Interpretacja indywidualna z dnia 8 kwietnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.99.2025.2.AP
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest:
·nieprawidłowe – w odniesieniu do gołębi pochodzących od innych podmiotów,
·prawidłowe – w pozostałej części.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
5 lutego 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie opodatkowania przychodów z prowadzenia wspólnego gołębnika. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 18 marca 2025 r. (wpływ 18 marca 2025 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Jest Pan osobą fizyczną, zatrudnioną na etacie oraz rolnikiem (posiada Pan numer gospodarstwa rolnego), posiada Pan 7 hektarów pola, nie płaci Pan KRUSu. Ponadto, ma Pan zawieszoną od 31 lipca 2024 r. działalność gospodarczą w zakresie głównym PKD - Sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet. Należy Pan do Niezależnego Klubu Hodowców Gołębi Pocztowych Ziemi ... Planuje Pan założyć wspólny gołębnik w ramach działalności rolniczej. Hodowcy z Polski i zza granicy będą dostarczać Panu gołębie. Otrzyma Pan za to zapłatę, którą przeznaczy na koszt utrzymania gołębia (np. karmienie, leczenie). Po upływie kilku miesięcy, tj. mniej więcej od kwietnia do września, w ramach wspólnego gołębnika, będzie organizował Pan konkurs/zawody na najszybszego gołębia.
Hodowcy, którzy dostarczą wcześniej Panu swoje gołębie, zapłacą za to pewną ustaloną kwotę przeznaczoną na udział w zawodach i na nagrody pieniężne. Po zakończeniu konkursu gołębie zostaną sprzedane przez Pana na portalu aukcyjnym. Część pieniędzy ze sprzedaży zostanie przeznaczona dla Pana, część dla właściciela gołębia i część zostaje przekazana portalowi aukcyjnemu.
Uzupełnienie
Prowadzi Pan gospodarstwo rolne w rozumieniu ustawy o podatku rolnym. Planuje Pan rozpocząć prowadzenie wspólnego gołębnika po uzyskaniu interpretacji indywidualnej. Gołębie będą wysyłane do Pana w okresie wiosennym, tj. kwiecień - maj. U Pana będą przebywać w okresie maj - wrzesień. Jest to jednak zależne od tego kiedy gołębie zostaną wysłane. Około połowy września (w zależności od pogody) jest ostatni lot konkursowy. Po tym locie przez tydzień/dwa gołębie się zlatują. Później przyjeżdża profesjonalny fotograf z portalu aukcyjnego. Gołębie, które zostały - są fotografowane i wystawiane na portalu. Dopiero po zakończonej aukcji jest organizowany transport do osób, które kupiły gołębie. Hodowcy, miłośnicy gołębi z powodu braku czasu wysyłają do Pana gołębie (kto chce ile sztuk, nie ma określonej liczby) i Pan się nimi zajmuje. Wygląda to w ten sposób, że na początku odchowuje je Pan, z racji, że są to pisklaki, karmi je, szczepi, obserwuje czy są zdrowe, dogląda je. Następnie oblatuje wokół Pana gołębnika, praktycznie codziennie rano i wieczorem gołębie są wypuszczane na 1 godzinę, żeby sobie polatały wokół gołębnika. Gdy wszystkie nauczą się ładnie latać, są łapane do specjalnych klatek i wywożone przez Pana na treningi. Po tych treningach wysyłane są na lot, gdzie rywalizują między sobą, który jest najszybszy i zajmie pierwsze miejsce. Kolejno łapie je Pan wszystkie, pakuje do specjalnych koszy, w których wywożone są na loty. Każdy z gołębi na dany lot jest wprowadzany do programu. Każdy z gołębi posiada czip na nodze. Jak gołąb wróci z lotu wchodząc do gołębnika program ich zczytuje. Lotów jest około 10 - wszystko jest zależne od pogody. Trasy wynoszą od 100 km - 500 km. Na te loty będzie je Pan wywoził prywatnie swoim transporterem lub też może się zdarzyć, że część lotów będzie łączona z pobliskim klubem z innymi hodowcami.
Zakłada Pan (zgodnie ze stanowiskiem), że wspólny gołębnik będzie prowadzony w ramach gospodarstwa rolnego. Jednak wystąpił Pan z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej, aby mieć pewność. Na chwilę obecną wspólny gołębnik będzie miał wymiary 18 m x 2 m. Będą tam również Pana gołębie. Będzie się Pan zajmował w ten sam sposób swoimi gołębiami, jak i powierzonymi. Będzie Pan sprzedawał gołębie pochodzące z Pana hodowli oraz gołębie, które zostaną Panu przekazane.
Na pytanie Organu: Czy prowadzenie przez Pana „wspólnego gołębnika” będzie nosiło znamiona pozarolniczej działalności gospodarczej, tj. będzie wykonywana:
·w celach zarobkowych - tj. w celu zapewnienia określonego dochodu, a nie wyłącznie w celu zaspokojenia Pana własnych potrzeb,
·sposób ciągły - tj. z zamiarem powtarzania tej czynności w celu osiągnięcia efektu w postaci zarobku,
·w sposób zorganizowany - tj. w ramach uporządkowanych, celowych czynności;
odpowiedział Pan:
Celem prowadzenia wspólnego gołębnika jest robienie tego z pasji i zamiłowania do gołębi. Chce Pan także zapewnić bezpieczeństwo, dla gołębi własnych i powierzonych. Pana celem nie jest tylko i wyłącznie osiągnięcie korzyści zarobkowych. Ponadto, nie jest Pan w stanie przewidzieć czy coś i ile na tym zarobi, bo nie wie ile osób wyśle gołębie, czy nie zdechną z powodu chorób. Gołębie mogą też nie wrócić z lotów, a co za tym idzie, nie będzie aukcji i nie dojdzie do sprzedaży.
Jak wyżej wspomniano planuje Pan prowadzić wspólny gołębnik także z pasji. Jeśli gołębie nie zostaną dostarczone z przyczyn Panu nieznanych, to lotów nie będzie. Ponadto, jeśli gołębie odlecą znad gołębnika loty nie będą organizowane. Wspólny gołębnik będzie prowadzony, aby rozwinąć swoją pasję i organizować działania z nim związane.
Prowadzenie wspólnego gołębnika, jak i organizowanie konkursów, składa się z pewnych etapów, jednak, gdy np. gołębie nie wrócą, proces ten zostaje zaburzony. Proces ten jest czasochłonny, więc wkłada Pan w to także dodatkowy/prywatny czas. Nie jest Pan w stanie jednoznacznie stwierdzić, czy prowadzenie przez Pana „wspólnego gołębnika” będzie nosiło znamiona pozarolniczej działalności gospodarczej. Osoby wysyłające gołębie biorą pod uwagę, że gołąb może paść z powodu chorób (nie ponosi Pan odpowiedzialności za chorobę gołębia), zgubić się, czy też może go zabrać jastrząb. Jeśli będzie padał deszcz przez 2 tygodnie to wszystko się przesunie albo zostanie odwołane.
Pan decyduje kiedy zacznie je wypuszczać na dach, kiedy zacznie je wywozić na treningi i kiedy na loty. Jednak zajmuje się nimi z takim samym zaangażowaniem, bez względu, czy to są Pana gołębie, czy też powierzone. Działa Pan we własnym imieniu i na swoją rzecz. Pan sam opiekuje się gołębiami. Ryzyko utraty gołębi ponosi Pan (ryzyko dotyczy tylko Pana gołębi), ale także osoby, które powierzają Panu gołębie, ponieważ są oni świadomi, że gołębie mogą np. nie wrócić z lotu, czy zdechnąć z powodu choroby, więc nie ponosi Pan ryzyka w związku z powierzonymi gołębiami.
Zawody w zakresie lotu gołębi będzie organizował Pan, jednak jeśli będzie możliwość, to będzie Pan łączył loty z pobliskim klubem hodowców gołębi. Loty będą organizowane w miesiącach lipiec, sierpień, wrzesień, mniej więcej co tydzień w zależności od pogody (np. jeśli będzie padać dwa tygodnie przeciągnie się to wszystko o 2 tygodnie). Nie wie Pan kto będzie otrzymywał nagrody w organizowanych zawodach gołębi ,czy to będą rolnicy, czy osoby prowadzące działalność, czy osoby nieprowadzące działalności. Gołębie może wysłać każdy i nie jest to weryfikowane.
Jest Pan jedynym podmiotem uprawnionym i zobowiązanym względem uczestników zawodów do ich przeprowadzenia, wyłonienia zwycięzców uprawnionych do otrzymania nagrody. Działa Pan we własnym imieniu i na swoją rzecz. Sam opiekuje się Pan gołębiami.
W Polsce jest kilka portali aukcyjnych. Nie jest Pan w stanie jednoznacznie stwierdzić na jakim portalu będą sprzedawane i komu. Wszystko jest zależne od oferty, prowizji, liczby gołębi, które ukończą zawody. Może dojść do sytuacji, gdzie wszystkie gołębie zginą i nie będzie żadnej aukcji.
Wszystko będzie zależne od portali aukcyjnych. Niektóre z nich zabierają gołębie do siebie, robią im zdjęcia i filmiki, wystawiają je i rozwożą do wygranych osób, a później się tylko rozliczają. Natomiast inne portale wystawiają gołębie, jednak będą one przebywać u Pana, a Pan dostanie tylko dane osoby wygranej oraz kwotę za jaką został sprzedany. Wtedy osoba, która wygrała sama przyjeżdża po gołębia. Nie jest Pan stanie określić kwoty przychodu ze sprzedaży. Wszystko jest zależne od ilości wysłanych gołębi, ile z nich utrzyma się do aukcji i za ile uda się je sprzedać.
Pytanie
Czy opisane przez Pana prowadzenie aktywności dotyczącej wspólnego gołębnika może zostać uznane za działalność rolniczą w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i tym samym nie podlegać opodatkowaniu podatkiem PIT?
Pana stanowisko w sprawie
Przychody uzyskane w związku z prowadzeniem „wspólnego gołębnika”, jak również z tytułu sprzedaży na aukcji hodowanych przez Pana gołębi, nie stanowią przychodów związanych z prowadzoną pozarolniczą działalnością gospodarczą i w związku z tym nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, ani podatkiem od towarów i usług. W Pana ocenie, są to przychody z działalności rolniczej.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 z zm.; dalej jako: „PIT”), przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej oraz przychodów opodatkowanych ryczałtem od spółek.
Definicja ww. działalności rolniczej zawarta jest w art. 2 ust. 2 ustawy PIT - w myśl którego, działalnością rolniczą, w rozumieniu ust. 1 pkt 1, jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:
1)miesiąc - w przypadku roślin,
2)16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,
3)6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,
4)2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt - licząc od dnia nabycia.
W Pana przypadku okres przetrzymywania gołębi wynosi ok. 5-6 miesięcy.
W myśl art. 2 ust. 3 ustawy o PIT, działami specjalnymi produkcji rolnej (wyłączonymi z działalności rolniczej) są: uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin „in vitro”, fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym.
Jednakże zgodnie z art. 2 ust. 3a ustawy u PIT, nie stanowią działów specjalnych produkcji rolnej uprawy, hodowla i chów zwierząt w rozmiarach nieprzekraczających wielkości określonych w załączniku nr 2 do ustawy.
Z uwagi na fakt, że w załączniku tym specyfice rodzajowej - hodowla gołębi pocztowych nie została wymieniona, to Pana zdaniem nie zalicza się ona do działów specjalnych produkcji rolnej.
Mając na względzie ww. przepisy, hodowla gołębi i prowadzenie wspólnego gołębnika, w tym także sprzedaż tych gołębi, stanowi działalność rolniczą w rozumieniu ustawy o PIT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest:
·nieprawidłowe – w odniesieniu do gołębi pochodzących od innych podmiotów,
·prawidłowe – w pozostałej części.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.
Zgodnie z art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Działalnością rolniczą, w rozumieniu ust. 1 pkt 1, jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:
1) miesiąc - w przypadku roślin
2) 16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,
3) 6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,
4) 2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt
– licząc od dnia nabycia.
Przychodami z działalności rolniczej są więc tylko te przychody, które pochodzą z działalności rolniczej w rozumieniu zdefiniowanym w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W myśl art. 2 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Działami specjalnymi produkcji rolnej są uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin „in vitro”, fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym.
Zgodnie natomiast z art. 2 ust. 3a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Nie stanowią działów specjalnych produkcji rolnej uprawy, hodowla i chów zwierząt w rozmiarach nieprzekraczających wielkości określonych w załączniku nr 2 do ustawy, zwanym „załącznikiem nr 2”.
Na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Źródłem przychodów jest:
·pozarolnicza działalność gospodarcza (pkt 3),
·działy specjalne produkcji rolnej (pkt 4).
W myśl art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Zatem dla uznania określonej działalności za działalność gospodarczą, konieczne jest m.in. łączne spełnienie trzech warunków: po pierwsze, dana działalność musi być działalnością zarobkową, po drugie, działalnością wykonywaną w sposób zorganizowany oraz po trzecie, w sposób ciągły.
Tak więc, działalność gospodarcza to taka działalność, która:
1)jest prowadzona w celu osiągnięcia dochodu, przy czym nawet ewentualna strata będąca wynikiem tej działalności nie pozbawia jej statusu działalności gospodarczej, ponieważ istotny jest sam zamiar osiągnięcia dochodu,
2)wykonywana jest w sposób ciągły; jednak przesłanki tej nie należy rozumieć jako konieczność wykonywania działalności bez przerwy; istotny jest zamiar powtarzalności określonych czynności celem osiągnięcia dochodu, np. powtarzalna sprzedaż przedmiotów własności posiadających tożsamy charakter,
3)prowadzona jest w sposób zorganizowany, co oznacza, że podejmowane działania są podporządkowane obowiązującym regułom, normom i służą osiągnięciu celu, mają wpływ na racjonalność gospodarowania posiadanymi środkami, a tym samym uczestnictwa w obrocie gospodarczym.
Zatem każde działanie spełniające wskazane wyżej przesłanki stanowi w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pozarolniczą działalność gospodarczą, niezależnie od tego czy podatnik dokonał jej rejestracji.
Stosownie do art. 24 ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Minister właściwy do spraw finansów publicznych w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw rolnictwa, poczynając od roku podatkowego 2002, ogłasza w drodze rozporządzenia normy szacunkowe, o których mowa w ust. 4, zmieniając je corocznie w stopniu odpowiadającym wskaźnikowi wzrostu cen towarowej produkcji rolniczej, ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”.
Rodzaje i rozmiary działów specjalnych produkcji rolnej oraz normy szacunkowe dochodu rocznego zawarte są w załączniku nr 2 do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tabelę rodzajów i rozmiarów działów specjalnych produkcji rolnej oraz norm szacunkowych dochodu rocznego – obowiązującą w 2025 r. opublikowano w rozporządzeniu Ministra Finansów z 29 października 2024 r. w sprawie norm szacunkowych dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1628).
Zauważam, że załącznik Nr 2 „Tabela rodzajów i rozmiarów działów specjalnych produkcji rolnej oraz norm szacunkowych dochodu rocznego” określa, jakie uprawy, hodowla i chów zwierząt z uwagi na ich rozmiary nie stanowią działów specjalnych produkcji rolnej, a także normy szacunkowe dochodu rocznego odnoszące się do jednostek powierzchni upraw i innych jednostek poszczególnych rodzajów produkcji zwierzęcej. Jednocześnie informacje zawarte w tym załączniku mają znaczenie dla oceny, czy danego rodzaju działalność w ogóle ma charakter działów specjalnych produkcji rolnej. Jeżeli danego rodzaju uprawa, czy też chów lub hodowla określonego gatunku zwierzęcia nie są bowiem wymienione w załączniku, to należy uznać, że ta uprawa, hodowla, czy też chów są działalnością rolniczą, niebędącą działem specjalnej produkcji rolnej. W konsekwencji - do przychodów z tej działalności nie znajdą zastosowania przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Dlatego wskazuję, że hodowla gołębi nie jest działem specjalnym produkcji rolnej. Do działów specjalnych produkcji rolnej nie zalicza się hodowli gołębi, ponieważ w załącznik Nr 2 do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - „Tabela rodzajów i rozmiarów działów specjalnych produkcji rolnej oraz norm szacunkowych dochodu rocznego” w specyfice rodzajowej tego typu hodowla nie została wymieniona. Oznacza to, że hodowla gołębi jest działalnością rolniczą w myśl art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a dochody z niej uzyskiwane nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że jest Pan osobą fizyczną, zatrudnioną na etacie oraz rolnikiem, posiada Pan 7 hektarów pola, nie płaci Pan KRUSu. Ponadto, ma Pan zawieszoną od 31 lipca 2024 r. działalność gospodarczą w zakresie głównym PKD - Sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet. Należy Pan do Niezależnego Klubu Hodowców Gołębi Pocztowych. Planuje Pan założyć wspólny gołębnik w ramach działalności rolniczej. Hodowcy z Polski i zza granicy będą dostarczać Panu gołębie. Otrzyma Pan za to zapłatę, którą przeznaczy na koszt utrzymania gołębia (np. karmienie, leczenie). Po upływie kilku miesięcy, tj. mniej więcej od kwietnia do września, w ramach wspólnego gołębnika, będzie organizował Pan konkurs/zawody na najszybszego gołębia. Hodowcy, którzy dostarczą wcześniej Panu swoje gołębie, zapłacą za to pewną ustaloną kwotę przeznaczoną na udział w zawodach i na nagrody pieniężne. Po zakończeniu konkursu gołębie zostaną sprzedane przez Pana na portalu aukcyjnym. Część pieniędzy ze sprzedaży zostanie przeznaczona dla Pana, część dla właściciela gołębia i część zostaje przekazana portalowi aukcyjnemu.
Na podstawie powołanych przepisów prawa podatkowego oraz zaprezentowanego opisu sprawy stwierdzam, że Pana działalność wspólnego gołębnika, tj. utrzymywanie, karmienie, leczenie, treningi, loty próbne gołębi – niebędących Pana własnością – będzie stanowić działalność gospodarczą. Mając bowiem na uwadze zarobkowy, zorganizowany i ciągły charakter prowadzonej działalności (prowadzenia wspólnego gołębnika), podejmowane przez Pana czynności wypełniają przesłanki zawarte w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. To oznacza natomiast, że przychody osiągane z prowadzenia wspólnego gołębnika oraz sprzedaży gołębi – niebędących Pana własnością – będą stanowić źródło przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i winny być opodatkowane na zasadach właściwych dla działalności gospodarczej.
W odniesieniu natomiast do gołębi z Pana własnej hodowli, tj. ich hodowla stanowi działalnością rolniczą w myśl art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, co oznacza, że dochody z niej uzyskiwane nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Podsumowując, opisane przez Pana prowadzenie „wspólnego gołębnika” – w odniesieniu do gołębi pochodzących od innych podmiotów – stanowi pozarolniczą działalność gospodarczą, a przychody osiągane z tego tytułu będą podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Natomiast hodowla i sprzedaż gołębi pochodzących z Pana własnej hodowli stanowi działalność rolniczą w myśl art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku w kontekście zadanego pytania, natomiast nie rozstrzyga innych kwestii zawartych we wniosku, które nie były przedmiotem zapytania. Jeśli Pana wolą jest uzyskanie interpretacji indywidualnej w zakresie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług należy wystąpić z odrębnym wnioskiem.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.