Interpretacja indywidualna z dnia 20 marca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.1034.2024.2.KS
Brak prawa do odliczenia podatku VAT od zakupu usługi szkolenia (instruktarzy technicznych) obejmującej budowę i eksploatację pojazdów kolejowych dla pracowników spółki, którzy będą bezpośrednio obsługiwać pojazdy kolejowe zakupione w ramach umowy.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
11 grudnia 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 2 grudnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej który dotyczy pełnego prawa do odliczenia podatku VAT od zakupu usługi szkolenia (instruktarzy technicznych) obejmującej budowę i eksploatację pojazdów kolejowych dla pracowników spółki X, którzy będą bezpośrednio obsługiwać pojazdy kolejowe zakupione w ramach umowy.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 21 lutego 2025 r. (wpływ 26 lutego 2025 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Województwo (zwane dalej: „Województwem”) jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Zadania samorządu województwa określa ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. z 2024 r. poz. 566 z późn. zm.). Zgodnie z art. 2 ust. 2 ww. ustawy do zakresu działania samorządu województwa należy wykonywanie zadań publicznych o charakterze wojewódzkim, niezastrzeżonych ustawami na rzecz organów administracji rządowej. Na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie województwa, samorząd województwa wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, dysponuje mieniem wojewódzkim, prowadzi samodzielnie gospodarkę finansową na podstawie budżetu. Zgodnie natomiast z art. 14 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy, samorząd województwa wykonuje zadania o charakterze wojewódzkim określone ustawami w szczególności w zakresie transportu zbiorowego i dróg publicznych. Ponadto Województwo, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (Dz. U. z 2023 r. poz. 2778, z późn. zm.), występuje jako organizator publicznego transportu zbiorowego na obszarze województwa, zaś zadania organizatora realizuje zgodnie z art. 7 ust. 4 pkt 6 ww. ustawy Marszałek Województwa. Jak wynika z ustawy o publicznym transporcie zbiorowym (art. 8 ww. ustawy), do zadań organizatora należy:
1)planowanie rozwoju transportu;
2)organizowanie publicznego transportu zbiorowego,
3)zarządzanie publicznym transportem zbiorowym.
Organizator — Województwo, w ramach władztwa publicznego, zawiera umowy cywilnoprawne na świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego.
Województwo zawarło umowy z X o świadczenie usług publicznych w zakresie kolejowych przewozów pasażerskich wykonywanych na terenie Województwa:
1)… na okres od dnia … 2020 r. do dnia … 2026 r.,
2)… na okres od dnia … 2022 r. do dnia … 2026 r.
Województwo jest właścicielem ... pojazdów kolejowych, z tego ... pojazdów o napędzie elektrycznym oraz ... pojazdów o napędzie spalinowym, w tym ...pojazdy hybrydowe (elektryczno – spalinowe), które stanowią składniki majątku Województwa i podlegają amortyzacji. Ww. tabor kolejowy, będący własnością Województwa, stanowi przedmiot dzierżawy, na rzecz podmiotów zewnętrznych prowadzących działalność gospodarczą w zakresie wykonywania kolejowych przewozów pasażerskich w ramach zawartych umów o świadczenie usług publicznych. Dzierżawa stanowi dla Województwa odpłatne świadczenie usług i jest opodatkowana stawką podatku od towarów i usług w wysokości 23%.
W ramach zawartych umów o świadczenie usług publicznych w zakresie kolejowych przewozów pasażerskich na terenie województwa Województwo zawarło umowy na dzierżawę pojazdów szynowych z X - Umowy … z … 2020 r. i … z … 2022 r. W związku wydzierżawianiem kolejnych pojazdów szynowych Województwo zawiera aneksy ww. umów.
Województwo w dniu 16 sierpnia 2023 r. zawarło ze spółką Y Umowę …, której przedmiotem jest dostawa 1 nowego wieloczłonowego pojazdu kolejowego o napędzie elektrycznym (podstawowy przedmiot umowy) z opcją dostawy dodatkowych maksymalnie ... sztuk fabrycznie nowych pojazdów kolejowych do obsługi połączeń kolejowych realizowanych w ramach użyteczności publicznej oraz przeszkolenie osób (przeprowadzenie instruktaży technicznych oraz udzielenie autoryzacji i certyfikatów do dalszych szkoleń i egzaminowania pracowników) wskazanych przez Województwo.
Umowa … z dnia … 2023 r. została zawarta w wyniku rozstrzygnięcia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego przeprowadzonego w trybie przetargu nieograniczonego (znak …) w oparciu o ustawę z dnia 11 września 2019 r., Prawo zamówień publicznych.
W dniu … 2024 r. Zarząd Województwa podjął decyzję o rozszerzenie przedmiotu umowy o dostawę kolejnych ... sztuk fabrycznie nowych pojazdów kolejowych. W dniu … 2024 r. Wnioskujący zawarł ze Skarbem Państwa – Centrum … (dalej …) umowę o dofinansowanie ww. projektu z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (dalej KPO).
Okresy realizacji projektu, zgodnie z umową o dofinansowanie, zostały ustalone następująco:
1.Data rozpoczęcia rzeczowej realizacji projektu: .2023 r.
2.Data zakończenia rzeczowej realizacji projektu: ...2025 r.
3.Data zakończenia Projektu: zakończenie kwalifikowalności wydatków - …2026 r.
Na mocy niniejszej umowy Województwo otrzyma dofinansowanie na realizację projektu w wysokości 84% kosztów kwalifikowalnych projektu.
W dniach …2024 oraz …2024 r. w siedzibie Y zostały przeprowadzone szkolenia (instruktaże techniczne) obejmujące budowę i eksploatację ... pojazdów kolejowych oraz wykonanie czynności utrzymaniowych w zakresie przeglądu poziomu P1-P3 zgodnie z wymaganiami Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 października 2005 r. w sprawie ogólnych warunków technicznych eksploatacji pojazdów kolejowych i Dokumentacją Systemu Utrzymania pojazdu. Szkolenie odbyło się przed dostawą pierwszego pojazdu i uczestniczyli w nim pracownicy spółki X, którzy będą bezpośrednio obsługiwać pojazdy kolejowe zakupione w ramach projektu. W szkoleniu uczestniczyło 5 pracowników drużyn trakcyjnych, 5 pracowników inżynieryjno-technicznych i 5 pracowników utrzymania technicznego. Przeprowadzone szkolenia były niezbędne do kierowania pojazdami kolejowymi i realizacji cyklu utrzymaniowego.
W dniu …2024 r. został spisany Protokół zakończenia instruktaży technicznych w ramach umowy … z dnia … 2023 r. Koszt przeprowadzenia szkoleń nie będzie podlegał dofinansowaniu z KPO, wydatek za przeprowadzenie instruktaży zostanie sfinansowany w całości ze środków własnych Województwa. Na fakturze wystawionej na Województwo za przeprowadzenie szkolenia została zastosowana stawka podatku VAT w wysokości 23%.
W dniu … 2024 r. został dostarczony pierwszy z dziesięciu zamówionych pojazdów kolejowych w ramach ww. projektu dofinansowanego z KPO. Dostawa pozostałych 9 pojazdów kolejowych planowana jest w 2025 r. Województwo planuje wydzierżawić pojazdy kolejowe przewoźnikowi, w celu wykonywania obowiązków organizatora transportu publicznego na terenie Województwa w ramach zawartych umów ze spółką X W związku z nabyciem ww. taboru kolejowego oraz planowanym oddaniem go w dzierżawę na podstawie umowy cywilnoprawnej Województwu przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Czynności te bezpośrednio związane z są działalnością opodatkowaną.
Uzupełnienie stanu faktycznego
W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku odpowiadając na poniższe pytania:
1. W jaki sposób zostały uregulowane pomiędzy Państwem a spółką X kwestie szkolenia, objętego zakresem postawionego we wniosku pytania?
2. W jaki sposób pomiędzy Państwem a spółką X został uregulowany sposób rozliczenia szkolenia, objętego zakresem postawionego we wniosku pytania?
3. Czy w kalkulacji czynszu dzierżawnego uwzględniają Państwo koszty szkolenia, objętego zakresem postawionego we wniosku pytania? Prosimy szczegółowo opisać jak koszty szkolenia wpływają na kalkulację czynszu, bądź jeśli nie wpływają to dlaczego?
4. Czy obciążyli/obciążą Państwo kosztami przeprowadzonego szkolenia dzierżawcę, o którym mowa we wniosku, tj. X? Prosimy wyjaśnić czy i w jakiej formie została ustalona odpłatność za szkolenie, czy odpłatność pokrywa faktyczne koszty szkolenia poniesione przez Państwa?
5. Z jakiego powodu szkolenia nie są nabywane bezpośrednio przez Spółkę X, a przez Państwa?
6. W jaki konkretnie sposób przejawia się związek poniesionych wydatków na szkolenie z prowadzoną przez Państwa działalnością gospodarczą? Odpowiedź proszę uzasadnić.
7. Czy i w jaki sposób ponoszone wydatki na szkolenia przekładają/będą przekładać się na wolumen realizowanej przez Państwa działalności opodatkowanej podatkiem VAT? Proszę uzasadnić.
8. Z jakimi czynnościami mają związek zakupione usługi szkoleniowe, objęte zakresem pytania, o których mowa we wniosku, tj. czy ww. usługi służą/będą służyły do wykonywanych przez Państwa czynności:
a. opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (jeśli tak to jakich),
b. zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług (jeśli tak to jakich – prosimy wskazać podstawę prawną zwolnienia),
c. niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (jeśli tak to jakich)?
wskazali Państwo, że:
Ad. 1Szkolenia (instruktaże techniczne) zostały przeprowadzone przez Wykonawcę na podstawie zawartej z Y Umowy nr … z dnia … 23 r. Zgodnie z § 8 Wykonawca zobowiązany był do przeprowadzenia instruktaży technicznych dla trzech grup pracowników wskazanych przez Zamawiającego (Województwo). Jak zostało dokładnie opisane w punkcie G wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, Województwo zawarło ze spółką X umowy o świadczenie usług publicznych w zakresie kolejowych przewozów pasażerskich wykonywanych na terenie Województwa. Jednocześnie Województwo dysponuje własnym taborem kolejowym, który dzierżawi Przewoźnikom na podstawie umów dzierżawy, co także zostało opisane we wniosku. Pojazdy kolejowe produkowane w ramach Umowy nr … przez Y wraz z ich dostarczeniem staną się przedmiotem dzierżawy - Umowa Dzierżawy nr … z dnia … 2020 r. wraz z zawartymi do niej aneksami. Wobec powyższego Zamawiający wskazał pracowników spółki X jako osoby, którym Y powinien udzielić instruktaży technicznych w zakresie objętym Umową nr …, ponieważ będą to osoby bezpośrednio odpowiedzialne za obsługę i utrzymanie przedmiotowych pojazdów. Szkolenia te były niezbędne, aby pracownicy X mogli prowadzić pojazdy kolejowe i realizować cykl utrzymaniowy pojazdów.
Ad. 2Szkolenia nie zostały rozliczone pomiędzy Województwem a spółką X Pojazdy kolejowe wyprodukowane na podstawie Umowy nr … będą przedmiotem dzierżawy, jak również w związku z tym, że szkolenia są niezbędne, aby pracownicy Przewoźnika mogli prowadzić i obsługiwać pojazdy kolejowe, zostali oni przeszkoleni przez Y, a Województwo pokryło ich cały koszt, zgodnie z zapisami powyższej Umowy.
Ad. 3W kalkulacji czynszu dzierżawnego Województwo nie uwzględnia kosztów szkoleń dla pracowników spółki X przeprowadzonych (w dniach …2024 oraz ….2024 r.) w związku z zawartą umową nr … z dnia ...2023 r., obejmujących budowę i eksploatację pojazdów kolejowych. Koszty szkolenia (instruktarzy technicznych) nie wpływają na kalkulację czynszu dzierżawnego, czynsz jest naliczany na podstawie zapisów umowy dzierżawy nr … z dnia ...2020 r., w której nie zawarto regulacji dotyczących przeprowadzonego szkolenia. W aneksach do ww. umowy dzierżawy nie ujęto zmian w zakresie sposobu naliczania czynszu dzierżawnego. Przedmiotem dzierżawy są wyłącznie pojazdy kolejowe za które Dzierżawca płaci stawki określone w umowie dzierżawy.
Ad. 4Województwo nie obciążyło kosztami przeprowadzonych szkoleń Dzierżawcy pojazdów.
Ad. 5Szkolenia nie są nabywane bezpośrednio przez spółkę X, ponieważ nie stanowi ona strony umowy na dostawę pojazdów. Województwo zawierając Umowę na dostawę pojazdów kolejowych, a następnie oddając je w dzierżawę spółce X, musiało zagwarantować, że wybrani pracownicy przewoźnika będą mieli odpowiednie uprawnienia do obsługi i utrzymania pojazdów.
Ad. 6Szkolenia były obligatoryjne, aby pracownicy Przewoźnika mogli prowadzić pojazdy kolejowe. Województwo na mocy ustawy jest Organizatorem publicznego transportu zbiorowego - aby wykonywać obowiązki organizatora transportu publicznego, wraz z kupnem pojazdów kolejowych, Województwo musiało mieć zagwarantowaną odpowiednio przeszkoloną i wykwalifikowaną kadrę, która będzie mogła obsługiwać pojazdy kolejowe. Szkolenie pracowników obsługujących pojazdy kolejowe było elementem transakcji zakupu pojazdów kolejowych, które stanowią przedmiot dzierżawy, działalności opodatkowanej i co do których występuję prawo do odliczenia VAT. Województwo nie ponosiłoby wydatków na szkolenie pracowników obsługujących pojazdy kolejowe, gdyby transakcja zakupu pojazdów kolejowych nie wystąpiła.
Ad. 7Wydatki na szkolenia nie wpłyną w bezpośredni sposób na wolumen realizowanej przez Województwo działalności opodatkowanej podatkiem VAT.
Szkolenia z obsługi pojazdów kolejowych są elementem transakcji zakupu pojazdów kolejowych. Województwo planuje wydzierżawić pojazdy kolejowe przewoźnikowi, w celu wykonywania obowiązków organizatora transportu publicznego na terenie Województwa w ramach zawartych umów ze spółką X W związku z powyższym wartość sprzedaży opodatkowanej zwiększy się ze względu na oddanie w dzierżawę zakupionych pojazdów kolejowych.
Ad. 8Zakupione przez Województwo usługi szkoleniowe nie będą przedmiotem dalszej sprzedaży opodatkowanej ale związane są z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Szkolenia z obsługi pojazdów kolejowych są elementem transakcji zakupu pojazdów kolejowych, które Województwo planuje wydzierżawić w ramach zawartych umów ze spółką X W związku z powyższym zakup szkolenia z obsługi pojazdów kolejowych ma ścisły i bezpośredni związek z dzierżawą pojazdów kolejowych.
Pytanie ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku
Czy Województwu przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku VAT od zakupu usługi szkolenia (instruktarzy technicznych) obejmującej budowę i eksploatację pojazdów kolejowych dla pracowników spółki X, którzy będą bezpośrednio obsługiwać pojazdy kolejowe zakupione w ramach umowy … z dnia … 2023 r.?
Państwa stanowisko w sprawie
Państwa zdaniem, zakup szkolenia (instruktaży technicznych) obejmującego budowę i eksploatację pojazdów kolejowych dla pracowników spółki X, którzy będą bezpośrednio obsługiwać pojazdy kolejowe zakupione w ramach umowy … związany jest bezpośrednio z działalnością opodatkowana Województwa i Województwu przysługiwać będzie prawo do odliczenia podatku VAT od zakupu tej usługi w 100%.
Uzasadnienie
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. od podatku od towarów (dalej zwanej ustawą o VAT) (Dz. U. 2024 poz. 361) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Regulacja zawarta w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT wskazuje, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn.:
·odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług,
·towary i usługi wykorzystywane są do czynności opodatkowanych.
Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Powyższe wyklucza możliwość odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Bezpośredni związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika powstaje w przypadku, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży - towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy, bezpośrednio wiążą się z czynnościami opodatkowanymi podatnika.
Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Województwo jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Jest właścicielem ... pojazdów kolejowych, z tego ... pojazdów o napędzie elektrycznym oraz ... pojazdów o napędzie spalinowym, w tym ... pojazdy hybrydowe (elektryczno – spalinowe), które stanowią składniki majątku Województwa. W ramach zawieranych umów cywilnoprawnych z przewoźnikami wydzierżawia powyższe składniki majątku. Dzierżawa stanowi odpłatne świadczenie usług i jest opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 23%.
Województwo w ramach umowy … dokonało zakupu pojazdu kolejowego o napędzie elektrycznym typu … o numerze fabrycznym …, który planuje wydzierżawić w ramach umowy cywilnoprawnej przewoźnikowi obsługującemu przewozy kolejowe na terenie Województwa. Zakup ten związany jest z działalnością opodatkowaną i Województwo ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktury dotyczącej tego zakupu.
W ramach umowy … przed przekazaniem zakupionego pojazdu dostawca powyższego pojazdu kolejowego przeprowadził szkolenie obejmujące budowę i eksploatację pojazdów kolejowych oraz wykonywanie czynności utrzymaniowych w zakresie przeglądów poziomu P1-P3 oraz warunków technicznych, zgodnie z wymaganiami Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 12 października 2005 r. w sprawie ogólnych warunków technicznych eksploatacji pojazdów kolejowych i Dokumentacją Utrzymania pojazdu dla pracowników spółki X, którzy będą bezpośrednio obsługiwać pojazdy kolejowe.
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 12 października 2005 r. w sprawie ogólnych warunków technicznych eksploatacji pojazdów kolejowych (Dz. U. 2016 poz. 226 z późń. zm.) (dalej zwane rozporządzeniem) określa ogólne warunki techniczne eksploatacji pojazdów kolei normalnotorowych, wąskotorowych i szerokotorowych oraz pojazdów kolejowych metra.
Utrzymanie pojazdów kolejowych powinno być wykonywane m.in. przez podmioty posiadające wykwalifikowanych pracowników, zaplecze techniczne oraz warunki organizacyjne gwarantujące prawidłowe wykonywanie prac określonych w dokumentacji technologicznej systemu utrzymania. W rozporządzeniu określono poziomy utrzymania pojazdów kolejowych w zakresie od P1 do P5, które wskazują charakterystykę i zakres prac koniecznych do wykonania w trakcie eksploatacji pojazdu kolejowego. Poziom 1 dotyczy czynności sprawdzających i monitoringu przed wyjazdem pojazdu kolejowego i może być wykonywany przez pracowników przewoźnika (maszynistę, rewidenta) lub przy użyciu urządzeń pokładowych lub przytorowych. Poziomy utrzymania 2 i 3 charakteryzują czynności które zapobiegają przekroczeniu limitów zużycia i wykonywane są na specjalistycznych stanowiskach w przerwach między kolejnymi planowanymi eksploatacjami lub z wyłączeniem z planowanej eksploatacji. Kolejne poziomy związane są z naprawami i modernizacją pojazdów kolejowych i przeprowadzane są w zakładach posiadających zaplecze techniczne, stanowiska pomiarowe lub u producenta.
Zgodnie z rozporządzeniem dokumentacja utrzymania pojazdu kolejowego jest dokumentem dotyczącym utrzymania pojazdów kolejowych i obejmuje m.in. dokumentację projektowania systemu utrzymania pojazdów kolejowych, dokumentację techniczną pojazdów kolejowych, dokumentację technologiczną systemu utrzymania. Jest najważniejszym dokumentem dotyczącym danego pojazdu kolejowego.
Każdy typ pojazdu kolejowego może różnić się zastosowanymi w nim rozwiązaniami technicznymi np. w zakresie systemu klimatyzacji czy zamykania drzwi. Różnice mogą być niewielkie, ale mogą być znaczące w trakcie obsługi i eksploatacji.
W trakcie szkolenia, które odbyło się w dniach ….2024 oraz …2024 r. wskazani pracownicy X uzyskali wiedzę w zakresie budowy i eksploatacji zakupionych pojazdów kolejowych, nabyli również uprawnienia do wykonywania czynności utrzymaniowych w zakresie przeglądów poziomu P1-P3 zgodnym z rozporządzeniem, a także Dokumentem Utrzymania pojazdu.
Pracownicy obsługujący zakupione pojazdy kolejowe nabyli umiejętności naprawy, w zależności od poziomu utrzymania pojazdu kolejowego, zarówno w zakresie wymiany zużytych w trakcie eksploatacji elementów szybko zużywających się, wymiany standardowych elementów, planowej wymiany podzespołów, a także wykonania niewielkich napraw zespołów i podzespołów funkcjonalnych.
Szkolenie odbyło się w trzech grupach, ze względu na specyfikę czynności, które wykonują pracownicy. Uczestnikami byli pracownicy drużyn trakcyjnych, pracownicy inżynieryjno-techniczni, a także pracownicy utrzymania technicznego. Nabyte umiejętności pozwalają na dokonanie czynności, które zapobiegają przekroczeniom limitów zużycia poszczególnych elementów i podzespołów.
Prawidłowa obsługa, a także właściwe przeprowadzenie wymaganych przeglądów pozwoli na bezawaryjną eksploatację i zachowanie pojazdów kolejowych w bardzo dobrym stanie technicznym w długim okresie. Jest również niezbędne dla zachowania bezpieczeństwa pasażerów. Szkolenie pracowników obsługujących zakupione pojazdy kolejowe jest niezbędne i bezpośrednio związane z tym zakupem.
W związku powyższym zakup ww. szkolenia jest bezpośrednio związany z dzierżawą zakupionych pojazdów kolejowych, która stanowi działalność opodatkowaną i Województwo ma prawo do odliczenia podatku VAT z faktury dotyczącej szkolenia.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że:
W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.
Istotna jest intencja nabycia – jeśli dany towar (usługa) ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas, po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych, odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.
Biorąc pod uwagę, że prawo do odliczenia powinno być realizowane natychmiast po powstaniu podatku naliczonego, decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Przy czym związek ten może mieć charakter bezpośredni lub pośredni.
O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży (towary handlowe) lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy. Bezpośrednio wiążą się więc z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.
Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością przedsiębiorcy można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa – mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganym przez podatnika obrotem opodatkowanym. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług, a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotu.
Powyższe regulacje oznaczają, że aby stwierdzić, czy podatnikowi podatku od towarów i usług przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, należy zbadać wyłącznie związek ponoszonych wydatków z wykonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi, przy czym związek ten musi mieć charakter niewątpliwy, lecz niekoniecznie bezpośredni. Podatnik musi jednak wykazać związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Istnienie związku między nabywanymi towarami i usługami a transakcjami opodatkowanymi podatnika jest traktowane jako niezbędny wymóg powstania prawa do odliczenia podatku również w Dyrektywie 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11 grudnia 2006 r. str. 1 ze zm.). Stanowisko powyższe znajduje również potwierdzenie w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
Zasada neutralności podatku VAT, a także kwestia pośredniego związku pomiędzy podatkiem naliczonym VAT a czynnościami opodatkowanymi jako warunku wystarczającego do zachowania prawa do odliczenia VAT były przedmiotem licznych orzeczeń TSUE m.in. wyrok z 15 stycznia 1998 r. w sprawie C-37/95 (Państwo Belgijskie v. Ghent Coal Terminal NV), wyrok z 22 lutego 2001 r. w sprawie C-408/98 (Abbey National plc v. Commissioners of Customs & Excise), wyrok z 26 maja 2005 r. w sprawie C-465/03 (Kretztechnik AG v. Finanzamt Linz), wyrok z 27 września 2001 r. w sprawie C-16/00 (CIBO Participations SA v. Directeur régional des impôts du Nord-Pas-de-Calais). TSUE podkreślał, że co do zasady, prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przysługuje podatnikom wówczas, gdy istnieje bezpośredni związek poniesionych wydatków ze sprzedażą opodatkowaną. Jednakże, brak bezpośredniego związku z konkretną czynnością podlegającą opodatkowaniu nie wyklucza prawa do odliczenia podatku VAT w przypadku tzw. kosztów ogólnych działania podatnika, o ile koszty te mogą być przypisane do działalności podatnika podlegającej opodatkowaniu VAT.
Podobny pogląd wyraził Trybunał Sprawiedliwości w wyroku z 8 czerwca 2000 r. w sprawie C-98/98, Commissioners of Customs and Excise a Midland Bank. Trybunał nie miał w tej sprawie wątpliwości, że art. 2 Pierwszej Dyrektywy i art. 17 ust. 2, 3 i 5 Szóstej Dyrektywy w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych, należy interpretować w taki sposób, aby warunkiem odliczenia przez podatnika podatku VAT oraz podstawą do ustalenia zakresu tego prawa, było zasadniczo istnienie bezpośredniego związku pomiędzy daną transakcją nabycia a daną transakcją (lub transakcjami) sprzedaży, uprawniającymi do dokonania odliczenia. W uzasadnieniu tego wyroku Trybunał wyjaśnił, że w przypadku gdy podatnik dokonuje transakcji, w odniesieniu do których podatek VAT podlega odliczeniu oraz transakcji niedających podstaw do odliczenia podatku naliczonego, podatnik może dokonać odliczenia podatku VAT naliczonego od towarów i usług przez niego nabytych w przypadku, gdy towary te pozostają w bezpośrednim związku z transakcjami sprzedaży podlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT.
Należy zauważyć, że w wyroku TSUE z 8 lutego 2007 r. C-435/05 w sprawie Investrand BV przeciwko Staatssecretaris van Financiën, (pkt 23) TSUE w pierwszej kolejności wskazał, że zgodnie z ustalonym orzecznictwem, aby można było przyznać podatnikowi prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT i określić zakres tego prawa, zasadniczo konieczne jest istnienie bezpośredniego i ścisłego związku pomiędzy konkretną transakcją powodującą naliczenie podatku, a jedną lub kilkoma transakcjami objętymi podatkiem należnym, które rodzą prawo do odliczenia (zob. ww. wyroki: w sprawie Midland Bank, pkt 24; w sprawie Abbey National, pkt 26; oraz wyrok z 3 marca 2005 r. w sprawie C-32/03 Fini H, Zb. Orz. str. I 1599, pkt 26). Prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu towarów lub usług zakłada, iż wydatki poczynione celem ich nabycia stanowiły element cenotwórczy transakcji obciążonych podatkiem należnym, rodzących prawo do jego odliczenia (zob. ww. wyroki: w sprawie Midland Bank, pkt 30, w sprawie Abbey National, pkt 28, jak i wyrok z 27 września 2001 r. w sprawie C-16/00 Cibo Participations, Rec. str. I 6663, pkt 31).
Następnie w pkt 24 wyroku TSUE wskazał, że prawo do odliczenia zostaje zatem również przyznane podatnikowi nawet w przypadku braku bezpośredniego i ścisłego związku pomiędzy konkretną transakcją powodującą naliczenie podatku a jedną lub kilkoma transakcjami objętymi podatkiem należnym, które rodzą prawo do odliczenia, gdy koszty omawianych usług stanowią część jego kosztów ogólnych i jako takie stanowią element cenotwórczy dla dostarczanych towarów lub świadczonych usług. Koszty te w rzeczywistości zachowują bezpośredni i ścisły związek z całą działalnością gospodarczą podatnika (zob. w szczególności ww. wyroki w sprawach Midland Bank, pkt 23 i 31 oraz Kretztechnik, pkt 36).
Ostatecznie jednak TSUE doszedł w tej sprawie do konkluzji, że artykuł 17 ust. 2 szóstej dyrektywy Rady 77/388/EWG z 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych – wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku należy interpretować w ten sposób, że koszty usług doradczych, z których podatnik skorzystał w celu ustalenia kwoty wierzytelności stanowiącej część majątku jego przedsiębiorstwa i związanej ze sprzedażą akcji dokonaną w okresie, w którym nie był on jeszcze podatnikiem podatku VAT, z braku dowodów na to, że wyłączną przyczyną tych usług jest działalność gospodarcza w rozumieniu tej dyrektywy wykonywana przez podatnika, nie wykazują bezpośredniego i ścisłego związku z tą działalnością, a w konsekwencji nie uprawniają do odliczenia podatku VAT, który je obciąża.
W konsekwencji, z wyroku tego wynika, że aby można było przyznać podatnikowi prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT związek pomiędzy zakupami, a działalnością gospodarczą co do zasady powinien być bezpośredni, może być również pośredni jednak tylko gdy zakupy związane są z działalnością gospodarczą („wyłączną przyczyną tych usług jest działalność gospodarcza w rozumieniu tej dyrektywy wykonywana przez podatnika”). W przeciwnym wypadku koszty pośrednie nie wykazują bezpośredniego i ścisłego związku z tą działalnością, a w konsekwencji nie uprawniają do odliczenia podatku VAT, który je obciąża.
Podkreślić należy, iż ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Istotna jest intencja nabycia – jeśli dany towar/usługa ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas – po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych – odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych. W każdym więc przypadku należy dokonać oceny, czy intencją dokonującego określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo-prawne było wykonywanie czynności opodatkowanych. Z ogólnie przyjętej definicji „zamiaru” wynika, że jest to projekt, plan czy intencja zrealizowania czegoś. Istotą zamiaru są intencje jakie przyświecają dokonywanym czynnościom, jak i cel, który dana osoba ma osiągnąć dokonując tych czynności.
Zatem w sytuacji, gdy podatnik dokonuje nabycia towarów i usług, które zmierzają do przyszłego wykorzystania ich dla czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej bez względu na to jakie faktycznie będą efekty tej działalności, należy uznać w momencie ich nabycia za związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.
Z opisu sprawy wynika, że są Państwo czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Województwo zawarło umowy z X o świadczenie usług publicznych w zakresie kolejowych przewozów pasażerskich wykonywanych na terenie Województwa. Województwo jest właścicielem ...pojazdów kolejowych, z tego ... pojazdów o napędzie elektrycznym oraz ... pojazdów o napędzie spalinowym, w tym ... pojazdy hybrydowe (elektryczno – spalinowe), które stanowią składniki majątku Województwa i podlegają amortyzacji. Ww. tabor kolejowy, będący własnością Województwa, stanowi przedmiot dzierżawy, na rzecz podmiotów zewnętrznych prowadzących działalność gospodarczą w zakresie wykonywania kolejowych przewozów pasażerskich w ramach zawartych umów o świadczenie usług publicznych. Dzierżawa stanowi dla Województwa odpłatne świadczenie usług i jest opodatkowana stawką podatku od towarów i usług w wysokości 23%. W ramach zawartych umów o świadczenie usług publicznych w zakresie kolejowych przewozów pasażerskich na terenie województwa Województwo zawarło umowy na dzierżawę pojazdów szynowych z X
Województwo w dniu … 2023 r. zawarło ze spółką Y Umowę Nr …, której przedmiotem jest dostawa 1 nowego wieloczłonowego pojazdu kolejowego o napędzie elektrycznym (podstawowy przedmiot umowy) z opcją dostawy dodatkowych maksymalnie ... sztuk fabrycznie nowych pojazdów kolejowych do obsługi połączeń kolejowych realizowanych w ramach użyteczności publicznej oraz przeszkolenie osób (przeprowadzenie instruktaży technicznych oraz udzielenie autoryzacji i certyfikatów do dalszych szkoleń i egzaminowania pracowników) wskazanych przez Województwo. W dniach ….2024 oraz ….2024 r. w siedzibie Y zostały przeprowadzone szkolenia (instruktaże techniczne) obejmujące budowę i eksploatację ... pojazdów kolejowych oraz wykonanie czynności utrzymaniowych w zakresie przeglądu poziomu P1-P3 zgodnie z wymaganiami Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 października 2005 r. w sprawie ogólnych warunków technicznych eksploatacji pojazdów kolejowych i Dokumentacją Systemu Utrzymania pojazdu. Szkolenie odbyło się przed dostawą pierwszego pojazdu i uczestniczyli w nim pracownicy spółki X, którzy będą bezpośrednio obsługiwać pojazdy kolejowe zakupione w ramach projektu. W szkoleniu uczestniczyło 5 pracowników drużyn trakcyjnych, 5 pracowników inżynieryjno-technicznych i 5 pracowników utrzymania technicznego. Przeprowadzone szkolenia były niezbędne do kierowania pojazdami kolejowymi i realizacji cyklu utrzymaniowego. W dniu …2024 r. został spisany Protokół zakończenia instruktaży technicznych w ramach umowy … z dnia 16 sierpnia 2023 r. Na fakturze wystawionej na Województwo za przeprowadzenie szkolenia została zastosowana stawka podatku VAT w wysokości 23%.
Na tle przedstawionego opisu stanu faktycznego, powzięli Państwo wątpliwość dotyczącą pełnego prawa do odliczenia podatku VAT od zakupu usługi szkolenia (instruktarzy technicznych) obejmującej budowę i eksploatację pojazdów kolejowych dla pracowników spółki X, którzy będą bezpośrednio obsługiwać zakupione pojazdy kolejowe
W analizowanej sprawie nie można uznać, że wydatki ponoszone przez Państwa na zakup usługi szkolenia (instruktarzy technicznych) mają związek z prowadzoną przez Państwa działalnością gospodarczą. Zakup przez Państwa ww. szkoleń nie wynikał z przepisów ustaw czy porozumień nałożonych na Państwa w ramach umowy z dzierżawcą pojazdów kolejowych - jak wynika z opisu sprawy w umowie dzierżawy, nie zawarto regulacji dotyczących przeprowadzonego szkolenia oraz rozliczeń miedzy stronami w tym zakresie. Działania podjęte przez Państwa nie dotyczyły szkoleń Państwa pracowników, lecz pracowników odrębnego podmiotu – tj. Spółki na rzecz, której dzierżawią Państwo pojazdy kolejowe, zatem to nie Państwo byliście zobowiązani do przeszkolenia pracowników Spółki, ale Spółka ich zatrudniająca.
Przedmiotem Państwa wątpliwości są wydatki, do których nie zobowiązuje Państwa żaden przepis prawa. Konieczność zapewnienia szkoleń pracownikom, których pracodawcą jest inny podmiot nie wynika z żadnych przepisów, jak również nie jest niezbędne dla celów prowadzonej przez Państwa działalności gospodarczej. Pomimo, że wskazali Państwo szkolenia są niezbędne, aby pracownicy Przewoźnika mogli prowadzić i obsługiwać pojazdy kolejowe, to jednak nie są to Państwa pracownicy lecz Spółki.
Z ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz.U. z 2025 r. poz. 277) wynika, że to pracodawca jest obowiązany to przeszkolenia pracownika. Zgodnie z art. 94 pkt 1, 2, 6 Kodeksu pracy:
Pracodawca jest obowiązany w szczególności:
1)zaznajamiać pracowników podejmujących pracę z zakresem ich obowiązków, sposobem wykonywania pracy na wyznaczonych stanowiskach oraz ich podstawowymi uprawnieniami;
2)organizować pracę w sposób zapewniający pełne wykorzystanie czasu pracy, jak również osiąganie przez pracowników, przy wykorzystaniu ich uzdolnień i kwalifikacji, wysokiej wydajności i należytej jakości pracy;
6) ułatwiać pracownikom podnoszenie kwalifikacji zawodowych;
Ponadto jak Państwo wskazali nie obciążyli Państwo kosztami przeprowadzonych szkoleń Dzierżawcy pojazdów, koszty szkolenia (instruktarzy technicznych) nie wpływają na kalkulację czynszu dzierżawnego, czynsz jest naliczany na podstawie zapisów umowy dzierżawy, w której nie zawarto regulacji dotyczących przeprowadzonego szkolenia, w aneksach do ww. umowy dzierżawy nie ujęto zmian w zakresie sposobu naliczania czynszu dzierżawnego. Przedmiotem dzierżawy są wyłącznie pojazdy kolejowe. Zakupione przez Województwo usługi szkoleniowe nie będą przedmiotem dalszej sprzedaży opodatkowanej oraz wydatki na szkolenia nie wpłyną w bezpośredni sposób na wolumen realizowanej przez Województwo działalności opodatkowanej podatkiem VAT.
W związku z powyższym nie można przyjąć by mogli Państwo traktować takie usługi jako element kalkulacyjny swojej działalności. W analizowanym przypadku ww. wydatki poniesione przez Państwa, nie są więc związane ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług w ramach prowadzonej przez Państwa działalności gospodarczej.
Mając na uwadze przedstawione okoliczności sprawy oraz powołane przepisy prawa, nieuprawnione jest przyznanie Państwu prawa do odliczenia podatku VAT od zakupu usługi szkolenia (instruktarzy technicznych) obejmującej budowę i eksploatację pojazdów kolejowych dla pracowników spółki X, jedynie z tego powodu, że pobierają Państwo czynsz dzierżawny z tytułu dzierżawy ww. pojazdów.
Skoro – jak wynika z opisu sprawy – zakup usług szkoleniowych był dokonywany celem przeszkolenia pracowników odrębnego podmiotu, to należy przyjąć, że służą one celom innym niż działalność gospodarcza podatnika. W okolicznościach niniejszej sprawy, że nie można mówić o związku przyczynowo-skutkowym pomiędzy dokonywanymi zakupami a czynnościami podlegającymi opodatkowaniu.
W kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na zakup usługi szkolenia (instruktarzy technicznych), należy jeszcze raz wskazać, że jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa – rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego nie zostały spełnione, gdyż nie można zgodzić się z Państwa stwierdzeniem, że przedmiotowe usługi szkoleniowe są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
W konsekwencji, nie przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku VAT od zakupu usługi szkolenia (instruktarzy technicznych) obejmującej budowę i eksploatację pojazdów kolejowych dla pracowników spółki X, gdyż nie została spełniona jedna z podstawowych przesłanek warunkujących prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartych w art. 86 ust. 1 ustawy – nabywane usługi nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Tym samym Państwa stanowisko uznałem za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (pytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być, zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, rozpatrzone.
Zaznaczam także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Zatem w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.