Wyrok NSA z dnia 25 lutego 2025 r., sygn. I OSK 1425/23
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Piotr Przybysz Sędziowie: sędzia NSA Piotr Niczyporuk sędzia del. WSA Maria Grzymisławska-Cybulska (spr.) po rozpoznaniu w dniu 25 lutego 2025 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej A.S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 24 listopada 2022 r. sygn. akt I SA/Wa 2013/22 w sprawie ze skargi A.S. na postanowienie Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Warszawie z dnia 24 czerwca 2022 r., nr KOC/1933/Zs/22 w przedmiocie odmowy wydania zaświadczenia oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 24 listopada 2022 r., sygn. akt I SA/Wa 2013/22, oddalił skargę A.S. na postanowienie Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Warszawie z dnia 24 czerwca 2022 r., nr KOC/1933/Zs/22, w przedmiocie odmowy wydania zaświadczenia.
Skargę kasacyjną od wyroku złożył A.S., zarzucając Sądowi pierwszej instancji:
A) na podstawie art. 174 pkt 1 p.p.s.a. naruszenie prawa materialnego, tj.:
1. art. 1 ust. 1, art. 1 ust. 2 pkt 2, art. 4 ust. 1 pkt 3, art. 4 ust. 3 i 5 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów – poprzez błędną wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie w sprawie i przyjęcie, że o tym, czy grunt jest zabudowany na cele mieszkaniowe, decyduje funkcja budynku określona w dokumentacji architektoniczno-budowlanej, a nie art. 1 ust. 2 ww. ustawy, który nie odsyła do innych przepisów, aby ustalić, jakimi gruntami są grunty zabudowane na cele mieszkaniowe, a dokonuje tego określenia wprost w przepisie art. 1 ust. 1 ww. ustawy.
2. art. 4 ust. 3 i 6 ustawy o przekształceniu – przez ich błędną wykładnię, polegającą na uznaniu, że wydanie zaświadczenia ma zasadniczo bazować na danych z ewidencji gruntów i budynków, gdy tymczasem dane z ewidencji gruntów i budynków służą wyłącznie sformułowaniu treści zaświadczenia odnośnie do oznaczenia nieruchomości gruntowej lub lokalowej oraz określeniu jego adresatów, a ustalenie, czy dany grunt spełnia kryteria ustawowe dla przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności, wymaga odniesienia się organu do wszelkich posiadanych dokumentów i ewidencji oraz ich oceny.