Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 21 stycznia 2025 r., sygn. III SA/Gd 507/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Marek Kraus, Sędziowie Sędzia NSA Elżbieta Rischka, Sędzia NSA Joanna Zdzienicka-Wiśniewska /spr./, , po rozpoznaniu w Wydziale III w trybie uproszczonym w dniu 21 stycznia 2025 r. sprawy ze skargi A. O.-K. na postanowienie Pomorskiego Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego z dnia 9 sierpnia 2024 r., nr OPES.906.76.2024.MJ.2 w przedmiocie zarzutów w sprawie egzekucji administracyjnej oddala skargę.
Uzasadnienie
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Gdyni w dniu 3 marca 2023 r. wezwał pana A. O. do stawienia się z dzieckiem J. O. w celu wykonania brakujących obowiązkowych szczepień ochronnych przeciwko WZW B, błonicy, tężcowi, krztuścowi, polio, odrze, śwince i różyczce lub przedstawienia zaświadczenia lekarskiego o stwierdzonych przeciwwskazaniach do szczepienia, bądź poinformowania o ich wykonaniu. W zakreślonym terminie 21 dni obowiązek nie został wykonany.
W dniu 30 października 2023 r. Powiatowy Inspektor Sanitarny przesłał skarżącemu upomnienie do wykonania obowiązkowych szczepień ochronnych oraz pouczenie o możliwości skierowania sprawy na drogę postępowania egzekucyjnego w sytuacji dalszego uchylania się od obowiązku.
Wobec niezrealizowania przez skarżącego obowiązku szczepień ochronnych dziecka w dniu 17 kwietnia 2024 r. Powiatowy Inspektor Sanitarny wystawił tytuł wykonawczy nr 12/2024, którym nałożył na skarżącego obowiązek zaszczepienia dziecka przeciwko gruźlicy, WZW B, błonicy, tężcowi, krztuścowi, polio, odrze, śwince i różyczce w terminie 8 miesięcy od dnia doręczenia tytułu wykonawczego oraz wystąpił do Wojewody Pomorskiego z wnioskiem o wszczęcie postępowania egzekucyjnego.
Postanowieniem z 20 kwietnia 2024 r. Wojewoda Pomorski nałożył na skarżącego grzywnę w celu przymuszenia do poddania dziecka obowiązkowym szczepieniom ochronnym.
Skarżący wniósł zarzuty w sprawie prowadzenia egzekucji administracyjnej. Jako ich podstawę wskazał określenie obowiązku niezgodnie z treścią przepisu oraz brak wymagalności obowiązku szczepień. Wskazał, że zarówno zakreślony skarżącemu termin na wykonanie obowiązku, jak i sam obowiązek wykonania szczepień objętych tytułem wykonawczym nie wynikają z przepisów prawa. Zakreślony termin jest sprzeczny z przepisami rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie obowiązkowych szczepień ochronnych, zaś obowiązek ich wykonania wynika jedynie z Komunikatu Głównego Inspektora Sanitarnego w sprawie Programu Szczepień Ochronnych na dany rok, ogłaszanego w dzienniku urzędowym przez Ministra Zdrowia, który nie jest źródłem prawa. Nadto, zdaniem skarżącego, nie jest możliwe wykonanie nałożonego obowiązku w terminie zakreślonym w tytule wykonawczym.