Jak spółka powinna utworzyć rezerwę na zobowiązanie (RMB)
PROBLEM
Spółka musi zrealizować obowiązek za 2024 r. wynikający z ustawy o efektywności energetycznej (umorzyć białe certyfikaty lub wnieść opłatę zastępczą). Wniesienie opłaty i umorzenie może wykonać do czerwca 2024 r. Spółka za 2024 r. chce obowiązek częściowo rozliczyć poprzez umorzenie białych certyfikatów, które posiada (10 toe warte ok. 200 tys. zł), a w pozostałej części poprzez wniesienie opłaty zastępczej (w wysokości ok 1,3 tys. zł). Rok kalendarzowy pokrywa się w spółce z rokiem podatkowym. Czy w sytuacji, gdy umorzenie i zapłata opłaty nastąpią po sporządzeniu i badaniu sprawozdania np.: w maju 2025 r., spółka w księgach 2024 r. powinna utworzyć rezerwę RMB w wysokości wynikającego z obowiązku wraz z podatkiem odroczonym? Czy po umorzeniu certyfikatów i wniesieniu opłaty zastępczej rezerwa może zostać rozliczona zgodnie z rzeczywistym wydatkiem?