Interpretacja indywidualna z dnia 6 lutego 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.787.2024.2.MC
Zastosowanie zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy dla usług w zakresie zajęć sportowych, tj. zajęć z pływania oraz piłki wodnej.
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
3 grudnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 26 listopada 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnili go Państwo pismem nadanym 3 lutego 2025 r. (data wpływu 4 lutego 2025 r.) - w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Klub sportowy (...) jest klubem sportowym, działającym w formie stowarzyszenia, którego statut nie przewiduje prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu art. 4 ust. 7 ustawy o sporcie.
Terenem działania Klubu jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej, a siedzibą Klubu jest miasto (...).
Klub działa zgodnie z ustawą Prawo o stowarzyszeniach, ustawą o sporcie oraz Statutem.
Klub sportowy (...) jest wpisany do ewidencji klubów sportowych działających w formie stowarzyszenia, których statuty nie przewidują prowadzenia działalności gospodarczej prowadzonej przez (...) pod numerem (...).
Celem Klubu, zgodnie ze statutem, jest upowszechnianie kultury fizycznej i sportu, a w tym:
1)doskonalenie uzdolnień sportowych i sprawności fizycznej członków Klubu,
2)prowadzenie szkolenia sportowego,
3)zapewnianie członkom Klubu możliwości uczestnictwa we współzawodnictwie sportowym,
4)organizowanie współzawodnictwa sportowego,
5)uczestnictwo w imprezach sportowych,
6)organizowanie różnych form aktywności fizycznej,
7)angażowanie członków Klubu do uprawiania rożnych form aktywności fizycznej,
8)dbałość o prawidłowy rozwój psychofizyczny członków Klubu,
9)popularyzacja zasad sportowej rywalizacji.
Klub realizuje swoje cele poprzez:
1)wspieranie członków Klubu w dążeniu do osiągania sukcesów sportowych oraz udzielanie wsparcia członkom Klubu, którzy osiągają sukcesy sportowe,
2)zapewnianie członkom Klubu dostępu do infrastruktury sportowej,
3)prowadzenie zajęć sportowych,
4)organizację i udział w imprezach sportowych,
5)organizację różnych form aktywności fizycznej,
6)współpracę z innymi organizacjami pozarządowymi w kraju i za granicą,
7)organizowanie obozów sportowych,
8)współpracę z placówkami oświatowymi,
9)współpracę z organami administracji publicznej,
10)pozyskiwanie środków finansowych na realizację celów statutowych Klubu.
Cele Klubu są realizowane poprzez odpłatną lub nieodpłatną działalność pożytku publicznego.
Członkami Klubu mogą być osoby fizyczne i prawne.
Osoba prawna może być wyłącznie członkiem wspierającym.
Członkowie Klubu dzielą się na zwyczajnych, uczestników, wspierających.
Członków Klubu przyjmuje w drodze uchwały Zarządu na podstawie pisemnej deklaracji.
Członkami zwyczajnymi Klubu mogą być pełnoletnie osoby fizyczne.
Członkiem zwyczajnym Klubu może być również małoletni w wieku 16 do 18 lat.
Małoletni poniżej 16 roku życia mogą być członkami uczestnikami Klubu za zgodą ich przedstawicieli ustawowych.
Członkiem wspierającym Klubu może być osoba prawna lub fizyczna, która popiera cele statutowe Klubu i udziela mu wsparcia materialnego lub organizacyjnego.
Członkowie zwyczajni mają prawo do:
- uczestnictwa w Walnych Zebraniach Członków z głosem stanowiącym oraz biernym i czynnym prawem wyborczym, z ograniczeniami wynikającymi z art. 3 ust. 2 ustawy Prawo o stowarzyszeniach,
- uczestnictwa w przedsięwzięciach organizowanych przez Klub,
- zgłaszania opina, postulatów, wniosków wobec Zarządu,
- korzystania z urządzeń organizowanych przez Klub w ramach statutowej działalności,
- zaskarżania do Walnego Zebrania Członków uchwał Zarządu.
Członkom uczestnikom oraz członkom wspierającym przysługują wszystkie prawa członków zwyczajnych, z wyjątkiem głosu stanowiącego oraz czynnego i biernego prawa wyborczego na Walnym Zebraniu Członków.
Członkowie zwyczajni i członkowie uczestnicy obowiązani są do:
1)Aktywnego uczestniczenia w pracach Klubu i realizacji celów statutowych.
2)Przestrzegania statutu, regulaminów i uchwał Władz,
3)Regularnego opłacania składek członkowskich.
Członkowie wspierający są obowiązani do przestrzegania statutu i uchwał władz oraz regularnego spełniania na rzecz Klubu zadeklarowanych w deklaracji członkowskiej świadczeń.
Klub sportowy (...), który powstał w 2021 roku, zajmuje się szkoleniem dzieci i młodzieży w zakresie nauki i doskonalenia pływania oraz piłki wodnej.
Klub funkcjonuje jako organizacja dwu-sekcyjna, co oznacza, że prowadzi zajęcia zarówno z pływania, jak i piłki wodnej.
Zawodnicy klubu regularnie biorą udział w zawodach sportowych, promując klub oraz region (...) na arenie regionalnej.
Klub sportowy (...) zatrudnia trenerów oraz instruktorów na podstawie umów zlecenia lub w formie współpracy B2B.
Dzięki zdobywanemu doświadczeniu oraz kolejnym sukcesom, kadra trenerska klubu rozwija swoje umiejętności w szkoleniu młodych sportowców.
Klub skupia się na długofalowym rozwoju swoich zawodników, szkoląc ich od podstaw od najmłodszych lat (od 6-7 roku życia), z myślą o przygotowaniu ich do rywalizacji na najwyższym poziomie w przyszłości.
Struktura klubu umożliwia zawodnikom zmianę dyscypliny sportowej, co pozwala im na kontynuowanie sportowej kariery w ramach tego samego klubu.
Wszyscy członkowie klubu to dzieci oraz młodzież do 18 roku życia. Klub finansuje swoją działalność głównie ze składek członkowskich, które są przeznaczane na pokrycie kosztów wynajmu obiektów sportowych, niezbędnych do prowadzenia treningów na pływalni.
Oprócz tego Klub sportowy (...) współpracuje z gminą (...), realizując projekty związane z aktywizacją dzieci i młodzieży, a także otrzymując dotacje na prowadzenie zajęć sportowych.
Działania Klubu sportowego (…) nie są skierowane na osiągnięcie zysków a wszelkie osiągnięte nadwyżki finansowe przeznaczane są na realizacje celów statutowych, w tym na organizowanie zawodów sportowych, wyjazdów sportowych, nagrody dla uczestników. Tym samym jakiekolwiek osiągane przez klub sportowy zyski są przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.
Klub organizuje zajęcia dla grup przedszkolnych oraz szkolnych, które mają na celu naukę i doskonalenie pływania.
Zajęcia te mają ściśle sportowy charakter, służący wdrożeniu najmłodszych uczestników w świat sportu, w szczególności w pływanie oraz piłę wodną.
Rodzice zapisują dzieci na zajęcia, podpisując umowy na okres roku szkolnego.
Członkowie sekcji pływackiej oraz sekcji piłki wodnej uczestniczą w minimum trzech treningach tygodniowo, za które obowiązuje stała składka członkowska, opłacana od września do czerwca.
W ramach swojej działalności Klub sportowy (...) organizuje również półkolonie i obozy sportowe podczas wakacji oraz ferii zimowych.
Mają one charakter sportowy, a uczestnicy codziennie borą udział w treningach pływackich oraz w zajęciach z innych dyscyplin sportowych, takich jak narciarstwo, snowboard, łyżwiarstwo zimą, a latem gry zespołowe oraz sporty wodne.
Obozy i półkolonie klubu zgłaszane są do kuratorium oświaty, a bogaty program tych wydarzeń umożliwia dzieciom rozwijane różnych zainteresowań sportowych.
Zawodnicy Klubu regularnie uczestniczą w zawodach sportowych na terenie całej Polski, co umożliwia im rozwój poprzez rywalizację.
Klub sportowy (...) organizuje także własne zawody dla swoich podopiecznych zarówno dla najmłodszych, jak i starszych zawodników.
W organizacji tych imprez klub często współpracuje z (…), która wspiera finansowe realizację tych wydarzeń.
Klub sportowy (...) nie świadczy usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego
Doprecyzowanie stanu faktycznego:
Pytanie 1: Czy będące przedmiotem zapytania zajęcia z pływania oraz piłki wodnej prowadzone przez Państwa w ramach organizowanych zajęć dla grup przedszkolnych i szkolnych, stanowią usługę ściśle związaną ze sportem lub wychowaniem fizycznym?
Odpowiedź na pytanie 1:
Zajęcia z pływania oraz piłki wodnej organizowane w grupach szkolnych i przedszkolnych mają ściśle sportowy charakter, a zatem stanowią usługę ściśle związaną ze sportem. Nauka i doskonalenie pływania jest nieodłącznym elementem wdrożenia do sportu pływackiego oraz piłki wodnej.
Pytanie 2: Czy będące przedmiotem zapytania zajęcia z pływania oraz piłki wodnej prowadzone przez Państwa w ramach organizowanych zajęć dla grup przedszkolnych i szkolnych, są konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim?
Odpowiedź na pytanie 2:
Zajęcia prowadzone przez Klub rozwijają podstawowe i zaawansowane umiejętności pływania. Brak umiejętności pływania wyklucza możliwość uprawiania wymienionych sportów takich jak pływanie i piłka wodna. Należy więc stwierdzić, że umiejętności nabywane przez dzieci podczas zajęć są niezbędne do uprawnia tych sportów.
Pytanie 3: Czy będące przedmiotem zapytania zajęcia z pływania oraz piłki wodnej prowadzone przez Państwa w ramach organizowanych zajęć dla grup przedszkolnych i szkolnych, mają charakter czystego wypoczynku i rozrywki, tj. czy służą wyłącznie rekreacji.
Odpowiedź na pytanie 3:
Prowadzone przez klub sportowy zajęcia są konieczne do organizowania i uprawiania sportu. Zajęcia te nie mają charakteru czystego wypoczynku i rozrywki, a zatem nie służą wyłącznie rekreacji.
Pytanie 4: Czy opłaty wnoszone za uczestnictwo w będących przedmiotem zapytania zajęciach z pływania oraz piłki wodnej prowadzonych przez Państwa w ramach organizowanych zajęć dla grup przedszkolnych i szkolnych są bezpośrednio powiązane z aktywnym uprawianiem sportu?
Odpowiedź na pytanie 4:
Tak, wszystkie opłaty za zajęcia są związane z aktywnym uprawianiem sportu.
Wyjaśnienie przedmiotu zapytania:
Wnioskodawca wyjaśnia, że przedmiotem zapytania są także zajęcia z pływania oraz piłki wodnej prowadzone w ramach organizowanych półkolonii oraz obozów sportowych, a zatem odpowiada na poniższe pytania:
Pytanie 1: Jakie czynności składają się na organizowane przez Państwa półkolonie (jakie świadczenia zapewniają Państwo w ramach półkolonii),
Odpowiedź na pytanie 1:
Podczas półkolonii Klub prowadzi różnorodne aktywności fizyczne które pozwalają podopiecznym podnieść swoje umiejętności w różnych dyscyplinach sportowych.
Klub prowadzi treningi pływackie, ogólnorozwojowe, lekkoatletyczne, gry zespołowe, gimnastykę, sporty wodne, sporty zimowe.
Wszystkie te działania mają na celu wszechstronny rozwój który jest podstawą w uprawianiu sportu. Klub współpracuje ze szkołą od której wynajmują Państwo powierzchnię podczas trwania półkolonii w godzinach 08.00-16.00. Klub zapewnia również uczestnikom półkolonii obiad poprzez firmę cateringową. Wszystkie dzieci są objęte ubezpieczeniem NNW. Półkolonie są zgłoszone do kuratorium.
Pytanie 2: Jakie czynności składają się na organizowane przez Państwa obozy sportowe (jakie świadczenia zapewniają Państwo w ramach obozów sportowych),
Odpowiedź na pytanie 2:
Podczas obozów sportowych Klub prowadzi różnorodne aktywności fizyczne które pozwalają podopiecznym podnieść swoje umiejętności w różnych dyscyplinach sportowych.
Podczas obozów zimowych Klub uczy dzieci sportów zimowych narciarstwo i snowboard. Z kolei w zakresie obozów letnich organizowane są treningi pływackie, sporty wodne, sporty zespołowe, lekkoatletyka, gimnastka. Wszystkie te działania mają na celu wszechstronny rozwój który jest podstawą w uprawianiu sportu.
Klub współpracuje z ośrodkami które specjalizują się w wypoczynku dzieci i młodzieży stwarzając możliwość uprawiania sportu. W ośrodku Klub mam zapewnione wyżywienie. Klub współpracujemy z firmą transportową która przywozi uczestników na miejsce, dzieci mają wykupione ubezpieczenie NNW. Obóz sportowy jest zgłoszony do kuratorium.
Pytanie 3: Kto jest uczestnikiem organizowanych przez Państwa półkolonii,
Odpowiedź na pytanie 3:
Uczestnikiem organizowanych przez klub półkolonii są dzieci w przedziale wiekowym 6-11 lat.
Pytanie 4: Kto jest uczestnikiem organizowanych przez Państwa obozów sportowych,
Odpowiedź na pytanie 4:
Uczestnikiem organizowanych przez klub obozów sportowych są dzieci w przedziale wiekowym 6-11 lat.
Pytanie 5: Czy zajęcia z pływania oraz piłki wodnej prowadzone przez Państwa w ramach organizowanych półkolonii oraz obozów sportowych stanowią usługę ściśle związaną ze sportem lub wychowaniem fizycznym,
Odpowiedź na pytanie 5:
Prowadzone przez nas obozy i półkolonie mają ściśle charakter sportowy - wdrażają dzieci do współzawodnictwa sportowego, wpływają na wszechstronny rozwój oraz uczą nowych umiejętności sportowych.
Zatem odpowiadając na pytanie, prowadzone przez Klub zajęcia z pływania oraz piłki wodnej w ramach organizowanych półkolonii oraz obozów sportowych stanowią usługę ściśle związaną ze sportem lub wychowaniem fizycznym.
Pytanie 6: Czy zajęcia z pływania oraz piłki wodnej prowadzone przez Państwa w ramach organizowanych półkolonii oraz obozów sportowych są konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim,
Odpowiedź na pytanie 6:
Organizacja obozów i półkolonii jest nieodłącznym elementem do uprawiania zarówno pływania, jak i piłki wodnej. Zajęcia z pływania i piłki wodnej prowadzone na półkoloniach i koloniach niewątpliwie rozwijają umiejętności uczestników w tym zakresie, podnoszą ich sprawność fizyczną i przyczyniają się w mniejszym lub większym stopniu do osiągania lepszych wyników sportowych.
Zatem prowadzone przez Klub zajęcia z pływania oraz piłki wodnej w ramach organizowanych półkolonii oraz obozów sportowych są konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim.
Pytanie 7: Czy zajęcia z pływania oraz piłki wodnej prowadzone przez Państwa w ramach organizowanych półkolonii oraz obozów sportowych mają charakter czystego wypoczynku i rozrywki, tj. czy służą wyłącznie rekreacji,
Odpowiedź na pytanie 7:
Zajęcia z pływania i piłki wodnej mają ściśle sportowy charakter, mają na celu wdrożyć dzieci do współzawodnictwa, uczyć ich nowych umiejętności, zdobywać nowe doświadczenia sportowe. Zajęcia z pływania oraz piłki wodnej w ramach organizowanych półkolonii oraz obozów sportowych nie mają charakteru czystego wypoczynku i rozrywki, tj. nie służą wyłącznie rekreacji.
Pytanie 8: Czy opłaty wnoszone za uczestnictwo w organizowanych przez Państwa półkoloniach oraz obozach sportowych są bezpośrednio powiązane z aktywnym uprawianiem sportu?
Odpowiedź na pytanie 8:
Wszystkie opłaty za uczestnictwo w obozie są ściśle związane z aktywnym uprawianiem sportu.
Wszystkie opłaty dotyczą całości kosztów organizacji półkolonii i obozu. Półkolonie i obozy mają za główne zdanie rozwijanie sprawności fizycznej związanej bezpośrednio z aktywnym uprawieniem sportu.
Pytanie
Czy wynagrodzenie pobierane za uczestnictwo w zajęciach sportowych prowadzonych przez Wnioskodawcę podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT)?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, pobierane wynagrodzenie przez Wnioskodawcę za uczestnictwo w zajęciach sportowych realizowanych przez Klub sportowy (...), podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT, zwolnione od podatku VAT są usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem że:
a)są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim,
b)świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków,
c)są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym
- z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.
Zgodnie z brzmieniem art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie - sportem są wszelkie formy aktywności fizycznej, które przez uczestnictwo doraźne lub zorganizowane wpływają na wypracowanie lub poprawienie kondycji fizycznej i psychicznej, rozwój stosunków społecznych lub osiągnięcie wyników sportowych na wszelkich poziomach. Na podstawie ust. 2 tego artykułu, sport wraz z wychowaniem fizycznym i rehabilitacją ruchową składają się na kulturę fizyczną. Jednocześnie na podstawie art. 3 ust. 1 ustawy o sporcie, działalność sportowa jest prowadzona w szczególności w formie klubu sportowego.
Klub sportowy (...) realizuje usługi ściśle związane ze sportem i wychowaniem fizycznym organizując zajęcia sportowe dla dzieci i młodzieży w zakresie nauki i doskonalenia pływania oraz piłki wodnej, organizując zawody sportowe dla zawodników oraz podejmując działania mające na celu długofalowy rozwój swoich zawodników. Działania te są związane z celami statutowymi czyli: upowszechnianie kultury fizycznej i sportu.
Klub sportowy (...) działa jako stowarzyszenie, którego cel działalności jest niekomercyjny, polegający na promowaniu i wspieraniu aktywności sportowej, upowszechnianiu kultury fizycznej, kształceniu sportowym oraz zapewnianiu możliwości uczestnictwa w rywalizacji sportowej dzieci i młodzieży.
Świadczone usługi są ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz są konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim. Podejmowane przez Klub sportowy (...) działania są niezbędne do realizacji celów statutowych na każdym poziomie rozwoju sportowego uczestników, wszelkie aktywności i działania mają na celu rozwój oraz doskonalenie uzdolnień sportowych oraz sprawności fizycznej i psychicznej uczestników.
Ponadto świadcząc te usługi klub sportowy nie jest nastawiony na osiąganie zysków. Opłaty pobierane za uczestnictwo pokrywają m.in. podstawowe koszty obsługi organizowanych zajęć, zawodów, półkolonii i obozów sportowych podczas wakacji oraz ferii zimowych, które mają charakter sportowy, a uczestnicy codziennie biorą udział w treningach pływackich oraz w zajęciach z innych dyscyplin sportowych, takich jak narciarstwo, snowboard, łyżwiarstwo zimą, a latem gry zespołowe oraz sporty wodne.
Opłaty wnoszone za uczestnictwo są bezpośrednio powiązane z aktywnym uprawianiem sportu oraz usługi w zakresie ww. zajęć sportowych nie mają charakteru czystego wypoczynku i rozrywki, tj. nie służą rekreacji. Opłaty wnoszone przez uczestników zajęć klubu pozostają w ścisłym związku z wykonywanymi przez Klub sportowy (...) czynnościami polegającymi na prowadzeniu zajęć sportowych oraz są świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym.
Na podstawie art. 43 ust. 18 ustawy o VAT zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług. Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, w przypadku Wnioskodawcy spełnione są także przesłanki płynące z art. 43 ust. 18 ustawy o VAT.
Z powyższych powodów, w ocenie Wnioskodawcy, spełnia on przesłankę podmiotową wskazaną w art. 43 ust. 1 pkt 32, a także przesłanki o charakterze przedmiotowym.
Stanowisko zbieżne ze stanowiskiem Wnioskodawcy, zajął również Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 19 stycznia 2024 nr 0112-KDIL1-2.4012.564.2023.2.NF, gdzie swoją decyzję uzasadnił: Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Państwa Fundacja spełnia również przesłanki o charakterze przedmiotowym. Świadczone przez Państwa usługi polegające na zajęciach sportowych trójboju siłowego są usługami ściśle związanymi ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz są konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim. Ponadto, usługi świadczone przez Państwa w ramach zajęć sportowych trójboju siłowego są świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym. Jednocześnie świadczone przez Państwa Fundację ww. usługi w ramach zajęć sportowych w dyscyplinie trójboju siłowego nie mają charakteru czystego wypoczynku i rozrywki, tj. nie służą rekreacji.
Z treści opisu sprawy wynika również, że usługi w formie zajęć sportowych trójboju siłowego nie są usługami związanymi z działalnością marketingową, reklamowo-promocyjną oraz związanymi ze wstępem na imprezy sportowe. Jak wskazano powyżej, świadcząc ww. usługi nie są Państwo nastawieni na osiąganie zysków, a osiągnięte zyski w całości przeznaczone są na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług. Wobec spełnienia przesłanek podmiotowej, jak też przedmiotowej wynikających z art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy, do organizowanych przez Państwa zajęć sportowych trójboju siłowego za które pobierają Państwo wynagrodzenie - jako ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym - ma zastosowanie zwolnienie od podatku od towarów i usług przewidziane w wyżej wymienionym przepisie.
Podobne wnioski płyną także z interpretacji indywidualnej z 20 grudnia 2019 roku, (sygn. 0111-KDIB3-1.4012.667.2019.2.MSO) „Celem Wnioskodawcy jest wspieranie i upowszechnianie kultury fizycznej i sportu w społeczeństwie, promowanie aktywności fizycznej i zdrowego trybu życia, wspieranie rozwoju i umiejętności sportowych w społeczeństwie, wyszukiwanie i promowanie utalentowanych sportowców, praca na rzecz personalizacji sportu w Polsce, promowanie współpracy organizacji rządowej i samorządowej oraz podmiotów gospodarczych z organizacjami zajmującymi się kulturą fizyczną i sportem, prowadzenia działalności charytatywnej.
Zatem z przedstawionego opisu sprawy wynika, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi są ściśle związane ze sportem (polegają na organizowaniu zajęć sportowych dla dzieci w wieku od 4 do 18 lat) i są one konieczne do organizowania i uprawniania sportu.
W tym stanie rzeczy, wobec spełnienia przesłanek podmiotowych, jak też przedmiotowych wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy, do świadczonych przez Wnioskodawcę usług polegających na prowadzeniu zajęć sportowych w dyscyplinie piłka nożna na rzecz dzieci, z tytułu których pobierane będą przez Wnioskodawcę opłaty, zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku od towarów i usług przewidziane wskazanym wyżej przepisem, z uwzględnieniem art. 43 ust. 18 ustawy”.
Stanowisko zbieżne ze stanowiskiem Wnioskodawcy, zajął również Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z 1 marca 2013 r. sygn. IPTPP1/443-953/12-5/IG oraz w interpretacji indywidualnej z 19 lutego 2013 r. sygn. IPTPP1/443-948/12-5/AK.
Reasumując, w ocenie Wnioskodawcy wynagrodzenie pobierane za uczestnictwo w zajęciach sportowych prowadzonych przez Wnioskodawcę podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o podatku od towarów i usług.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:
przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Z powyższych uregulowań wynika, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu niebędące dostawą towarów. Z uwagi na powyższe unormowania, pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie, bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy).
Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie. Zauważyć jednak należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.
W związku z powyższym, czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.
W treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział dla niektórych czynności zwolnienie od podatku.
Zwolnienie od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.
Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostaw towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.
W myśl art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy:
zwalnia się od podatku usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem że:
a)są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim,
b)świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków,
c)są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym
- z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.
Na podstawie art. 43 ust. 17 ustawy:
zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:
a)nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
b)ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
W świetle art. 43 ust. 18 ustawy:
zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.
Co istotne, zwolnienie przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy stanowi implementację do polskiego porządku prawnego art. 132 ust. 1 lit. m Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE. L 347 z 11 grudnia 2006, str. 1, ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą, w świetle którego:
Państwa członkowskie zwalniają od podatku świadczenie niektórych usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym, przez organizacje nienastawione na osiąganie zysku na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym.
Wyrażenia użyte dla określenia zwolnień przewidzianych w art. 132 Dyrektywy powinny być interpretowane w sposób ścisły z uwagi na to, że stanowią one odstępstwo od ogólnej zasady, według której podatek VAT jest pobierany od każdego odpłatnego świadczenia zrealizowanego przez podatnika. Dodatkowo należy podkreślić, że art. 132 ust. 1 lit. m) Dyrektywy służy wspieraniu niektórych rodzajów działalności interesu publicznego i ma on na celu wspieranie podejmowania aktywności związanej ze sportem lub wychowaniem fizycznym przez szerokie warstwy społeczeństwa (vide: wyrok TSUE z 21 lutego 2013 r. w sprawie C-18/12).
Dokonując wykładni art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy w związku z art. 132 ust. 1 lit. m Dyrektywy stwierdzić należy, że w celu skorzystania ze zwolnienia podatnik powinien spełniać przesłanki o charakterze podmiotowym oraz przedmiotowym.
Podmiotami uprawnionymi do skorzystania ze zwolnienia są podmioty będące klubem sportowym, związkiem sportowym oraz związkiem stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, a także inne podmioty nienastawione na osiąganie zysku. Przy czym świadczone usługi muszą być ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim. Jednocześnie usługi muszą być świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym.
Z powyższego zwolnienia wyłączone są usługi związane z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usługi odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usługi odpłatnego zakwaterowania związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usługi wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.
Ponadto, powyższe zwolnienie ma zastosowanie w sytuacji, gdy podmiot wykonujący ww. czynności nie osiąga w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a jeśli je osiąga – są one w całości przeznaczane na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.
Z analizy powołanych wyżej przepisów prawa wynika, że podatnik, aby móc skorzystać ze zwolnienia od podatku VAT, powinien spełnić przesłanki zarówno o charakterze przedmiotowym, jak i podmiotowym.
Przy czym, przesłanka o charakterze podmiotowym jest spełniona wówczas, gdy świadczącym usługę jest podmiot spełniający określone warunki, tj. taki, którego celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, oraz który nie jest nastawiony na osiąganie zysku.
Odnosząc się do przesłanki przedmiotowej wynikającej z art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy należy mieć na uwadze, że ani przepisy ustawy ani Dyrektywy nie zawierają definicji pojęcia „sportu”. Jak wynika z orzecznictwa TSUE określenia znaczenia i zakresu tego wyrazu należy dokonać zgodnie z jego znaczeniem w języku potocznym, przy jednoczesnym uwzględnieniu kontekstu, w którym został on użyty, i celów uregulowania, którego jest częścią. W tym znaczeniu pojęcie to określa aktywność o charakterze fizycznym lub, innymi słowy, aktywność cechującą się niepozbawionym znaczenia elementem fizycznym.
W wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 26 października 2017 r. w sprawie C-90/16, Trybunał uznał, że:
„Wobec braku w dyrektywie 2006/112 jakiejkolwiek definicji pojęcia »sportu«, określenia znaczenia i zakresu tego wyrazu należy w myśl utrwalonego orzecznictwa Trybunału dokonać zgodnie z jego zwykłym znaczeniem w języku potocznym, przy jednoczesnym uwzględnieniu kontekstu, w którym został on użyty, i celów uregulowania, którego jest częścią (zob. podobnie wyroki: z dnia 3 września 2014 r., Deckmyn i Vrijheidsfonds, C-201/13, EU:C:2014:2132, pkt 19 i przytoczone tam orzecznictwo; a także z dnia 26 maja 2016 r., Envirotec Denmark, C-550/14, EU:C:2016:354, pkt 27).
W odniesieniu najpierw do znaczenia pojęcia »sportu« w języku potocznym, pojęcie to określa zwykle, jak zauważył rzecznik generalny w pkt 23 opinii, aktywność o charakterze fizycznym lub, innymi słowy, aktywność cechującą się niepozbawionym znaczenia elementem fizycznym.
Jeśli chodzi następnie o systematykę dyrektywy 2006/112, z przytoczonego orzecznictwa Trybunału wynika, że wyrażenia użyte dla określenia zwolnień przewidzianych w art. 132 tej dyrektywy powinny być interpretowane w sposób ścisły, jako że stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, według której VAT jest pobierany od każdego odpłatnego świadczenia zrealizowanego przez podatnika. Niemniej zasada ścisłej wykładni nie oznacza, że terminy użyte do zdefiniowania wskazanych zwolnień powinny być interpretowane w sposób, który pozbawiałby je skuteczności (zob. podobnie wyroki: z dnia 18 listopada 2004 r., Temco Europe, C-284/03, EU:C:2004:730, pkt 17; a także z dnia 25 lutego 2016 r., Komisja/Niderlandy, C-22/15, niepublikowany, EU:C:2016:118, pkt 20 i przytoczone tam orzecznictwo).
Ponadto, chociaż, jak wskazuje tytuł rozdziału, w ramach którego mieści się omawiany artykuł, zwolnienia przewidziane w tym artykule mają na celu uprzywilejowanie niektórych rodzajów działalności w interesie publicznym, to jednak zwolnienia te nie dotyczą wszystkich rodzajów działalności wykonywanej w interesie publicznym, lecz jedynie tej działalności, która została w tym przepisie wymieniona i opisana w bardzo szczegółowy sposób (podobnie wyrok z dnia 21 lutego 2013 r., Žamberk, C-18/12, EU:C:2013:95, pkt 18 i przytoczone tam orzecznictwo; a także z dnia 26 lutego 2015 r., VDP Dental Laboratory i in., C-144/13, C-154/13 i C-160/13, EU:C:2015:116, pkt 45).
Analiza kontekstu art. 132 ust. 1 lit. m dyrektywy 2006/112 przemawia zatem za wykładnią, zgodnie z którą znajdujące się w tym przepisie pojęcie „sportu” ogranicza się do aktywności odpowiadających zwykłemu znaczeniu wyrazu „sport”, które cechują się niepozbawionym znaczenia elementem fizycznym i nie obejmuje wszystkich aktywności mogących w ten bądź inny sposób wiązać się z tym pojęciem”.
W opinii Rzecznika Generalnego przedstawionej 15 czerwca 2017 r. do sprawy C-90/16 w pkt 18 wskazano, iż:
„Po trzecie, Trybunał wypowiadał się w kwestii, jakie rodzaje aktywności mogą być uznane za sport. W sprawie Žamberk (9) uznał, że niezorganizowana, niesystematyczna i niemająca na celu udziału w zawodach aktywność sportowa jest objęta zwolnieniem. W sprawie Komisja/Niderlandy (10) orzekł, że wynajem łodzi rekreacyjnych nie może być traktowany jako aktywność sportowa, ponieważ łodzie te mogą być wykorzystywane w celach czysto rekreacyjnych (11). Sprawa ta nie dotyczyła jednak definicji sportu jako takiej, ponieważ nie kwestionowano w niej, że żeglarstwo może być uznane za sport”.
Ponadto, Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej TSUE w wyroku z 16 października 2008 r. w sprawie C-253/07 Canterbury Hockey Club, Canterbury Ladies Hockey Club przeciwko The Commissioners for Her Majesty’s Revenue and Customs, wyjaśnił, że:
świadczenie usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym „może być zwolnione tylko wtedy, gdy są one konieczne do dokonywania transakcji podlegających zwolnieniu, tj. uprawiania sportu lub wychowania fizycznego” (pkt 22). Ponadto TSUE podkreślił, że „Zwolnienie transakcji należy zatem ustalić w szczególności w zależności od charakteru świadczonych usług oraz ich związku ze sportem lub wychowaniem fizycznym” (pkt 23).
Natomiast w wyroku z 21 lutego 2013 r. w sprawie C-18/12, Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wskazał, że:
„W odniesieniu do art. 132 ust. 1 lit. m) Dyrektywy VAT należy stwierdzić, że przepis ten, według jego brzmienia, dotyczy uprawiania sportu i wychowania fizycznego w ogóle. Mając na względzie owo brzmienie, intencją rzeczonego przepisu nie jest przyznanie zwolnienia jedynie niektórym dziedzinom sportu”.
Z wyroku tego wynika również, że art. 132 ust. 1 lit. m Dyrektywy, w celu jego stosowania nie wymaga, aby aktywność sportowa była podejmowana na określonym poziomie, na przykład zawodowym, ani też, aby ta aktywność była podejmowana w określony sposób, tj. regularnie lub w sposób zorganizowany.
W konstatacji Trybunał stwierdził, że:
„Art. 132 ust. 1 lit. m) Dyrektywy 2006/112/WE Rady należy interpretować w ten sposób, iż niezorganizowana, niesystematyczna i niemająca na celu udziału w zawodach aktywność sportowa może być uznana za uprawianie sportu w rozumieniu tego przepisu”.
Tym samym zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy ma zastosowanie do określonego rodzaju usług, tj. usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczonych są na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym.
Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy wykonywane przez Państwa usługi w zakresie zajęć sportowych, tj. zajęć z pływania oraz piłki wodnej prowadzonych przez Państwa w ramach organizowanych zajęć dla grup przedszkolnych i szkolnych, półkolonii oraz obozów sportowych, za świadczenie których to usług pobierają Państwo wynagrodzenie korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy.
W odniesieniu do Państwa wątpliwości, dokonując wykładni art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy w związku z art. 132 ust. 1 lit. m) Dyrektywy stwierdzić należy, że w celu skorzystania ze zwolnienia podatnik powinien spełniać przesłanki o charakterze podmiotowym oraz przedmiotowym.
Podmiotami korzystającymi ze zwolnienia od podatku są podmioty będące klubem sportowym, związkiem sportowym oraz związkiem stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, a także inne podmioty nienastawione na osiąganie zysku. Przy czym, świadczone usługi muszą być ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim. Jednocześnie usługi muszą być świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym.
Jak wynika z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym, które świadczone są przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych korzystają ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ustawy, jednakże obwarowane jest to spełnieniem warunków przewidzianych ustawowo. W konsekwencji, zgodnie z przepisami - zarówno przesłanki od strony podmiotowej, jak i przedmiotowej muszą zostać wypełnione, aby dane usługi korzystały ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.
Polskie ustawodawstwo w powyższym zakresie należy jednakże rozpatrywać szczególnie w świetle rozwiązań unijnych i tym samym konieczne jest odniesienie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy do art. 132 ust. 1 lit. m) Dyrektywy, z czego wynika, że zwolnieniem oprócz podmiotów wskazanych w polskiej ustawie objęte mogą być również tego typu usługi świadczone przez inne podmioty nienastawione na osiąganie zysku.
W rozpatrywanej sprawie, jak wynika z wniosku, są Państwo klubem sportowym, działającym w formie stowarzyszenia, którego statut nie przewiduje prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu art. 4 ust. 7 ustawy o sporcie. Działają Państwo zgodnie z ustawą Prawo o stowarzyszeniach, ustawą o sporcie oraz Statutem. Są Państwo wpisani do ewidencji klubów sportowych działających w formie stowarzyszenia, których statuty nie przewidują prowadzenia działalności gospodarczej prowadzonej przez Prezydenta (...). Zatem są Państwo jednym z podmiotów wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy. Ponadto, Państwa działania nie są skierowane na osiągnięcie zysków a wszelkie osiągnięte nadwyżki finansowe przeznaczane są na realizacje celów statutowych, w tym na organizowanie zawodów sportowych, wyjazdów sportowych nagrody dla uczestników. Jakiekolwiek osiągane przez Państwa zyski są przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.
Zatem należy stwierdzić, że w analizowanym przypadku jest spełniona przesłanka podmiotowa warunkująca zastosowanie zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy.
Jednocześnie z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że spełniają Państwo także przesłankę o charakterze przedmiotowym.
Z opisu sprawy wynika, że zajmują się Państwo szkoleniem dzieci i młodzieży w zakresie nauki i doskonalenia pływania oraz piłki wodnej. Funkcjonują Państwo jako organizacja dwu-sekcyjna, co oznacza, że prowadzą zajęcia zarówno z pływania, jak i piłki wodnej.
Organizują Państwo zajęcia dla grup przedszkolnych oraz szkolnych, które mają na celu naukę i doskonalenie pływania. Zajęcia te mają ściśle sportowy charakter, służący wdrożeniu najmłodszych uczestników w świat sportu, w szczególności w pływanie oraz piłę wodną. Rodzice zapisują dzieci na zajęcia, podpisując umowy na okres roku szkolnego. Członkowie sekcji pływackiej oraz sekcji piłki wodnej uczestniczą w minimum trzech treningach tygodniowo, za które obowiązuje stała składka członkowska, opłacana od września do czerwca.
Wskazali Państwo, że zajęcia z pływania oraz piłki wodnej organizowane w grupach szkolnych i przedszkolnych mają ściśle sportowy charakter, stanowią usługę ściśle związaną ze sportem. Nauka i doskonalenie pływania jest nieodłącznym elementem wdrożenia do sportu pływackiego oraz piłki wodnej. Zajęcia prowadzone przez Państwa rozwijają podstawowe i zaawansowane umiejętności pływania. Brak umiejętności pływania wyklucza możliwość uprawiania wymienionych sportów takich jak pływanie i piłka wodna. Umiejętności nabywane przez dzieci podczas zajęć są niezbędne do uprawnia tych sportów. Prowadzone przez Państwa zajęcia są konieczne do organizowania i uprawiania sportu. Zajęcia te nie mają charakteru czystego wypoczynku i rozrywki, nie służą wyłącznie rekreacji. Wszystkie opłaty za zajęcia są związane z aktywnym uprawianiem sportu.
Ponadto w ramach swojej działalności organizują Państwo półkolonie i obozy sportowe podczas wakacji oraz ferii zimowych. Mają one charakter sportowy, a uczestnicy codziennie biorą udział w treningach pływackich oraz w zajęciach z innych dyscyplin sportowych, takich jak narciarstwo, snowboard, łyżwiarstwo zimą, a latem gry zespołowe oraz sporty wodne. Państwa obozy i półkolonie klubu zgłaszane są do kuratorium oświaty, a bogaty program tych wydarzeń umożliwia dzieciom rozwijane różnych zainteresowań sportowych. Uczestnikami organizowanych przez Państwa półkolonii oraz obozów sportowych są dzieci w przedziale wiekowym 6-11 lat.
Podczas półkolonii prowadzą Państwo różnorodne aktywności fizyczne, które pozwalają Państwa podopiecznym podnieść swoje umiejętności w różnych dyscyplinach sportowych. Prowadzą Państwo treningi pływackie, ogólnorozwojowe, lekkoatletyczne, gry zespołowe, gimnastykę, sporty wodne, sporty zimowe. Wszystkie te działania mają na celu wszechstronny rozwój który jest podstawą w uprawianiu sportu. Współpracują Państwo ze szkołą, od której wynajmują powierzchnię podczas trwania półkolonii w godzinach 08.00-16.00. Zapewniają Państwo również uczestnikom półkolonii obiad poprzez firmę cateringową. Podczas obozów sportowych prowadzą Państwo różnorodne aktywności fizyczne które pozwalają Państwa podopiecznym podnieść swoje umiejętności w różnych dyscyplinach sportowych. Podczas obozów zimowych uczą Państwo dzieci sportów zimowych narciarstwo i snowboard. Z kolei w zakresie obozów letnich organizowane są treningi pływackie, sporty wodne, sporty zespołowe, lekkoatletyka, gimnastka. Wszystkie te działania mają na celu wszechstronny rozwój który jest podstawą w uprawianiu sportu. Współpracują z ośrodkami, które specjalizują się w wypoczynku dzieci i młodzieży stwarzając możliwość uprawiania sportu. W ośrodku jest zapewnione wyżywienie. Współpracują Państwo z firmą transportową, która przywozi uczestników na miejsce.
Jednocześnie wskazali Państwo, że prowadzone obozy i półkolonie mają ściśle charakter sportowy - wdrażają dzieci do współzawodnictwa sportowego, wpływają na wszechstronny rozwój oraz uczą nowych umiejętności sportowych. Prowadzone przez Państwa zajęcia z pływania oraz piłki wodnej w ramach organizowanych półkolonii oraz obozów sportowych stanowią usługę ściśle związaną ze sportem lub wychowaniem fizycznym. Organizacja obozów i półkolonii jest nieodłącznym elementem do uprawiania zarówno pływania, jak i piłki wodnej. Zajęcia z pływania i piłki wodnej prowadzone na półkoloniach i koloniach rozwijają umiejętności uczestników w tym zakresie, podnoszą ich sprawność fizyczną i przyczyniają się w mniejszym lub większym stopniu do osiągania lepszych wyników sportowych. Prowadzone przez Państwa zajęcia z pływania oraz piłki wodnej w ramach organizowanych półkolonii oraz obozów sportowych są konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim. Zajęcia z pływania i piłki wodnej mają ściśle sportowy charakter, mają na celu wdrożyć dzieci do współzawodnictwa, uczyć ich nowych umiejętności, zdobywać nowe doświadczenia sportowe. Zajęcia z pływania oraz piłki wodnej w ramach organizowanych półkolonii oraz obozów sportowych nie mają charakteru czystego wypoczynku i rozrywki, tj. nie służą wyłącznie rekreacji. Wszystkie opłaty za uczestnictwo w obozie są ściśle związane z aktywnym uprawianiem sportu. Wszystkie opłaty dotyczą całości kosztów organizacji półkolonii i obozu. Półkolonie i obozy mają za główne zdanie rozwijanie sprawności fizycznej związanej bezpośrednio z aktywnym uprawieniem sportu.
Ponadto, co istotne, nie świadczą Państwo usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.
W konsekwencji należy uznać, że wobec spełnienia przesłanki o charakterze podmiotowym oraz przesłanki o charakterze przedmiotowym, warunkujących zastosowanie zwolnienia od podatku, do świadczonych przez Państwa usług w zakresie zajęć sportowych, tj. zajęć z pływania oraz piłki wodnej prowadzonych przez Państwa w ramach organizowanych zajęć dla grup przedszkolnych i szkolnych, półkolonii oraz obozów sportowych znajduje zastosowanie zwolnienie od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy.
Zatem Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.