NOWOŚĆ w Twoim INFORLEX: Ustawa o rachunkowości z komentarzem do zmian 2025
Od 1 stycznia 2025 roku do przepisów ustawy o rachunkowości zostały wprowadzone zmiany, które mają na celu uproszczenie procedur dla przedsiębiorców oraz dostosowanie polskich regulacji do przepisów unijnych. Zmniejszenie obciążeń administracyjnych, poprawa transparentności finansowej i nowe obowiązki związane ze sprawozdawczością zrównoważonego rozwoju podkreślają rosnącą rolę odpowiedzialności środowiskowej i społecznej w działalności gospodarczej. Jak najnowsze zmiany wpływają na sprawozdawczość finansową jednostek? - przeczytasz w najnowszej publikacji INFORLEX.
„Ustawa o rachunkowości z komentarzem do zmian” to publikacja uwzględniająca przede wszystkim najnowsze zmiany w ustawie o rachunkowości, takie jak:
1. Podniesienie progów dotyczących prowadzenia ksiąg rachunkowych. Jedną z kluczowych zmian jest podniesienie limitu przychodów netto zobowiązującego do prowadzenia ksiąg rachunkowych z 2 000 000 euro do 2 500 000 euro. Oznacza to, że więcej podmiotów będzie mogło skorzystać z uproszczonej rachunkowości, co zmniejszy obciążenia administracyjne dla mikroprzedsiębiorstw.
2. Nowe kategorie jednostek. Nowelizacją wprowadzono nowe definicje jednostek średnich i dużych oraz zmodyfikowano definicje jednostek mikro i małych. Kryteria te mają wpływ na zakres sprawozdawczości finansowej oraz możliwość stosowania uproszczeń w zakresie prowadzenia ksiąg rachunkowych.
3. Zdefiniowanie przychodów ze sprzedaży. W ustawie o rachunkowości ujednolicono zakres pojęcia przychodów netto ze sprzedaży dla różnych celów, tj. dla obowiązku prowadzenia ksiąg rachunkowych, w kryteriach korzystania z uproszczeń ewidencyjnych i sprawozdawczych, w kryteriach progów do badania oraz dla celów prezentacyjnych.
4. Zmiana zasad ustalania wyniku działalności operacyjnej. W nowych przepisach przesunięto przychody i koszty ze sprzedaży materiałów do pozostałych przychodów i kosztów operacyjnych, co pozwoliło na bardziej precyzyjne określenie wyniku podstawowej działalności operacyjnej.
5. Nowe zasady stosowania uproszczeń. Rozszerzono możliwość stosowania uproszczonych zasad rachunkowości, takich jak rezygnacja z ustalania aktywów i rezerw z tytułu podatku odroczonego czy podatkowych zasad kwalifikowania leasingu.
6. Podwyższenie progów dla obowiązkowego badania sprawozdań finansowych. Zmiana dotyczy obowiązku badania sprawozdań finansowych tzw. pozostałych jednostek i polega na podniesieniu progów finansowych o 25%.
7. Wprowadzenie nowego rodzaju sprawozdawczości, tj sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju. W ustawie o rachunkowości powstał nowy rozdział 6c, stanowiący zasadniczą część implementacji dyrektywy 2022/2464 w zakresie przepisów dotyczących sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju. Opisano w nim obowiązki w zakresie tej sprawozdawczości nałożone na jednostki duże, jednostki będące jednostką dominującą dużej grupy kapitałowej, małe i średnie jednostki dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym oraz spełniające określone warunki i kryteria wielkości jednostki zależne i oddziały z siedzibą w Polsce, których odpowiednio jednostka dominująca najwyższego szczebla lub jednostka samodzielna podlega przepisom prawa państwa trzeciego.
Z publikacji dowiesz się jak powyższe zmiany wpływają na sprawozdawczość finansową jednostek, które prowadzą księgi rachunkowe.
Przydatną informacją dla księgowych będzie rekomendacja Komitetu Standardów Rachunkowości dotycząca wykazywania i ujawniania w sprawozdaniu finansowym działalności przewidzianej do zaprzestania lub zaprzestanej. Ma to znaczenie dla polskich podmiotów gospodarczych działających w obecnym otoczeniu gospodarczym, które z wielu powodów staje coraz mniej przewidywalne.
Ponadto, w publikacji znajdą Państwo również kompleksowe omówienie takich tematów jak:
- przesłanki, których zaistnienie powoduje, że jednostka powinna sporządzić sprawozdanie przy założeniu braku kontynuacji działania,
- dopuszczalne uproszczenia dla mikro- i małych jednostek,
- zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych przez fundacje i stowarzyszenia,
- sposób podpisywania i składania e-sprawozdań finansowych i ich poszczególnych elementów.
ZAPRASZAMY DO LEKTURY!
REDAKCJA INFORLEX