Wyrok WSA w Lublinie z dnia 22 października 2024 r., sygn. II SAB/Lu 105/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Joanna Cylc-Malec Sędziowie Sędzia WSA Jerzy Parchomiuk Asesor sądowy Bartłomiej Pastucha (sprawozdawca) po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 22 października 2024 r. sprawy ze skargi P. Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w siedzibą w K. na bezczynność Rady Miasta Zamość w przedmiocie podjęcia uchwały dotyczącej lokalizacji inwestycji mieszkaniowej oddala skargę.
Uzasadnienie
P. Sp. z o.o. z siedzibą w K. (dalej także jako "skarżąca’’ lub "Spółka"), reprezentowana przez profesjonalnego pełnomocnika, pismem z dnia 10 czerwca 2024 r. wniosła skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie na bezczynność Rady Miasta Zamość (dalej także jako "organ" lub "Rada"), polegającą na niewykonaniu czynności nakazanych prawem w odniesieniu do wniosku Spółki z dnia 16 listopada 2020 r. o ustalenie lokalizacji inwestycji mieszkaniowej oraz inwestycji towarzyszącej na działkach oznaczonych w ewidencji gruntowi budynków nr: [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...] i [...], położonych przy ul. [...] w Z..
Skarżąca podniosła, że organ pozostaje w bezczynności w sprawie ww. wniosku, albowiem wobec "uchylenia" uchwały nr LVI/773/2023 Rady Miasta Zamość z dnia 27 lutego 2023 r. przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie wyrokiem z dnia 22 czerwca 2023 r., sygn. akt II SA/Lu 335/23, do dnia wniesienia skargi nie podjął stosownej uchwały ani też – w przypadku ewentualnego stwierdzenia, że zachodzą przesłanki do wyłączenia od głosowania poszczególnych radnych – wobec braku quorum nie przekazał sprawy do rozpoznania organowi wyższego stopnia (Wojewodzie Lubelskiemu). W konsekwencji, zdaniem skarżącej, organ dopuścił się:
1. naruszenia art. 7 ust. 4 i ust. 5 ustawy z dnia 5 lipca 2018 r. o ułatwieniach w przygotowaniu i realizacji inwestycji mieszkaniowych oraz inwestycji towarzyszących (Dz. U. z 2021 r. poz. 1538 ze zm., aktualny t.j. – Dz. U. z 2024 r. poz. 195, dalej jako "specustawa"), poprzez rażące niedopełnienie obowiązku załatwienia sprawy administracyjnej bez zbędnej zwłoki, z naruszeniem terminów wskazanych w specustawie, a w szczególności niedokonywanie czynności w postaci podjęcia uchwały o lokalizacji inwestycji, czynności w postaci podjęcia uchwały, oraz brak poinformowania przez Przewodniczącego Rady Gminy o powodach opóźnienia i niewskazanie nowego termin podjęcia uchwały;