Interpretacja indywidualna z dnia 14 marca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-1.4011.90.2025.2.AG
Możliwości zastosowania 8,5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Interpretacja indywidualna– stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
4 lutego 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 15 stycznia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 6 marca 2025 r. (wpływ 6 marca 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawczyni prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą od października 2018 roku. Od 2023 roku przychody Wnioskodawczyni są opodatkowane według zasad właściwych dla ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
W okresie od początku 2023 roku do końca kwietnia 2024 roku zakres obowiązków Wnioskodawczyni obejmował zarządzanie projektami z pogranicza biznesu i IT.
Zakres jej obowiązków obejmował w szczególności następujące obowiązki:
1.Planowanie kluczowych etapów oraz kamieni milowych projektów.
2.Zlecanie zadań oraz kontrolę pracy wykonywanej przez członków zespołu projektowego.
3.Przygotowywanie prezentacji dla zarządu oraz raportów z wynikami projektów.
4.Współpracę z innymi Project Managerami przy większych projektach – zarówno w zakresie zarządzania częściami projektów, jak i koordynacji działań.
5.Kontakt z interesariuszami projektów, zbieranie danych, tworzenie analiz oraz komunikowanie wyników.
6.Ustalanie kluczowych wskaźników efektywności (KPI) dla sukcesu projektów oraz angażowanie organizacji w realizację wyników.
Od maja 2024 r. zakres obowiązków Wnioskodawczyni uległ rozszerzeniu o zarządzanie zespołem Project Managerów oraz ich szkolenie, a także o raportowanie wyników swojej pracy do zarządu firmy, w tym o:
1.Przygotowywanie analiz strategicznych dotyczących realizowanych projektów dla kadry zarządzającej (np. zarządu, dyrektorów), w tym analiz ad hoc.
2.Zarządzanie projektami mającymi na celu transformację organizacyjną, w tym zmiany struktury firmy, ról w zespołach oraz procesów wewnętrznych.
3.Zarządzanie procesami projektowymi, ze szczególnym naciskiem na komunikację i współpracę z Zarządem oraz Dyrektorami wyższego szczebla.
Wnioskodawczyni klasyfikuje świadczone przez siebie usługi jako „pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych", mieszczące się w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0. Działalność ta polega na świadczeniu usług zarządzania projektami, które w myśl przepisów ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym mogą być opodatkowane stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%.
Wnioskodawczyni prowadzi działalność na własny rachunek, ponosi ryzyko gospodarcze oraz odpowiada wobec kontrahentów za efekty pracy. Nadto, Wnioskodawczyni świadczy usługi pod własnym kierownictwem, w miejscu i czasie wyznaczonym według własnego uznania, z uwzględnieniem terminów realizacji poszczególnych zleceń uzgodnionych z klientem.
Nie występują także negatywne przesłanki uniemożliwiające stosowanie ryczałtu, wymienione w art. 8 ustawy o ryczałcie.
Ponadto, odpowiedziała Pani na następujące pytania zawarte w wezwaniu organu do uzupełnienia wniosku:
1)czy zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163), ma Pani nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce?
Odpowiedź: Wnioskodawczyni wskazuje, że posiada nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce.
2)czy uzyskuje Pani przychody ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów?
Odpowiedź: W okresie od początku 2023 roku do końca kwietnia 2024 roku zakres obowiązków Wnioskodawczyni obejmował zarządzanie projektami z pogranicza biznesu i IT.
Zakres jej obowiązków obejmował w szczególności następujące obowiązki:
1.Planowanie kluczowych etapów oraz kamieni milowych projektów.
2.Zlecanie zadań oraz kontrolę pracy wykonywanej przez członków zespołu projektowego.
3.Przygotowywanie prezentacji dla zarządu oraz raportów z wynikami projektów.
4.Współpracę z innymi Project Managerami przy większych projektach – zarówno w zakresie zarządzania częściami projektów, jak i koordynacji działań.
5.Kontakt z interesariuszami projektów, zbieranie danych, tworzenie analiz oraz komunikowanie wyników.
6.Ustalanie kluczowych wskaźników efektywności (KPI) dla sukcesu projektów oraz angażowanie organizacji w realizację wyników.
Od maja 2024 r. zakres obowiązków Wnioskodawczyni uległ rozszerzeniu o zarządzanie zespołem Project Managerów oraz ich szkolenie, a także o raportowanie wyników swojej pracy do zarządu firmy, w tym o:
1.Przygotowywanie analiz strategicznych dotyczących realizowanych projektów dla kadry zarządzającej (np. zarządu, dyrektorów), w tym analiz ad hoc.
2.Zarządzanie projektami mającymi na celu transformację organizacyjną, w tym zmiany struktury firmy, ról w zespołach oraz procesów wewnętrznych.
3.Zarządzanie procesami projektowymi, ze szczególnym naciskiem na komunikację i współpracę z Zarządem oraz Dyrektorami wyższego szczebla.
Opisany zakres obowiązków nie kwalifikuje się bezpośrednio jako usługi firm centralnych (head Office). Usługi „head Office” obejmują centralne zarządzanie przedsiębiorstwem lub grupą kapitałową, czyli działania typowe dla zarządów firm centralnych, takie jak podejmowanie kluczowych decyzji strategicznych dla całej organizacji, planowanie finansowe, kontrola spółek zależnych, ustalanie strategii rozwoju.
W opisie Wnioskodawczyni mowa jest o zarządzaniu projektami (PKWiU 70.22.20.0 – pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych), co oznacza operacyjne nadzorowanie realizacji projektów biznesowych i IT, a nie centralne zarządzanie całym przedsiębiorstwem.
Jednocześnie Wnioskodawczyni wskazuje, że w świetle orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 26 stycznia 2024 r. (sygn. akt II FSK 487/23), wskazanie symbolu PKWiU nie jest elementem stanu faktycznego wymaganym wnioskiem o interpretację indywidualną, a jedynie dodatkową wskazówką przy ocenie prawnej. W związku z tym należy uznać, że szczegółowy opis działalności zawarty we wniosku jest wystarczający do jego rozpatrzenia.
3)czy świadczone przez Panią usługi, o których mowa we wniosku wykonuje Pani w ramach tzw. wolnego zawodu, o którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 776 ze zm.)?
Odpowiedź: Wnioskodawczyni oświadcza, że nie wykonuje wskazanych we wniosku usług w ramach wolnego zawodu.
4)czy oprócz opisanej działalności gospodarczej uzyskuje Pani inne dochody podlegające opodatkowaniu (oprócz wskazanych we wniosku usług)? Jeśli tak, należy wskazać z jakich źródeł przychodów one pochodzą? Proszę wskazać, czy prowadzi Pani ewidencję, która umożliwia Pani identyfikację rodzajów przychodów opodatkowanych różnymi stawkami?
Odpowiedź: Wnioskodawczyni oświadcza, że oprócz opisanej działalności gospodarczej nie uzyskuje ona innych dochodów podlegających opodatkowaniu (prócz wskazanych we wniosku usług).
Pytania
1.Czy przychody osiągane przez Wnioskodawczynię w okresie od 2023 roku do końca kwietnia 2024 roku mogły być opodatkowane stawką ryczałtu wynoszącą 8,5%?
2.Czy przychody osiągane przez Wnioskodawczynię od maja 2024 roku mogą być opodatkowane stawką ryczałtu wynoszącą 8,5%?
Pani stanowisko w sprawie
W ocenie Wnioskodawczyni, uzyskiwane przez nią przychody mogły oraz w dalszym ciągu mogą być opodatkowane stawką ryczałtu w wysokości 8,5%.
Uzasadnienie prawne
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie, osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
W art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o ryczałcie określona została definicja legalna pojęcia „pozarolnicza działalność gospodarcza”, w myśl którego jest to pozarolnicza działalność gospodarcza w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, działalność gospodarcza albo pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o ryczałcie, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o ryczałcie, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Podatnik może korzystać z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, jeżeli nie wystąpią przesłanki negatywne określone w art. 8 ustawy.
Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy o ryczałcie, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
c)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Natomiast stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy o ryczałcie, jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została określona w art. 12 ust. 1 ustawy o ryczałcie. W kontekście rozpatrywanej sprawy na szczególną uwagę zasługuje art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o ryczałcie, w myśl którego ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi: 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług lub wytwarzanych wyrobów. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.
Biorąc pod uwagę treść art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie należy wskazać, że działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
W kontekście powyższego wskazać należy, że prowadzona przez Wnioskodawczynię działalność gospodarcza spełnia definicję działalności usługowej w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy ryczałcie.
W ocenie Wnioskodawczyni, uzyskiwany przez nią przychód może być rozliczony w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%, ponieważ świadczone przez Wnioskodawczynię usługi mają charakter opisany w Wyjaśnieniach do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) w sekcji M pod symbolem 70.22.20.0, tj.:
-usługi koordynacji i nadzoru w zakresie środków podjętych w celu przygotowania, uruchomienia i zakończenia projektu realizowanego w imieniu klienta,
-usługi zarządzania projektami, które mogą dotyczyć budżetu, rachunkowości i kontroli kosztów, zamówień, planowania czasu pracy i pozostałych warunków działania, koordynacji prac podwykonawców, kontroli, jakości, itp.,
-usługi zarządzania projektami, które obejmują usługi zarządzania.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o ryczałcie stawką 15% opodatkowane jest świadczenie usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
Przy czym ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o ryczałcie. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Zatem, w tym konkretnym przypadku, jedynie usługom doradztwa związanym z zarządzeniem została przypisana stawka 15%, sklasyfikowanym m.in. w grupowaniach PKWiU 70.22.1 – Doradztwo związane z zarządzaniem oraz 70.22.3 – Doradztwo związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. Innym zaś usługom, a konkretnie usługom zarządzania projektami, które to usługi nie są usługami doradztwa, została przypisana stawka ryczałtu 8,5%.
W świetle przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej stanowią odrębny rodzaj świadczeń od usług zarządzania.
Wniosek ten wynika wprost z klasyfikacji 70.22 PKWiU, gdzie sklasyfikowano „Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej i usługi zarządzania”. Innymi słowy doradztwo związane z prowadzeniem działalności gospodarczej to usługi objęte PKWiU od 70.22.11 do 70.22.16, natomiast usługi zarządzania sklasyfikowane są od 70.22.17 (Usługi zarządzania procesami gospodarczymi) do 70.22.20.0 (Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych).
Odróżnić zatem należy usługi doradztwa od usług zarządzania. Doradztwo to „udzielanie fachowych porad, zwłaszcza w sprawach związanych z produkcją i handlem” (zob. Nowy Słownik Języka Polskiego pod redakcją E. Sobol, Warszawa 2002; s. 147 – dalej NSJP). Zarządzanie natomiast to „polecenie, wskazówka do wykonania, dyspozycja, rozporządzenie” (NJSP, s. 1242). Ponieważ nie można dwóm różnym zwrotom tego samego tekstu prawnego nadawać tego samego znaczenia (zob. Z. Ziembiński, Logika praktyczna, Warszawa 2005, s. 238), usług zarządzania nie należy traktować jak usług doradczych i należy im przypisać stawkę 8,5%, odmienną od stawki dotyczącej doradztwa, która to stawka dla doradztwa wynosiłaby 15% (z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym – PKWiU 70.22.16.).
Kierownik projektu (Project Manager), zgodnie z opublikowanymi wyjaśnieniami do PKWiU z 2015 r. nie świadczy usług doradztwa, lecz zarządzania projektami, które to usługi zostały sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 70.22.20.0, symbolowi zaś temu została przyporządkowana stawka 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o ryczałcie, czyli stawka dla przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Biorąc powyższe pod uwagę Wnioskodawczyni stoi na stanowisku, że przychody uzyskiwane z tytułu świadczenia usług zarządzania projektami, sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 70.22.20.0, mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%, ponieważ:
1)Usługi zarządzania projektami, zgodnie z PKWiU, są klasyfikowane jako działalność usługowa (art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie).
2)Usługi te są objęte stawką ryczałtu w wysokości 8,5% (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o ryczałcie).
3)Świadczone przez Wnioskodawczynię usługi nie mają charakteru doradztwa, które podlega wyższej stawce ryczałtu (15%).
4)Działalność Wnioskodawczyni spełnia warunki określone w ustawie o ryczałcie, a przychody nie przekraczają limitu 2 000 000 euro rocznie.
5)W przypadku Wnioskodawczyni nie mają zastosowania wyłączenia z art. 8 ustawy ryczałcie.
Podobne stanowisko wyrażone zostało w następujących interpretacjach indywidualnych wydanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej:
1. z dnia 7 listopada 2024 r., 0113-KDIPT2-1.4011.662.2024.2.HJ;
2. z dnia 9 sierpnia 2024 r., 0112-KDSL1-2.4011.346.2024.2.PS;
3. z dnia 30 lipca 2024 r., 0114-KDIP3-2.4011.540.2024.1.MG;
4. z dnia 27 czerwca 2024 r., 0114-KDWP.4011.53.2024.2.IG;
5. z dnia 11 kwietnia 2022 r., 0114-KDIP2-1.4011.175.2022.2.PD.
Mając na uwadze powyższą argumentację, jak również przywołane przykłady praktyki interpretacyjnej organów podatkowych należy stwierdzić, że przychody uzyskiwane z tytułu świadczenia usług Project Managera mogą być opodatkowane stawką ryczałtu w wysokości 8,5%.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r., poz. 163):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
-prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Na mocy art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1) w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,
2) rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.
Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z ww. art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
1. Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
b) uchylona
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d) – e) uchylona
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6) (uchylony)
2. Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
3. Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
4. – 7. (uchylony).
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Na mocy art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Zgodnie z art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.
Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Przy czym, w myśl art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:
1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;
2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;
2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;
2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;
3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;
4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.
Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W odniesieniu do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70) wskazuję, że symbol ex oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem, a pozostałe usługi opodatkowane będą stawką 8,5%.
Pozostałe usługi, klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70 nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zatem opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają usługi, tj.:
-klasa 70.10 – usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych,
-kategoria 70.22.1 – usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.).
Natomiast stawką 8,5% opodatkowane będą pozostałe usługi wymienione w Dziale 70 niezwiązane z „usługami firm centralnych (head offices)” a także „usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem”, tj.:
-klasa 70.21 – usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji,
-kategoria 70.22.2 – pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych,
-kategoria 70.22.3 – pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Podkreślić należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Z informacji przedstawionych we wniosku i jego uzupełnieniu wynika, że posiada Pani nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce; prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą od października 2018 roku. Od 2023 roku Pani przychody są opodatkowane według zasad właściwych dla ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
W okresie od początku 2023 roku do końca kwietnia 2024 roku zakres Pani obowiązków obejmował zarządzanie projektami z pogranicza biznesu i IT.
Zakres obowiązków obejmował w szczególności następujące obowiązki:
1.Planowanie kluczowych etapów oraz kamieni milowych projektów.
2.Zlecanie zadań oraz kontrolę pracy wykonywanej przez członków zespołu projektowego.
3.Przygotowywanie prezentacji dla zarządu oraz raportów z wynikami projektów.
4.Współpracę z innymi Project Managerami przy większych projektach – zarówno w zakresie zarządzania częściami projektów, jak i koordynacji działań.
5.Kontakt z interesariuszami projektów, zbieranie danych, tworzenie analiz oraz komunikowanie wyników.
6.Ustalanie kluczowych wskaźników efektywności (KPI) dla sukcesu projektów oraz angażowanie organizacji w realizację wyników.
Od maja 2024 r. zakres Pani obowiązków uległ rozszerzeniu o zarządzanie zespołem Project Managerów oraz ich szkolenie, a także o raportowanie wyników swojej pracy do zarządu firmy, w tym o:
1.Przygotowywanie analiz strategicznych dotyczących realizowanych projektów dla kadry zarządzającej (np. zarządu, dyrektorów), w tym analiz ad hoc.
2.Zarządzanie projektami mającymi na celu transformację organizacyjną, w tym zmiany struktury firmy, ról w zespołach oraz procesów wewnętrznych.
3.Zarządzanie procesami projektowymi, ze szczególnym naciskiem na komunikację i współpracę z Zarządem oraz Dyrektorami wyższego szczebla.
Klasyfikuje Pani świadczone przez siebie usługi jako „pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych", mieszczące się w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0. Działalność ta polega na świadczeniu usług zarządzania projektami. Opisany zakres obowiązków nie kwalifikuje się bezpośrednio jako usługi firm centralnych (head Office). Usługi „head Office” obejmują centralne zarządzanie przedsiębiorstwem lub grupą kapitałową, czyli działania typowe dla zarządów firm centralnych, takie jak podejmowanie kluczowych decyzji strategicznych dla całej organizacji, planowanie finansowe, kontrola spółek zależnych, ustalanie strategii rozwoju. W Pani opisie mowa jest o zarządzaniu projektami (PKWiU 70.22.20.0 – pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych), co oznacza operacyjne nadzorowanie realizacji projektów biznesowych i IT, a nie centralne zarządzanie całym przedsiębiorstwem. Prowadzi Pani działalność na własny rachunek, ponosi ryzyko gospodarcze oraz odpowiada wobec kontrahentów za efekty pracy. Nadto, świadczy Pani usługi pod własnym kierownictwem, w miejscu i czasie wyznaczonym według własnego uznania, z uwzględnieniem terminów realizacji poszczególnych zleceń uzgodnionych z klientem. Nie występują także negatywne przesłanki uniemożliwiające stosowanie ryczałtu, wymienione w art. 8 ustawy o ryczałcie. Oświadczyła Pani, że nie wykonuje wskazanych we wniosku usług w ramach wolnego zawodu, a oprócz opisanej działalności gospodarczej nie uzyskuje innych dochodów podlegających opodatkowaniu (prócz wskazanych we wniosku usług).
Na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy stwierdzam, że przychody uzyskiwane przez Panią w okresie od 2023 roku do końca kwietnia 2024 roku oraz od maja 2024 roku ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usługstanowiących przedmiot wniosku sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 70.22.20.0. – „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”, podlegają opodatkowaniu według stawki ryczałtu wynoszącej 8,5% określonej w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Stawka ta ma zastosowanie wyłącznie, jeśli spełnione są warunki do zastosowania tej formy opodatkowania, o których mowa w cytowanych przepisach o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości klasyfikacji świadczonych usług do odpowiedniego grupowania PKWiU (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § Ordynacji podatkowej.