Zwolnienie z akcyzy dla energii elektrycznej z OZE w małych instalacjach oraz brak obowiązków rejestracyjnych i deklaracyjnych - Interpretacja indywidualna z dnia 3 kwietnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.29.2025.1.AM
Spółka, produkująca energię elektryczną w instalacji OZE o mocy do 1 MW z biogazu, korzysta z wyłączenia z obowiązków rejestracyjnych, deklaracyjnych i ewidencyjnych w podatku akcyzowym, a sprzedaż nadwyżek energii do koncesjonowanego podmiotu nie jest czynnością opodatkowaną.
Teza AI
Istota problemu
Głównym problemem prawnym była kwestia, czy działalność spółki wytwarzającej energię elektryczną w instalacji OZE o mocy nieprzekraczającej 1 MW i zużywającej ją na własne potrzeby podlega obowiązkom podatkowym wynikającym z ustawy o podatku akcyzowym, w tym obowiązkowi rejestracji w CRPA, składania deklaracji oraz prowadzenia ewidencji. Rozważano także, czy sprzedaż nadwyżek energii elektrycznej do podmiotu z koncesją generuje obowiązki akcyzowe.
Rozstrzygnięcie
Organ podatkowy stwierdził, że spółka jest zwolniona z opodatkowania akcyzą za zużycie energii elektrycznej wyprodukowanej w instalacji o mocy nieprzekraczającej 1 MW zgodnie z § 5 ust. 1 rozporządzenia z dnia 28 czerwca 2021 roku. Zwolnienie to wynika z faktu, że spółka zużywa energię wyprodukowaną w tej instalacji z biogazu, który jest uznawany za odnawialne źródło energii. Ponadto, wobec spółki nie stosuje się obowiązku zgłoszenia rejestracyjnego ani obowiązku składania miesięcznych i kwartalnych deklaracji akcyzowych oraz prowadzenia ewidencji, jako że produkcja małych instalacji OZE jest z tych obowiązków wyłączona. Sprzedaż nadwyżek energii do podmiotu z koncesją również nie powoduje dodatkowych obowiązków akcyzowych.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku akcyzowym jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Państwa wniosek z 28 stycznia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia z opodatkowania podatkiem akcyzowym energii elektrycznej, obowiązku rejestracji w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych, obowiązku składania deklaracji miesięcznych i kwartalnych oraz obowiązku prowadzenia ewidencji energii elektrycznej, wpłynął 13 lutego 2025 r. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
X z siedzibą w (…) prowadzi działalność gospodarczą głównie w zakresie (…) w tym, między innymi, wytwarzania energii elektrycznej w małej instalacji OZE o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW.
Instalacja posiada łączną zainstalowaną moc elektryczną (…) MW w postaci trzech jednostek kogeneracyjnych po (…) MW każda, zasilanych biogazem wysypiskowym.
W dniu (…) r. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki wpisał naszą instalację do rejestru wytwórców energii w małych instalacjach OZE pod numerem (…).
Wytworzoną energię elektryczną w zdecydowanej większości Spółka zużywa na potrzeby własne zaś nadwyżki wytworzonej energii sprzedaje do podmiotu posiadającego koncesję na obrót energią elektryczną. Spółka nie posiada koncesji na wytwarzanie, magazynowanie, przesyłanie, dystrybucję ani też obrót energią elektryczną.
Spółka jest zarejestrowana do celów podatku akcyzowego w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych.
Spółka w okresie (…) składała:
1)dla produkowanej, na potrzeby własne oraz sprzedawanych nadwyżek, energii elektrycznej składała deklaracje podatkowe w zakresie podatku akcyzowego: miesięczną AKC-4 i kwartalną AKC-KZ (od (…) - deklarację AKC-4 wraz z załącznikiem AKC-4/M, a od (…) dodatkowo deklarację kwartalną AKC-KZ);
2)prowadziła ewidencję ilościową wytworzonej energii elektrycznej w formie książki papierowej zaplombowanej przez właściwego naczelnika urzędu celno-skarbowego;
3)nie odprowadzała do urzędu skarbowego podatku akcyzowego od energii elektrycznej wytworzonej przez posiadaną małą instalację OZE.
W związku ze zmianą stanu prawnego (nowelizacja ustawy o podatku akcyzowym obowiązująca od 01.01.2023 r.) Spółka od 01.01.2024 r. dnia zaprzestała składnia deklaracji podatkowych w zakresie podatku akcyzowego oraz prowadzenia ewidencji ilościowej wytworzonej energii elektrycznej. Spółka nie odprowadza podatku akcyzowego od energii elektrycznej wytworzonej przez posiadaną instalację OZE.
Pytania
1.Czy działalność Spółki w zakresie produkcji energii elektrycznej zużywanej na własne potrzeby jest zwolniona z podatku akcyzowego zgodnie z § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego?
2.Czy Spółka podlega rejestracji w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym w związku z produkcją energii elektrycznej zużywanej na własne potrzeby?
3.Czy Spółka jest zobowiązana do składania miesięcznych deklaracji podatkowych AKC-4 na podstawie art. 24 ustawy o podatku akcyzowym w związku z produkcją energii elektrycznej zużywanej na własne potrzeby?
4.Czy Spółka jest zobowiązana do składania kwartalnych deklaracji podatkowych AKC-KZ na podstawie artykułu 24e ustawy o podatku akcyzowym w związku z produkcją energii elektrycznej zużywanej na własne potrzeby?
5.Czy Spółka powinna prowadzić ewidencję energii elektrycznej, o której mowa w art. 138h ustawy o podatku akcyzowym w związku z produkcją energii elektrycznej zużywanej na własne potrzeby?
6.Czy w związku ze sprzedażą nadwyżek energii elektrycznej na rzecz podmiotu posiadającego koncesję na obrót energią elektryczną na Spółce ciążą jakiekolwiek obowiązki wynikające z ustawy o podatku akcyzowym, w szczególności obowiązek rejestracyjny w CRPA (art. 16 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym), obowiązek składania deklaracji akcyzowych miesięcznych lub kwartalnych (art. 24 oraz 24e wymienionej ustawy), obowiązek prowadzenia ewidencji ilościowej energii elektrycznej (art. 138h wymienionej ustawy)?
Państwa stanowisko w sprawie
1.W ocenie Wnioskodawcy, w związku z faktem, że moc zamontowanych instalacji biogazowych nie przekracza 1 MW, produkcja energii pochodzi z odnawialnego źródła energii i wykorzystywana jest na własne potrzeby, Wnioskodawcy przysługuje zwolnienie z podatku akcyzowego na podstawie § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego.
2.W ocenie Wnioskodawcy, ponieważ moc zamontowanych instalacji biogazowych nie przekracza 1 MW, produkcja energii pochodzi z odnawialnego źródła energii i wykorzystywana jest na własne potrzeby, na mocy art. 16 ust. 7a pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym Wnioskodawca nie ma obowiązku dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym.
3.W ocenie Wnioskodawcy, w związku z faktem, że nie on ma obowiązku dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, albowiem jest podmiotem, o którym mowa w art. 16 ust. 7a pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym, to na podstawie art. 24 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym nie musi składać miesięcznych deklaracji AKC-4, o których mowa w art. 24 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym.
4.W ocenie Wnioskodawcy, w związku z faktem, że nie ma on obowiązku dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, albowiem jest podmiotem, o którym mowa w art. 16 ust. 7a pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym, to na podstawie art. 24e ust. 1b pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym nie musi składać kwartalnych deklaracji AKC-KZ, o których mowa w art. 24e ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym.
5.W ocenie Wnioskodawcy, w związku z faktem, że nie ma on nie ma obowiązku dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, albowiem jest podmiotem, o którym mowa w art. 16 ust. 7a pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym, to na podstawie art. 138h ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym nie jest on zobowiązany do prowadzenia ilościowej ewidencji energii elektrycznej, o której mowa w art. 138h ustawy o podatku akcyzowym.
6.W ocenie Wnioskodawcy, sprzedaż nadwyżek wyprodukowanej, a niezużytej na własne potrzeby energii elektrycznej na rzecz podmiotu posiadającego koncesję na obrót energią elektryczną nie podlega opodatkowaniu akcyzą na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, a więc Wnioskodawca nie jest zobowiązany do spełnienia jakichkolwiek obowiązków akcyzowych w związku z dostarczaniem nadwyżek energii elektrycznej na rzecz wymienionego podmiotu posiadającego koncesję na obrót energią elektryczną.
Uzasadnienie do pyt. 1
Zgodnie z art. 9 ust. 1 pkt 2-4 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, w przypadku energii elektrycznej przedmiotem opodatkowania akcyzą jest m.in.:
1.sprzedaż energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju, w tym przez podmiot nieposiadający koncesji na wytwarzanie, magazynowanie, przesyłanie, dystrybucję energii elektrycznej lub obrót nią w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne2, który wyprodukował tę energię;
2.zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający ww. koncesję;
3.zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, który wyprodukował tę energię.
Na podstawie § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego zwalnia się od akcyzy zużycie energii elektrycznej wyprodukowanej z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW przez podmiot, który zużywa tę energię. Zgodnie z § 5 ust. 2 ww. rozporządzenia w przypadku wykorzystywania do produkcji energii elektrycznej wyrobów energetycznych innych niż pochodzących z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii zwolnienie od akcyzy, o którym mowa w ust. 1, może być stosowane pod warunkiem, że od tych wyrobów energetycznych została zapłacona akcyza w należnej wysokości. Stosownie zaś do art. 2 pkt 22 ustawy o OZE, odnawialne źródło energii to odnawialne, niekopalne źródła energii obejmujące energię wiatru, energię promieniowania słonecznego, energię aerotermalną energię geotermalną energię hydrotermalną hydroenergię, energię fal, prądów i pływów morskich, energię otrzymywaną z biomasy, biogazu, biogazu rolniczego oraz z biopłynów.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku akcyzowym zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, o której mowa w pkt 2, który wyprodukował tę energię, jest przedmiotem opodatkowania akcyzą. Jednocześnie należy stwierdzić, że stosownie do § 5 ust. 1 rozporządzenia z dnia 28 czerwca 2021 r. zwalnia się od akcyzy zużycie energii elektrycznej wyprodukowanej z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW przez podmiot, który zużywa tę energię. W przypadku Wnioskodawcy wytwarzającego energię elektryczną w instalacji biogazowej nie znajdzie zastosowania wymóg ustanowiony w § 5 ust. 2 ww. rozporządzenia, ponieważ energia otrzymana z biogazu jest jednym z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym [ustawy o OZE]. Mając na uwadze powyższe, w związku z faktem, że łączna moc jednostek wytwórczych energii elektrycznej, które posiada Wnioskodawca, nie przekracza 1 MW, produkowana jest ze źródeł odnawialnych, to zużycie przez Wnioskodawcę energii elektrycznej, którą sam wyprodukował w tej instalacji, podlega zwolnieniu z akcyzy.
Uzasadnienie do pyt. 2
Co do zasady podmiot, nieposiadający koncesji na wytwarzanie, magazynowanie, przesyłanie, dystrybucję ani też obrót energią elektryczną który wyprodukował energię elektryczną a następnie zamierza ją zużyć zobowiązany jest dokonać zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym. Od wskazanego obowiązku rejestracyjnego istnieje wyjątek określony w art. 16 ust. 7a pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym, zgodnie z którym przedmiotowy obowiązek rejestracyjny nie ma zastosowania do podmiotów produkujących energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, która jest zużywana przez te podmioty, pod warunkiem, że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości.
W przypadku Wnioskodawcy, energia elektryczna jest wytwarzana z instalacji o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW oraz jest przez Wnioskodawcę w większości zużywana na potrzeby własne. Warunek zapłaty akcyzy od wyrobów energetycznych używanych do produkcji energii nie powinien, w ocenie Wnioskodawcy, dotyczyć biogazu jako źródła energii OZE (dodatkowo korzystającego ze zwolnienia od akcyzy na podstawie art. 31b ust. 3 pkt 2 ustawy akcyzowej ze względu na jego opisane we wniosku przeznaczenie).
Na takie podejście do powyższej kwestii wskazał Dyrektor KIS w ww. interpretacji o sygn. 0111-KDIB3-3.4013.135.2020.1.PJ czy w interpretacji z 7 grudnia 2020 r. (sygn. 0111-KDIB3-3.4013.167.2020.1.PJ), zgodnie z którą: „Ustawodawca przewidział wyjątki od konieczności złożenia zgłoszenia rejestracyjnego i w przypadku energii elektrycznej wyjątek ten został zawarty w art. 16 ust. 7a ustawy, zgodnie z którym przepis art. 16 ust. 1 nie ma zastosowania do podmiotów produkujących energię elektryczną która nie jest dostarczana do instalacji połączonych i współpracujących ze sobą służących do przesyłania tej energii, lecz jest zużywana przez ten podmiot, pod warunkiem że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości.
Warunek ten nie będzie miał zastosowania do energii elektrycznej wytwarzanej w odnawialnych źródłach energii, ponieważ odnawialne, niekopalne źródła energii takie jak energia promieniowania słonecznego nie stanowią wyrobów akcyzowych, od których byłaby należna akcyza, którą podmiot byłby zobowiązany zapłacić”.
Z kolei, zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 22 ustawy o OZE (do której odnoszą się przepisy akcyzowe w zakresie preferencji przy rozliczaniu akcyzy od energii elektrycznej), odnawialne źródło energii stanowią: odnawialne, niekopalne źródła energii obejmujące energię wiatru, energię promieniowania słonecznego, energię aerotermalną energię geotermalną energię hydrotermalną hydroenergię, energię fal, prądów i pływów morskich, energię otrzymywaną z biomasy, biogazu, biogazu rolniczego oraz z biopłynów.
Stanowisko jak powyżej zachowało aktualność i zostało potwierdzone także w stanie prawnym aktualnie obowiązującym, tj. po zmianie brzmienia art. 16 ust. 7a pkt 1 ustawy akcyzowej, w interpretacji Dyrektora KIS z dnia 22.06.2023 r. sygn. 0111-KDIB3-3.4013.79.2023.2.AM.
Uzasadnienie pyt. 3 i 4.
Obowiązek składania deklaracji podatkowych od zużytej energii elektrycznej wynika - co do zasady - z art. 24 ust. 1 pkt 3 ustawy. Ustawodawca wprowadził jednak w art. 24 ust. 3 ustawy wyjątek, zgodnie z którym obowiązek wynikający z ust. 1 pkt 3 nie ma zastosowania do podmiotu, o którym mowa w art. 16 ust. 7a pkt 1, w zakresie zużycia energii elektrycznej wyprodukowanej przez ten podmiot z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW. Natomiast, jak zostało wyżej wskazane, art. 16 ust. 7a pkt 1 ustawy odnosi się do braku obowiązku dokonania zgłoszenia rejestracyjnego przez podmioty produkujące energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, która jest zużywana przez te podmioty.
Z kolei obowiązek składania deklaracji kwartalnych wynika z art. 24e ust. 1 pkt 1 ustawy. Stosownie do tego przepisu obowiązek ten dotyczy podatników dokonujących czynności w zakresie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy (o ile nie są podatnikami z tytułu innych czynności opodatkowanych akcyzą z tytułu których byliby zobowiązani do składania deklaracji w okresach miesięcznych). Jednak zgodnie z art. 24e ust. 1b ustawy, deklaracji kwartalnej nie składa podmiot, o którym mowa w art. 16 ust. 7a pkt 1, w zakresie zużycia energii elektrycznej wyprodukowanej przez ten podmiot z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW.
Z przedstawionych okoliczności stanu faktycznego wynika, że łączna moc zamontowanych instalacji fotowoltaicznych [kogeneracyjnych], nie przekracza 1 MW, a energia elektryczna jest wytwarzana i w większości zużywana przez Wnioskodawcę na potrzeby własne. Dodatkowo na podstawie art. 16 ust. 7a pkt 1 ustawy akcyzowej Spółka nie jest zobowiązana jak wykazano powyżej - do dokonania zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie energii elektrycznej, nie jest zatem również zobowiązana do składania deklaracji podatkowych, o których mowa w art. 24 ust. 1 pkt 3 oraz w art. 24e ust. 1 pkt 1 ustawy.
Uzasadnienie do pyt. 5
Przepisy art. 138h ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym nakładają na podatników obowiązek prowadzenia ewidencji ilościowej energii elektrycznej. Z art. 138h ust. 1 pkt 2 ustawy wynika obowiązek prowadzenia ewidencji przez podatnika zużywającego energię elektryczną, który tę energię wyprodukował i nie posiada koncesji.
Ustawodawca przewidział jednak wyjątki również odnoszące się do obowiązku prowadzenia ewidencji ilościowej energii elektrycznej. Jak zostało wskazane w art. 138h ust. 2 przepisy ust. 1 (czyli również wyżej wskazanego ust. 1 pkt 2) nie mają zastosowania do podmiotów, o których mowa w art. 16 ust. 7a pkt 1 ustawy.
Skoro, co zostało wyżej wskazane, Wnioskodawca jest podmiotem, o którym mowa w art. 16 ust. 7a pkt 1 ustawy akcyzowej, nie jest on wobec tego zobowiązany do prowadzenia ewidencji ilościowej zużytej energii elektrycznej.
Uzasadnienie do pyt. 6
Posiadane okresowo nadwyżki wyprodukowanej energii elektrycznej Wnioskodawca sprzedaje podmiotowi posiadającemu koncesję na obrót energią elektryczną, wydaną przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki. Podmiot posiadający koncesję na obrót energią elektryczną, nabywający wspomnianą nadwyżkę energii elektrycznej nie jest nabywcą końcowym, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 19 ustawy o podatku akcyzowym. Tym samym sprzedaż energii elektrycznej na rzecz takiego podmiotu nie jest czynnością opodatkowaną akcyzą na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym. W konsekwencji powyższego, należy stwierdzić, że Wnioskodawca jako podmiot nieposiadający koncesji na obrót energią elektryczną w związku z dokonywaną sprzedażą nadwyżek energii elektrycznej podmiotowi posiadającemu koncesję, nie jest zobowiązany do wypełniania jakichkolwiek obowiązków wynikających z ustawy o podatku akcyzowym, w szczególności nie ma obowiązku rejestracji w CRPA (art. 16 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym), obowiązku składania deklaracji akcyzowych miesięcznych lub kwartalnych (art. 24 oraz 24e wymienionej ustawy), obowiązku prowadzenia ewidencji ilościowej energii elektrycznej (art. 138h wymienionej ustawy).
Podsumowanie
Prawidłowość stanowiska Wnioskodawcy w zakresie zadanych pytań została potwierdzona w licznych interpretacjach indywidualnych Dyrektora Krajowej Informacji Podatkowej, np. interpretacja z dnia 22.06.2023 r. sygn. 0111-KDIB3-3.4013.79.2023.2.AM, z dnia 19 września 2023 r. sygn. 0111-KDIB3-3.4013.237.2023.1.JSU, z dnia 18 września 2023 r. sygn. 0111-KDIB3-3.4013.211.2023.1.MS.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia z opodatkowania podatkiem akcyzowym energii elektrycznej, braku obowiązku rejestracji w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych, braku obowiązku składania deklaracji miesięcznych i kwartalnych oraz braku obowiązku prowadzenia ewidencji energii elektrycznej, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 126; dalej jako: „ustawa” lub „ustawa o podatku akcyzowym”):
Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.
W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Wyroby akcyzowe to m.in. energia elektryczna określona w załączniku nr 1 do ustawy.
W poz. 33 załącznika nr 1 wymieniono energię elektryczną o kodzie CN 2716 00 00.
Jak stanowi art. 2 ust. 1 pkt 5a ustawy:
Centralny Rejestr Podmiotów Akcyzowych to rejestr podmiotów, o których mowa w art. 16 ust. 1 i 1a.
Jak wynika z art. 9 ustawy:
1.W przypadku energii elektrycznej przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:
1)nabycie wewnątrzwspólnotowe energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;
2)sprzedaż energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju, w tym przez podmiot nieposiadający koncesji na wytwarzanie, magazynowanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, który wyprodukował tę energię;
3)zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję, o której mowa w pkt 2;
4)zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, o której mowa w pkt 2, który wyprodukował tę energię;
5)import energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;
6)zużycie energii elektrycznej przez nabywcę końcowego, jeżeli nie została od niej zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tej energii elektrycznej nabywcy końcowemu.
2.Za zużycie energii elektrycznej nie uznaje się strat powstałych w wyniku przesyłania, dystrybucji lub magazynowania energii elektrycznej, z wyłączeniem energii zużytej w związku z jej przesyłaniem, dystrybucją lub magazynowaniem oraz energii elektrycznej pobranej nielegalnie.
3.Jeżeli w stosunku do energii elektrycznej powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.
Stosownie natomiast do art. 11 ustawy:
1.W przypadku energii elektrycznej obowiązek podatkowy powstaje:
1)z dniem nabycia wewnątrzwspólnotowego energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;
2)z momentem wydania energii elektrycznej nabywcy końcowemu, w przypadku sprzedaży energii elektrycznej na terytorium kraju;
3)z dniem zużycia energii elektrycznej, w przypadkach, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3, 4 i 6;
4)z dniem powstania długu celnego, w przypadku importu energii elektrycznej przez nabywcę końcowego.
2.Wydanie energii elektrycznej, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, nabywcy końcowemu jest związane z wystawieniem przez podatnika faktury lub innego dokumentu, z którego wynika zapłata należności za sprzedaną przez podatnika energię elektryczną.
Na podstawie art. 13 ust. 1 ustawy:
Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą (…).
W myśl art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy:
Zgłoszenia rejestracyjnego jest obowiązany dokonać podmiot prowadzący działalność gospodarczą zamierzający wykonywać czynności podlegające opodatkowaniu akcyzą - przed dniem wykonania pierwszej takiej czynności.
Zgodnie z art. 16 ust. 7a pkt 1 ustawy:
Obowiązek dokonania zgłoszenia rejestracyjnego nie ma zastosowania do podmiotów produkujących energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, która jest zużywana przez te podmioty, pod warunkiem że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości, przy czym w przypadku jednostki samorządu terytorialnego łączną moc generatorów produkujących energię elektryczną z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz.U. z 2024 r. poz. 1361) ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego.
W myśl art. 24 ust. 1, 3 i 4 ustawy:
1.W przypadku energii elektrycznej podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru oraz obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwego urzędu skarbowego, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym:
1)upłynął termin płatności wynikający z faktury, a jeżeli termin ten nie został określony - po miesiącu, w którym wystawiono fakturę - w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;
2)upłynął termin płatności określony w umowie właściwej dla rozliczeń z tytułu dostaw energii elektrycznej albo, jeżeli termin ten nie został określony w umowie - upłynął termin płatności wynikający z faktury lub innego dokumentu wystawionego przez podatnika, z którego wynika zapłata należności za sprzedaną przez podatnika energię elektryczną, a jeżeli termin płatności nie został określony w umowie ani w fakturze lub w tym dokumencie albo gdy z faktury nie wynika należność za energię elektryczną sprzedaną w tym okresie - po miesiącu, w którym wystawiono fakturę lub ten dokument - w przypadku sprzedaży energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju;
3)nastąpiło zużycie energii elektrycznej - w przypadkach, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3, 4 i 6.
3.Przepis ust. 1 pkt 3 nie ma zastosowania do podmiotu, o którym mowa w art. 16 ust. 7a pkt 1, w zakresie zużycia energii elektrycznej wyprodukowanej przez ten podmiot z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, pod warunkiem że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości.
4.W przypadku gdy moc generatorów produkujących energię elektryczną z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii jednostki organizacyjnej jednostki samorządu terytorialnego przekroczy 1 MW, jednostka samorządu terytorialnego składa deklarację podatkową, w której wykazuje energię elektryczną w zakresie odnoszącym się do tej jednostki organizacyjnej.
Stosownie do art. 24e ust. 1 ustawy:
W zakresie wyrobów akcyzowych:
1)objętych zwolnieniem od akcyzy, z wyjątkiem zwolnień częściowych lub zwolnień realizowanych przez zwrot akcyzy, lub zwolnień ubytków wyrobów akcyzowych, lub całkowitego zniszczenia wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 30 ust. 3,
2)wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy
- podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru za kwartalny okres rozliczeniowy w terminie do 25. dnia drugiego miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy.
Jak wynika z art. 24e ust. 1a ustawy:
W przypadku gdy podatnik jest obowiązany do wykazania w deklaracji podatkowej, o której mowa m.in. w art. 24, również wyrobów, o których mowa w ust. 1, nie składa deklaracji, o której mowa w ust. 1, z zastrzeżeniem art. 21a ust. 1a.
W świetle art. 24e ust. 1b ustawy:
Deklaracji, o której mowa w ust. 1, nie składa:
1)podmiot, o którym mowa w art. 16 ust. 7a pkt 1, w zakresie zużycia energii elektrycznej wyprodukowanej przez ten podmiot z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, pod warunkiem że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości;
2)zużywający podmiot gospodarczy w zakresie zużycia wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, objętych zerową stawką akcyzy.
Jak stanowi art. 26 ust. 1 ustawy:
Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wzory deklaracji podatkowych i deklaracji w sprawie przedpłaty akcyzy, wraz z objaśnieniami co do sposobu prawidłowego składania tych deklaracji, informacjami o terminach i miejscu ich składania oraz pouczeniem podatnika, że deklaracje podatkowe stanowią podstawę do wystawienia tytułu wykonawczego, zapewniając możliwość prawidłowego obliczenia wysokości akcyzy.
Wzory deklaracji, w tym deklaracji w zakresie podatku akcyzowego od energii elektrycznej AKC-4/H (składanego wraz z formularzem głównym AKC-4) oraz deklaracji kwartalnej AKC-KZ określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2021 r. w sprawie wzorów deklaracji podatkowych w sprawie podatku akcyzowego oraz deklaracji w sprawie przedpłaty podatku akcyzowego (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1082).
Zgodnie z art. 138h ust. 1 i 2 ustawy:
1.Ewidencję ilościową energii elektrycznej prowadzą:
1)podatnik dokonujący sprzedaży energii elektrycznej nabywcy końcowemu;
2)podatnik zużywający energię elektryczną w przypadku, o którym mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3 i 4;
3)podmiot reprezentujący, o którym mowa w art. 13 ust. 5;
4)podmiot dokonujący dostawy wewnątrzwspólnotowej lub eksportu energii elektrycznej.
2.Przepisy ust. 1 nie mają zastosowania do podmiotów, o których mowa w art. 16 ust. 7a pkt 1.
Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1361, ze zm., zwana dalej „ustawą o OZE”):
Odnawialne źródło energii to odnawialne, niekopalne źródła energii obejmujące energię wiatru, energię promieniowania słonecznego, energię aerotermalną, energię geotermalną, energię hydrotermalną, hydroenergię, energię fal, prądów i pływów morskich, energię otoczenia, energię otrzymywaną z biomasy, biogazu, biogazu rolniczego, biometanu, biopłynów oraz z wodoru odnawialnego.
Na podstawie natomiast § 5 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1891):
1.Zwalnia się od akcyzy zużycie energii elektrycznej przez podmiot, który wyprodukował ją z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, z tym że w przypadku jednostki samorządu terytorialnego produkującej energię elektryczną z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz.U. z 2023 r. poz. 1436, 1597, 1681 i 1762) łączna moc generatorów jest ustalana odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego w rozumieniu art. 16 ust. 7b ustawy.
2.W przypadku wykorzystywania do produkcji energii elektrycznej wyrobów energetycznych innych niż pochodzące z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii zwolnienie od akcyzy, o którym mowa w ust. 1, może być stosowane pod warunkiem, że od tych wyrobów energetycznych została zapłacona akcyza w należnej wysokości.
Mając na uwadze powyższe przepisy, należy w pierwszej kolejności stwierdzić, że obrót energią elektryczną, w tym jej zużycie, na zasadach określonych w art. 9 ust. 1 w zw. z art. 11 ustawy, podlega opodatkowaniu akcyzą. Ustawodawca w zakresie energii elektrycznej zawarł w art. 9 ust. 1 ustawy wyczerpujący katalog czynności, których zaistnienie stanowić będzie czynność podlegającą opodatkowaniu akcyzą, skutkującą obowiązkiem złożenia odpowiedniej deklaracji podatkowej i zapłaty akcyzy przez podatnika na zasadach wynikających z art. 24 i 24e ustawy oraz obowiązku prowadzenia ewidencji, o której mowa w art. 138h ust. 1 ustawy, przy czym ustawodawca na podstawie ustawy jak i aktów wykonawczych przewidział również możliwość stosowania zwolnień w zakresie energii elektrycznej i wyłączeń z obowiązków deklaracyjnych i ewidencyjnych w ściśle określonych okolicznościach faktycznych.
Równocześnie dokonywanie czynności podlegających opodatkowaniu w zakresie energii elektrycznej co do zasady wiąże się z obowiązkiem rejestracji (art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy). Niemniej w zakresie również tego obowiązku ustawodawca przewidział pewne wyłączenia.
Przedmiotem opodatkowania akcyzą nie jest natomiast wytwarzanie (produkcja) energii elektrycznej, jak i sprzedaż energii elektrycznej (niezużytej nadwyżki wytworzonej energii elektrycznej) podmiotowi posiadającemu koncesję, w rozumieniu przepisów ustawy Prawo energetyczne, przez podmiot który koncesji nie posiada.
Z przedstawionego przez Państwa opisu stanu faktycznego wynika, że w ramach prowadzonej działalności zajmują się Państwo wytwarzaniem energii elektrycznej z małej instalacji OZE o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW. Instalacja posiada łączną zainstalowaną moc elektryczną (…) MW w postaci trzech jednostek kogeneracyjnych po (…) MW każda, zasilanych biogazem wysypiskowym.
Wytworzoną energię elektryczną w zdecydowanej większości zużywają Państwo na potrzeby własne zaś nadwyżki wytworzonej energii sprzedają Państwo do podmiotu posiadającego koncesję na obrót energią elektryczną. Nie posiadają Państwo koncesji na wytwarzanie, magazynowanie, przesyłanie, dystrybucję ani też obrót energią elektryczną. Są Państwo zarejestrowani do celów podatku akcyzowego w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych.
Z opisu sprawy wynika ponadto, że od (…) zaprzestali Państwo składnia deklaracji podatkowych w zakresie podatku akcyzowego od energii elektrycznej oraz prowadzenia ewidencji ilościowej wytworzonej energii elektrycznej. Ponadto nie odprowadzają Państwo podatku akcyzowego od energii elektrycznej wytworzonej przez posiadaną instalację OZE.
W związku z powyższym powzięli Państwo wątpliwość w zakresie:
‒zwolnienia z opodatkowania podatkiem akcyzowym energii elektrycznej produkowanej w instalacji OZE o mocy nieprzekraczającej 1 MW, zużywanej na własne potrzeby,
‒obowiązku dokonania zgłoszenia rejestracyjnego,
‒obowiązku składania deklaracji podatkowych (miesięcznych i kwartalnych),
‒obowiązku prowadzenia ewidencji ilościowej energii elektrycznej,
‒obowiązków akcyzowych w związku ze sprzedażą nadwyżek energii elektrycznej na rzecz podmiotu posiadającego koncesję na obrót energią elektryczną.
Mając na uwadze powyższe należy powtórnie wskazać, że przedmiotem opodatkowania akcyzą nie jest produkcja energii elektrycznej. Natomiast w przedstawionym stanie faktycznym przedmiotem opodatkowania, zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku akcyzowym, jest zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, który wyprodukował tę energię, z którego to tytułu są Państwo podatnikiem podatku akcyzowego na którym ciąży obowiązek zapłaty podatku akcyzowego.
Okoliczność dotycząca mocy generatorów (instalacji OZE), w których wytwarzana jest energia elektryczna ma kluczowe znaczenie dla możliwości zastosowania zwolnienia od akcyzy na podstawie § 5 ust. 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień od akcyzy.
Należy zauważyć, że w sprawie do zastosowania zwolnienia od akcyzy wytwarzanej i zużywanej przez Spółkę energii elektrycznej nie będzie odnosił się warunek zawarty w § 5 ust. 2 rozporządzenia, ponieważ biogaz jest jednym z odnawialnych źródeł energii, w rozumieniu art. 2 pkt 22 ustawy o OZE.
Wobec powyższego są Państwo uprawnieni - na podstawie § 5 ust. 1 rozporządzenia - do skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem akcyzowym wobec energii elektrycznej zużywanej na własne potrzeby, wytworzonej w instalacji o mocy nieprzekraczającej 1 MW.
Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.
Odnosząc się do Państwa wątpliwości sformułowanych w pytaniu nr 2 należy wskazać, że co do zasady - zgodnie z wyżej wskazanym art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. a - zgłoszenia rejestracyjnego powinny dokonać podmioty prowadzące działalność gospodarczą, które zamierzają wykonywać czynności opodatkowane akcyzą.
Jak wynika z okoliczności sprawy - zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 pkt 4 ustawy akcyzowej - są Państwo podatnikiem podatku akcyzowego w zakresie zużycia energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, który wyprodukował tę energię, na którym ciąży obowiązek rejestracji w CRPA z tego tytułu.
Jednakże wobec Państwa znajduje zastosowanie wyłączenie z tego obowiązku przewidziane w art. 16 ust. 7a pkt 1 ustawy, który stanowi, że obowiązek dokonania zgłoszenia rejestracyjnego nie ma zastosowania do podmiotów produkujących energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, która jest zużywana przez te podmioty, pod warunkiem, że od wyrobów energetycznych (innych niż pochodzących z OZE) wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości. Przy czym warunek nie znajdzie zastosowania w Państwa sytuacji, ponieważ biogaz jest jednym z odnawialnych źródeł energii, w rozumieniu art. 2 pkt 22 ustawy o OZE.
Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.
Obowiązek składania deklaracji podatkowych od zużytej energii elektrycznej wynika - co do zasady - z art. 24 ust. 1 pkt 3 ustawy. Ustawodawca wprowadził jednak w art. 24 ust. 3 ustawy wyjątek, zgodnie z którym obowiązek wynikający z ust. 1 pkt 3 nie ma zastosowania do podmiotu, o którym mowa w art. 16 ust. 7a pkt 1, w zakresie zużycia energii elektrycznej wyprodukowanej przez ten podmiot z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW. Natomiast, jak zostało wyżej wskazane, art. 16 ust. 7a pkt 1 ustawy odnosi się do braku obowiązku dokonania zgłoszenia rejestracyjnego przez podmioty produkujące energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, która jest zużywana przez te podmioty.
Z kolei obowiązek składania deklaracji kwartalnych wynika z art. 24e ust. 1 pkt 1 ustawy. Stosownie do tego przepisu obowiązek ten dotyczy podatników dokonujących czynności w zakresie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy (o ile nie są podatnikami z tytułu innych czynności opodatkowanych akcyzą, z tytułu których byliby zobowiązani do składania deklaracji w okresach miesięcznych). Jednak zgodnie z art. 24e ust. 1b ustawy, deklaracji kwartalnej nie składa podmiot, o którym mowa w art. 16 ust. 7a pkt 1, w zakresie zużycia energii elektrycznej wyprodukowanej przez ten podmiot z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW.
Z przedstawionych okoliczności stanu faktycznego wynika, że łączna moc zamontowanej instalacji wytwarzającej energię elektryczną, nie przekracza 1 MW, a energia elektryczna jest wytwarzana i zużywana przez Państwa głównie na potrzeby własne. Dodatkowo - jak wskazano powyżej - na podstawie art. 16 ust. 7a pkt 1 ustawy akcyzowej nie są Państwo zobowiązani do dokonania zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie energii elektrycznej. Tym samym nie są Państwo również zobowiązani do składania deklaracji podatkowych, o których mowa w art. 24 ust. 1 pkt 3 oraz w art. 24e ust. 1 pkt 1 ustawy.
Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 3 i 4 jest prawidłowe.
Przepisy art. 138h ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym nakładają na podatników obowiązek prowadzenia ewidencji ilościowej energii elektrycznej. Z art. 138h ust. 1 pkt 2 ustawy wynika obowiązek prowadzenia ewidencji przez podatnika zużywającego energię elektryczną, który tę energię wyprodukował i nie posiada koncesji.
Ustawodawca przewidział jednak wyjątki również odnoszące się do obowiązku prowadzenia ewidencji ilościowej energii elektrycznej. Jak zostało wskazane w art. 138h ust. 2 przepisy ust. 1 (czyli również wyżej wskazanego ust. 1 pkt 2) nie mają zastosowania do podmiotów, o których mowa w art. 16 ust. 7a pkt 1 ustawy.
Skoro, co zostało wyżej wskazane, są Państwo podmiotem, o którym mowa w art. 16 ust. 7a pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym, nie są Państwo wobec tego zobowiązani do prowadzenia ewidencji ilościowej zużytej energii elektrycznej.
Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 5 jest prawidłowe.
Odnosząc się do Państwa wątpliwości w odniesieniu do obowiązków podatkowych związanych ze sprzedażą nadwyżek energii elektrycznej podmiotowi posiadającemu koncesję należy wskazać, że sprzedaż energii elektrycznej podmiotowi posiadającemu koncesję na obrót energią elektryczną przez podmiot, który tej koncesji nie posiada, nie stanowi czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.
W konsekwencji nie są Państwo zobowiązani do wypełniania, wyszczególnionych przez Państwa, obowiązków akcyzowych wynikających ze sprzedaży nadwyżek wytworzonej energii elektrycznej podmiotowi posiadającemu koncesję, tj. rejestracji, składania deklaracji i prowadzenia ewidencji w tym zakresie.
Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 6 jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Organ informuje, że interpretacja wydana została w oparciu o przedstawiony we wniosku stan faktyczny, w którym podali Państwo, że łączna moc posiadanej przez Państwa instalacji OZE nie przekracza 1 MW.
Interpretacja dotyczy wyłącznie zagadnień objętych treścią zadanych pytań i została wydana w oparciu o przedstawiony opis stanu faktycznego. Tym samym przedmiotem analizy i oceny nie była kwestia możliwości zastosowania zwolnienia z opodatkowania podatkiem akcyzowym na podstawie art. 31b ust. 3 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Końcowo, w odniesieniu do powołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych należy stwierdzić, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla Organu wydającego przedmiotową interpretację. Powołane interpretacje nie stanowią źródła prawa, wiążą strony w konkretnych indywidualnych sprawach, więc zawartego w nich stanowiska organu podatkowego nie można wprost przenosić na grunt innej sprawy. Każdą sprawę tut. Organ jest zobowiązany rozpatrywać indywidualnie (por. prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z 27 marca 2015 r. sygn. akt III SA/Łd 109/15).
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935, ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.