Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 15 stycznia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-1.4011.445.2023.3.MW
Możliwość opodatkowania 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przychodów ze świadczenia usług sklasyfikowanych według PKWiU 62.02 i 74.90.20.0.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
14 listopada 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 14 listopada 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwania – pismami, które wpłynęły 22 grudnia 2023 r. i 5 stycznia 2024 r. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca (Podatnik) prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą. W aktualnym stanie faktycznym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest doradztwo w zakresie informatyki (PKD 62.02.Z - Działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki) zarówno dla odbiorców krajowych jak i zagranicznych.
Wnioskodawca nie zatrudnia pracowników oraz nie posiada żadnego zaplecza gospodarczego ani technicznego poza komputerem, który stanowi jego narzędzie pracy. Usługi świadczone są wyłącznie zdalnie.
W zakres świadczonych przez Wnioskodawcę usług wchodzą wyłącznie następujące czynności:
-wykonywanie ekspertyz oraz opracowań doradczych w zakresie możliwości i celowości zastosowania systemów i rozwiązań informatycznych;
-weryfikowanie zgodności wdrażanych rozwiązań z wymaganiami biznesowymi, a następnie dokonywanie zmian wytycznych oraz rekomendacje dotyczące optymalizacji zaproponowanych rozwiązań;
-tworzenie modeli biznesowych w oparciu o dostępne narzędzia informatyczne;
-prowadzenie szkoleń dla użytkowników systemów informatycznych;
-weryfikacja potrzeb firmy oraz wdrażanie nowych rozwiązań biznesowych z wykorzystaniem systemów informatycznych.
W piśmie, które wpłynęło 22 grudnia 2023 r. (uzupełnionym 5 stycznia 2024 r.), w odpowiedzi na wezwanie tutejszego organu, doprecyzowała Pani opis sprawy o następujące informacje:
1.Zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. z 2022r. poz. 2647 ze zm.) Wnioskodawca podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce.
2.Wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczy przychodów za rok 2023 i lata kolejne.
3.Działalność gospodarcza Wnioskodawcy założona została 11.09.2023 r.
4.Wnioskodawca osiągnął pierwszy dochód z działalności, o której mowa we wniosku w miesiącu 09.2023 r.
5.Wnioskodawca dokonuje rozliczeń podatkowych na zasadach ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
6.Wnioskodawca złożył wniosek o wpis działalności gospodarczej w CEIDG wybierając formę opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Wniosek został złożony dnia 11.09.2023 r.
7.Wnioskodawca potwierdza, że w roku podatkowym, którego dotyczy wniosek nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (tj. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.)
8.Wnioskodawca potwierdza, że w roku podatkowym, którego dotyczy wniosek zachowane zostają warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
9.Wnioskodawca potwierdza, że prowadzona działalność gospodarcza prowadzona w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
10.Wnioskodawca potwierdza, że oprócz opisanej działalności gospodarczej nie uzyskuje innych dochodów podlegających opodatkowaniu.
11.Wnioskodawca przenosząc opisane we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej zakresy zadań na płaszczyznę PKWiU wskazuje, że działalność wykonywana przez Wnioskodawcę obejmuje kod PKWiU 62.02 "Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki” oraz kod PKWiU 74.90.20.0 „Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane”.
Wnioskodawca wskazuje kod PKWiU 62.02, a nie jak określono w wezwaniu symbol siedmiocyfrowy, ponieważ stoi na stanowisku, że świadczone przez niego usługi powinny być zaklasyfikowane jako właśnie usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki.
Co więcej, powołując się na orzecznictwo sądów administracyjnych, przykładowo: wyrok WSA w Gorzowie Wielkopolskim z 27 czerwca 2018 r., sygn. akt I SA/Go 182/18; wyrok NSA z 29 listopada 2017 r, sygn. akt I FSK 179/16 oraz interpretację indywidualną o sygnaturze 0113-KDIPT2-1.4011.863.2022.2.KD, Organ interpretacyjny nie może uzależniać wydania interpretacji indywidualnej od wskazania przez Wnioskodawcę symbolu PKWiU dla danej usługi.
Wnioskodawca we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wskazał, że nie świadczy żadnych usług związanych z oprogramowaniem, tj. nie świadczy usług projektowania, tworzenia, testowania i utrzymywania kodu źródłowego programów komputerowych, ani też nie świadczy usług związanych z doradztwem w tym zakresie.
12.Wnioskodawca, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie świadczy usług projektowania, rozwoju, wdrażania oprogramowania, w tym oprogramowania związanego z bezpieczeństwem w sieci.
13.Wnioskodawca:
a)nie świadczy usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0);
b)nie świadczy usług związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1);
c)nie świadczy usług objętych grupowaniem „oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2);
d)nie świadczy usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), natomiast świadczy usługi objęte kodem PKWiU 62.02 „usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”;
e)nie świadczy usług w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU 62.09.20.0);
f)nie świadczy usług związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
Ponadto w uzupełnieniu z 5 stycznia 2024 r. doprecyzowała Pani opis sprawy, wynikający z wniosku i poprzedniego uzupełnienia, o następujące informacje:
a)W zakres świadczonych przez Wnioskodawcę usług wchodzą poniższe czynności, w ramach których Wnioskodawca dopasował kody PKWiU:
-Wykonywanie ekspertyz oraz opracowań doradczych w zakresie możliwości i celowości zastosowania systemów i rozwiązań informatycznych.
Czynności te według Wnioskodawcy odpowiadają usługom objętym kodem PKWiU 62.02.
-Weryfikowanie zgodności wdrażanych rozwiązań z wymaganiami biznesowymi, a następnie dokonywanie zmian wytycznych oraz rekomendacje dotyczące optymalizacji zaproponowanych rozwiązań.
Czynności te według Wnioskodawcy odpowiadają usługom objętym kodem PKWiU 74.90.20.0.
-Tworzenie modeli biznesowych w oparciu o dostępne narzędzia informatyczne.
Czynności te według Wnioskodawcy odpowiadają usługom objętym kodem PKWiU 62.02.
-Prowadzenie szkoleń dla użytkowników systemów informatycznych.
Czynności te według Wnioskodawcy odpowiadają usługom objętym kodem PKWiU 62.02.
-Weryfikacja potrzeb firmy oraz wdrażanie nowych rozwiązań biznesowych z wykorzystaniem systemów informatycznych.
Czynności te według Wnioskodawcy odpowiadają usługom objętym kodem PKWiU 62.02.
b)Wnioskodawca oświadcza, że nie będzie uzyskiwał przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
c)Wnioskodawca prowadzi ewidencje, o której mowa w art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, która umożliwia identyfikację przychodów z każdego rodzaju działalności. Natomiast, przychody z działalności wykonywanej przez Wnioskodawcę nie są opodatkowane różnymi stawkami podatku zryczałtowanego. W związku z tym Wnioskodawca wykazuje wszystkie swoje przychody stosując jedną wspólną stawkę podatku zryczałtowanego.
Dodatkowo potwierdziła Pani, że wniosek dotyczy jednego stanu faktycznego i jednego zdarzenia przyszłego.
Pytanie
Czy Wnioskodawca jest uprawniony do stosowania stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Pani stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy przychód osiągany przez niego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, polegający na świadczeniu usług opisanych powyżej, podlega opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5%.
Przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę z tytułu świadczonych usług opisanych w stanie faktycznym nie powinny być opodatkowane stawką 12% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, ponieważ nie mieszczą się w zakresie usług:
- związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0),
- związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1),
- objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2),
- związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02),
- w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0),
- związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1),
- oraz usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60).
Wnioskodawca nie wykonuje żadnych czynności związanych z oprogramowaniem, na żadnym etapie świadczenia usług nie jest tworzone przez Wnioskodawcę oprogramowanie, pisanie kodu lub analiza kodu oprogramowania, wobec czego Wnioskodawca nie świadczy usług związanych z oprogramowaniem sklasyfikowanych pod PKWiU ex 62.01.1. Działalność faktycznie prowadzona przez Wnioskodawcę, jako de facto niezwiązana z oprogramowaniem, nie mieści się w definicji usług związanych z oprogramowaniem, rozumianych jako projektowanie, tworzenie, testowanie i utrzymywanie kodu źródłowego programów komputerowych, ani też jako doradztwo w tym zakresie.
Stanowisko Wnioskodawcy, potwierdzają liczne interpretacje indywidualne wydane na przestrzeni ostatnich lat:
1. Interpretacja indywidualna z dnia 27.12.2022 r., o numerze 0113-KDIPT2-1.4011.863.2022.2.KD, dotycząca podatnika zajmującego się analizami biznesowymi, modelowaniem procesów biznesowych oraz przekładaniem wymagań biznesowych na wymagania techniczne.
2. Interpretacja indywidualna z dnia 19.12.2022 r., o numerze 0113-KDIPT2- 1.4011.784.2022.2.KD, dotycząca podatnika zajmującego się analizą funkcjonalności systemów informatycznych, udzielaniem rekomendacji dotyczących rozwiązań informatycznych i przygotowywaniem propozycji rozwiązań informatycznych w formie plików tekstowych przekazywanych niezależnym zespołom programistów.
3. Interpretacja indywidualna z dnia 16.12.2022 r., o numerze 0113-KDIPT2- 1.4011.877.2022.1.MZ, dotycząca podatnika zajmującego się przygotowywaniem i przeprowadzaniem testów manualnych, definiowaniem wymagań testowych, przygotowaniem dokumentacji testowej.
4. Interpretacja indywidualna z dnia 15.12.2022 r., o numerze 0112-KDIL2-2.4011.796.2022.2.WS, dotycząca podatnika zajmujący się pomocą techniczną w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, analizą systemów komputerowych, konfiguracją narzędzi monitorujących systemy informatyczne.
5. Interpretacja indywidualna z dnia 16.12.2022 r., o numerze 0113-KDIPT2-1.4011.878.2022.1.MZ, dotycząca podatnika zajmującego się mapowaniem wymagań klienta oraz projektowaniem koncepcji w systemie informatycznym z uwzględnieniem interfejsów, przygotowaniem klienta do pracy z systemem informatycznym, które uwzględnia migrację danych z innych systemów do systemu informatycznego.
6. Interpretacja indywidualna z dnia 16.12.2022 r., o numerze 0113-KDIPT2-1.4011.849.2022.2.MAP, dotycząca podatnika zajmującego się projektowaniem architektury i implementacją rozwiązań bezpieczeństwa, wdrażaniem narzędzi mających na celu podniesienie poziomu bezpieczeństwa i wykonywaniem testów bezpieczeństwa.
Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do świadczonych przez niego usług związanych z doradztwem w zakresie informatyki, które opisane zostały w opisie stanu faktycznego, Wnioskodawca jest uprawniony do stosowania stawki ryczałtu w wysokości 8,5%.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2647 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do treści art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Z art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wynika, że:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1) w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
2) rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.
Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z ww. art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
1. Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
b) uchylona
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d) – e) uchylona
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6) (uchylony)
2. Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
3. Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
4. – 7. (uchylony).
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Z art. 9 ust. 1c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wynika, że:
Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1–1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz. U. z 2022 r. poz. 541), zwanej dalej „ustawą o CEIDG”.
Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
I tak, na mocy art. 12 ust. 1 pkt 2 lit m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
Z kolei, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Podkreślić również należy, że w myśl art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:
1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;
2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;
2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;
2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;
3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;
4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.
Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.
Wyjaśnić też należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Ponadto należy zauważyć, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym kwalifikacji tej dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
Jak wynika z przedstawionego opisu sprawy, od 11 września 2023 r. prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą, której przedmiotem jest doradztwo w zakresie informatyki (PKD 62.02.Z - Działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki) zarówno dla odbiorców krajowych jak i zagranicznych. Nie świadczy Pani żadnych usług związanych z oprogramowaniem, tj. nie świadczy Pani usług projektowania, tworzenia, testowania i utrzymywania kodu źródłowego programów komputerowych, ani też nie świadczy Pani usług związanych z doradztwem w tym zakresie. Przedmiotowa działalność jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Wybrała Pani formę opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w dniu 11.09.2023 r. – poprzez złożenie wniosku o wpis działalności gospodarczej w CEIDG. W odniesieniu do Pani działalności zachowane są warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, nie mają także zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ww. ustawy. Prowadzi Pani ewidencje, o której mowa w art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, która umożliwia identyfikację przychodów z każdego rodzaju działalności. Wskazała Pani, że przychody z działalności wykonywanej przez Panią nie są opodatkowane różnymi stawkami podatku zryczałtowanego. W związku z tym wykazuje Pani wszystkie swoje przychody stosując jedną wspólną stawkę podatku zryczałtowanego.
W zakres świadczonych przez Panią usług wchodzą następujące czynności, skalsyfikowane na podstawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług pod symbolami PKWiU:
a)62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”:
-Wykonywanie ekspertyz oraz opracowań doradczych w zakresie możliwości i celowości zastosowania systemów i rozwiązań informatycznych,
-Tworzenie modeli biznesowych w oparciu o dostępne narzędzia informatyczne,
-Prowadzenie szkoleń dla użytkowników systemów informatycznych,
-Weryfikacja potrzeb firmy oraz wdrażanie nowych rozwiązań biznesowych z wykorzystaniem systemów informatycznych.
b)74.90.20.0 „Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane”:
-Weryfikowanie zgodności wdrażanych rozwiązań z wymaganiami biznesowymi, a następnie dokonywanie zmian wytycznych oraz rekomendacje dotyczące optymalizacji zaproponowanych rozwiązań.
Ponadto, wskazała Pani, że:
a)nie świadczy usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0);
b)nie świadczy usług związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1);
c)nie świadczy usług objętych grupowaniem „oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2);
d)nie świadczy usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), natomiast świadczy usługi objęte kodem PKWiU 62.02 „usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”;
e)nie świadczy usług w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU 62.09.20.0);
f)nie świadczy usług związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
Oświadczyła Pani również, że nie będzie uzyskiwała przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
W rezultacie - na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy stwierdzić należy, że przychody z wykonywanych przez Panią usług, sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolami 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki” (które nie są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania) oraz 74.90.20.0 „Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane”, podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
-zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,
-zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna jest wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikowała Pani świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right