Interpretacja indywidualna z dnia 18 marca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-1.4011.614.2024.2.AP
Możliwość zastosowania 8,5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych dla usług sklasyfikowanych wg PKWiU 62.02.30.0.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
22 listopada 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie stawki ryczałtu dla świadczonych usług mieszczących się w grupowaniu PKWiU 62.02.30.0. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwania – pismami z 7 stycznia, 28 lutego oraz 17 marca 2025 r. (daty wpływu). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest osobą fizyczną, prowadzącą od 2017 roku jednoosobową działalność gospodarczą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i podlega opodatkowaniu na terenie Polski od całości swoich dochodów. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT.
Działalność gospodarcza Wnioskodawcy nie jest wykonywana pod kierownictwem lub w miejscu wyznaczonym przez zlecającego te czynności. Wnioskodawca z tytułu prowadzonej działalności ponosi pełną odpowiedzialność względem osób trzecich za ich rezultat, a także ponosi ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną przez siebie działalnością.
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca przede wszystkim świadczy usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki (dalej: „usługi informatyczne”).
Usługi informatyczne świadczone są w oparciu o zlecenie Klienta w zakresie technicznej obsługi systemów informatycznych. Usługi obejmują spisywanie potrzeb biznesowych Klienta, a następnie wdrożenie oczekiwanych przez Klienta rozwiązań informatycznych.
Czynności nie obejmują doradzania odnośnie oprogramowania, a techniczną realizację założeń systemowych oczekiwanych przez Klienta. Usługi obejmują analizę istniejących u Klienta rozwiązań, parametryzację funkcji w systemach informatycznych Klienta oraz integrację danych pomiędzy posiadanymi przez Klienta systemami informatycznymi. Usługi polegają także na spisywaniu scenariuszy testowych dla wdrażanych funkcjonalności systemów informatycznych.
W ramach świadczonych usług realizowane są spotkania z Klientem w celu analizy indywidualnych oczekiwań. Na potrzeby świadczonych usług przygotowywana jest także dokumentacja użytkownika do użytku wewnętrznego Klienta oraz szkolenia użytkowników (Klienta) w zakresie obsługi systemu, w tym funkcji standardowych oraz rozszerzeń.
W skład świadczonych usług nie wchodzą działania programistyczne. Nie są tworzone oraz nie są rozwijane programy komputerowe.
Zdaniem Wnioskodawcy, prowadzona przez niego działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, mieszczącą się w grupie czynności sklasyfikowanych pod pozycją PKWiU 62.02.30.0 – Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego.
Powyższa klasyfikacja została również potwierdzona przez Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w wydanej na wniosek Wnioskodawcy informacji z dnia (...) 2024 r.
Wnioskodawca nie jest podatnikiem rozpoczynającym działalność gospodarczą, który w bieżącym roku podatkowym lub w roku poprzedzającym bieżący rok podatkowy, wykonywał w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy czynności wchodzące w zakres usług pośrednictwa. W przypadku Wnioskodawcy nie występują także żadne inne przesłanki wyłączające możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o których mowa w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
W roku podatkowym 2024 ani w latach poprzednich, przychody Wnioskodawcy z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej nie przekroczyły 2 000 000 euro.
Wnioskodawca w roku podatkowym 2024 stosuje opodatkowanie ryczałtem od dochodów ewidencjonowanych i złożył w tym zakresie odpowiednie oświadczenie zgodnie z art. 9 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Dodatkowo, Wnioskodawca wskazał, że nie uzyskuje przychodów z innych źródeł niż działalność gospodarcza.
Uzupełnienie wniosku I (pismo z 7 stycznia 2025 r.)
Wyjaśniając, na czym polegają czynności związane z „parametryzacją funkcji w systemach informatycznych Klienta” oraz „integracja danych pomiędzy posiadanymi przez klienta systemami informatycznymi”, Wnioskodawca wskazał, że:
‒usługi obejmują spisywanie potrzeb biznesowych Klienta, a następnie wdrożenie oczekiwanych przez klienta rozwiązań informatycznych;
‒usługi obejmują analizę istniejących u Klienta rozwiązań, parametryzację funkcji w systemach informatycznych Klienta oraz integrację danych pomiędzy posiadanymi przez Klienta systemami informatycznymi; usługi polegają także na spisywaniu scenariuszy testowych dla wdrażanych funkcjonalności systemów informatycznych.
Powyżej wskazane czynności polegają na obsłudze produktu (systemu), który posiada Klient. Prace Wnioskodawcy polegają na tym, że Klient zleca wykonanie konkretnego technicznego zadania w systemie informatycznym, który funkcjonuje u Klienta. Wszelkie wymagania dotyczące tego, w jaki sposób system powinien funkcjonować, jak powinny przebiegać procesy, są zlecane przez Klienta. Oznacza to, że Klient wskazuje, jakie czynności oraz w jaki sposób mają być wykonane przez Wnioskodawcę, w wyniku czego dokonuje on odpowiedniej parametryzacji funkcji w systemach informatycznych Klienta. Równocześnie, integracja danych polega na wykorzystaniu modułów systemu do stworzenia tzw. interfejsów służących do poprawnego zaimportowania danych zewnętrznych.
W ramach wykonywania usług/czynności będących przedmiotem wniosku Wnioskodawca nie prowadzi usług konsultingowych ani poradnictwa.
Tak jak zostało wskazane we wniosku, czynności nie obejmują doradzania odnośnie oprogramowania, a techniczną realizację założeń systemowych oczekiwanych przez Klienta.
Uzupełnienie wniosku II (pismo z 28 lutego 2025 r.)
Wnioskodawca wyjaśniając rozbieżności opisu wykonywanych czynności zawartych w treści wniosku oraz w jego uzupełnieniu sprostował, że usługi przez niego wykonywane dotyczą usług pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i nie obejmują doradztwa w zakresie oprogramowania.
Usługi wykonywane przez Wnioskodawcę obejmują:
1)analizę informacji (wymagań) zebranych od Klienta (zebranie informacji dotyczącej istniejących rozwiązań w systemach informatycznych u Klienta);
2)konfigurację systemów na podstawie wymagań Klienta oraz przygotowanej dokumentacji w celu dostosowania standardowych procesów do potrzeb Klienta (polega to na tym, że Klient kupuje licencję na oprogramowanie, następnie wykupuje usługi Wnioskodawcy, którepolegają na dostosowaniu programu do własnych potrzeb/procesów biznesowych – tutaj „wchodzi” rola Wnioskodawcy polegająca na „parametryzacji funkcji”; przykładowo Klient kupuje licencję na oprogramowanie (od zewnętrznego dostawcy) – ma w tym momencie niefunkcjonalny program, w którym należy skonfigurować ustawienia); w ramach parametryzacji funkcji Wnioskodawca może również (o ile jest taka potrzeba Klienta) „otworzyć” („tworzyć”) interfejs, przez co rozumiemy takie skonfigurowanie odpowiedniego modułu (czyli części oprogramowania), aby był w stanie komunikować się z oprogramowaniem źródłowym/odbierać dane; prace polegające na konfigurowaniu ustawień wykonywane są jedynie w obrębie funkcjonalności danego oprogramowania; natomiast należy podkreślić, że Wnioskodawca nie wykonuje żadnych usług związanych z programowaniem, kodowaniem lub podobnych, które miałyby na celu stworzenie nowych funkcjonalności oprogramowania – usługi polegają jedynie na wykonaniu zleconych przez Klienta czynności technicznych, które mieszczą się w obrębie funkcjonalności danego oprogramowania;
3)wsparcie Klienta podczas testowania polegające na (przykładowo) usuwaniu zgłoszonych usterek;
4)przygotowywanie dokumentacji technicznej (co oznacza przygotowanie technicznej instrukcji korzystania ze wskazanych w powyższym punkcie funkcjonalności).
Powyżej wskazane czynności polegają na obsłudze produktu (systemu), który posiada Klient. Wszelkie zasady oraz tzw. tolerancje, które ma wykonać Wnioskodawca są zlecane przez Klienta.
W zakres usług Wnioskodawcy nie wchodzi np. opiniowanie rozwiązań zastosowanych w używanych przez Klienta systemach, pod kątem ich wykorzystania w prowadzonej działalności. Tak jak Wnioskodawca wskazał w odpowiedzi na uprzednie wezwanie, usługi Wnioskodawcy polegają na tym, że Klient zleca wykonanie konkretnego technicznego zadania w systemie informatycznym, który funkcjonuje u Klienta (m.in. wskazywane są usterki lub inne problemy techniczne np. problem z przenoszeniem danych pomiędzy systemami). Natomiast w tym zakresie Wnioskodawca nie tworzy nowych rozwiązań (np. nie tworzy nowych kodów) – zajmuje się technicznym rozwiązaniem danego problemu.
Wyjaśniając, czym są „systemy klienta”, w szczególności, czy elementem tego systemu jest oprogramowanie oraz/lub sprzęt komputerowy, a także wyjaśniając czym są wskazane „systemy informatyczne”, w szczególności, czy elementem tych systemów jest oprogramowanie oraz/lub sprzęt komputerowy, Wnioskodawca pragnie sprostować, że wskazując „systemy klienta” oraz „systemy informatyczne” miał na myśli ten sam „produkt”, tj. systemy informatyczne, które funkcjonują u Klienta, tj. program komputerowy (oprogramowanie).
Wyjaśniając, czego konkretnie dotyczy spisywanie potrzeb biznesowych Klienta (o jakie konkretnie potrzeby chodzi), Wnioskodawca wskazał, że Klient wskazuje, w jaki sposób chce korzystać z danego oprogramowania, a Wnioskodawca dokonuje technicznego skonfigurowania takiego oprogramowania (w obrębie funkcjonalności danego oprogramowania) oraz usuwa potencjalne usterki.
Usługi świadczone przez Wnioskodawcę dotyczą systemów informatycznych (oprogramowania), przykładowo będzie to oprogramowanie: „zintegrowana platforma do (...)”. Takie oprogramowanie obejmuje wszystkie aspekty funkcjonowania firmy (...) (od kwestii związanej z obsługą księgowości po obsługę zleceń operacyjnych w danym przedsiębiorstwie).
Natomiast rola Wnioskodawcy sprowadza się do opisanych wyżej czynności, tj. rola Wnioskodawcy polega na „parametryzacji funkcji”, przykładowo Klient kupuje licencje na oprogramowanie (od zewnętrznego dostawcy) – ma w tym momencie niefunkcjonalny program, w którym należy skonfigurować ustawienia; w ramach parametryzacji funkcji Wnioskodawca może również (o ile jest taka potrzeba Klienta) „otworzyć” interfejs przez co rozumiemy takie skonfigurowanie odpowiedniego modułu (czyli części oprogramowania) by był w stanie komunikować się z oprogramowaniem źródłowym/odbierać dane. Prace polegające na konfigurowaniu ustawień wykonywane są jedynie w obrębie funkcjonalności danego oprogramowania.
Wyjaśniając, o jakie konkretnie „oczekiwane przez Klienta rozwiązania informatyczne” chodzi, czego one dotyczą oraz jaki ma być efekt tych rozwiązań informatycznych, jakie procesy to rozwiązanie informatyczne ma obsługiwać, Wnioskodawca wskazał, że Klient oczekuje od Wnioskodawcy dokonania takiej parametryzacji istniejącego oprogramowania (również poprawy usterek), aby Klient mógł z niego skorzystać do założonych przez niego celów.
Z kolei wyjaśniając, o jakich „modułach systemu” mowa, czy są to konkretne programy komputerowe, czy również np. sprzęt komputerowy, Wnioskodawca wskazał, że „moduły systemu” to część oprogramowania.
Wnioskodawca korzystając z modułu (części oprogramowania), do którego Klient posiada licencję, dokonuje czynności technicznych polegających na otwarciu („stworzeniu”) interfejsu przez co rozumie takie skonfigurowanie odpowiedniego modułu (czyli części oprogramowania) by był w stanie komunikować się z oprogramowaniem źródłowym/odbierać dane.
Wnioskodawca nie zajmuje się wskazywaniem optymalnych rozwiązań, a jedynie technicznym wykonaniem zleceń Klienta.
Wnioskodawca zajmuje się techniczną parametryzacją (konfiguracją) oprogramowania (również usuwaniem usterek).
Rola Wnioskodawcy dotycząca „parametryzacji funkcji”, polega na tym, że – przykładowo – Klient kupuje licencję na oprogramowanie (od zewnętrznego dostawcy) – ma w tym momencie niefunkcjonalny program, w którym należy skonfigurować ustawienia); w ramach parametryzacji funkcji Wnioskodawca może również (o ile jest taka potrzeba Klienta) „otworzyć” interfejs przez co rozumie takie skonfigurowanie odpowiedniego modułu (czyli części oprogramowania) by był w stanie komunikować się z oprogramowaniem źródłowym/odbierać dane.
Wnioskodawca wskazał, że usługi, które świadczy mieszczą się w grupowaniu 62.02.30.0 – Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego. Co na marginesie, potwierdzone zostało także przez Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w wydanej na wniosek Wnioskodawcy informacji z dnia (...) 2024 r.
Grupowanie to obejmuje usługi pomocy technicznej mające na celu rozwiązanie problemów klienta w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, takie jak: udzielanie pomocy klientowi w uruchamianiu i usuwaniu usterek w oprogramowaniu, usługi zastępowania nowszą wersją oprogramowania, udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek sprzętu komputerowego, włączając testowanie podstawowego oprogramowania oraz naprawę sprzętu informatycznego, udzielanie pomocy technicznej w przenoszeniu systemu komputerowego klienta na nowe miejsce, udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek dla kombinacji sprzęt komputerowy i oprogramowanie, udzielanie pomocy technicznej w celu rozwiązania problemów klienta związanych z użytkowaniem systemu komputerowego, tj. usługi w zakresie kontroli lub oceny działania komputera, włączając usługi w zakresie kontroli, oceny i dokumentowania serwera, sieci lub technologii dla elementów, wydajności lub bezpieczeństwa.
Biorąc pod uwagę powyższe, Wnioskodawca wskazał, że głównym obszarem czynności jakie wykonuje jest udzielanie pomocy Klientowi w uruchamianiu i usuwaniu usterek w oprogramowaniu, udzielanie pomocy technicznej w celu rozwiązania problemów Klienta związanych z użytkowaniem systemu komputerowego, tj. usługi w zakresie kontroli lub oceny działania komputera, włączając usługi w zakresie kontroli, oceny i dokumentowania serwera, sieci lub technologii dla elementów, wydajności lub bezpieczeństwa, w tym m.in. rozwiązywanie problemów związanych z funkcjonującymi u Klienta systemami (odpowiednia parametryzacja/ konfiguracja ustawień, usuwanie potencjalnych usterek).
W tym miejscu Wnioskodawca wskazał, że dokonując klasyfikacji swoich świadczeń kierował się istotą/celem usług jakie wykonuje. Po pierwsze, należy wskazać, że celem świadczonej usługi (w tym oczekiwania Klienta) – nie sprowadzają się do wykonania przez Wnioskodawcę żadnych usług z obrębu doradztwa – Wnioskodawca nie dokonuje analizy, która miałaby w rezultacie wskazać wdrażanie konkretnych/ optymalnych procesów – wręcz przeciwnie to Klient wskazuje Wnioskodawcy w jakim środowisku „działa”, a następnie to Klient przekazuje informacje, jakie czynności ma wykonać Wnioskodawca. Każdorazowo będą to czynności techniczne: polegające albo na konfiguracji oprogramowania (z użyciem takich funkcjonalności, jakie to oprogramowanie już posiada), albo będzie to również usuwanie potencjalnych usterek.
W żadnej mierze Wnioskodawca nie dokonuje czynności wiążących się z doradzaniem, tworzeniem lub też kodowaniem oprogramowania. Tak jak Wnioskodawca wskazywał wyżej, w tym zakresie otrzymał również informację z Urzędu Statystycznego w Łodzi, która potwierdza jego podejście.
Pytanie
Czy przychody z prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności w zakresie usług informatycznych, sklasyfikowanych pod numerem PKWiU 62.02.30.0 – Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego kwalifikują się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym?
Pana stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, przychody z prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności w zakresie usług informatycznych, sklasyfikowanych pod numerem PKWiU 62.02.30.0 – Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, kwalifikują się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Uzasadnienie
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej.
Zgodnie natomiast z art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a.uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b.uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,
2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
W odniesieniu do definicji pozarolniczej działalności gospodarczej, przepis art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym odsyła do definicji zawartej w ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz.U.2024.226 z późn. zm.; dalej: „ustawa o PIT”).
I tak, zgodnie z art. 5a ust. 6 ustawy o PIT, pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza działalność zarobkową:
a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c) polegającą na wykorzystaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9 ustawy o PIT.
Dodatkowo, w myśl art. 5b ust. 1 ustawy o PIT, czynności nie są uznawane za pozarolniczą działalność gospodarczą, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności,
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności,
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Biorąc pod uwagę powyższe Wnioskodawca wskazał, że świadczone przez niego usługi informatyczne stanowią pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o PIT, a w konsekwencji, także w rozumieniu ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Innymi słowy, Wnioskodawca ma prawo korzystać z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, pod warunkiem spełnienia pozostałych wymogów wynikających z ustawy, w tym m.in. obowiązku złożenia oświadczenia, o którym mowa w art. 9 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Ponadto, aby możliwe było skorzystanie z omawianej formy opodatkowania nie może wystąpić żadna z przesłanek wyłączających możliwość stosowania opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o których mowa w art. 8 przedmiotowej ustawy. Ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych nie mogą bowiem stosować podatnicy:
1) opłacający podatek w formie karty podatkowej,
2) korzystający, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego,
3) osiągający w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
b) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
c) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych,
4) wytwarzający wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii,
5) podejmujący wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach,
6) prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, jeżeli uzyskają oni z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
a) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
b) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.
Jak Wnioskodawca wskazał w stanie faktycznym, w jego przypadku nie zachodzi żadna ze wskazanych powyżej sytuacji. Oznacza to, że ma on prawo do korzystania z ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Przechodząc natomiast do określenia właściwej stawki ryczałtu w pierwszej kolejności należy wskazać, że stawki są zróżnicowane i uzależnione od rodzaju wykonywanej przez podatnika działalności, z której uzyskiwane przychody mają podlegać opodatkowaniu w tej formie.
Podkreślenia jednocześnie wymaga, że możliwość stosowania danej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależy wyłącznie od rodzaju usług, które faktycznie świadczone są w ramach działalności gospodarczej. Wykonywane czynności zawsze powinny być przypisane do odpowiedniej grupy PKWiU.
Stawki podatku określone zostały w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
I tak, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
Wskazać należy, że w myśl art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.
Innymi słowy, oznaczenie „ex” powoduje, że przepis dotyczy wyłącznie określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego oznaczenia przy danym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
W tym miejscu wskazać należy, że grupowanie PKWiU 62.02 obejmuje swoim zakresem usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki, w ramach których mieszczą się:
1)usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0),
2)usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego (PKWiU 62.02.20.0),
3)usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.30.0).
Wyjaśnienia do PKWiU 2015 wskazują natomiast, że grupowanie PKWiU 62.02.30.0 –
Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, obejmują usługi pomocy technicznej mające na celu rozwiązanie problemów klienta w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, takie jak:
‒udzielanie pomocy klientowi w uruchamianiu i usuwaniu usterek w oprogramowaniu,
‒usługi zastępowania nowszą wersją oprogramowania,
‒udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek sprzętu komputerowego, włączając testowanie podstawowego oprogramowania oraz naprawę sprzętu informatycznego,
‒udzielanie pomocy technicznej w przenoszeniu systemu komputerowego klienta na nowe miejsce,
‒udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek dla kombinacji sprzęt komputerowy i oprogramowanie,
‒udzielanie pomocy technicznej w celu rozwiązania problemów klienta związanych z użytkowaniem systemu komputerowego, tj. usługi w zakresie kontroli lub oceny działania komputera, włączając usługi w zakresie kontroli, oceny i dokumentowania serwera, sieci lub technologii dla elementów, wydajności lub bezpieczeństwa.
Grupowanie to nie obejmuje usług odzyskiwania danych, sklasyfikowanych w PKWiU 62.09.20.0.
Jak zatem wynika z powyższego, ryczałt w wysokości 12% jest właściwy wyłącznie dla tych usług kwalifikowanych do grupowania PKWiU 62.02 (w tym także 62.02.30.0), które związane są z doradztwem w zakresie oprogramowania.
W konsekwencji, stawka ta nie jest właściwa w szczególności dla tych czynności mieszczących się w grupowaniu 62.02.30.0, które nie są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania.
Zgodnie natomiast z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem przychodów, dla których przedmiotowa ustawa ustala inne stawki ryczałtu.
W tym miejscu wskazać należy, że zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, działalnością usługową jest pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (dalej: „rozporządzenie PKWiU”), z zastrzeżeniem działalności gastronomicznej i działalności usługowej w zakresie handlu.
Z powyższych przepisów wynika zatem, że opodatkowaniu stawką 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych podlega działalność usługowa, a zatem pozarolnicza działalność gospodarcza definiowana zgodnie z przepisami ustawy o PIT, obejmująca czynności zaliczone do usług zgodnie z rozporządzeniem PKWiU.
Jak wskazano w stanie faktycznym, świadczone przez Wnioskodawcę usługi informatyczne obejmują usługi technicznej obsługi systemów informatycznych, w tym analizę istniejących u klienta rozwiązań IT, parametryzację funkcji w systemach informatycznych oraz integrację danych pomiędzy posiadanymi systemami informatycznymi, pisanie scenariuszy testowych dla wdrażanych funkcjonalności systemów informatycznych, przygotowywanie dokumentacji do użytku wewnętrznego klienta, przeprowadzanie szkoleń stanowiskowych dla użytkowników klienta, w zakresie obsługi systemu – funkcji standardowych i rozszerzeń.
Usługi te zaliczyć należy do grupy PKWiU – 62.02.30.0– Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, co potwierdzone zostało także przez Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w wydanej na wniosek Wnioskodawcy informacji z dnia (...) 2024 r.
Co istotne, usługi informatyczne, których dotyczy niniejszy wniosek nie obejmują czynności
w zakresie:
‒pisania i modyfikowania oprogramowania,
‒tworzenia systemów gotowych do użycia,
‒pisania programów na zlecenie.
Biorąc powyższe pod uwagę, zdaniem Wnioskodawcy, dla uzyskiwanych przez niego przychodów z tytułu świadczenia usług informatycznych nie będzie właściwa stawka ryczałtu w wysokości 12%, o której mowa w art. 12 ust. 1 lit. 2b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, ponieważ nie są to usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objęte grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związane z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0) ani też związane z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy, spełnia on warunek do stosowania stawki 8,5%, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, tj. z tytułu świadczenia usług informatycznych uzyskuje przychody z działalności usługowej w zakresie usług pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.30.0), niezwiązanych z doradztwem w zakresie oprogramowania, dla których to rodzajów usług w art. 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym nie została wskazana jako właściwa żadna inna stawka ryczałtu.
W tym miejscu Wnioskodawca pragnie również zwrócić uwagę, że stanowisko takie potwierdzane jest w ugruntowanej linii interpretacyjnej organów podatkowych. Przykładowo, w interpretacji indywidualnej z 19 września 2023 r., znak 0114-KDWP.4011.98.2023.3.ASZ Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wskazał:
„Wobec powyższego, na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy stwierdzam, że przychody, które Pan uzyskuje i będzie uzyskiwać ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 62.02.30.0, które nie są związane z oprogramowaniem i doradztwem w zakresie oprogramowania, mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne”.
Analogicznie organ interpretacyjny wypowiadał się w szeregu interpretacji wydawanych w ostatnim czasie, w tym m.in. w:
‒interpretacji indywidualnej z 31 października 2024 r., znak 0113-KDIPT2-1.4011.660.2024.2.DJD,
‒interpretacji indywidualnej z 24 września 2024 r., znak 0112-KDSL1 2.4011.432.2024.2.JN,
‒interpretacji indywidualnej z 19 września 2024 r., znak 0115-KDST2-1.4011.363.2024.2.JPO,
‒interpretacji indywidualnej z 3 września 2024 r., znak 0114-KDWP.4011.114.2024.3.ASZ,
‒interpretacji indywidualnej z 15 marca 2024 r., znak 0114-KDIP3-2.4011.118.2024.1.MG,
‒interpretacji indywidualnej z 30 stycznia 2024 r., znak 0115-KDST2-2.4011.544.2023.1.AJZ,
‒interpretacji indywidualnej z 15 stycznia 2024 r., znak 0112-KDSL1-1.4011.445.2023.3.MW.
Biorąc pod uwagę całość powyższych rozważań, w szczególności uwzględniając, że Wnioskodawca prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym oraz działalność usługową w zakresie usług informatycznych (usług technicznej obsługi systemów informatycznych, obejmujących analizę istniejących u Klienta rozwiązań IT, parametryzację funkcji w systemach informatycznych oraz integrację danych pomiędzy posiadanymi systemami informatycznymi, pisanie scenariuszy testowych dla wdrażanych funkcjonalności systemów informatycznych, przygotowywanie dokumentacji do użytku wewnętrznego klienta, przeprowadzanie szkoleń stanowiskowych dla użytkowników klienta, w zakresie obsługi systemu – funkcji standardowych i rozszerzeń), które mieszczą się w grupowaniu: PKWiU 62.02.30.0 – Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego i jednocześnie nie są usługami związanymi z oprogramowaniem, przy czym nie mają w jego sytuacji zastosowania żadne przesłanki wyłączające możliwość opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych oraz spełnione zostały (lub zostaną w kolejnych latach podatkowych) przesłanki pozwalające na stosowanie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych (w szczególności zostało lub, w przypadku przyszłych lat podatkowych, zostanie złożone w ustawowym terminie oświadczenie, o którym mowa w art. 9 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym), zdaniem Wnioskodawcy, ma on prawo do opodatkowania przychodów uzyskiwanych z tytułu świadczenia usług informatycznych ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163):
Ilekroć w ustawie jest mowa o:
działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Z okoliczności sprawy wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Wskazał Pan, że w roku podatkowym 2024 stosuje opodatkowanie ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych – złożył w tym zakresie oświadczenie, zgodnie z art. 9 ustawy. Do wykonywanej działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a ponadto w roku podatkowym, ani w latach poprzednich Pana przychody z tytułu tej działalności nie przekroczyły kwoty 2 000 000 euro.
W świetle powołanych przepisów może Pan opodatkowywać uzyskiwane przychody zryczałtowanym podatkiem dochodowym, gdyż – jak wynika z opisu sprawy – złożył Pan, zgodnie z art. 9 ww. ustawy, oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, a ponadto w opisanych okolicznościach nie mają zastosowania wyłączenia, o których mowa w art. 6 i 8 ustawy o zryczałtowanych podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Odnosząc się do właściwej stawki ryczałtu, zauważyć należy, że wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Wobec tego, dla zastosowania właściwej stawki ryczałtu do przychodów uzyskanych z prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU, przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.), pod pojęciem usług rozumie:
-wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych – usługi na rzecz produkcji;
-wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.
Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, każdą usługę należy zaliczyć do odpowiedniego grupowania, zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu, pod którym został zakwalifikowany wykonujący usługę podmiot gospodarczy w Krajowym Rejestrze Urzędowym Podmiotów Gospodarki Narodowej.
Stawki ryczałtu zostały określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
-12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1);
-8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
W przedstawionym we wniosku opisie sprawy wskazał Pan, że prowadzi działalność gospodarczą, w ramach której świadczy na zlecenie Klienta usługi w zakresie technicznej obsługi systemów informatycznych. Usługi obejmują spisywanie potrzeb biznesowych Klienta, a następnie wdrożenie oczekiwanych przez Klienta rozwiązań informatycznych. Usługi obejmują analizę istniejących u Klienta rozwiązań, parametryzację funkcji w systemach informatycznych Klienta oraz integrację danych pomiędzy posiadanymi przez Klienta systemami informatycznymi. Usługi polegają także na spisywaniu scenariuszy testowych dla wdrażanych funkcjonalności systemów informatycznych. W ramach świadczonych usług realizowane są spotkania z Klientem w celu analizy indywidualnych oczekiwań. Na potrzeby świadczonych usług przygotowywana jest także dokumentacja użytkownika do użytku wewnętrznego Klienta oraz szkolenia użytkowników (Klienta) w zakresie obsługi systemu, w tym funkcji standardowych oraz rozszerzeń. Głównym obszarem czynności, jakie wykonuje Pan jest udzielanie pomocy Klientowi w uruchamianiu i usuwaniu usterek w oprogramowaniu, udzielanie pomocy technicznej w celu rozwiązania problemów Klienta związanych z użytkowaniem systemu komputerowego, tj. usługi w zakresie kontroli lub oceny działania komputera, włączając usługi w zakresie kontroli, oceny i dokumentowania serwera, sieci lub technologii dla elementów, wydajności lub bezpieczeństwa, w tym m.in. rozwiązywanie problemów związanych z funkcjonującymi u Klienta systemami (odpowiednia parametryzacja/ konfiguracja ustawień, usuwanie potencjalnych usterek). Nie wykonuje Pan żadnych usług związanych z programowaniem, kodowaniem lub podobnych, które miałyby na celu stworzenie nowych funkcjonalności oprogramowania, a także świadczone przez Pana usługi nie obejmują doradztwa w zakresie oprogramowania.
Świadczone przez Pana usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.02.30.0 – „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”, co zostało potwierdzone w informacji Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego z (...) 2024 r.
Przenosząc powołane przepisy na grunt niniejszej sprawy stwierdzić należy, że jeśli faktycznie uzyskuje/będzie Pan uzyskiwać przychody z tytułu świadczenia usług w zakresie technicznej obsługi systemów informatycznych Klienta, które mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”, i które jednocześnie – jak wynika z okoliczności przedstawionych we wniosku – nie stanowią usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania, to zastosowanie ma/będzie miała stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Niemniej jednak zastrzec należy, że ww. stawka znajdzie zastosowanie, wyłącznie w sytuacji, jeżeli w ramach opisanych ww. usług faktycznie nie uzyska Pan przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), dla których ustawodawca przewidział stawkę ryczałtu w wysokości 12%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b powołanej ustawy.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
·stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz
·zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zaklasyfikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego). W przypadku wskazania przez Pana nieprawidłowego grupowania PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Panu waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k – 14n Ordynacji podatkowej.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
W odniesieniu do powołanych przez Pana interpretacji indywidualnych stwierdzić należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania w sprawie będącej przedmiotem wniosku.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pana do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.