na rzecz Spółki na podstawie umowy dzierżawy. Z tytułu odpłatnej dzierżawy budynku Spółce, Gmina będzie pobierać określone w umowie dzierżawy wynagrodzenie (czynsz dzierżawny) na podstawie wystawionych faktur. Wynagrodzenie wynikające z umowy dzierżawy budynku będzie stanowiło przychód Gminy.
Państwa wątpliwości w analizowanej sprawie dotyczą wskazania, czy w związku z realizowaną inwestycją w ramach projektu „...”, Gmina ma pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z rozbudową budynku Z, który będzie służył do świadczenia odpłatnych usług dzierżawy.
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Analiza przywołanego art. 8 ust. 1 ustawy prowadzi do stwierdzenia, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu. Przy czym, do uznania czynności za usługę, konieczne jest istnienie odbiorcy usługi. Tak więc usługą jest tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący z niego korzyść.
W tym miejscu należy wskazać, że w myśl art. 693 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1061 ze zm.):
Przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz.
Należy zauważyć, że umowa dzierżawy jest umową dwustronnie zobowiązującą i wzajemną. Odpowiednikiem świadczenia wydzierżawiającego polegającego na oddaniu rzeczy do używania i pobierania pożytków, jest świadczenie dzierżawcy polegające na płaceniu umówionego czynszu. Zatem umowa dzierżawy jest cywilnoprawną umową nakładającą na strony – zarówno wydzierżawiającego, jak i dzierżawcę – określone przepisami obowiązki.
Z powyższego wynika, że umówiony między stronami czynsz jest wynagrodzeniem za możliwość korzystania z cudzej rzeczy i stanowi świadczenie wzajemne należne za używanie rzeczy przez jej dzierżawcę. W związku z tym należy uznać, że dzierżawa stanowi odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.
Analiza okoliczności sprawy i ww. przepisów prowadzi do stwierdzenia, że odpłatne udostępnianie przez Gminę rozbudowanego budynku Z na rzecz Spółki, na podstawie umowy dzierżawy, za które Gmina będzie pobierała wynagrodzenie, będzie stanowiło czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT (będzie czynnością cywilnoprawną).
Zatem – w odniesieniu do tej czynności – Gmina nie będzie działać jako organ władzy publicznej i w konsekwencji nie będzie mogła skorzystać z wyłączenia, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy.
W analizowanym przypadku Gmina będzie występować w roli podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, a ww. czynność (dzierżawa rozbudowanego budynku Z) – jako usługa zdefiniowana w art. 8 ust. 1 ustawy – będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT.
Wskazać należy, że ani przepisy ustawy, ani też rozporządzeń wykonawczych do ustawy nie przewidują zwolnienia od podatku dla usługi dzierżawy budynku Z na rzecz zewnętrznego podmiotu, w związku z czym, usługa ta nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT, lecz będzie opodatkowana według właściwej stawki podatku.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego będą spełnione, gdyż – jak wynika z opisu sprawy – Gmina jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, a cały rozbudowany budynek Z powstały w wyniku realizacji inwestycji, Gmina planuje wykorzystać do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, poprzez jego odpłatną dzierżawę na rzecz Spółki. Ponadto, z wniosku wynika, że określenie (podwyżka) czynszu dzierżawnego będzie miało na celu umożliwić Gminie zwrot nakładów inwestycyjnych poniesionych na rozbudowę budynku w ciągu całego okresu korzystania z majątku. Gmina wskazuje, że w toku ustalania wysokości czynszu dzierżawnego będzie zmierzać do tego, by relacja ta kształtowała się na jak najwyższym poziomie, co będzie zapewnione poprzez uwzględnienie w kalkulacji wysokości czynszu dzierżawnego poniesionych kosztów inwestycji oraz wartości stawki amortyzacyjnej (2,5% wartości nakładów poniesionych przez Gminę na rozbudowę dzierżawionego budynku rocznie) dla przedmiotu dzierżawy. Uzyskany czynsz pokryje łączne koszty poniesione na realizację inwestycji w około 40 lat. Sposób kalkulowania przez Gminę czynszu dzierżawnego będzie uwzględniał realia rynkowe dla tego typu infrastruktury, bowiem pozwala w okresie użytkowania budynku zwrócić Gminie koszty jej wytworzenia oraz jest powszechnie stosowany. Gmina zakłada, że wynagrodzenie należne Gminie z tytułu dzierżawy budynku będzie równe wartości rynkowej.
Wobec powyższego, w rozpatrywanej sprawie warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy będą spełnione, ponieważ Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a wydatki na realizację inwestycji polegającej na rozbudowie budynku Z jak wynika z wniosku – będą służyły wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych.
Mając zatem na uwadze powołane przepisy oraz opis sprawy należy stwierdzić, że w niniejszym przypadku będzie przysługiwało Państwu pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z rozbudową budynku Z, poniesionego w ramach realizacji projektu pn. „...”, ponieważ ww. budynek będzie służył do świadczenia odpłatnych usług dzierżawy opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Prawo do odliczenia podatku VAT będzie Państwu przysługiwało, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, wskazanych w art. 88 ustawy.
Tym samym Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.
Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swoją aktualność.
Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy.
Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach zdarzenia przyszłego podanego przez Państwa. Z powyższych przepisów wynika, że organ rozpatrując wniosek o wydanie interpretacji nie podejmuje wyjaśnienia stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, tj. nie przeprowadza dowodów, lecz dokonuje oceny prawnej przedstawionych we wniosku okoliczności w kontekście zadanego pytania przyporządkowanego do danego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Z kolei z okoliczności sprawy przedstawionych przez Państwa nie wynika, iż nie zostały spełnione przesłanki zastosowania art. 86 ust. 1 ustawy.
Zatem w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określone odmienne zdarzenie przyszłe lub organ ustali, że wysokość czynszu dzierżawnego z tytułu dzierżawy powstałej Infrastruktury na rzecz Spółki Sp. z o. o., będzie odbiegała od realiów rynkowych, czy też nie będzie umożliwiała zwrotu poniesionych nakładów inwestycyjnych i będzie skalkulowana na zbyt niskim poziomie lub też, że Infrastruktura nie będzie wykorzystywana wyłącznie do czynności opodatkowanych, interpretacja nie wywoła skutków prawnych.
W odniesieniu do powołanych we wniosku interpretacji indywidualnych, zauważam że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
•w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
•w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.