Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 30 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.540.2024.1.MG

Określenie właściwej stawki ryczałtu dla przechodów ze świadczonych usług związanych z koordynacją projektów lub samodzielne wykonywanie czynności mających na celu finalizację projektu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Dnia 19 czerwca 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 19 czerwca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Zamierza Pan prowadzić od 1 sierpnia 2024 r. jednoosobową działalność gospodarczą, w zakresie koordynowania projektów (PKD 70.22.Z), zarejestrowaną w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Będą zachowane warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.) oraz nie wystąpią negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ww. ustawy. Będzie Pan podatnikiem podatku od towarów i usług i będzie Pan prowadził działalność gospodarczą na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, w której jest rezydentem podatkowym.

Przedmiotem Pana działalności gospodarczej ma być zarządzanie projektami w zarządzaniu zmianą w obszarze mid - back office, a więc całego obszaru wspierającego działanie firmy, co sprowadza się do tego, że będzie Pan świadczył usługę kompleksową, której głównym celem jest nadzorowanie oraz kierowanie projektami realizowanymi przez klienta, tak aby zostały wykonanie w zakładanym czasie, a zespoły biorące udział w projektach, zrealizowały wszystkie przypisane im zadania. Wspiera Pan i koordynuje wykonanie przydzielonego, zaaprobowanego zakresu, budżetu i harmonogramu przydzielonych Mu projektów. Na podstawie zidentyfikowanych zadań, jako Project Manager układa Pan harmonogram prac i rozpoczyna pracę z wyznaczonymi przez klienta strukturami odpowiedzialnymi za oszacowanie budżetu.

Zgodnie z ofertą umowy Spółki będzie Pan wykonywał usługi (zwane dalej: Usługami), które swoim zakresem obejmują:

1)Opracowywanie strategii dotyczącej nowych produktów, strategia biznesowa i techniczna – co obejmuje koordynowanie opracowania strategii technicznej przez dział techniczny, tj. aranżowanie spotkań z osobami działu technicznego, HR, marketingowego przedstawienie problematyki, przetworzenie i przekazanie wymagań deweloperów i klientów odnośnie projektu; także aranżowanie oraz udział w spotkaniach mających na celu ustalenie strategii biznesowej projektu (na podstawie przygotowanego harmonogramu/kosztu/opisu zleceniodawca podejmuje decyzje czy projekt będzie realizowany, rozszerzony, zamrożony lub zamknięty); oraz przygotowanie raportu z bieżących postępów prac, wdrażanie zmian, w tym zmian w obszarze decyzji biznesowych, na podstawie otrzymanych decyzji z działu sprzedaży; przykład: zlecenie z działu sprzedaży optymalizacji projektu lub jego zamrożenie, a nawet zatrzymanie ponieważ nastąpił brak finansowania lub dokonują się zmiany budżetowe, na które Wnioskodawca nie będzie miał wpływu. Cel nadrzędny: dostarczenie do klienta ostatecznej wersji projektu.

2)Zarządzanie i zapewnienie jakości prowadzonych projektów.

3)Nadzór nad zespołami projektowymi (planowanie zasobów, delegowanie zadań, rozliczenie prac, jeśli projekt wymaga zaangażowania większej grupy osób, za zgodą zleceniodawcy oraz odpowiednich kierowników i managerów powstaje zespół projektowy, którego pracę Pan nadzoruje aby postępowanie projektu odbywało się, zgodnie z założeniami harmonogramem.

4)Współpracę ze wszystkimi działami firmy (np. ….) - tj. koordynowanie wyżej wymienionych projektów, które wymaga zaangażowania różnych jednostek i komórek Spółki, dla której będzie Pan świadczyć usługi, a co za tym idzie, naturalna jest współpraca z osobami z wszystkich działów Spółki (dział prawny, techniczny, sprzedaży, marketingu, realizacji).

5)Zarządzanie wszystkimi etapami projektu: od studium wykonalności do zamknięcia.

6)Zarządzanie zakresem, ryzykiem, problemami, zmianą, harmonogramem i komunikacją (w ramach prowadzonych projektów).

7)Współpraca i negocjacje z partnerami oraz klientami zewnętrznymi - polegają na przekazywaniu do klientów informacji o postępach w realizacji projektu, nanoszeniu zmian na podstawie wymagań klienta, aranżowaniu ewentualnych spotkań, udziale w tych spotkaniach, w razie napotkanych trudności udział w negocjacjach z klientem, w tym zmiany terminów, lub zmiany zakresu realizacji projektu.

8)Bieżące raportowanie wykonanych zadań w ramach realizacji świadczonych usług,

9)Nadzór nad uzupełnianiem informacji o postępie projektów.

10)Sporządzaniem raportów ze spotkań z interesariuszami projektu oraz innych spotkań strategicznych.

11)Aktualizacja i analiza danych projektowych (raporty statusowe, wyniki, ryzyka, kamienie milowe, zależności, dane finansowe), generowanie raportów zarządczych.

12)Zamknięcie projektu po jego zakończeniu oraz zebraniu i udokumentowaniu wyciągniętych wniosków.

Zatem Pana działalność dotyczy wykonywania usług związanych z koordynacją wyznaczonych projektów lub samodzielne wykonywanie czynności mających na celu finalizację projektu. Usługi powyższe będą świadczone w przyszłych okresach i będą związane z usługami opisanymi w „Wyjaśnieniach do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015)” w sekcji M pod symbolem 70.22.20.0, tj.: prowadzona działalność gospodarcza dotyczy świadczenia usług jako kierownik projektu (Project Manager). Prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Będzie Pan świadczył usługi jako niezależny kontraktor - nie będzie Pan pracownikiem, przedstawicielem, współtwórcą, ani reprezentantem kontrahentów.

Zawarta umowa nie narzuca w żadnym stopniu miejsca i czasu podejmowanych przez Pana działań. Rozliczenie odbywa się na zasadzie wypłaty zryczałtowanego wynagrodzenia. Jako wykonujący postanowienia umowy z kontrahentem ponosi Pan pełną odpowiedzialność za wykonywane czynności oraz ponosi pełne ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością. Nie przewiduje Pan otrzymywania innych dochodów (przychodów) opodatkowanych na zasadach ryczałtu ewidencjonowanego. Nie wykonuje Pan usług doradztwa dotyczącego prowadzenia działalności gospodarczej związanego z zarządzaniem (PKWiU ex 70). Wykonywane przez Pana czynności nie stanowią bowiem doradztwa związanego z zarządzaniem finansami, ani doradztwa związanego z zarządzaniem rynkiem, ani doradztwa związanego z zarządzaniem zasobami ludzkimi, ani doradztwa związanego z zarządzaniem łańcuchem dostaw, ani innych pozostałych usług doradczych wymienionych w grupowaniu ex 70. Nie posiada Pan profesjonalnej wiedzy dotyczącej procesu produkcji i tym samym nie jest w stanie doradzać w kwestii procesów produkcyjnych. Pana rolą jest kierowanie zespołem, raportowanie i przygotowywanie dokumentacji, udział w spotkaniach projektowych związanych z rozwojem i zmianami rozwiązań systemów informatycznych opartych o technologię cloud, kierowanie zespołami projektowymi w celu efektywnej realizacji założeń technologicznych i planów dostarczenia inkrementów projektowych. Nie ma Pan mocy doradczej, decyzyjnej co do realizowanego projektu - w tym zakresie decyduje wyłącznie klient i to jego strategia jest realizowana, a Pana rolą jest pilnowanie, aby powstał produkt o określonej formie i w określonym przez klienta czasie. W konsekwencji jako Project Manager, nie świadczy Pan również usług analitycznych - wszelkie rekomendacje, co do rozwiązań w kwestii infrastruktury, czy oprogramowania pochodzą od przydzielonych do tego członków zespołu lub dostawców, dane są zbierane i przedstawiane bez rekomendacji Pana do osób decyzyjnych. Wszelkie procedury i procesy, wg których odbywa się dostarczanie usługi, są z góry ustalone przez klienta, nie ma Pan wpływu decyzyjnego. Właścicielem budżetu, sprzętu i wytworzonych produktów, w tym własności intelektualnej, jest zawsze klient. Usługi świadczone w ramach przyszłej działalności gospodarczej nie są także usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem strategicznym (PKWiU 70.22.11.0), tj. uczestniczeniem w określaniu strategii i polityki działania klienta, jego struktury organizacyjnej, doradzaniem w zakresie usprawnień w zarządzaniu firmą, uczestniczeniem w tworzeniu i nadzorowaniu wykonania budżetu klienta.

Wobec powyższych konkluzji – usługi świadczone przez Pana jako Project Managera nie są usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów. Głównym Pana zleceniodawcą będzie spółka akcyjna, a Pan nie jest w żaden sposób powiązany ze spółką, nie jest Pan jej wspólnikiem i nie należy do zarządu spółki. W spółce będzie zajmował się Pan jedynie zarządzaniem projektami. Wskazał Pan, że przychody ze świadczonych przez Pana usług nie dotyczą usług firm centralnych (head office).

Pytanie

Czy zakres usług wskazanych w stanie faktycznym, które będzie Pan wykonywał w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej, kwalifikuje się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Pana stanowisko w sprawie

Pana zdaniem podatek od świadczonych przez Pana w przyszłości usług w ramach działalności gospodarczej może być rozliczony w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%, ponieważ świadczone przez Pana usługi mają charakter opisany w "Wyjaśnieniach do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015)" w sekcji M pod symbolem 70.22.20.0, tj.: - usługi koordynacji i nadzoru w zakresie środków podjętych w celu przygotowania, uruchomienia i zakończenia projektu realizowanego w imieniu klienta, - usługi zarządzania projektami, które mogą dotyczyć budżetu, rachunkowości i kontroli kosztów, zamówień, planowania czasu pracy i pozostałych warunków działania, koordynacji prac podwykonawców, kontroli, jakości, itp., - usługi zarządzania projektami, które obejmują usługi zarządzania. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, nie będą świadczone usługi z zakresu doradztwa. Świadczone będą usługi zarządzania projektami z wyłączeniem projektów budowlanych. Nie będą uzyskiwane przychody ze świadczenia usług firm centralnych (head-office). Zatem stawką 8,5% opodatkowane będą usługi mieszczące się w grupowaniu "Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych" (kategoria 70.22.2, pozycja 70.22.20.0 PKWiU). Zbiór usług klasyfikowanych w PKWiU jako 70.22.2 oraz 70.22.3 wyklucza się ze zbiorem usług znajdujących się w grupowaniu 70.22.1, tzn. że są to usługi innego rodzaju, których nie można traktować w żaden sposób łącznie, w tym w szczególności przy stosowaniu właściwej stawki ryczałtu. Kierownik projektu (Project Manager), zgodnie z opublikowanymi wyjaśnieniami do PKWiU z 2015 r. nie świadczy usług doradztwa, lecz zarządzania projektami, które to usługi zostały sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 70.22.20.0, symbolowi zaś temu została przyporządkowana stawka 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:  

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 i 2 tej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6)(uchylony).

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

 – w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Zwracam również uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ww. ustawy:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że:

  • Zamierza prowadzić Pan działalność gospodarczą, w ramach której świadczy Pan usługi na stanowisku kierownika projektu (Projekt Managera) sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 70.22.20.2.
  • Będą zachowane warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz nie wystąpią negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ww. ustawy.
  • Usługi świadczone przez Pana jako Project Managera nie są usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów. Przychody ze świadczonych przez Pana usług nie dotyczą usług firm centralnych (head office).
  • Głównym Pana zleceniodawcą będzie spółka akcyjna, a Pan nie jest w żaden sposób powiązany ze spółką, nie jest Pan jej wspólnikiem i nie należy do zarządu spółki.

Na podstawie powołanych przepisów i opisu sprawy stwierdzam, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia usług na stanowisku kierownika projektu (Projekt Managera) sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 70.22.20.0, będą mogły być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jeżeli przedstawione okoliczności sprawy oraz stan prawny nie ulegną zmianie.

Zatem, Pana stanowisko jest prawidłowe.

Zastrzec jednak należy, że zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Pana usług jest prawidłowe wyłącznie, jeżeli faktycznie nie uzyska Pan przychodów ze świadczenia innych usług wymienionych w art. 12 ust. 1 ustawy, do których to usług przypisana jest inna stawka ryczałtu oraz złoży Pan oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu ewidencjonowanego do właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

  • Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
  • Ponadto należy podkreślić, że w przypadku wskazania przez Pana nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Panu waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k – 14n Ordynacji podatkowej. Konsekwentnie, organ podatkowy może zakwestionować Pana rozliczenia, jeżeli okaże się, że stosuje Pan nieprawidłową stawkę.
  • Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
  • Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00