Wyrok WSA w Krakowie z dnia 17 października 2024 r., sygn. I SA/Kr 500/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Paweł Dąbek, Sędziowie WSA Grzegorz Karcz (spr.), WSA Urszula Zięba, Protokolant Sekretarz sądowy Maksymilian Krzanowski, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 30 września 2024 r. sprawy ze skargi E. S.A w T. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Krakowie z dnia 26 kwietnia 2024 r. nr 1201-IOP1-1.4100.19.2023 w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych za 2017 r. skargę oddala.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia 26 kwietnia 2024 r. nr 1201-IOP1-1.4100.19.2023 Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Krakowie (dalej: Dyrektor, organ odwoławczy) utrzymał w mocy decyzję Naczelnika Małopolskiego Urzędu Celno-Skarbowego w Krakowie (dalej: Naczelnik, organ I instancji) z dnia 5 grudnia 2023 r. nr 358000-CKK3-4.500.39.2023.96 określającą spółce E. S.A w T. (dalej: Podatnik, Spółka, Skarżąca) wysokość zobowiązania podatkowego w podatku dochodowym od osób prawnych za 2017 rok w kwocie 1.390.107,00 zł.
Decyzja zapadła w następującym stanie faktycznym.
Spółka złożyła zeznanie podatkowe CIT-8 o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) przez podatnika podatku dochodowego od osób prawnych za rok 2017, a następnie korektę tego zeznania oraz informację CIT-8/O w której wykazała, że dochód wolny od podatku odpowiada wartości dochodu uzyskanego przez Spółkę z działalności prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.
Naczelnik wszczął kontrolę celno-skarbową ustalając w jej wyniku, że Spółka powstała z połączenia dwóch spółek tj. spółki T. Sp. z o.o. (dalej: "spółka strefowa"), która w listopadzie 2016 r. uzyskała zezwolenie na prowadzenie działalności na terenie w specjalnej strefie ekonomicznej S. (dalej: "SSE") oraz spółki E. Sp. z o.o. (dalej: "spółka pozastrefowa"), której głównym przedmiotem działalności była produkcja systemów do sterowania procesami przemysłowymi i produkcja maszyn.
Z dalszych ustaleń kontrolnych wynikało, że udzielone spółce strefowej zezwolenie zawierało warunki, zgodnie z którymi do dnia 30 czerwca 2017 r. na terenie SSE spółka strefowa miała ponieść wydatki inwestycyjne w wysokości 100 tys. Euro, utworzyć co najmniej 90 nowych miejsc pracy (i utrzymać zatrudnienie na tym poziomie do 30 czerwca 2020 r.) oraz zakończyć inwestycje. Jednocześnie w trakcie kontroli ustalono, że w okresie poprzedzającym wydanie zezwolenia spółka strefowa nie prowadziła żadnej działalności operacyjnej i nie zatrudniała pracowników. Natomiast przejęta przez nią spółka pozastrefowa działała od 2004 r. i na dzień 31 grudnia