Wyrok NSA z dnia 4 grudnia 2024 r., sygn. III OSK 5700/21
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Olga Żurawska-Matusiak Sędziowie sędzia NSA Rafał Stasikowski sędzia del. WSA Hanna Knysiak-Sudyka (spr.) protokolant starszy asystent sędziego Magdalena Zając po rozpoznaniu w dniu 4 grudnia 2024 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 8 kwietnia 2021 r. sygn. akt II SA/Wa 1874/20 w sprawie ze skargi M. L. na decyzję Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie przetwarzania danych osobowych oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 8 kwietnia 2021 r. sygn. akt II SA/Wa 1874/20, po rozpoznaniu sprawy ze skargi M. L. na decyzję Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie przetwarzania danych osobowych, uchylił zaskarżoną decyzję (pkt 1), a także zasądził od Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych na rzecz skarżącego M. L. kwotę 200 złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego (pkt 2).
Wyrok zapadł w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy.
W dniu 31 grudnia 2019 r. do Urzędu Ochrony Danych Osobowych wpłynęło pismo z dnia 24 grudnia 2019 r. zawierające skargę M. Le. (dalej: "skarżący", "strona skarżąca") na niezgodne z prawem przetwarzanie jego danych osobowych przez spółkę I. Sp. z o.o. z siedzibą w W., [...] (dalej: "uczestnik postępowania", "administrator danych, "Spółka").
W treści skargi skarżący wskazał, że spółka I. Sp. z o.o. z siedzibą w W., jako administrator danych, przetwarza jego dane osobowe z naruszeniem przepisów prawa, a mianowicie prawa dostępu do danych. Skarżący podniósł, że jest klientem wspomnianej spółki, która serwisuje jego samochód marki BMW X5. Skarżący zauważył, że dwukrotnie zwracał się do spółki z wnioskami o realizację przysługujących mu praw, ale nie otrzymał zapisów dźwiękowych nagrywanych rozmów telefonicznych, które zostały zrealizowane w okresie między dniem 1 marca 2019 r. a dniem 30 kwietnia 2019 r., zapisów dźwiękowych nagrywanych rozmów telefonicznych, które zostały zrealizowane w dniu 14 czerwca 2019 r., a także kopii dokumentów rzeczoznawcy P. H. w sprawie awarii samochodu skarżącego. W konsekwencji, skarżący wniósł o nakazanie spółce I. Sp. z o.o. z siedzibą w W. dostarczenia kopii ww. zapisów dźwiękowych oraz kopii ww. dokumentacji ekspertyzy rzeczoznawcy. Ponadto skarżący wniósł o nałożenie na spółkę stosownej kary administracyjnej w związku z naruszeniami, jakich administrator danych dopuścił się przetwarzając jego dane osobowe.