Opóźnienie w akceptacji e-Doręczeń nie wpływa na terminy podatkowe
Ministerstwo Finansów wyjaśniło wątpliwości związane z datą wniesienia pisma na adres doręczeń elektronicznych organu podatkowego. Zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej, kluczowa jest data nadania korespondencji w systemie e-Doręczenia, a nie data jej akceptacji przez dostawcę usługi.
Jaka data decyduje o dotrzymaniu terminów podatkowych?
W związku z pojawiającymi się wątpliwościami dotyczącymi opóźnienia akceptacji e-Doreńczeń, Ministerstwo Finansów wyjaśniło, że:
- o dochowaniu terminu na gruncie Ordynacji podatkowej decyduje data nadania korespondencji przez nadawcę w systemie usługi e-Doręczenia,
- data akceptacji nadania korespondencji przez dostawcę usługi e-Doręczenia nie wpływa na terminowość.
Zgodnie z art. 12 § 6 pkt 1 Ordynacji podatkowej termin uważa się za zachowany, jeżeli przed jego upływem pismo zostało wysłane na adres do doręczeń elektronicznych, o którym mowa w art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych, do organu podatkowego, a nadawca otrzymał dowód otrzymania, o którym mowa w art. 41 tej ustawy.
Zachowanie terminu na gruncie art. 12 § 6 pkt 1 Ordynacji podatkowej stwierdza się na podstawie daty nadania korespondencji przez nadawcę w systemie usługi e-Doręczenia, a nie daty akceptacji nadania korespondencji przez dostawcę usługi e-Doręczenia. Akceptacja nadania korespondencji jest jednym ze zdarzeń zachodzących w ramach procesu doręczenia, jednak data tej akceptacji nie stanowi podstawy do określenia terminu, o którym mowa w art. 12 § 6 pkt 1 Ordynacji podatkowej.
Co to oznacza w praktyce?
Dla podatnika, który wyśle pismo w systemie e-Doręczeń w obowiązującym go terminie, natomiast "potwierdzenie otrzymania" pisma zostanie dostarczone przez operatora po upływie terminu, nie oznacza to negatywnych konsekwencji. Jak podkreśla resort, podatnik musi posiadać dowód otrzymania od dostawcy np. Poczty Polskiej rejestrowanego doręczenia elektronicznego, wskazujący na datę nadania korespondencji w ustawowym terminie.
18 stycznia 2025 r. podatnik nadał pismo do organu podatkowego (Naczelnika Urzędu Skarbowego). Otrzymał dokument „Potwierdzenie otrzymania” wystawiony przez Pocztę Polską z datą nadania 18 stycznia 2025 r.
Termin złożenia pisma do organu podatkowego (np. Naczelnika Urzędu Skarbowego) upływa 20 stycznia 2025 r. Dostawca usługi e-doręczenia (Poczta Polska) dokonał akceptacji nadania korespondencji już po tym terminie, tj. 23 stycznia 2025 r.
W tej sytuacji datą o której mowa w art. art. 12 § 6 pkt 1 Ordynacji podatkowej jest pierwsza z dat, tj. 18 stycznia 2025 r., mimo tego iż dostawca usługi e-doręczenia (Poczta Polska) dokonał akceptacji nadania korespondencji już po terminie, tj. 23 stycznia 2025 r.
Źródło: Ministerstwo Finansów
Oprac. Katarzyna Bogucka