Interpretacja indywidualna z dnia 21 marca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.72.2025.4.ŻR
Zwolnienie od podatku VAT świadczonych usług objętych zakresem wniosku. Uznanie Niepublicznej Szkoły Muzycznej za podatnika podatku od towarów i usług.
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest:
- prawidłowe - w zakresie zwolnienia od podatku VAT świadczonych usług objętych zakresem wniosku,
- nieprawidłowe - w zakresie uznania Niepublicznej Szkoły Muzycznej za podatnika podatku od towarów i usług.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
27 stycznia 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 27 stycznia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:
·podatku dochodowego od osób fizycznych,
·podatku od towarów i usług w zakresie:
- zwolnienia od podatku VAT świadczonych usług objętych zakresem wniosku,
- uznania Niepublicznej Szkoły Muzycznej za podatnika podatku od towarów i usług.
Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 14 marca 2025 r. (data wpływu).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Prowadzi Pan działalność gospodarczą pod nazwą … ul. …, … (.....) NIP: … . Nie jest Pan czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT). Przeważającą Pana działalnością gospodarczą jest działalność: Pozostałe formy edukacji artystycznej (85.52.Z).
Z dniem 1 lutego 2025 roku, w ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej, przejmie Pan jako organ prowadzący Niepubliczną Szkołę Muzyczną … w … (Szkoła Muzyczna) adres szkoły: ul. …, …, której organem prowadzącym do 31.01.2025 r. jest Fundacja … (Fundacja) NIP: … .
Z dniem 1 września 2022 r. Szkoła Muzyczna została wpisana do ewidencji niepublicznych szkół artystycznych pod numerem … (RSPO nr: …). Od początku istnienia szkoły pełni Pan funkcję Dyrektora szkoły i po przejęciu w dalszym ciągu będzie Pan jej Dyrektorem. W 2024 roku szkole nadane zostały uprawnienia publicznej szkoły artystycznej (Decyzja nr …). Szkoła Muzyczna jest jednostką organizacyjną niemającą osobowości prawnej o numerze identyfikacyjnym REGON …, w sierpniu 2024 r. Urząd Skarbowy w … nadał Szkole Muzycznej numer NIP … . Szkoła Muzyczna posiada opracowany Statut oraz spełnia warunki 14 ust. 4 pkt 1 ustawy Prawo oświatowe w zakresie realizowania programów nauczania uwzględniających podstawy programowe, ponadto szkoła spełnia wymogi art. 14 ust. 4 pkt 2 ustawy Prawo oświatowe w zakresie realizowania zajęć edukacyjnych zgodnie z ramowym planem nauczania (danego typu szkoły artystycznej). Szkoła Muzyczna w zakresie zatrudniania nauczycieli spełnia wymogi, o których mowa w art. 14 ust. 4 pkt 7 ustawy Prawo oświatowe, posiadających kwalifikacje określone dla nauczycieli szkół artystycznych zgodnie z rozporządzeniem Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu z dnia 3 września 2023 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli szkół artystycznych i placówek artystycznych. Od 1 lutego w Szkole Muzycznej rozpoczną prace pracownicy zatrudnieni na umowę o pracę na zasadach określonych w Kodeksie pracy. Dla Szkoły Muzycznej prowadzona będzie wyodrębniona księga przychodów i rozchodów.
W uzupełnieniu wniosku wskazał Pan, że stroną zawieranych umów cywilnoprawnych jest co do zasady Niepubliczna Szkoła Muzyczna …, przy czym w zakresie umowy najmu pomieszczeń, wynajmującym pozostaje organ prowadzący. Rachunki i faktury wystawiane są co do zasady na Niepubliczną Szkołę Muzyczną …, za wyjątkiem faktury tytułem wynajmu pomieszczeń.
Na pytanie: kto jest stroną umów o pracę zawieranych z pracownikami? odpowiedział Pan: Niepubliczna Szkoła Muzyczna … .
Następnie na pytanie: Jakiego rodzaju usługi (zajęcia) objęte są zakresem wniosku w zakresie podatku VAT? wskazał Pan: Zajęcia edukacyjne zgodne z ramowym planem nauczania publicznej szkoły artystycznej oraz wypożyczanie instrumentów muzycznych.
Na pytanie: Czy świadczone w ramach Niepublicznej Szkoły Muzycznej ww. usługi, objęte zakresem wniosku, są usługami w zakresie kształcenia i wychowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 631 ze zm.)? odpowiedział Pan: Tak.
Dalej na pytanie: Czy ww. usługi, objęte zakresem wniosku, będą świadczone przez Niepubliczną Szkołę Muzyczną jako jednostkę objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 737 ze zm.)? wskazał Pan: Tak.
Następnie na pytanie: Czy ww. usługi, objęte zakresem wniosku będą objęte wpisem do ewidencji, o której mowa w art. 168 ustawy z 14 grudnia 2016r. Prawo oświatowe? odpowiedział Pan: Tak. Niepubliczna Szkoła Muzyczna … została wpisana do ewidencji niepublicznych szkół artystycznych (zaświadczenie nr … z … nr pisma: …). Organ dokonujący wpisu: Centrum Edukacji Artystycznej. Numer wpisu w Rejestrze Szkół i Placówek Oświatowych: … .
Na pytanie: Czy ww. usługi, objęte zakresem wniosku, będą świadczone przez Niepubliczną Szkołę Muzyczną jako uczelnię, jednostkę naukową Polskiej Akademii Nauk lub instytut badawczy? odpowiedział Pan: Nie.
Następnie na pytanie: Czy ww. usługi, objęte zakresem wniosku, świadczone przez Niepubliczną Szkołę Muzyczną będą usługami podstawowymi czy usługami ściśle związanymi z usługą podstawową? Jeśli ww. usługi będą usługami ściśle związanymi z usługą podstawową, to proszę o wskazanie: wskazał Pan: Tak, będą usługami podstawowymi, za wyjątkiem wypożyczania sprzętu muzycznego.
Na pytanie: Z jaką usługą podstawową świadczoną przez Niepubliczną Szkołę Muzyczną są one związane? odpowiedział Pan: Są one związane z usługami w zakresie kształcenia i wychowania.
Następnie odpowiadając na pytanie: Czy usługi podstawowe świadczone przez Niepubliczną Szkołę Muzyczną, korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT, jeśli tak, to na podstawie jakiego przepisu ustawy o podatku od towarów i usług? wskazał Pan: Ww. usługi korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług.
Następnie na pytanie: Czy świadczone przez Niepubliczną Szkołę Muzyczną ww. usługi, objęte zakresem wniosku, są niezbędne do świadczenia usługi podstawowej? odpowiedział Pan: Tak.
Dalej na pytanie: Czy głównym celem świadczonych przez Niepubliczną Szkołę Muzyczną usług, objętych zakresem wniosku, jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia? odpowiedział Pan: Nie.
Pytania
1.(we wniosku nr 2) Czy świadczone usługi w zakresie kształcenia i wychowania, w ramach Niepublicznej Szkoły Muzycznej …. będą zwolnione z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług?
2.(we wniosku nr 3) Czy Niepubliczna Szkoła Muzyczna … jest podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT) w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług czy podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT) w rozumieniu ww. przepisu będzie wyłącznie … - prowadzący działalność gospodarczą pod firmą Instytut Muzyczny … – jako organ prowadzący ww. Szkołę?
Pana stanowisko w sprawie
Ad. 1 (we wniosku nr 2)
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania.
Niepubliczna Szkoła Muzyczna … jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu ustawy – Prawo oświatowe. … prowadzący działalność gospodarczą pod firmą Instytut Muzyczny … od dnia 1 lutego 2025 roku będzie wyłącznie organem prowadzącym taką jednostkę. W takiej sytuacji usługi w zakresie kształcenia i wychowania będą podlegały zwolnieniu wyłącznie w przypadku ich wykonywania przez Niepubliczną Szkołę Muzyczną …, nie zaś przez … prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą Instytut Muzyczny …
Ad. 2 (we wniosku nr 3)
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Co do zasady, działalność Niepublicznej Szkoły Muzycznej … zwolniona będzie od podatku od towarów i usług. W przypadku usług objęty podatkiem VAT, w ocenie składającego wniosek, Niepubliczna Szkoła Muzyczna …, jako jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej (posiadająca własny NIP), będzie podatnikiem podatku od towarów i usług.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest:
- prawidłowe - w zakresie zwolnienia od podatku VAT świadczonych usług objętych zakresem wniosku,
- nieprawidłowe - w zakresie uznania Niepublicznej Szkoły Muzycznej za podatnika podatku od towarów i usług.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy przewidują dla niektórych towarów i usług zwolnienie od podatku.
Zastosowanie zwolnienia od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.
Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostaw towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.
Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy:
Zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:
a)jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,
b)uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia
- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.
W myśl art. 43 ust. 17 ustawy:
Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:
1) nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
2) ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
Zgodnie z art. 43 ust. 17a ustawy:
Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.
Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanym art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy wynika, że zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów Prawo oświatowe oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Zatem, aby możliwe było skorzystanie ze zwolnienia, przewidzianego w powołanym przepisie ustawy, dany podmiot musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy Prawo oświatowe oraz musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia. Natomiast jeśli chodzi o kwestię wychowania, wskazania wymaga, że jest ona przypisana podmiotom, do których uczęszczanie jest obowiązkowe i regulowane przepisami. Zatem, to szkoły obowiązkowe mają za zadanie realizować program wychowywania. Nie jest przy tym konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie przedmiotowego przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania.
Ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy, mogą natomiast korzystać uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, o ile świadczone przez te podmioty usługi są usługami kształcenia.
Regulacja art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, stanowi implementację prawa unijnego, gdyż w świetle art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE Rady w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej z 28 listopada 2006 r. (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 str. 1 ze zm.):
Zwolnione jest kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.
W tym kontekście wskazać należy - co wielokrotnie podkreślał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej - że zakres zwolnień przewidzianych w Dyrektywie nie może być interpretowany w sposób rozszerzający. Czynności zwolnione zgodnie z Dyrektywą stanowią autonomiczne pojęcia prawa wspólnotowego, a ich ujednolicona interpretacja ma służyć unikaniu rozbieżności w stosowaniu systemu podatku od wartości dodanej w poszczególnych państwach członkowskich. Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem „pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 szóstej dyrektywy powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika” (wyrok TSUE z dnia 19 listopada 2009 r. C-461/08 w sprawie Don Bosco Onroerend Goed BV).
Przepis art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy ma zastosowanie wyłącznie do tych usług kształcenia, które są przedmiotem zakresu działania podmiotu jako jednostki objętej systemem oświaty.
Zgodnie z art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 737 ze zm.):
System oświaty obejmuje szkoły:
a) podstawowe, w tym: specjalne, integracyjne, z oddziałami przedszkolnymi, integracyjnymi, specjalnymi, przysposabiającymi do pracy, dwujęzycznymi, sportowymi i mistrzostwa sportowego, sportowe i mistrzostwa sportowego,
b) ponadpodstawowe, w tym: specjalne, integracyjne, dwujęzyczne, z oddziałami integracyjnymi, specjalnymi, dwujęzycznymi, przygotowania wojskowego, sportowymi i mistrzostwa sportowego, sportowe, mistrzostwa sportowego, rolnicze, leśne, morskie, żeglugi śródlądowej oraz rybołówstwa,
c) artystyczne.
Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe:
Szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną.
Jak stanowi ust. 2 tego artykułu:
Szkoła i placówka, z zastrzeżeniem ust. 4-13, może być zakładana i prowadzona przez:
1) jednostkę samorządu terytorialnego;
2) inną osobę prawną;
3) osobę fizyczną.
Zgodnie z art. 168 ww. ustawy Prawo oświatowe:
1. Osoby prawne i osoby fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.
2. Osoby prawne i osoby fizyczne mogą zakładać niepubliczne szkoły artystyczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez specjalistyczną jednostkę nadzoru, o której mowa w art. 53 ust. 1.
3. Minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, w drodze rozporządzenia, może powierzyć specjalistycznej jednostce nadzoru, o której mowa w art. 53 ust. 1, wydawanie decyzji, o których mowa w art. 176 ust. 4 i art. 179.
Na podstawie art. 168 ust. 9 ustawy Prawo oświatowe:
Organ, o którym mowa w ust. 1, dokonuje wpisu do ewidencji w ciągu 30 dni od daty zgłoszenia oraz z urzędu doręcza zgłaszającemu zaświadczenie o wpisie do ewidencji, a kopię zaświadczenia przekazuje właściwemu kuratorowi oświaty oraz organowi podatkowemu.
Z przepisu tego wynika, że placówki niepubliczne mogą być zakładane i prowadzone przez osoby fizyczne lub osoby prawne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego.
Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że w ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej, prowadzi Pan Niepubliczną Szkołą Muzyczną. Szkoła Muzyczna została wpisana do ewidencji niepublicznych szkół artystycznych. Szkoła Muzyczna posiada opracowany Statut oraz spełnia warunki 14 ust. 4 pkt 1 ustawy Prawo oświatowe w zakresie realizowania programów nauczania uwzględniających podstawy programowe, ponadto szkoła spełnia wymogi art. 14 ust. 4 pkt 2 ustawy Prawo oświatowe w zakresie realizowania zajęć edukacyjnych zgodnie z ramowym planem nauczania (danego typu szkoły artystycznej). Zakresem wniosku objęte są zajęcia edukacyjne zgodne z ramowym planem nauczania publicznej szkoły artystycznej oraz wypożyczanie instrumentów muzycznych. Usługi, objęte zakresem wniosku, będą usługami podstawowymi, za wyjątkiem wypożyczania sprzętu muzycznego, które to będą związane z usługami w zakresie kształcenia i wychowania. Ww. usługi, objęte zakresem wniosku, będą świadczone przez Niepubliczną Szkołę Muzyczną jako jednostkę objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe. Ww. usługi, objęte zakresem wniosku będą objęte wpisem do ewidencji, o której mowa w art. 168 ustawy.
Jak wyżej wskazałem, z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy wynika, że zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów Prawo oświatowe oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.
Odnosząc się do kwestii zwolnienia od podatku VAT świadczonych usługi w zakresie kształcenia i wychowania, w pierwszej kolejności wyjaśnienia wymaga, że jak wskazał Pan we wniosku, usługi, objęte zakresem wniosku, będą usługami podstawowymi, za wyjątkiem wypożyczania sprzętu muzycznego.
Skoro więc usługi, objęte zakresem wniosku, za wyjątkiem wypożyczania sprzętu muzycznego, są usługami w zakresie kształcenia i wychowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług i będą świadczone przez Niepubliczną Szkołę Muzyczną jako jednostkę objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy – Prawo oświatowe, to dla ww. usług podstawowych w postaci zajęć edukacyjnych, spełniona będzie zarówno przesłanka podmiotowa, jak i przedmiotowa zwolnienia określona w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.
Wobec powyższego, świadczone usługi w postaci zajęć edukacyjnych będą korzystały ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.
Natomiast skoro usługi wypożycza instrumentów muzycznych nie będą stanowić usług podstawowych, to należy przeanalizować czy usługi te, mieszczą się w pojęciu usług ściśle związanych z działalnością edukacyjną, objętych dyspozycją art. 43 ust. 17 i ust. 17a ustawy.
Określenie „ścisły związek” oznacza, że do wykonania usługi podstawowej niezbędna jest dostawa towarów lub świadczenie usług pomocniczych, przy czym nie może to być jakikolwiek związek, lecz relacja o charakterze wskazującym na nieodzowność tych ostatnich dla prawidłowego przebiegu podstawowej usługi.
Aby ustalić, czy dana czynność (dostawa bądź usługa) ma ścisły związek z usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, należy zastosować w pierwszym rzędzie wykładnię językową przepisu posiłkując się w tym zakresie definicją słownikową. Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN, Warszawa 1996 r., „związek” to stosunek między rzeczami, zjawiskami itp. połączonymi ze sobą w jakiś sposób.
Przepisy krajowe, jak i europejskie, nie definiują dostaw/usług „ściśle związanych”. Niemniej jednak z brzmienia art. 43 ust. 17 ustawy wynika, że nie dotyczą one dostaw towarów lub świadczenia usług, które nie są niezbędne do wykonania usługi podstawowej lub których głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
Trybunał Sprawiedliwości UE rozstrzygnął, że świadczenie usług lub dostawa towarów mogą być uznane za „ściśle związane” z działalnością edukacyjną, a przez to traktowane tak samo na gruncie podatkowym zgodnie z art. 13 część A ust. 1 lit. i) Szóstej Dyrektywy (obecnie art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE) tylko, gdy mają one rzeczywiście charakter pomocniczy w stosunku do działalności edukacyjnej stanowiącej świadczenie główne (wyrok w sprawie Horizon College C-434/05). Z orzecznictwa Trybunału wynika, że określone świadczenie może być uznane za pomocnicze względem świadczenia głównego, jeżeli nie stanowi celu samego w sobie, lecz środek służący jak najlepszemu skorzystaniu ze świadczenia głównego.
Biorąc powyższe pod uwagę, należy uznać, że redagując art. 43 ust. 17 i ust. 17a w związku z art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, polski ustawodawca uwzględnił wnioski wypływające z orzecznictwa TSUE.
Zgodnie z tymi regulacjami zwolnienia dotyczące dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi (usługi kształcenia) mają zastosowanie, jeżeli:
- usługi te są wykonywane przez podmiot korzystający ze zwolnienia przy świadczeniu usługi podstawowej,
- usługi te są niezbędne do wykonania usługi podstawowej,
- ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
Przy czym wyżej wymienione warunki muszą być spełnione łącznie aby dana usługa mogła być potraktowana jako usługa ściśle związana z usługą kształcenia i mogła korzystać ze zwolnienia od podatku VAT w oparciu o wskazane przepisy.
Jak wynika z powołanego wyżej wyroku C-434/05, po pierwsze, zarówno główna działalność edukacyjna, jak i dostawa towarów lub świadczenie usług ściśle związane z tą działalnością muszą być wykonywane przez jeden z podmiotów, o których mowa w art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE (por. pkt 34 wyroku Horizon College). Po drugie, świadczenie usług lub dostawa towarów ściśle związanych z czynnościami głównymi mogą korzystać ze zwolnienia tylko wtedy, jeżeli są one konieczne do dokonywania transakcji podlegających zwolnieniu (por. pkt 38 wyroku Horizon College). Po trzecie, świadczenie usług i dostawa towarów są wyłączone z zakresu zwolnienia, jeżeli ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu poprzez dokonywanie transakcji stanowiących bezpośrednią konkurencję w stosunku do działalności przedsiębiorstw wykonujących działalność gospodarczą, objętej podatkiem VAT (por. pkt 42 wyroku Horizon College).
Zastosowanie zwolnienia z tytułu świadczenia usług lub dostawy towarów ściśle związanych z działalnością edukacyjną wymaga w szczególności tego, ażeby podmiot dokonujący tej czynności można było uznać za odpowiedni podmiot prawa publicznego lub inną instytucję działającą w tej dziedzinie, której cele są uznane za podobne przez dane państwo członkowskie (w rozumieniu art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE). Podmiotem takim może być podmiot, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy. Jeżeli zatem dany podmiot jest podmiotem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, to zostanie spełniona ww. przesłanka podmiotowa dla zastosowania zwolnienia przy świadczeniu przez ten podmiot innej usługi niebędącej usługą edukacyjną, jeśli tylko ta usługa jest usługą ściśle związaną z usługą kształcenia.
Z okoliczności sprawy wynika, że usługi wypożyczania sprzętu muzycznego są związane z usługami w zakresie kształcenia i wychowania, które to usługi korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług i są niezbędne do świadczenia usługi podstawowej. Ponadto, jak wskazał Pan we wniosku, głównym celem świadczonych przez Niepubliczną Szkołę Muzyczną usług, objętych zakresem wniosku, nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
Zatem w analizowanym przypadku nie wystąpią przesłanki, o których mowa w art. 43 ust. 17 i 17a ustawy, wyłączające zwolnienie od podatku.
Jednocześnie – jak wyżej wskazałem - spełniona jest przesłana podmiotowa wynikająca z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.
W rezultacie zarówno usługi w postaci zajęć edukacyjnych, które będą stanowiły usługę podstawową w zakresie kształcenia i wychowania, jak i usługi wypożycza instrumentów muzycznych będące usługami ściśle związanymi z usługą podstawową, objęte będą zwolnieniem od podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług.
Tym samym stanowisko Pana w zakresie pytania nr 1 uznałem za prawidłowe.
Odnosząc się natomiast do kwestii uznania Niepublicznej Szkoły Muzycznej za podatnika podatku od towarów i usług, wskazania wymaga, że w myśl art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z przytoczonych wyżej przepisów wynika ponadto, iż dla uznania danego podmiotu za podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług nie ma znaczenia rezultat prowadzonej działalności. Oznacza to, że aby uznać działalność podmiotu za działalność gospodarczą nie jest konieczne, aby przyniosła ona jakiekolwiek efekty.
Określony w cytowanej ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, iż do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym.
O tym, czy dany podmiot jest podatnikiem podatku od towarów i usług, a tym samym czy prowadzi on w rozumieniu przepisów normujących zasady opodatkowania podatkiem VAT podlegającą opodatkowaniu tym podatkiem działalność gospodarczą, decydują wyłącznie przepisy prawa podatkowego, regulujące opodatkowanie podatkiem VAT.
Jak wyżej wskazałem stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe:
Szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną.
Zgodnie z art. 168 ww. ustawy Prawo oświatowe:
1. Osoby prawne i osoby fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.
2. Osoby prawne i osoby fizyczne mogą zakładać niepubliczne szkoły artystyczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez specjalistyczną jednostkę nadzoru, o której mowa w art. 53 ust. 1.
3. Minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, w drodze rozporządzenia, może powierzyć specjalistycznej jednostce nadzoru, o której mowa w art. 53 ust. 1, wydawanie decyzji, o których mowa w art. 176 ust. 4 i art. 179.
Ponadto, zgodnie z art. 10 ust. 1 ww. ustawy Prawo oświatowe:
Organ prowadzący szkołę lub placówkę odpowiada za jej działalność. Do zadań organu prowadzącego szkołę lub placówkę należy w szczególności:
1)zapewnienie warunków działania szkoły lub placówki, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki;
2)zapewnienie warunków umożliwiających stosowanie specjalnej organizacji nauki i metod pracy dla dzieci i młodzieży objętych kształceniem specjalnym;
3)wykonywanie remontów obiektów szkolnych oraz zadań inwestycyjnych w tym zakresie;
4)zapewnienie obsługi administracyjnej, w tym prawnej, obsługi finansowej, w tym w zakresie wykonywania czynności, o których mowa w art. 4 ust. 3 pkt 2-6 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz.U. z 2023 r. poz. 120, 295 i 1598), i obsługi organizacyjnej szkoły lub placówki;
5)wyposażenie szkoły lub placówki w pomoce dydaktyczne i sprzęt niezbędny do pełnej realizacji programów nauczania, programów wychowawczo-profilaktycznych, przeprowadzania egzaminów oraz wykonywania innych zadań statutowych;
6)wykonywanie czynności w sprawach z zakresu prawa pracy w stosunku do dyrektora szkoły lub placówki;
7)przekazanie do szkół dla dzieci i młodzieży oraz placówek, o których mowa w art. 2 pkt 7, z wyjątkiem szkół artystycznych realizujących wyłącznie kształcenie artystyczne, informacji o podmiotach wykonujących działalność leczniczą udzielających świadczeń zdrowotnych w zakresie leczenia stomatologicznego dla dzieci i młodzieży, finansowanych ze środków publicznych.
Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że w ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej, przejmie Pan jako organ prowadzący Niepubliczną Szkołę Muzyczną. Szkoła Muzyczna została wpisana do ewidencji niepublicznych szkół artystycznych.
Jak wynika z powołanych przepisów, nie ma formalnych przeszkód, aby szkołę niepubliczną utworzyła osoba fizyczna prowadząca jednoosobowo działalność gospodarczą.
Wszelka zatem odpowiedzialność, w tym obowiązki rejestracyjne, ciąży na osobie zakładającej i prowadzącej placówkę, tak więc sama placówka nie jest w pełni samodzielnym podmiotem i nie może działać w oderwaniu od podmiotu, który ją założył. Brak całkowitej samodzielności jednostki oświatowej, jak i odpowiedzialność jaka ciąży na Panu jako założycielu jednostki oświatowej/organie prowadzącym przesądza, że w przedmiotowej sprawie to Pan ma status podatnika, a nie sama prowadzona przez Pana jednostka oświatowa. Pan przejął i prowadzi tę Szkołę w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej. Pan jest organem prowadzącym tę Szkołę, który zgodnie z ww. art. 10 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe odpowiada za jej działalność. Definicja działalności gospodarczej na gruncie podatku VAT ma charakter uniwersalny i obejmuje wszelkie podmioty prowadzące określoną działalność – w tym przypadku - Pana jako osobę prowadzącą działalność w zakresie kształcenia i wychowania, w ramach Niepublicznej Szkoły Muzycznej.
Zatem w odniesieniu do czynności wykonywanych przez Niepubliczną Szkołę Muzyczną, to Pan - osoba fizyczna, jako organ prowadzący tę Szkołę, będzie podatnikiem podatku VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy.
Tym samym stanowisko Pana w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 3 uznałem za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytań). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniami, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.
Zaznaczam ponadto, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponosi Pan ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.
Wydana interpretacja dotyczy wniosku w zakresie podatku od towarów i usług. Natomiast w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli sytuacja Pana będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- wformie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.