Strategie biur rachunkowych wobec ESG – ekspansja albo ostrożność
Wdrożenie raportowania ESG może być szansą dla małych i średnich biur rachunkowych na poszerzenie portfolio produktowego i klienckiego. Choć dla wielu biur lepszą opcją może być przyjęcie strategii pasywnej i koncentracja na usługach stricte księgowych
Jak nowe regulacje dotyczące sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju wpłyną na małe i średnie biura rachunkowe?
Maciej Czapiewski, biegły rewident, partner w HLB M2 (MC)
Maciej Czapiewski, biegły rewident, partner w HLB M2 (MC)
MC: Na pierwszy rzut oka wydawałoby się, że nieznacznie – formalnie raportowanie ESG dotyczy za rok 2024 dużych spółek giełdowych, za rok 2025 – także dużych spółek niegiełdowych, a za rok 2026 – również małych i średnich spółek będących emitentami papierów wartościowych notowanych na rynkach urzędowych. Takie podmioty, może za wyjątkiem małych emitentów, rzadko są klientami małych i średnich biur rachunkowych, zwykle posiadają własne działy rachunkowości ewentualnie korzystają z usług dużych biur rachunkowych. Należy jednak spodziewać się, że jednostki zobowiązane do raportowania ESG będą chciały uzyskiwać stosowne informacje od swoich dostawców, np. dotyczące generowanego w procesie wartości dodanej śladu węglowego, innego wpływu na środowisko czy zapewnienia niedyskryminacyjnych zasad zatrudnienia. Wówczas naturalne będzie, że tacy dostawcy – klienci mniejszych biur rachunkowych – zwrócą się do nich o wsparcie w ewidencjonowaniu, agregacji i raportowaniu takich danych.
AM: Wiele zależy od tego, jaki profil obsługi klienta przyjmuje dane biuro. Czy firmy te chcą świadczyć usługi raportowania ESG? Moim zdaniem możliwe są tutaj dwa modele – aktywny – biuro będzie gotowe wspierać klienta w procesie wdrażania wymogów ESG, rekomendować i dostarczać rozwiązania ewidencyjne i raportowe oraz – pasywny – inne osoby (podmioty) będą odpowiedzialne za wdrożenie procesów ESG i raportowanie i to one zlecą biuru rachunkowemu ewidencjonowanie danych niezbędnych do raportowania, które będą powiązane z danymi finansowymi i tak księgowanymi przez biuro. Trudno przesądzić, który model dla danego biura będzie bardziej korzystny – z pewnością należy dokonać przeglądu portfela klientów i ustalić, czy występują w nim podmioty objęte obowiązkowym raportowaniem. Rozeznać, jak tacy klienci widzą rolę swojego biura rachunkowego, czy mają już innego doradcę, czy są oczekiwania, aby biuro rachunkowe wzięło na siebie istotne obowiązki w procesie raportowania ESG. W takim przypadku sprofilowanie aktywne wydaje się konieczne, aby zapewnić kompleksową obsługę i satysfakcję klientom. Jeśli jednak w portfolio biura nie ma takich klientów albo zdecydowali oni, że biuro rachunkowe będzie pełnić w raportowaniu ESG rolę pomocniczą a za wdrożenie i wykonywanie raportowania odpowiadać będą inne podmioty, to model pasywny będzie wystarczający. Paradoksalnie najwięcej niespodzianek pojawić się może ze strony małych klientów, którzy są dostawcami dużych podmiotów i względem których pojawią się oczekiwania dostarczenia danych dla ich kontrahentów.