Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 6 marca 2025 r., sygn. III SAB/Gd 458/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Janina Guść (spr.), Sędziowie: Sędzia WSA Jolanta Sudoł, Asesor WSA Adam Osik, po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym w dniu 6 marca 2025 r. sprawy ze skargi R. B. na bezczynność Wojewody Pomorskiego w sprawie udzielenia zezwolenia na pobyt czasowy 1. zobowiązuje Wojewodę Pomorskiego do załatwienia wniosku R. B. o udzielenie zezwolenia na pobyt czasowy w terminie 30 dni od dnia otrzymania odpisu prawomocnego wyroku wraz z aktami sprawy, 2. stwierdza, że bezczynność Wojewody Pomorskiego miała miejsce z rażącym naruszeniem prawa, 3. zasądza od Wojewody Pomorskiego na rzecz R. B. kwotę 100 (sto) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
W dniu 19 grudnia 2024 r. do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku wpłynęła, wniesiona przez R. B. – obywatela Ukrainy, skarga na bezczynność Wojewody Pomorskiego w sprawie udzielenia zezwolenia na pobyt czasowy.
W przedmiotowej skardze skarżący zawarł żądania: zobowiązania organu do niezwłocznego wydania w jego sprawie decyzji, stwierdzenia, że organ dopuścił się bezczynności, zasądzenia od organu na jego rzecz kosztów postępowania według norm przepisanych.
W uzasadnieniu skargi wskazano, że skarżący złożył wniosek o udzielenie zezwolenia na pobyt czasowy w dniu 13 maja 2024 r., a w dniu 25 września 2024 r. i kolejno 31 października 2024 r. wniósł ponaglenie do Wojewody Pomorskiego, lecz do dnia wniesienia niniejszej skargi organ nie rozpoznał wniosku o udzielenie zezwolenia na pobyt czasowy.
Skarżący wskazał, że zgodnie z art. 12 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (t.j.: Dz. U. z 2024 r., poz. 572) powoływanej dalej jako "k.p.a.", organy administracji publicznej powinny działać w sprawie wnikliwie i szybko, posługując się możliwie najprostszymi środkami prowadzącymi do jej załatwienia. Jednocześnie wyjaśnił, że zdaje sobie sprawę, iż organ może próbować uzasadniać długie postępowanie w pewnych sytuacjach powołując się na ustawę o pomocy obywatelom Ukrainy, szczególnie w kontekście dużej liczby napływających wniosków związanych z nadzwyczajną sytuacją humanitarną po wybuchu wojny. Jednak nawet w takim przypadku powoływanie się na to uzasadnienie nie powinno prowadzić do bezterminowego przedłużania postępowania. Zgodnie z zasadami prawa administracyjnego, organy są zobowiązane do przestrzegania terminów wynikających z Kodeksu postępowania administracyjnego oraz prowadzenia postępowania sprawnie i bez zbędnej zwłoki, zgodnie z art. 12 i art. 35 k.p.a.