Wyrok WSA w Warszawie z dnia 18 października 2024 r., sygn. II SA/Wa 321/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Karolina Kisielewicz-Sierakowska, Sędzia WSA Iwona Maciejuk (spr.), Asesor WSA Dorota Kozub-Marciniak, po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 18 października 2024 r. sprawy ze skargi J. J. na decyzję Prezesa Samorządowego Kolegium Odwoławczego w W. z dnia [...] lutego 2024 r. nr [...] w przedmiocie odmowy udostępnienia informacji publicznej 1. uchyla zaskarżoną decyzję; 2. zasądza od Prezesa Samorządowego Kolegium Odwoławczego w W. na rzecz skarżącego J. J. kwotę 200 (słownie: dwieście) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
J.J. wnioskiem z dnia [...] czerwca 2021 r. zwrócił się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w [...] o udostępnienie informacji publicznej w zakresie:
- porządki obrad, listy obecności, protokoły posiedzeń, podjęte uchwały, imienne protokoły głosowań, ewentualne protokoły komisji wnioskowych i skrutacyjnych - z posiedzeń Zgromadzenia Ogólnego Krajowej Reprezentacji Samorządowych Kolegiów Odwoławczych z roku 2021,
- roczne sprawozdanie Zarządu Krajowej Reprezentacji Samorządowych Kolegiów Odwoławczych z wykonania zadań powierzonych za rok 2019,
- roczne sprawozdanie Zarządu Krajowej Reprezentacji Samorządowych Kolegiów Odwoławczych z wykonania zadań powierzonych za rok 2020,
- zbiorcza informacja roczna z działalności samorządowych kolegiów odwoławczych i Krajowej Reprezentacji Samorządowych Kolegiów Odwoławczych za rok 2019,
- zbiorcza informacja roczna z działalności samorządowych kolegiów odwoławczych i Krajowej Reprezentacji Samorządowych Kolegiów Odwoławczych za rok 2020
na podstawie art. 16 ust. 1 w zw. z art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy odmówił udostępnienia informacji publicznej przetworzonej w zakresie wskazanym we wniosku.
Pismem z dnia 15.07.2021 r. Kolegium wezwało wnioskodawcę do wykazania, w terminie 7 dni, że udostępnienie informacji w żądanym zakresie jest szczególnie istotne dla interesu publicznego, z uwagi na fakt, że stanowi informację przetworzoną. Konieczność sporządzenia informacji, na potrzeby wnioskowanego udostępnienia (przeszukanie archiwum zakładowego, przygotowanie wymaganych dokumentów, ich zestawienie - dokumenty za okres 2 lat, zeskanowanie, ewentualna anonimizacja) wymaga użycia dodatkowych sił oraz wygospodarowania dodatkowego czasu pracownika na wykonanie koniecznych czynność, co powoduje, że stanowiłaby ona informację przetworzoną, podlegającą udostępnieniu w takim zakresie, w jakim jest to szczególnie istotne dla interesu publicznego (art. 3 ust. 1 pkt 1 u.d.i.p.). Analogiczny pogląd zaprezentował Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 21 września 2012 r. (sygn. akt I OSK 1477/12, publ. Centralna Baza Orzeczeń Sądów Administracyjnych), wskazując m.in., iż zarówno w doktrynie, jak też orzecznictwie sądów administracyjnych utrwalił się pogląd, że informacją prostą jest informacja, której zasadnicza treść nie ulega zmianie przed jej udostępnieniem. Natomiast informacja przetworzona jest jakościowo nową informacją nieistniejącą dotychczas w przyjętej ostatecznie treści i postaci, chociaż jej źródłem są materiały znajdujące się w posiadaniu zobowiązanego. Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 17 października 2006 r., sygn. akt I OSK 1347/05 wyraził pogląd, iż informacja publiczna przetworzona to taka informacja, na którą składa się pewna suma informacji tzw. informacji publicznej prostej, dostępnej bez wykazywania przesłanki interesu publicznego. Ze względu jednak na treść żądania, udostępnienie wnioskodawcy konkretnej informacji publicznej nawet o wspomnianym wyżej prostym charakterze, wiązać się może z potrzebą przeprowadzenia odpowiednich analiz, zestawień, wyciągów, usuwania danych chronionych prawem. Takie zabiegi czynią zatem takie informacje proste, informacją przetworzoną, której udzielenie jest skorelowane z potrzebą istnienia przesłanki interesu.