Interpretacja indywidualna z dnia 22 stycznia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.587.2024.1.MK
Opodatkowanie podatkiem VAT odpłatnego wydzierżawienia infrastruktury oraz prawo do odliczenia pełnych kwot podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki na realizację Zadania.
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
28 października 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 23 października 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania podatkiem VAT odpłatnego wydzierżawienia infrastruktury oraz prawa do odliczenia pełnych kwot podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki na realizację Zadania.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
(...) Sp. z o.o. (dalej: „Spółka” lub „Wnioskodawca”) jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: „VAT”). Wnioskodawca jest spółką kapitałową, świadczącą przede wszystkim usługi użyteczności publicznej. Jedynym udziałowcem Spółki jest Gmina (…) (dalej: „Gmina”). Gmina za pośrednictwem Spółki realizuje swoje zadania z zakresu gospodarki komunalnej w oparciu o przepisy ustawy z 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (tekst jednolity Dz. U. z 2021 r. poz. 679). Zgodnie z art. 2 tej ustawy, gospodarka komunalna może być prowadzona przez jednostki samorządu terytorialnego w szczególności w formach samorządowego zakładu budżetowego lub spółek prawa handlowego.
Spółka została powołana w (…) r. w celu zaspokajania potrzeb mieszkańców Gminy (…). Działalność gospodarcza Wnioskodawcy na moment złożenia niniejszego wniosku polega na:
1)poborze, uzdatnianiu i dostarczaniu wody,
2)odprowadzaniu i oczyszczaniu ścieków,
3)eksploatacji stanowiących własność Gminy urządzeń kanalizacji deszczowej,
4)świadczeniu usług w zakresie robót budowlanych,
5)świadczeniu usług naprawy i konserwacji urządzeń,
6)wznoszeniu budynków mieszkalnych i niemieszkalnych,
7)wynajmie i zarządzaniu nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi.
Na mocy uchwały nr (…) Rady Gminy (…) z dnia (…) 2023 r., Gmina powierzyła Spółce wykonywanie zadania własnego Gminy z zakresu edukacji publicznej polegającego na budowie budynku szkoły wraz z pełną infrastrukturą towarzyszącą oraz utrzymaniu i udostępnianiu obiektu szkoły, który zostanie posadowiony na nieruchomości stanowiącej działkę nr 1, obręb (…), Gmina (…) (dalej: „Zadanie”).
Rada Gminy uzasadniała powierzenie Wnioskodawcy realizacji Zadania z tym, że wymagane jest wykonanie go przez wyspecjalizowany podmiot posiadający odpowiednie zaplecze techniczne i organizacyjne, które ma Spółka, na co wskazuje opisany zakres działalności Wnioskodawcy. Spółka otrzymała od Gminy informację, że wcześniej Gmina próbowała bezskutecznie zrealizować niniejsze zadanie w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP), stąd podjęcie współpracy w tym zakresie bezpośrednio ze Spółką, aby zapewnić faktyczną realizację projektu na wymaganym przez Gminę poziomie.
Uchwała określa, że szczegółowy sposób wykonania Zadania ma regulować umowa powierzenia zawarta między Gminą a Spółką. Wnioskodawca zawarł z Gminą taką umowę, z której wynika, że wykonanie Zadania będzie podzielone na dwa etapy:
- Etap I, obejmujący przede wszystkim budowę budynku szkoły, wraz z wyposażeniem niezbędnym do uzyskania pozwolenia na użytkowanie budynku, budowę boiska trawiastego, placów zabaw, wiaty śmietnikowej, małej architektury w miejscach publicznych, niezbędnego zagospodarowania terenu oraz niezbędnej infrastruktury towarzyszącej,
- Etap II, obejmujący w szczególności budowę boiska wielofunkcyjnego i altany rekreacyjnej, małej architektury w miejscach przestrzeni publicznych wraz z niezbędną infrastrukturą towarzyszącą oraz pozostałym zagospodarowaniem terenu.
Planowane jest, aby Etap I został wykonany do 29 sierpnia 2025 r., podczas gdy Etap II ma być zakończony 30 września 2027 r. W ramach Zadania Spółka ma przeprowadzić:
1)budowę budynku szkoły podstawowej (w tym części szkolnej, przedszkolnej i gimnastycznej) wraz z zapewnieniem wyposażenia, niezbędnego do uzyskania pozwolenia na użytkowanie budynku, dwóch boisk wielofunkcyjnych (trawiastego i wielofunkcyjnego), dwóch placów zabaw, altany rekreacyjnej, wiaty śmietnikowej, małej architektury w miejscach publicznych oraz zagospodarowaniem terenu na działce o nr ewidencyjnym 1 obr. (…), w szczególności poprzez:
a.przygotowanie i ogłoszenie postępowania przetargowego na wybór Wykonawcy robót budowlanych i dostawcy wyposażenia,
b.wybór Wykonawcy robót budowlanych i dostawcy wyposażenia,
c.nadzór nad prawidłowością prowadzonych robót budowlanych i instalacji wyposażenia,
d.zapewnienie niezbędnych nadzorów, w tym w szczególności nadzoru autorskiego i inwestorskiego,
2)utrzymanie i udostępnianie budynku szkoły po wybudowaniu i oddaniu obiektu do użytkowania, wraz z towarzyszącą infrastrukturą, w szczególności poprzez:
a.utrzymanie obiektu w należytym stanie technicznym i estetycznym, nie dopuszczając do nadmiernego pogorszenia jego właściwości użytkowych i sprawności technicznej;
b.zapewnienie, dochowując należytej staranności, bezpiecznego użytkowania obiektu w razie wystąpienia czynników zewnętrznych odziaływujących na obiekt, związanych z działaniem człowieka lub sił natury, takich jak: wyładowania atmosferyczne, wstrząsy sejsmiczne, silne wiatry, intensywne opady atmosferyczne, osuwiska ziemi, zjawiska lodowe na rzekach i morzu oraz jeziorach i zbiornikach wodnych, pożary lub powodzie, w wyniku których następuje uszkodzenie obiektu budowlanego lub bezpośrednie zagrożenie takim uszkodzeniem, mogące spowodować zagrożenie życia lub zdrowia ludzi, bezpieczeństwa mienia lub środowiska;
c.przeprowadzanie okresowych kontroli stanu technicznego obiektu budowlanego, instalacji i przewodów, zgodnie z przepisami prawa budowlanego.
Całkowita wartość Zadania (wysokość nakładów na realizację inwestycji) według stanu na dzień składania niniejszego wniosku, zgodnie z wartością przedstawioną przez zwycięzcę przetargu, wynosi (…) zł netto, (…) zł brutto.
Realizacja Zadania będzie finansowana z tzw. rekompensaty (wkładów pieniężnych i niepieniężnych przekazanych do Spółki przez Gminę) oraz ze środków pochodzących z kredytu bankowego, który zaciągnie Wnioskodawca. W ramach rekompensaty, w zamian za nowe udziały w Spółce, Gmina (jedyny udziałowiec Wnioskodawcy) podwyższyła w 2023 r. kapitał zakładowy Spółki poprzez wniesienie:
1)wkładu pieniężnego,
2)wkładu niepieniężnego (aportu) w postaci dokumentacji projektowej dotyczącej budowy budynku szkoły wraz z pełną infrastrukturą na nieruchomości stanowiącej działkę nr 1 w (…),
3)wkładu niepieniężnego (aportu) w postaci prawa własności działki nr 1, obręb (…), Gmina (…).
Wartość wkładów pieniężnych wniesionych przez Gminę wyniosła dotychczas (…) zł. Wartość wkładów niepieniężnych wniesionych przez Gminę wyniosła dotychczas (…) zł netto, (…) zł brutto.
Rada Gminy podjęła uchwałę, w której wyraziła zgodę na dalsze podwyższenie kapitału zakładowego Spółki w 2024 i 2025 r. w formie wkładów pieniężnych, w zamian za co Gmina obejmie nowe udziały w Spółce, jeśli okaże się to konieczne i uzasadnione.
Ponadto Spółka zaciągnęła kredyt w banku na kwotę (…) zł. Wnioskodawca będzie zwiększał swoje zadłużenie w razie konieczności poniesienia wydatków inwestycyjnych w wyższej wysokości, w związku z długim horyzontem czasowym realizacji Zadania i możliwą zmianą cen nabywanych towarów i usług.
Po zrealizowaniu Zadania Spółka - właściciel powstałego majątku - będzie odpłatnie dzierżawiła powstałą infrastrukturę na rzecz Gminy w ramach umowy dzierżawy, która będzie zawarta na co najmniej 10 lat, licząc od momentu zrealizowania Zadania (generalnie od 2025 r., kiedy to zakończy się I etap Zadania, planowo do 31 grudnia 2037 r. z możliwością przedłużenia trwania umowy). Wysokość czynszu dzierżawnego będzie skalkulowana w taki sposób, aby pokryć nakłady finansowe ponoszone przez Spółkę na realizację Zadania, w tym koszty bezpośrednie, koszty pośrednie, koszty finansowe (koszty obsługi kredytu bankowego) oraz zapewnić Spółce osiągnięcie marży zysku na rynkowych zasadach w wysokości 3%.
Ustalona kwota czynszu dzierżawnego będzie zmienna. W kalkulacji czynszu dzierżawnego uwzględniane będą koszty działalności Spółki: koszty bezpośrednie, w tym amortyzacja oraz odpowiedni udział w kosztach pośrednich, przypisany do działalności polegającej na dzierżawie oraz ewentualnie pozostałe koszty operacyjne. Kwota czynszu dzierżawnego kalkulowana będzie według następującego wzoru:
CzD = Kbp + Kp + Kf+ Kop - Pp + Z
gdzie poszczególne symbole oznaczają:
CzD - czynsz dzierżawny;
Kbp - koszty bezpośrednie, w tym amortyzacja;
Kp - koszty pośrednie (odpowiedni udział);
Kf - koszty finansowe;
Kop - pozostałe koszty operacyjne;
Pp - pozostałe Przychody operacyjne związane z działalnością Spółki dotyczącą dzierżawy;
Z - marża zysku 3%.
Kwota czynszu dzierżawnego będzie aktualizowana corocznie, w całym okresie obowiązywania umowy dzierżawy. Spółka w terminie do 15 września roku poprzedzającego rok obrotowy będzie przedkładać Gminie stosowny wniosek o zmianę czynszu wraz ze zaktualizowanym harmonogramem płatności. Ponadto, jeżeli będzie to uzasadnione okolicznościami skutkującymi wzrostem ponoszonych przez Wnioskodawcę kosztów działalności ponad wartości przyjęte w kalkulacji, Spółka jest uprawniona do złożenia wniosku o aktualizację kwoty należnej z tytułu czynszu dzierżawnego, wraz z zaktualizowanym haromonogramem płatności oraz zaktualizowaną projekcją finansową wcześniej.
Zgodnie z umową powierzenia Spółka i Gmina zawrą przyrzeczoną umowę dzierżawy, o treści zgodnej z umową powierzenia, po oddaniu budynku szkoły do użytkowania w terminie 14 dni od daty uzyskania pozwolenia na użytkowanie budynku szkoły. Stanowi to zapewnienie Spółki, że realizacja Zadania będzie przynosiła odpowiednie dochody z tytułu dzierżawy. Już na tym etapie Wnioskodawca i Gmina ustaliły, że koszty mediów, w szczególności dostaw wody, odbioru ścieków, dostaw ciepła, energii elektrycznej, gazu oraz dostępu do sieci kanalizacyjnej ponosić będzie Gmina, jako dzierżawca. W związku z tym Gmina zobowiązuje się do zawarcia odpowiednich umów z gestorami sieci wodociągowej, kanalizacyjnej, ciepłowniczej, elektrycznej, gazowej i telekomunikacyjnej.
Spółka, dla zapewnienia przejrzystości działania oraz uniknięcia subsydiowania skośnego, zobowiązana jest prowadzić rachunkowość w sposób umożliwiający prawidłową kwalifikację kosztów i przychodów związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą, w tym działalnością powierzoną przez Gminę. Przychody i koszty tej działalności są rozdzielane od przychodów i kosztów z pozostałej działalności. W ten sam sposób Wnioskodawca będzie prowadzić rachunkowość w odniesieniu do przychodów i kosztów powstałych w związku z realizacją Zadania.
Umowa powierzenia przewiduje, że wysokość rekompensaty w okresie świadczenia usług przez Spółkę na rzecz Gminy nie może przekraczać kwoty niezbędnej do pokrycia kosztów poniesionych przez Wnioskodawcę w tym okresie, przypadających na wykonywanie zadania publicznego opisanego we wniosku, przy proporcjonalnym uwzględnieniu odpowiednich wpływów i rozsądnego zysku. Wysokość wypłaconej rekompensaty nie może prowadzić do przekroczenia wartości 6,44% IRR w okresie obowiązywania umowy powierzenia.
IRR stanowi wewnętrzną stopę zwrotu i uwzględnia wszystkie wpływy oraz wydatki Spółki związane z wykonywaniem działalności powierzonej objętej realizacją Zadania. W kalkulacji IRR uwzględnia się po stronie wpływów w szczególności:
- przychody z tytułu wykonywania działalności powierzonej,
- pozostałe przychody operacyjne związane z działalnością powierzoną,
- dopłaty i dekapitalizowania,
- wartość rezydualną majątku wykorzystywanego do wykonywania działalności powierzonej, obejmującą co najmniej wartość bilansową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych związanych bezpośrednio z wykonywaniem Działalności powierzonej.
Z kolei po stronie wydatków IRR uwzględnia przede wszystkim:
- wkład majątkowy Spółki służący wykonywaniu działalności powierzonej tj. wartość bilansowa środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych służących wykonywaniu działalności powierzonej - na początek okresu powierzenia,
- wydatki ze środków własnych Spółki na pokrycie nakładów inwestycyjnych i odtworzeniowych w środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne dotyczące wykonywania działalności powierzonej,
- spłatę kapitału pożyczek i kredytów inwestycyjnych oraz wykup papierów wartościowych wyemitowanych na nakłady inwestycyjne w środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne służące wykonywaniu działalności powierzonej,
- koszty finansowe, tj. odsetki, prowizje, koszty poręczeń itp. w zakresie wykonywania działalności powierzonej,
- koszty eksploatacyjne (bez amortyzacji) ponoszone w związku z wykonywaniem działalności powierzonej,
- podatek dochodowy w części przypadającej na działalność powierzoną.
Wysokość rekompensaty ustalanej w oparciu o IRR będzie weryfikowana przez Spółkę i Gminę w okresach rocznych. Nie rzadziej niż raz na 3 lata, bezwzględnie po pierwszym, a także w ostatnim roku obowiązywania umowy powierzenia, Gmina wybiera niezależnego audytora rekompensaty, którego zadaniem będzie weryfikacja następcza rozliczenia rekompensaty w zamkniętych latach obowiązywania umowy oraz weryfikacja projekcji finansowej i prognozowanej rekompensaty na kolejne lata.
Wysokość wspomnianej rekompensaty jest ustalona w taki sposób, aby w Decyzji Komisji z dnia 20 grudnia 2011 r. w sprawie stosowania art. 106 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy państwa w formie rekompensaty z tytułu świadczenia usług publicznych przyznawanej przedsiębiorstwom zobowiązanym do wykonywania usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym (Dz. Urz. UE. L 2012 Nr 7 str. 3). Zgodnie z art. 2 ust. 1 lit. a tego aktu prawnego rekompensata z tytułu świadczenia usług publicznych przyznanej przedsiębiorstwom, którym powierzono wykonywanie usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym, o których mowa w art. 106 ust. 2 Traktatu, nie może przekroczyć kwoty 15 mln euro w dziedzinach innych niż transport i infrastruktura transportowa.
Kwota czynszu dzierżawy ustalona dla przedmiotowego Zadania umożliwi zwrot nakładów poniesionych przez Spółkę na realizację Zadania, sfinansowanych zarówno z tzw. rekompensaty (wkładów pieniężnych i niepieniężnych przekazanych przez Gminę) oraz ze środków pochodzących z kredytu bankowego.
W oparciu o aktualny plan finansowy wartość czynszu dzierżawnego ma wynieść w latach 2025-2037 łącznie (…) zł netto, przy zakładanych nakładach inwestycyjnych na poziomie (…) zł. Oznacza to, że w okresie trwania umowy dzierżawy do 31 grudnia 2037 r. nakłady inwestycyjne zwrócą się i zapewnią Spółce osiągnięcie zysku. Okres zwrotu tych nakładów jest krótszy niż czas umorzenia nieruchomości przewidywany w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynoszący 40 lat (budynki niemieszkalne są amortyzowane stawką 2,5% rocznie).
Stosunek czynszu dzierżawnego do poniesionych nakładów będzie wynosił 104,2%.
Ponadto, co istotne, w przypadku rozwiązania umowy dzierżawy przed uzgodnionym terminem jej zakończenia, Gmina będzie zobowiązana do zapłaty na rzecz Spółki kwoty dopłaty, odpowiadającej co najmniej wartości księgowej nakładów poniesionych przez Wnioskodawcę na realizację Zadania, pomniejszonych o kwotę nakładów sfinansowanych z przysporzeń ze środków publicznych, w tym w szczególności z rekompensaty inwestycyjnej (wkładów pieniężnych i niepieniężnych).
Wnioskodawca podkreśla, że przyjęcie Zadania w ramach umowy powierzenia, zawarcie umowy dzierżawy, kalkulacja czynszu dzierżawnego i zapewnienie pokrycia przez Gminę zwrotu nakładów w razie przedwczesnego zakończenia umowy dzierżawy, odbywa się na zasadach rynkowych. Zarząd Spółki zawiera opisane umowy z Gminą na zasadach w pełni zgodnych z interesem spółki oraz obowiązującymi przepisami prawa. Podczas procesu negocjacyjnego i finalizacji uzgodnień Zarząd kierował się następującymi zasadami:
- działanie w najlepiej pojętym interesie spółki - dzierżawa będzie prowadzona na warunkach rynkowych, które są korzystne dla Wnioskodawcy zarówno w kontekście finansowym, jak i strategicznym;
- zachowanie należytej staranności - została przeprowadzona szczegółowa analiza, aby zapewnić, że stawka dzierżawy, czas trwania umowy oraz pozostałe kluczowe warunki są zgodne z obecnymi standardami. W trakcie całego procesu zostały podjęte kroki mające na celu minimalizację ryzyka dla Spółki;
- transparentność działań i unikanie konfliktu interesów - wszystkie działania związane z zawarciem umowy były podejmowane z pełną transparentnością i zgodnie z obowiązującymi regulacjami wewnętrznymi, mając na uwadze interes Spółki.
Zawarcie umów jest krokiem zgodnym z długoterminowymi celami Wnioskodawcy, a także stanowi realne wsparcie dla rozwoju i stabilności Spółki.
Spółka jest podmiotem komercyjnym, wykonuje wyłącznie działalność gospodarczą, nie realizuje czynności służących z perspektywy Wnioskodawcy innym celom. Jednocześnie z uwagi na to, że udziałowcem Spółki jest jednostka samorządu terytorialnego, Wnioskodawca przestrzega dyscypliny finansów publicznych, dlatego dostosowuje swoje zasady działania w taki sposób, aby należycie zadbać o gromadzenie przychodów, gospodarowanie posiadanymi środkami pieniężnymi i ponosić ekonomicznie uzasadnione koszty. Tym samym Spółka, decyzją Zarządu, nie zdecydowałaby się współpracować z jakimkolwiek podmiotem na warunkach nierynkowych, które oznaczałyby działanie na niekorzyść Spółki.
W związku z odpłatnym wydzierżawieniem infrastruktury powstałej w ramach realizacji Zadania Spółka będzie wystawiała na rzecz Gminy faktury z kwotą VAT według obowiązującej stawki podatku (aktualnie 23%) dokumentujące świadczenie usług. Rozliczenie między Wnioskodawcą a Gminą będzie następować co miesiąc, na podstawie faktur z terminem płatności wynoszącym 14 dni liczonym od dnia otrzymania przez Gminę prawidłowo wystawionej faktury.
Spółka będzie rozliczała podatek należny z tytułu świadczenia usług odpłatnej dzierżawy na rzecz Gminy, wykazywała go w JPK_V7M i w przypadku powstania zobowiązania podatkowego będzie wpłacała VAT do właściwego dla Wnioskodawcy naczelnika urzędu skarbowego.
W celu realizacji Zadania Spółka będzie ponosiła wydatki na nabycie towarów i usług koniecznych do budowy budynku szkoły, zapewnienia wyposażenia, niezbędnego do uzyskania pozwolenia na użytkowanie budynku, dwóch boisk wielofunkcyjnych (trawiastego i wielofunkcyjnego), dwóch placów zabaw, altany rekreacyjnej, wiaty śmietnikowej, małej architektury w miejscach publicznych oraz zagospodarowaniem terenu, utrzymania i udostępniania budynku szkoły po wybudowaniu i oddaniu obiektu do użytkowania, wraz z towarzyszącą infrastrukturą. Niniejsze nabycia będą dokumentowane fakturami VAT wystawionymi przez czynnych podatników VAT na rzecz Wnioskodawcy z wykazaną kwotą podatku naliczonego obliczonej według odpowiedniej stawki podatku.
Pytania
1)Czy Spółka postąpi prawidłowo traktując odpłatne wydzierżawienie infrastruktury powstałej w ramach realizacji Zadania na rzecz Gminy jako świadczenie usług opodatkowane VAT?
2)Czy Spółce przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących ponoszone przez Wnioskodawcę wydatki na realizację Zadania, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT?
Państwa stanowisko w sprawie
1)Spółka postąpi prawidłowo traktując odpłatne wydzierżawienie infrastruktury powstałej w ramach realizacji Zadania na rzecz Gminy jako świadczenie usług opodatkowane VAT
2)Spółce przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących ponoszone przez Wnioskodawcę wydatki na realizację Zadania, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy
W zakresie pytania nr 1
Świadczenie usług zdefiniowane zostało w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. Rozumie się przez nie każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Przepisy VAT nie wymieniają warunków, na podstawie których należy uznać, że określona czynność jest świadczeniem usług. Doniosłe znaczenie w tym zakresie ma wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie R.J. Tolsma sygn. C-16/93. Trybunał orzekł w nim, że świadczeniem usług podlegającym opodatkowaniu VAT jest czynność, w ramach której:
- występuje stosunek prawny między usługodawcą i usługobiorcą, obejmujący świadczenie wzajemne,
- wynagrodzenie otrzymane przez usługodawcę stanowi wartość faktycznie przekazaną w zamian za usługę wykonaną na rzecz usługobiorcy.
W tym kontekście należy podkreślić, że umowa dzierżawy to, zgodnie z art. 693 § 1 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny, umowa dwustronna i wzajemna, w której wydzierżawiający oddaje przedmiot do użytkowania i pobierania pożytków, a dzierżawca zobowiązuje się do uiszczania ustalonego czynszu. Jest to umowa cywilnoprawna, która nakłada na obie strony - zarówno wydzierżawiającego, jak i dzierżawcę - określone obowiązki wynikające z przepisów.
Jak wynika z tego, odpłatne udostępnianie innemu podmiotowi posiadanego majątku w ramach zawartej umowy dzierżawy w zamian za czynsz dzierżawny spełnia kryteria do uznania tej czynności za świadczenie usług, jeżeli jest dokonywane na podstawie umowy cywilnoprawnej.
Opodatkowaniu VAT podlega świadczenie usług, o ile jest realizowane przez podatnika VAT. Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Z kolei działalność gospodarcza, zdefiniowana w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Spółka spełnia kryteria do uznania ją za podatnika VAT w ramach tej transakcji, ponieważ jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT, prowadzi działalność gospodarczą, a infrastruktura powstała w ramach realizacji Zadania będzie w ramach tej działalności oddawana Gminie w zamian za czynsz dzierżawny, na podstawie zawartej umowy dzierżawy.
Podsumowując, Spółka w niniejszym stanie faktycznym działa jako podatnik, który świadczyć będzie na rzecz Gminy odpłatną usługi dzierżawy, ponieważ:
1)pomiędzy Wnioskodawcą o Gminą występować będzie stosunek prawny i dochodzi do wymiany wzajemnych świadczeń (Spółka udostępni infrastrukturę powstałą w ramach realizacji Zadania w zamian za czynsz dzierżawny), a wynagrodzenie otrzymane przez Wnioskodawcę będzie stanowiło wartość odpowiadającą zrealizowanej usłudze, ponieważ będzie ona wykonana na warunkach rynkowych,
2)Spółka będzie wykonywać te czynności jako czynny podatnik VAT, w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej polegającej na wykorzystaniu własnych towarów (infrastruktury powstałej w ramach realizacji Zadania) w sposób ciągły w celach zarobkowych.
Zatem w ocenie Spółki prawidłowym działaniem będzie opodatkowanie VAT odpłatnego wydzierżawienia Gminie infrastruktury powstałej w ramach realizacji Zadania, ponieważ czynność ta stanowi świadczenie usług. W efekcie tego Gmina zamierza wystawiać faktury VAT na rzecz Gminy, rozliczać podatek należny w składanych JPK_V7M.
W zakresie pytania nr 2
Zasady odliczania podatku naliczonego reguluje w szczególności art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności
opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zatem w oparciu o ten przepis prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje nabywcy pod warunkiem, że:
1)jest czynnym podatnikiem VAT, o którym mowa w art. 15,
2)zakupione towary i usługi są związane z czynnościami opodatkowanymi VAT.
W kontekście pierwszego warunku, podatnikami VAT, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Z kolei działalność gospodarcza, w oparciu o legalną definicję wynikającą z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z przywołanych przepisów wynika zasada ogólna, zgodnie z którą w zakresie, w jakim czynny podatnik dokonuje nabyć towarów i usług w celu wykonywania działalności gospodarczej w ramach czynności opodatkowanych VAT, np. w ramach świadczenia usług, to przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego z otrzymanych faktur zakupu.
Taka właśnie sytuacja występuje w opisanym stanie faktycznym. Wnioskodawca informował, że jest czynnym podatnikiem VAT i jako wyspecjalizowany podmiot posiadający odpowiednie zaplecze techniczne i organizacyjne rozpoczął realizację Zadania. Spółka będzie dzierżawiła na rzecz Gminy infrastrukturę powstałą w ramach podjętej inwestycji. Umowa dzierżawy będzie zawarta na co najmniej 10 lat, licząc od momentu zrealizowania Zadania (generalnie od 2025 r., planowo do 31 grudnia 2037 r. z możliwością przedłużenia trwania umowy). Wysokość czynszu dzierżawnego będzie skalkulowana w taki sposób, aby pokryć nakłady finansowe ponoszone przez Spółkę na realizację Zadania, w tym koszty bezpośrednie, koszty pośrednie, koszty finansowe (koszty obsługi kredytu bankowego) oraz zapewnić Spółce osiągnięcie marży zysku na rynkowych zasadach w wysokości 3%.
Wartość pożytków osiąganych przez Spółkę z dzierżawy gwarantuje Wnioskodawcy zwrot poniesionych nakładów inwestycyjnych w okresie trwania umowy dzierżawy z zyskiem. Okres zwrotu tych nakładów jest krótszy niż czas umorzenia nieruchomości przewidywany w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynoszący 40 lat (budynki niemieszkalne są amortyzowane stawką 2,5% rocznie). Stosunek czynszu dzierżawnego do poniesionych nakładów będzie wynosił 104,2%.
W związku z odpłatnym wydzierżawieniem infrastruktury powstałej w ramach realizacji Zadania Spółka będzie wystawiała na rzecz Gminy faktury z kwotą VAT według obowiązującej stawki podatku (aktualnie 23%) dokumentujące świadczenie usług. Rozliczenie między Wnioskodawcą a Gminą będzie następować co miesiąc, na podstawie faktur z terminem płatności wynoszącym 14 dni liczonym od dnia otrzymania przez Gminę prawidłowo wystawionej faktury.
Spółka będzie rozliczała podatek należny z tytułu świadczenia usług odpłatnej dzierżawy na rzecz Gminy, wykazywała go w JPK_V7M i w przypadku powstania zobowiązania podatkowego będzie wpłacała VAT do właściwego dla Wnioskodawcy naczelnika urzędu skarbowego.
Oznacza to, że wydatki, jakie Wnioskodawca ponosi i będzie ponosił w celu realizacji Zadania, konieczne do powstania infrastruktury opisanej w stanie faktycznym, która będzie wykorzystywana wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych VAT - odpłatnej usługi dzierżawy.
Spółka podkreśla, że nie znajdą zastosowanie szczególne regulacje związane z prawem do częściowego odliczenia podatku naliczonego wynikające z:
- art. 90 ustawy o VAT, ponieważ przepis ten dotyczy nabytych towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika jednocześnie do wykonywania czynności opodatkowanych i zwolnionych z VAT, a podatnik nie jest w stanie tych wydatków bezpośrednio i obiektywnie przypisać wyłącznie do czynności opodatkowanych VAT lub zwolnionych z VAT. Wnioskodawca nie będzie wykorzystywać Zadania do wykonywania czynności zwolnionych z VAT, wobec czego przedmiotowy przepis nie znajdzie zastosowania w niniejszej sprawie,
- art. 86 ust. 2a-2h ustawy o VAT, ponieważ przepis ten dotyczy nabytych towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika jednocześnie do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe. Niniejsza sytuacja nie zachodzi w opisanym stanie faktycznym, ponieważ Spółka będzie wykorzystywała Zadanie wyłącznie do celów związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą, opisaną we wniosku.
Ponadto transakcja dzierżawy infrastruktury powstałej w ramach realizowanego Zadania jest zgodna z warunkami rynkowymi, ma uzasadnienie ekonomiczne i służy rzeczywistej działalności gospodarczej prowadzonej przez Wnioskodawcę. Czynsz za dzierżawę kalkulowany w sposób opisany we wniosku jest ekwiwalentem wartości rynkowej infrastruktury oraz odpowiada świadczeniom otrzymywanym przez obie strony.
Mając to na względzie, w przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawcy przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących ponoszone przez Spółkę wydatki na realizację Zadania, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwaną dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Ustawa o podatku od towarów i usług zalicza do grona usług każde świadczenie niebędące dostawą towarów.
Przez świadczenie usług należy przede wszystkim rozumieć określone zachowanie podatnika na rzecz odrębnego podmiotu, które zasadniczo wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, który zakłada istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę.
Z treści art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT jedynie wtedy, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.
Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.
Jednak nie każda czynność, stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług w rozumieniu art. 7 ust. 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, musi być wykonana przez podatnika.
Art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z opisu sprawy wynika, że są Państwo czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Jedynym Państwa udziałowcem jest Gmina (…). Gmina za Państwa pośrednictwem realizuje swoje zadania z zakresu gospodarki komunalnej.
Na mocy uchwały Gmina powierzyła Państwu wykonywanie zadania własnego Gminy z zakresu edukacji publicznej polegającego na budowie budynku szkoły wraz z pełną infrastrukturą towarzyszącą oraz utrzymaniu i udostępnianiu obiektu szkoły.
Po zrealizowaniu Zadania, Państwo jako właściciel powstałego majątku będą odpłatnie dzierżawili powstałą infrastrukturę na rzecz Gminy w ramach umowy dzierżawy, która będzie zawarta na co najmniej 10 lat, licząc od momentu zrealizowania Zadania (generalnie od 2025 r., kiedy to zakończy się I etap Zadania, planowo do 31 grudnia 2037 r. z możliwością przedłużenia trwania umowy). Wysokość czynszu dzierżawnego będzie skalkulowana w taki sposób, aby pokryć nakłady finansowe ponoszone przez Państwa na realizację Zadania, w tym koszty bezpośrednie, koszty pośrednie, koszty finansowe (koszty obsługi kredytu bankowego) oraz zapewnić Państwu osiągnięcie marży zysku na rynkowych zasadach w wysokości 3%.
Kwota czynszu dzierżawy ustalona dla przedmiotowego Zadania umożliwi zwrot nakładów poniesionych przez Państwa na realizację Zadania, sfinansowanych zarówno z tzw. rekompensaty (wkładów pieniężnych i niepieniężnych przekazanych przez Gminę) oraz ze środków pochodzących z kredytu bankowego.
W oparciu o aktualny plan finansowy wartość czynszu dzierżawnego ma wynieść w latach 2025-2037 łącznie (…) zł netto, przy zakładanych nakładach inwestycyjnych na poziomie (…) zł. Oznacza to, że w okresie trwania umowy dzierżawy do 31 grudnia 2037 r. nakłady inwestycyjne zwrócą się i zapewnią Państwu osiągnięcie zysku. Okres zwrotu tych nakładów jest krótszy niż czas umorzenia nieruchomości przewidywany w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynoszący 40 lat (budynki niemieszkalne są amortyzowane stawką 2,5% rocznie).
W pierwszej kolejności Państwa wątpliwości dotyczą tego, czy odpłatne wydzierżawienie infrastruktury powstałej w ramach realizacji Zadania na rzecz Gminy podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.
Art. 693 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1061 ze zm.):
Przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz.
Umowa dzierżawy jest umową dwustronnie zobowiązującą i wzajemną. Odpowiednikiem świadczenia wydzierżawiającego, polegającego na oddaniu rzeczy do używania i pobierania pożytków, jest świadczenie dzierżawcy, polegające na płaceniu umówionego czynszu. Umowa dzierżawy jest umową cywilnoprawną, która nakłada na strony - zarówno wydzierżawiającego, jak i dzierżawcę - określone przepisami obowiązki. Umówiony między stronami czynsz jest wynagrodzeniem za możliwość korzystania z cudzej rzeczy i stanowi świadczenie wzajemne należne za używanie przedmiotu dzierżawy przez dzierżawcę.
Z uwagi na przedstawiony opis sprawy oraz przywołane przepisy prawa należy stwierdzić, że dzierżawa infrastruktury powstałej w ramach realizacji Zadania na rzecz Gminy stanowi odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.
Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.
Mają Państwo także wątpliwości, czy przysługuje Państwu prawo do odliczenia pełnych kwot podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją Zadania.
Główne zasady odliczenia podatku VAT zostały przedstawione w art. 86 ust. 1 ustawy. Zgodnie z tym przepisem:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje, gdy:
- odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, oraz
- towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Przedstawiona zasada wyklucza możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jeśli związany jest z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych (czyli zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi).
Prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części przysługuje podatnikowi pod warunkiem spełnienia przez niego przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy, oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Podstawowym warunkiem, który uprawnia do odliczenia podatku naliczonego, jest związek nabywanych towarów i usług ze sprzedażą generującą podatek należny.
W przedmiotowej sprawie są spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, które warunkują prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Są Państwo czynnym podatnikiem podatku VAT oraz infrastruktura, która powstała w ramach realizacji Inwestycji, jest przez Państwa wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Zatem przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją Zadania. Odliczenie jest możliwe pod warunkiem tego, że nie zaistnieją przesłanki negatywne zawarte w art. 88 ustawy.
Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa pytań). Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniami wskazanymi we wniosku nie mogą być rozpatrzone.
Należy także zaznaczyć, że interpretację wydano na podstawie przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, w szczególności w interpretacji przyjęto wyjaśnienia Państwa co do elementów mających służyć do ustalenia wysokości opłaty za wydzierżawienie infrastruktury powstałej w ramach inwestycji na rzecz Gminy. Podkreślić bowiem należy, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego, a Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Zatem, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określone, że ustalona w umowie dzierżawy wysokość czynszu będzie odbiegała od realiów rynkowych i nie będzie równa wartości rynkowej, czy też uniemożliwi zwrot poniesionych nakładów inwestycyjnych i będzie skalkulowana na zbyt niskim poziomie lub też, że infrastruktura wykonana w ramach inwestycji nie będzie wykorzystywana wyłącznie do czynności opodatkowanych lub umowa dzierżawy zostanie rozwiązana, interpretacja nie wywoła skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.