Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 8 lutego 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-1.4011.1052.2022.2.AC
Co do zasady, przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia wskazanych we wniosku usług sklasyfikowanych wg PKWiU pod symbolem 61.90.10.0 będą mogły być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jeżeli spełnione są pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
18 listopada 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 18 listopada 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%.
Uzupełnił go Pan - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 9 stycznia 2023 r. (wpływ 9 stycznia 2023 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Jest Pan polskim rezydentem podatkowym, podlegającym w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu niezależnie od miejsca osiągania dochodów i osiąga dochody z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej. W 2022 r., opodatkowuje Pan swoje dochody podatkiem liniowym.
W ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej, m.in. świadczy Pan usługi na rzecz Zleceniodawcy - firmy z branży telekomunikacyjnej, specjalizującej się w obsłudze operatora telefonii komórkowej. W ramach zawartej umowy wykonuje Pan kompleksowe usługi integracji stacji bazowych sieci komórkowej w technologii 2G, 3G,4G i 5G (GSM, UMTS, LTE, NR), zwane dalej "Usługami integracji stacji bazowych".
Szczegółowy katalog świadczonych Usług integracji stacji bazowych na rzecz Zleceniodawcy - obejmuje:
‒wykonywanie zdalnych integracji stacji bazowych za pomocą specjalistycznych narzędzi,
‒przygotowywanie planów i harmonogramów integracji stacji bazowych,
‒zdalne testowanie stacji bazowych telefonii komórkowej,
‒zdalne wsparcie zespołów terenowych, pracujących na stacjach bazowych telefonii komórkowej, " sporządzanie raportów ze zleconych integracji stacji bazowych.
Usługi, które Pan świadczy na rzecz Zleceniodawcy zostały przez Pana samodzielnie sklasyfikowane następująco:
‒PKWiU (2015) 61.90.10.0 Pozostałe usługi telekomunikacyjne
Wskazał Pan, że samodzielnie sklasyfikował również swoją działalność gospodarczą w powyższym zakresie w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, następującymi kodami PKD: " PKD 61.20.Z Działalność w zakresie telekomunikacji bezprzewodowej, z wyłączeniem telekomunikacji satelitarnej.
Zaznacza Pan przy tym, że w związku z wykonywaniem ww. usług nie wykonuje czynności związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego, jak również nie wykonuje usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania oraz nie wykonuje usług programowania.
Zaznacza Pan, że jego intencją jest uzyskanie interpretacji indywidualnej w zakresie możliwości opodatkowania osiąganych przychodów z tytułu wykonywanych usług na rzecz Zleceniodawcy zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg stawki ryczałtu 8,5% począwszy od przychodów uzyskiwanych od stycznia 2023 r.
W tym celu, zamierza Pan złożyć oświadczenie o zmianie formy opodatkowania (bezpośrednio do właściwego naczelnika urzędu skarbowego albo poprzez aktualizację wpisu CEIDG), najpóźniej do 20 dnia miesiąca po miesiącu, w którym osiągnie pierwszy przychód w 2023 r., a więc nie później niż do 20 lutego 2023 r.
Będzie Pan świadczyć Usługi integracji stacji bazowych w 2023 r. oraz w latach następnych. Wykonane usługi w okresach miesięcznych są i będą dokumentowane fakturą. W 2022 r. Pana przychody z działalności gospodarczej nie przekroczyły limitu 2 000 000 euro, jak również limit ten nie zostanie przekroczony w 2023 r., jak i w latach kolejnych. Do działalności Pana nie mają zastosowania tzw. przesłanki negatywne, o których mowa w art. 8 ust. 1 i 2 ustawy o ryczałcie, wykluczające możliwość stosowania tej formy opodatkowania dla osiąganych przychodów.
Końcowo należy zaznaczyć, że w ramach prowadzonej przez Pana jednoosobowej działalności gospodarczej, może Pan osiągać również przychody z tytułu świadczenia innych usług, jednakże te inne (pozostałe usługi) nie są przedmiotem zapytania w niniejszym wniosku.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego.
1.Oświadczenie o wyborze opodatkowania na 2023 r. w formie ryczałtu ewidencjonowanego do właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego zostanie złożone przez Wnioskodawcę najpóźniej z dniem 20 lutego 2023 r.
2.Nie uzyskuje (uzyska) Pan przychodów ze świadczenia usług związanych z wydawaniem: pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line, pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1), pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2), oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line.
3.Nie uzyskuje (uzyska) Pan przychodów ze świadczenia usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem "Oryginały oprogramowania komputerowego" (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
4.Prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową, zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie.
5.Nie zamierza Pan osiągać innych przychodów.
6.W odpowiedzi na wątpliwości tut. Organu, doprecyzowuje Pan następująco:
Wykonywanie zdalnych integracji stacji bazowych za pomocą specjalistycznych narzędzi:
Aby dokładnie odpowiedzieć na to pytanie należy zacząć od odpowiedzi czym jest stacja bazowa. Pojęcie to na przestrzeni lat zmieniało się dla ludzi z branży wraz z wprowadzaniem nowych technologii. W Polsce można mówić o 2G,3G,4G i obecnie o 5G. Co pewien czas do stacji bazowej dokładane są kolejne technologie. W każdej generacji wprowadzano nowe rozwiązania w obrębie ram jakie wyznacza organizacja 3GPP, która jest odpowiedzialna za standaryzację. Stacją bazową można nazwać zespół ściśle ze sobą współpracujących urządzeń takich jak anteny, nadajniki z odbiornikami, procesory obróbki i przetwarzania sygnałów oraz kabinety zapewniające przestrzeń na urządzenia transmisyjne i radiowe, oraz potrzymanie bateryjne. Jest to uproszczony opis. Sama stacja bazowa nie ma możliwości działania i należy ją zintegrować z całym systemem sieci komórkowej. Każdą technologię integruje się osobno mimo, iż mogą obsługiwać je te same urządzenia. Zarówno rozwiązania techniczne jak i procesy integracji są uzależnione od tzw. vendora urządzeń (dostawcy sprzętu) jak(…) (…) czy (…). Dziś wszystkie zespoły stacji bazowej można skonfigurować zdalnie łącząc się z nią, a konkretniej z procesorami lub płytami zarządzającymi za pośrednictwem systemów nadzoru. W tym momencie dochodzimy do specjalistycznych narzędzi jak system nadzoru O&M (Operating and Maintanace) różny dla każdego dostawcy sprzętu i technologii oraz narzędzi przygotowujących konfigurację stacji bazowej.
W skrócie, wykonuje Pan zdalną (przy pomocy komputera, siedząc w biurze) konfigurację stacji bazowej - sprzętu telekomunikacyjnego który został zainstalowany przez montera w dowolnym miejscu w Polsce. Podczas tej zdalnej konfiguracji Integrator współdziała z monterem, który znajduje się na miejscu w taki sposób aby sprzęt działał poprawnie.
Przygotowywanie planów i harmonogramów integracji stacji bazowych:
Od operatora otrzymuje Pan listę stacji która będzie w najbliższym czasie integrowana z numerami telefonów do monterów, którzy będą lokalnie na stacji i Pana zadaniem jest skontaktowanie się z monterami na stacji aby dokładnie ustalić kiedy zostanie taka stacja wybudowana i możliwa do zintegrowania. Zbiera Pan takie plany i tworzy harmonogramy, dla sprawnego zakończenia integracji zbiera informację o problemach, które często występują oraz ewentualnych późniejszych przesunięciach.
Zdalne testowanie stacji bazowych telefonii komórkowej:
Po zakończonej integracji każdą stację należy przetestować w zakresie jej funkcjonowania, generowanych alarmów środowiskowych jak i alarmów z poszczególnych technologii. Takie testowanie odbywa się w koordynacji z monterem na stacji.
Zdalne wsparcie zespołów terenowych, pracujących na stacjach bazowych telefonii komórkowej:
Stacje, które Pan integruje mam pod swoją opieką do momentu przejęcia ich przez inwestora, operatora sieci komórkowej. W przypadku konieczności wymiany jakiegoś urządzenia, przetestowania jakiejś nowej funkcjonalności lub jej rekonfiguracji, często zdarza się iż wymagana jest jakaś zmiana bezpośrednio na stacji przez inżyniera. Wówczas świadczy Pan usługę wparcia, kieruje pracami na stacji, czyli co, gdzie i jak wymienić lub odpowiednio podłączyć aby osiągnąć zamierzony rezultat - usunąć usterkę lub uruchomić jakąś nową funkcjonalność.
Sporządzanie raportów ze zleconych integracji stacji bazowych:
Po każdej integracji tworzony jest raport zawierający informację o zainstalowanym sprzęcie, rodzaju wykonywanych prac lub projektu, rodzaju zintegrowanych technologii, czy całość sprzętu działa poprawnie, nie ma alarmów etc. Jest to o tyle ważne, że dopiero dla stacji poprawnie działających i zintegrowanych inwestor może zlecić testy takiej stacji (pomiary Pól Elektromagnetycznych dla celów BHP i OŚ, testy Emergency Call, drive testy). Bez wykonania tych testów inwestor nie może uzyskać Pozwolenia na Użytkowanie oraz uruchomić stacji bazowej komercyjnie. Jeśli wyśle Pan inwestorowi raport z integracji, w którym są błędy wynikające np. z uszkodzenia sprzętu, czy niepoprawnej instalacji stacja nie może być testowana i co za tym idzie uruchomiona komercyjnie.
Podsumowując, opisane w treści wniosku czynności mają charakter stacjonarny i są ściśle związane z pracą na komputerze. Wymagana jest wiedza z zakresu sieci komputerowych, systemów operacyjnych, telekomunikacji. Integrator, czyli inżynier odpowiedzialny za prace pracuje w biurze ściśle współpracuje z monterem znajdującym się lokalnie na stacji, czyli „w polu”. Odpowiada on za przygotowanie plików konfiguracyjnych, programowe połączenie się z stacją, wykonanie upgrade software, wgranie jej konfiguracji oraz późniejsze przetestowanie.
7.Do działalności wykonywanej przez Pana nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o ryczałcie.
Pytanie
Czy uzyskiwane począwszy od 2023 r. przychody z tytułu świadczonych Usług integracji stacji bazowych, mogą być rozliczane w formie zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wg stawki 8,5%?
Pana stanowisko w sprawie
W Pana opinii, uzyskiwane począwszy od 2023 r. przychody z tytułu świadczonych Usług integracji stacji bazowych, mogą być rozliczane w formie zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wg stawki 8,5%.
UZASADNIENIE
W myśl art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993, ze zm.), zwaną dalej "ustawą o ryczałcie", ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą. Przy czym, przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie z treścią art. 5a pkt. 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 z późn. zm.), zwana dalej "ustawą PIT", ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych, prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9 ustawy PIT.
W dalszej części ustawy PIT (art. 5b ust. 1) wskazano natomiast, że za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1.odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2.są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;
3.wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Przepis art. 2 ust. 1 ustawy o ryczałcie przewiduje wprost, iż osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Przy czym, możliwość opodatkowania w formie ryczałtu uzależniona jest m.in. od spełnienia warunków wymienionych w art. 6 ww. ustawy oraz od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 tej ustawy.
Zgodnie z art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a ww. ustawy, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro.
Artykuł 8 ustawy o ryczałcie od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne zawiera katalog przesłanek negatywnych, powodujących wyłączenie z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Niezależnie od powyższego, dla skuteczności skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, niezbędne jest także złożenie pisemnego oświadczenia o jej wyborze. Jak wynika bowiem z treści art. 9 ust. 1 ustawy o ryczałcie od przychodów, sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Wysokość ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest uzależniona od przedmiotu działalności podatnika. Jak stanowi natomiast art. 12 ust. 1 pkt. 5 ustawy o ryczałcie, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% w zakresie, m.in.: " przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
I tak, zgodnie z ustawową definicją (art. 4 ust. 1 pkt. 1 ustawy o ryczałcie) przez działalność usługową rozumie pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji (PKWIU) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Natomiast w przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania m.in. usług według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do właściwego Urzędu Statystycznego, który udziela informacji w zakresie stosowania takiej klasyfikacji.
Powołując się na treść klasyfikacji 61.90.10.0 PKWiU, obejmuje ona swoim zakresem "Pozostałe usługi telekomunikacyjne”.
Pomocniczo, w podklasie 61.20.Z PKD wskazano pod tą klasyfikacją:
‒obsługę, konserwację lub udostępnianie systemów transmisyjnych do przesyłania gło-su, danych, tekstu, dźwięku i obrazu realizowane za pomocą infrastruktury telekomuni-kacji bezprzewodowych. Systemy transmisyjne zapewniają transmisję wielokierunkową dzięki wykorzystaniu fal radiowych i mogą być one oparte na jednej technologii lub ich kombinacji,
‒obsługę i konserwację bezprzewodowych sieci telekomunikacyjnych, takich jak: pagery, telefony komórkowe i podobne,
‒zakup dostępu i pojemności do sieci od właścicieli i operatorów sieci,
‒świadczenie usług telekomunikacji bezprzewodowej (z wyłączeniem satelitarnych) fir-mom i gospodarstwom domowym,
‒zapewnianie dostępu do Internetu przez operatora sieci bezprzewodowej.
Konstrukcja przepisów ustawy o ryczałcie przewiduje, że stawką bazową ryczałtu dla świadczonych usług jest stawka 8,5%, o czym jest mowa w art. 12 ust. 1 pkt. 5 ustawy o ryczałcie, chyba że inny przepis szczególny przyporządkowuje daną, konkretną usługę do innej - wyższej bądź niższej - stawki ryczałtu.
Artykuł 12 ustawy o ryczałcie nie reguluje natomiast w odrębny sposób (inną stawką ryczałtu) usług takich jak Usługi integracji stacji bazowych, co oznacza, że w stosunku do nich powinniśmy stosować stawkę wyrażoną w ust. 1 pkt 5 tegoż artykułu.
Biorąc powyższe pod uwagę, w odniesieniu do przychodów otrzymywanych przez Pana od 2023 r. (i latach następnych) z tytułu świadczenia Usług integracji bazowych, opisanych w opisie zdarzenia przyszłego powinny być rozliczane w formie zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wg stawki 8,5%.
Podsumowując, całość przedstawionych powyżej okoliczności uprawnia Pana do stosowania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jako formy opodatkowania przychodów osiąganych z działalności gospodarczej, począwszy od 2023 r. (i w latach następnych), gdyż:
1.zostaną spełnione wszystkie warunki, uprawniające do stosowania tej formy, o których mowa w art. 6 ww. ustawy, jak również nie wystąpią przesłanki wykluczające możliwość stosowania tej formy, określone w art. 8 tej ustawy,
2.złoży Pan właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego oświadczenie o wyborze ryczałtu jako formy opodatkowania od 2023 r. przychodów osiąganych z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej, w terminie przewidzianym w art. 9 ust. 1 ww. ustawy (tj. co do zasady do 20 lutego 2023 r.).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
W myśl art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”.
Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Jak wskazuje art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a.uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b.uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z ww. art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
b) uchylony
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d) – e) uchylony
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6) (uchylony)
W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jak stanowi art. 9 ust. 1 ww. ustawy:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Natomiast w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.
Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
W przedstawionym we wniosku opisie zdarzenia przyszłego wskazał, Pan że:
1.podlega Pan nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce;
2.działalność Pana mieści się w grupowaniu PKWiU 61.90.10.0 (pozostałe usługi telekomunikacyjne);
3.wymienione w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wyłączenia nie będą miały zastosowania w Pana działalności gospodarczej;
4.poza działalnością gospodarczą, która będzie opodatkowana na ryczałcie nie uzyskuje Pan innych dochodów;
5.złoży Pan oświadczenie o wyborze formy opodatkowania w postaci ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych nie później niż do 20 lutego 2023 r.,
6.Pana przychód nie przekroczył w 2022 r. limitu określonego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, który to limit dotyczy możliwości skorzystania z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych;
W złożonym wniosku wskazał Pan, iż wykonuje Pan kompleksowe usługi integracji stacji bazowych sieci komórkowej. Ponadto wskazał Pan, że samodzielnie sklasyfikował swoją działalność gospodarczą w powyższym zakresie jako PKWiU 61.90.10.0.
Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, iż co do zasady, przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia wskazanych we wniosku usług sklasyfikowanych wg PKWiU pod symbolem 61.90.10.0 będą mogły być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jeżeli spełnione są pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie.
Zastrzec jednak należy, że zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Pana usług jest prawidłowe, dopóki spełnione są pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Ta interpretacja nie rozstrzyga prawidłowości klasyfikacji usług dokonanej przez Pana w świetle PKWiU. Wobec tego została ona wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Tutejszy Organ nie jest, bowiem uprawniony, w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
‒Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
‒Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right