Interpretacja indywidualna z dnia 9 kwietnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.95.2025.2.MG
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
28 stycznia 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 28 stycznia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan pismem z 4 marca 2025 r. (wpływ 4 marca 2025 r.) w odpowiedzi na wezwanie.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą na terytorium Polski. Działalność gospodarcza opodatkowana jest w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Jest Pan też zarejestrowany jako podatnik VAT czynny w Polsce. Nie zatrudnia Pan pracowników oraz nie posiada na terytorium Polski zaplecza gospodarczego ani technicznego, poza komputerem, który stanowi główne narzędzie jego pracy. Świadczenie usług wykonywanych przez Pana odbywa się wyłącznie zdalnie. Prowadzi Pan działalność w zakresie telekomunikacji bezprzewodowej, z wyłączeniem telekomunikacji satelitarnej (kod PKD 61.20.Z) oraz działalność w zakresie pozostałej telekomunikacji (kod PKD 61.90.Z). Usługi wykonywane przez Pana polegają na przeprowadzaniu testów oraz analiz sieci oraz technologii telekomunikacji bezprzewodowej 4G oraz 5G oraz na testowaniu mobilnych urządzeń telekomunikacyjnych pracujących w tych technologiach. Wykonywane usługi obejmują weryfikację wymagań technicznych oraz analizę logów telekomunikacyjnych urządzeń mobilnych na potrzeby implementacji w sieciach operatorskich. Ponadto, w ramach świadczonych usług przeprowadzane są testy terenowe oraz laboratoryjne radiowych sieci dostępowych 4G oraz 5G, a także pobieranie aktualizacji oprogramowania urządzeń mobilnych oraz przygotowanie raportów z wykonanych testów dla klienta końcowego. Szczegółowy opis zadań wykonywanych w ramach działalności:
- Testowanie oraz analiza urządzeń mobilnych oraz sieci telekomunikacyjnych 4G oraz 5G -Testy manualne różnego rodzaju oprogramowania - Weryfikacja wymagań technicznych telekomunikacyjnych urządzeń mobilnych na potrzeby implementacji w sieci operatora
- Wsparcie testów laboratoryjnych oraz terenowych radiowych sieci dostępowych technologii 4G oraz 5G - Przygotowanie raportów z wykonanych testów celem wykrycia oraz naprawienia niepoprawnego działania urządzeń mobilnych oraz sieci.
- Przygotowanie analiz logów z sygnalizacji, przepływu wiadomości, testów technologii IMS SIP oraz pokrewnych (VoIP: VoLTE, VoWiFi). -Zarządzanie pobieraniem aktualizacji oprogramowania testowanych urządzeń telekomunikacyjnych.
W związku z wykonywaniem ww. usług nie wykonuje Pan czynności związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego, jak również nie wykonuje usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania jak też nie wykonuje usług programowania. Świadczone usługi zostały przez Pana samodzielnie sklasyfikowane następująco: PKWiU 61.90.10.0 Pozostałe usługi telekomunikacyjne. Pomocniczo, w podklasie 61.20.Z PKD wskazano pod tą klasyfikacją: - obsługę, konserwację lub udostępnianie systemów transmisyjnych do przesyłania głosu, danych, tekstu, dźwięku i obrazu realizowane za pomocą infrastruktury telekomunikacji bezprzewodowych. Systemy transmisyjne zapewniają transmisję wielokierunkową dzięki wykorzystaniu fal radiowych i mogą być one oparte na jednej technologii lub ich kombinacji, -obsługę i konserwację bezprzewodowych sieci telekomunikacyjnych, takich jak: pagery, telefony komórkowe i podobne, - zakup dostępu i pojemności do sieci od właścicieli i operatorów sieci, -świadczenie usług telekomunikacji bezprzewodowej (z wyłączeniem satelitarnych) firmom i gospodarstwom domowym, - zapewnianie dostępu do Internetu przez operatora sieci bezprzewodowej.
Opisując w sposób szczegółowy wykonywane czynności w ramach działalności gospodarczej, wystąpił Pan do Urzędu Statystycznego o klasyfikację świadczonych usług zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Zgodnie z uzyskaną informacją z Urzędu Statystycznego wykonywane usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 71.20.19.0 „Pozostałe usługi w zakresie badań i analiz technicznych”. W odpowiedzi z Urzędu Statystycznego uwzględniona była informacja na temat tego, że interpretacje klasyfikacji PKWiU udzielane przez jednostki służb statystyki publicznej nie mają charakteru wiążącego i nie są skierowane na wywołanie określonych skutków prawnych. Są one jedynie pomocą dla wnioskodawcy (Pana) mającego trudności w samodzielnym ustaleniu właściwego grupowania wyrobu czy usługi i tylko tak mogą być traktowane, a właściwe zaklasyfikowanie leży po stronie Wnioskodawcy (Pana).
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego
Wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczy przychodów za rok 2023 i lata kolejne.
Złożył Pan wniosek o wpis działalności gospodarczej w CEIDG wybierając formę opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Wniosek został złożony dnia 4 września 2023 r.
Pierwszy dochód z działalności, o której mowa we wniosku osiągnął Pan w miesiącu wrześniu 2023 r.
Wskazał Pan jednoznacznie kod PKWiU „61.20.20.0 Usługi połączeń poprzez sieć telekomunikacji ruchomej z innymi sieciami” jako pasujący do wykonywanych przez Pana usług.
Czynności wykonywane w ramach działalności związanej z usługami telekomunikacji ruchomej (mobilnej) mają charakter testów manualnych telekomunikacyjnych urządzeń końcowych tj. telefonów komórkowych z dedykowanym do testów oprogramowaniem stworzonym przez producenta wyżej wymienionych urządzeń końcowych (Klienta).
Podlegające testom telekomunikacyjne urządzenia końcowe oraz ich funkcjonalności weryfikowane są z wykorzystaniem ogólnodostępnej dla każdego użytkownika sieci, infrastruktury telekomunikacyjnej. Właścicielem testowanych urządzeń końcowych oraz producentem oprogramowania instalowanego na tych urządzeniach jest ich producent (Klient). Podczas testów wykorzystywana jest infrastruktura telekomunikacyjna nie będąca własnością Pana przedsiębiorstwa, w związku z czym działalność nie ma charakteru zarządzania siecią, ponieważ w trakcie testów urządzenia wykorzystują infrastrukturę sieci operatorów telekomunikacyjnych dostępną publicznie.
Operatorzy telekomunikacyjni są właścicielami infrastruktury obejmującej systemy transmisyjne oraz wieże telekomunikacyjne uczestniczące w testach. Działalność nie ma także charakteru tworzenia oprogramowania, pisania kodu, ani ingerencji w kod. Ma pomóc Klientowi w identyfikacji błędów w działaniu urządzenia w porównaniu do wymagań narzuconych przez operatorów telekomunikacyjnych oraz ich naprawienia przez Klienta w kolejnym wydaniu oprogramowania.
Efektem prac jest raport z testów, w którym zbierane są wyniki testów, wskazane są błędy w działaniu urządzeń, a także analiza protokołów telekomunikacyjnych (m.in. VoIP) w celu poprawienia tych błędów przez Klienta w tworzonym przez niego oprogramowaniu.
Szczegółowy zakres czynności:
a) Testowanie manualne telekomunikacyjnych urządzeń końcowych w zakresie usług telefonii komórkowej takich jak: weryfikacja poprawności działania funkcjonalności urządzenia w zakresie wykonywania połączeń głosowych (VOIP), tekstowych (SMS), multimedialnych (MMS), transmisji danych- polega to na inicjowaniu połączeń, wiadomości sms/mms, łączeniu się z siecią Internet za pomocą Urządzenia, oraz weryfikacja prędkości transmisji danych, a następnie zebraniu informacji (wyników) z urządzeń i porównanie ich z wymaganiami narzuconymi Klientowi przez operatora.
b) Analiza wymagań technicznych telekomunikacyjnych urządzeń mobilnych na potrzeby dopuszczenia do działania w sieci telekomunikacyjnej operatora telekomunikacyjnego.
c) W wyniku wykonania czynności opisanych w punkcie a) weryfikowane są dla Klienta protokoły telekomunikacyjne (VoIP oraz pokrewne).
d) Aktualizacja oprogramowania na końcowych urządzeniach telekomunikacyjnych na potrzeby testów manualnych i weryfikacji pod kątem wymagań operatora telekomunikacyjnego - polega na pobraniu kolejnych stworzonych przez Klienta wersji oprogramowania na urządzenie, koniecznych aby dokonać czynności sprawdzających jak dana funkcjonalność urządzenia zachowuje się w testowanej infrastrukturze telekomunikacyjnej.
Ponadto wskazał Pan, że:
a) nie świadczy usług związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1)
b) nie świadczy usług objętych grupowaniem „oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2)
c) nie świadczy usług w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU 62.09.20.0)
d) nie świadczy usług związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1)
W wykonywanej przez Pana działalności gospodarczej nie miały, nie mają oraz nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.).
W roku podatkowym poprzedzającym rok podatkowy, którego dotyczy zadane pytanie nie osiągnął Pan przychodów z działalności prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości przekraczającej 2 000 000 euro.
Pytanie
Czy na podstawie przedstawionego stanu faktycznego i opisu wykonywanych usług, jest Pan uprawniony do stosowania w odniesieniu do świadczonych przez niego usług, stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Pana stanowisko w sprawie (doprecyzowane w uzupełnieniu)
Pana zdaniem, przychód osiągany przez Pana w ramach prowadzonej działalności gospodarczej,obejmujący usługi opisane w stanie faktycznym oraz postawionym pytaniu, podlega opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5%, stosownie do przepisu art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, stosownie do art. 1 pkt 1, reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą, a przepis art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne odsyła do definicji pozarolniczej działalności gospodarczej zawartej w ustawie o podatku dochodowym, która przez działalność taką rozumie m.in. działalność zarobkową wytwórczą, budowlaną, handlową i usługową (art. 5a pkt 6 lit. a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 z późn. zm.) przy jednoczesnym łącznym spełnieniu warunków wskazanych w art. 5 ust. 1 tej ustawy. Natomiast, stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3 tego przepisu. Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa m.in. w art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. kwoty należne, choćby nie zostały taktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. Uprawnienie do skorzystania z ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przysługuje tym podatnikom, którzy w roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskali przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 Euro (art. 6 ust. 4 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne). Z racji rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej przez Pana w bieżącym roku podatkowym, wysokość uzyskiwanych przychodów stosownie do treści art. 6 ust. 4 pkt 2 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, aktualnie pozostaje bez znaczenia dla oceny możliwości korzystania przezniego ze zryczałtowanej formy opodatkowania. Nie dotyczą Pana również wyłączenia wskazane w art. 8 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Złożył Pan też stosowne oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, co stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne stanowi warunek skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania. Właściwe stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla usług zostały określone w Ustawie z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b oraz pkt5 lit. a tego przepisu, zgodnie z czym, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych odpowiednio wynosi:
- 14% przychodów ze świadczenia usług architektonicznych i inżynierskich, usług badań i analiz technicznych (PKWiU dział 71) zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2a lit. b cyt. ustawy
- 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Ze względu na fakt, że ustawa o ryczałcie nie przewiduje odrębnej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla przychodów osiągniętych z ww. usług, które zostały zaklasyfikowane przez Pana pod kodem PKWiU: 61.20, zastosowanie znajdzie w przypadku tych usług stawka ryczałtu 8,5%, jako właściwa dla przychodów z działalności usługowej, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Dodatkowo, podobne stanowisko jak prezentowane przez Pana, potwierdza interpretacja indywidualna z dnia 8 lutego 2023 r. wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-1.4011.1052.2022.2.AC - dotycząca podatnika zajmującego się częściowo czynnościami odpowiadającymi czynnościom wykonywanym przez Pana. Co więcej, interpretacja indywidualna z dnia 18 września 2024 r., o numerze 0112-KDIL2-2.4011.509.2024.3.IM - dotycząca podatnika zajmującego się częściowo czynnościami odpowiadającymi PKWiU 71.20.19.0 - Pozostałe usługi w zakresie badań i analiz technicznych, która również wskazuje na możliwość zastosowania stawki ryczałtu w wysokości 8,5% dla czynności pokrewnych do tych wykonywanych przez Pana. Tym samym, Pana zdaniem, w odniesieniu do świadczonych przez Pana usług, które uwzględnione zostały w opisie stanu faktycznego, jest Pan uprawniony do stosowania stawki ryczałtu w wysokości 8,5%.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, użyte w ustawie:
Określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Na mocy art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
- w brzmieniu obowiązującym do końca 2024 r.:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
- w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2025 r.:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e-1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką". Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6)(uchylony).
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Natomiast w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W tym miejscu wyjaśnić należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
W opisie sprawy wskazał Pan, że prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą opodatkowaną w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Wniosek dotyczy przychodów za rok 2023 i lata kolejne. 4 września 2023 r. złożył Pan wniosek o wpis działalności gospodarczej w CEIDG wybierając formę opodatkowania - ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Pierwszy dochód z działalności, o której mowa we wniosku osiągnął Pan w miesiącu wrześniu 2023 r. W uzupełnieniu wskazał Pan jednoznacznie kod PKWiU „61.20.20.0 Usługi połączeń poprzez sieć telekomunikacji ruchomej z innymi sieciami” jako pasujący do wykonywanych przez Pana usług. Czynności wykonywane w ramach działalności związanej z usługami telekomunikacji ruchomej (mobilnej) mają charakter testów manualnych telekomunikacyjnych urządzeń końcowych tj. telefonów komórkowych z dedykowanym do testów oprogramowaniem stworzonym przez producenta wyżej wymienionych urządzeń końcowych (Klienta). Efektem prac jest raport z testów, w którym zbierane są wyniki testów, wskazane są błędy w działaniu urządzeń, a także analiza protokołów telekomunikacyjnych (m.in. VoIP) w celu poprawienia tych błędów przez Klienta w tworzonym przez niego oprogramowaniu. Nie zachodzą wobec Pana negatywne przesłanki opisane w art. 8 oraz art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zatem, przychody z prowadzonej działalności gospodarczej objętej grupowaniem PKWiU 61.20.20.0 - Usługi połączeń poprzez sieć telekomunikacji ruchomej z innymi sieciami mogą podlegać opodatkowaniu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Jednocześnie z uwagi na to, że w art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 Ustawy nie przewidziano kategorii usług, której zakres odpowiadałby opisanej we wniosku działalności usługowej, to właściwą stawką podatku dla przychodów ze świadczonych usług będzie stawka 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy.
Zatem Pana stanowisko jest prawidłowe.
Stawka 8,5% ma zastosowanie wyłącznie, jeśli spełnione są warunki do zastosowania tej formy opodatkowania, o których mowa w cytowanych przepisach o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne i jeżeli faktycznie nie uzyskał/nie uzyska Pan przychodów ze świadczenia innych usług, do których to usług przypisana jest wyższa stawka ryczałtu.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
Ponadto należy podkreślić, że w przypadku wskazania przez Pana nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Panu waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k - 14n Ordynacji podatkowej. Konsekwentnie, organ podatkowy może zakwestionować Panu rozliczenia, jeżeli okaże się, że stosuje Pan nieprawidłową stawkę.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.