Interpretacja indywidualna z dnia 19 stycznia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-2.4011.745.2024.3.IM
Dofinansowanie do obniżenia opłaty za pobyt dziecka w żłobku.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Dnia 21 października 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 14 października 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – o dodatkową opłatę 15 stycznia 2025 r. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, której przedmiotem jest w szczególności prowadzenie niepublicznego żłobka (kod PKD: 88.91.Z Opieka dzienna nad dziećmi).
Żłobek prowadzony jest na zasadach określonych w ustawie z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3, na podstawie wpisu do rejestru żłobków i klubów dziecięcych.
Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT.
Wnioskodawca prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów . Wnioskodawca rozlicza się w formie podatku liniowego.
Na podstawie art. 64c ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 rodzicom dzieci uczęszczających do żłobka przysługiwało dofinansowanie obniżenia opłaty za pobyt dziecka w żłobku.
Zgodnie z art. 64c ust. 5 przywołanej ustawy: Dofinansowanie, o który m mowa w ust. 1, wynosi 400 zł miesięcznie na dziecko w żłobku, klubie dziecięcym lub u dziennego opiekuna, nie więcej jednak niż wysokość opłaty ponoszonej przez rodziców za pobyt dzieci w żłobku, klubie dziecięcym lub u dziennego opiekuna.
Z kolei zgodnie z art. 64c ust. 6 ustawy: Dofinansowanie, o który m mowa w ust. 1, jest przekazywane na rachunek bankowy podmiotu prowadzącego żłobek, klub dziecięcy, zatrudniającego dziennego opiekuna lub rachunek bankowy dziennego opiekuna prowadzącego działalność na własny rachunek w terminie do 20. dnia każdego miesiąca, za miesiąc poprzedni.
Przywołane przepisy ustawy zostały uchylone na mocy ustawy z dnia 15 maja 2024 r. o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka – „Aktywny rodzic” (Dz. U. z 2024 r., poz. 858), natomiast w okresie obowiązywania ww. przepisów ustawy niektórzy rodzice dzieci uczęszczających do żłobka korzystali z dofinansowania obniżenia opłaty za pobyt dziecka w żłobku. Obniżenie opłaty za pobyt dziecka w żłobku prowadzonym przez Wnioskodawcę odbywało się w następujący sposób:
1) Rodzic dziecka dokonywał wpłaty na rzecz żłobka opłaty za pobyt dziecka w żłobku w pełnej wysokości wynikającej z umowy o świadczenie usług opiekuńczych;
2) Po otrzymaniu przez Wnioskodawcę dofinansowania do obniżenia opłaty za pobyt dziecka w żłobku, wypłacanego przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych, Wnioskodawca dokonywał na rzecz rodziców dziecka zwrotu kwoty dofinansowania w wysokości dofinansowania otrzymanego z ZUS. Prawidłowość takiej praktyki potwierdzona została przez organ sprawujący nadzór nad żłobkiem (właściwego burmistrza), do którego uprawnień należy m.in. weryfikowanie, czy żłobek dokonał obniżenia opłaty za pobyt dziecka w żłobku o kwotę otrzymanego dofinansowania. Od środków otrzymanych od rodziców, które następnie są zwracane po otrzymaniu dofinansowania z ZUS, Wnioskodawca nie otrzymywał odsetek na rachunku bankowym.
Dofinansowanie obniżenia opłaty za pobyt dziecka w żłobku wprowadzone na mocy ustawy z dnia 17 listopada 2021 r. zostało zastąpione tzw. świadczeniem „aktywnie w żłobku” wprowadzonym na mocy ustawy z dnia 15 maja 2024 r. o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka – „Aktywny rodzic”.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 15 maja 2024 r. o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka – „Aktywny rodzic”: Świadczenie „aktywnie w żłobku” przysługuje na dofinansowanie kosztów objęcia dziecka opieką w żłobku, klubie dziecięcym albo sprawowaną przez dziennego opiekuna.
Natomiast w myśl art. 15 ust. 3 ustawy: Świadczenie „aktywnie w żłobku” przysługuje w wysokości 1500 zł miesięcznie na dziecko w żłobku, klubie dziecięcym lub u dziennego opiekuna, a w przypadku dziecka legitymującego się orzeczeniem o niepełnosprawności łącznie ze wskazaniami: konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji oraz konieczności stałego współudziału na co dzień opiekuna dziecka w procesie jego leczenia, rehabilitacji i edukacji – w wysokości 1900 zł miesięcznie. Wysokość świadczenia „aktywnie w żłobku” nie może być jednak wyższa niż wysokość opłaty rodzica za pobyt dziecka w żłobku, klubie dziecięcym lub u dziennego opiekuna.
Po myśli art. 15 ust. 9 ustawy: Świadczenie „aktywnie w żłobku” jest przekazywane na rachunek bankowy podmiotu prowadzącego żłobek, klub dziecięcy, zatrudniającego dziennego opiekuna lub rachunek bankowy dziennego opiekuna prowadzącego działalność na własny rachunek w terminie do 20. dnia każdego miesiąca, za miesiąc poprzedni.
Zgodnie z brzmieniem art. 25a ustawy o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3: Podmiot prowadzący żłobek lub klub dziecięcy jest obowiązany do obniżenia opłaty rodzica za pobyt dziecka odpowiednio w żłobku lub klubie dziecięcym o kwotę otrzymanego świadczenia „aktywnie w żłobku”, o którym mowa w ustawie z dnia 15 maja 2024 r. o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka – „Aktywny rodzic”.
Wnioskodawca zamierza dokonywać obniżenia opłaty za pobyt dziecka w żłobku o kwotę otrzymanego świadczenia „aktywnie w żłobku” w sposób analogiczny do obniżenia opłaty za pobyt dziecka o dofinansowanie obniżenia opłaty za pobyt dziecka w żłobku, tj.:
1)Pobierać opłatę za pobyt dziecka w pełnej wysokości wynikającej z umowy o świadczenie usług opiekuńczych.
2)Po otrzymaniu na rachunek bankowy świadczenia „aktywnie w żłobku” wypłacanego przez ZUS Wnioskodawca dokona zwrotu na rzecz rodziców dziecka równowartości otrzymanego świadczenia.
Od środków otrzymanych od rodziców, które następnie będą zwracane po otrzymaniu świadczenia z ZUS, Wnioskodawca nie będzie otrzymywał odsetek na rachunku bankowym.
Pytanie
1. Czy dokonywanie przez rodziców dzieci uczęszczających do żłobka wpłat pełnej wysokości opłaty za pobyt dziecka w żłobku prowadzonym przez Wnioskodawcę oraz następne zwracanie przez Wnioskodawcę równowartości wypłaconego dofinansowania do obniżenia opłaty za pobyt dziecka w żłobku na podstawie przepisów art. 64c ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 w brzmieniu obowiązującym do 30 września 2024 r. (tj. do wejścia w życie przepisów ustawy z dnia 15 maja 2024 r. o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka – „Aktywny rodzic”) rodzi po stronie Wnioskodawcy jakiekolwiek skutki podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych?
2. Czy dokonywanie przez rodziców dzieci uczęszczających do żłobka wpłat pełnej wysokości opłaty za pobyt dziecka w żłobku prowadzonym przez Wnioskodawcę oraz następne zwracanie przez Wnioskodawcę równowartości wypłaconego świadczenia aktywnie w żłobku wprowadzonego na mocy ustawy z dnia 15 maja 2024 r. o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka – „Aktywny rodzic” rodzi po stronie Wnioskodawcy jakiekolwiek skutki podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych?
Pana stanowisko w sprawie
W Pana ocenie – dokonywanie przez rodziców dzieci uczęszczających do żłobka wpłat pełnej wysokości opłaty za pobyt dziecka w żłobku prowadzonym przez Wnioskodawcę oraz następne zwracanie przez Wnioskodawcę równowartości wypłaconego dofinansowania do obniżenia opłaty za pobyt dziecka w żłobku na podstawie przepisów art. 64c ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 w brzmieniu obowiązującym do 30 września 2024 r. (tj. do wejścia w życie przepisów ustawy z dnia 15 maja 2024 r. o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka – „Aktywny rodzic”) nie rodzi żadnych skutków podatkowych na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych.
Pobodnie dokonywanie przez rodziców dzieci uczęszczających do żłobka wpłat pełnej wysokości opłaty za pobyt dziecka w żłobku prowadzonym przez Wnioskodawcę oraz następne zwracanie przez Wnioskodawcę równowartości wypłaconego świadczenia aktywnie w żłobku wprowadzonego na mocy ustawy z dnia 15 maja 2024 r. o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka – „Aktywny rodzic” nie rodzi żadnych skutków podatkowych na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych.
Zgodnie z brzmieniem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych: Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów , od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Z kolei po myśli art. 9 ust. 2 ustawy: Dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 23o, art. 23u, art. 24-24b, art. 24c, art. 24e, art. 30ca, art. 30da oraz art. 30f nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.
W związku ze zwracaniem przez Wnioskodawcę części wpłat z tytułu opłaty za pobyt dziecka w żłobku uiszczonych przez rodziców dzieci uczęszczających do żłobka (w wysokości odpowiadającej dofinansowaniu do obniżenia opłaty za pobyt dziecka w żłobku/świadczenia „aktywnie w żłobku”) równowartość kwot zwróconych rodzicom dzieci po otrzymaniu środków z ZUS nie stanowi dochodu Wnioskodawcy, a zatem nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – co do zasady – dotyczą opodatkowania wszelkich dochodów osób fizycznych.
Stosownie do art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.
Przepis ten stanowi ogólną definicję przychodu w ramach działalności gospodarczej. Przychodem tym jest każde przysporzenie, które powiększa aktywa podatnika.
Zgodnie z art. 14 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 1, uważa się, z zastrzeżeniem ust. 1e, 1h-1j i 1n-1p, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi, albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:
1) wystawienia faktury albo
2) uregulowania należności.
Stosownie do art. 14 ust. 1e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Jeżeli strony ustalą, że usługa jest rozliczana w okresach rozliczeniowych, za datę powstania przychodu uznaje się ostatni dzień okresu rozliczeniowego określonego w umowie lub na wystawionej fakturze, nie rzadziej niż raz w roku.
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 8f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Wolne od podatku dochodowego są świadczenia „aktywny rodzic”, o których mowa w ustawie z dnia 15 maja 2024 r. o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka – „Aktywny rodzic” (Dz.U. poz. 858).
Ta regulacja wskazuje, że wolne od podatku dochodowego są świadczenia „aktywny rodzic”, o których mowa w ustawie o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka – „Aktywny rodzic”.
Na podstawie art. 23 ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz. U. z 2024 r. poz. 338 ze zm.):
Rodzice są zobowiązani do ponoszenia opłat za pobyt oraz wyżywienie dzieci w żłobku dziecięcym.
Zgodnie z art. 25a ustawy o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 w brzmieniu obowiązującym od 1 października 2024 r.:
Podmiot prowadzący żłobek lub klub dziecięcy jest obowiązany do obniżenia opłaty rodzica za pobyt dziecka odpowiednio w żłobku lub klubie dziecięcym o kwotę otrzymanego świadczenia „aktywnie w żłobku”, o którym mowa w ustawie z dnia 15 maja 2024 r. o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka – „Aktywny rodzic”.
Stosownie do art. art. 64c ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz. U. z 2024 r. poz. 338 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym do 30 września 2024 r.:
Rodzicom przysługuje dofinansowanie obniżenia opłaty rodzica za pobyt dziecka w żłobku, klubie dziecięcym lub u dziennego opiekuna.
Zgodnie z art. 64c ust. 4 ustawy o opiece nad dziećmi i w wieku do lat 3 w brzmieniu obowiązującym do 30 września 2024 r.:
Przez opłatę rodzica za pobyt dziecka w żłobku, klubie dziecięcym lub u dziennego opiekuna rozumie się miesięczną opłatę ponoszoną przez rodzica za pobyt dziecka w żłobku, klubie dziecięcym lub u dziennego opiekuna z uwzględnieniem przyznanych zniżek. Do opłaty rodzica za pobyt dziecka w żłobku, klubie dziecięcym lub u dziennego opiekuna nie wlicza się opłaty za wyżywienie.
Stosownie do art. 64c ust. 5 ustawy o opiece nad dziećmi i w wieku do lat 3 w brzmieniu obowiązującym do 30 września 2024 r.:
Dofinansowanie, o którym mowa w ust. 1, wynosi 400 zł miesięcznie na dziecko w żłobku, klubie dziecięcym lub u dziennego opiekuna, nie więcej jednak niż wysokość opłaty ponoszonej przez rodziców za pobyt dzieci w żłobku, klubie dziecięcym lub u dziennego opiekuna.
Zgodnie z art. 64 ust. 6 ustawy o opiece nad dziećmi i w wieku do lat 3 w brzmieniu obowiązującym do 30 września 2024 r.:
Dofinansowanie, o którym mowa w ust. 1, jest przekazywane na rachunek bankowy podmiotu prowadzącego żłobek, klub dziecięcy, zatrudniającego dziennego opiekuna lub rachunek bankowy dziennego opiekuna prowadzącego działalność na własny rachunek w terminie do 20. dnia każdego miesiąca, za miesiąc poprzedni.
Powyższe przepisy ustawy zostały uchylone na mocy ustawy z dnia 15 maja 2024 r. o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka – „Aktywny rodzic” (Dz. U. z 2024 r. poz. 858).
Ustawa wprowadza od 1 października 2024 r. trzy nowe świadczenia związane z wychowywaniem dzieci poniżej 3 roku życia, a mianowicie świadczenia: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Świadczenie „aktywnie w żłobku” zastąpiło dofinansowanie obniżenia opłaty za pobyt dziecka w placówce.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 maja 2024 r. o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka – „Aktywny rodzic”:
Świadczenie „aktywnie w żłobku” przysługuje rodzicom na dziecko, które uczęszcza do żłobka, klubu dziecięcego albo jest objęte opieką sprawowaną przez dziennego opiekuna, nie dłużej jednak niż do ukończenia roku szkolnego, w którym dziecko ukończy 3. rok życia, lub w przypadku gdy niemożliwe lub utrudnione jest objęcie dziecka wychowaniem przedszkolnym – 4. rok życia.
Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka – „Aktywny rodzic”:
Świadczenie „aktywnie w żłobku” przysługuje na dofinansowanie kosztów objęcia dziecka opieką w żłobku, klubie dziecięcym albo sprawowaną przez dziennego opiekuna.
Natomiast w myśl art. 15 ust. 3 ustawy o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka – „Aktywny rodzic”:
Świadczenie „aktywnie w żłobku” przysługuje w wysokości 1500 zł miesięcznie na dziecko w żłobku, klubie dziecięcym lub u dziennego opiekuna, a w przypadku dziecka legitymującego się orzeczeniem o niepełnosprawności łącznie ze wskazaniami: konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji oraz konieczności stałego współudziału na co dzień opiekuna dziecka w procesie jego leczenia, rehabilitacji i edukacji – w wysokości 1900 zł miesięcznie. Wysokość świadczenia „aktywnie w żłobku” nie może być jednak wyższa niż wysokość opłaty rodzica za pobyt dziecka w żłobku, klubie dziecięcym lub u dziennego opiekuna.
Zgodnie z art. 15 ust. 9 ustawy o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka – „Aktywny rodzic”:
Świadczenie „aktywnie w żłobku” jest przekazywane na rachunek bankowy podmiotu prowadzącego żłobek, klub dziecięcy, zatrudniającego dziennego opiekuna lub rachunek bankowy dziennego opiekuna prowadzącego działalność na własny rachunek w terminie do 20. dnia każdego miesiąca, za miesiąc poprzedni.
Na podstawie powyższych przepisów wskazuję, że zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 8f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dotyczy podatników, będących beneficjentami tych świadczeń (czyli rodziców).
Zwolnienie to nie dotyczy zatem podatników, którzy prowadzą np. żłobek niepubliczny w ramach działalności gospodarczej.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą, której przedmiotem jest w szczególności prowadzenie niepublicznego żłobka. Żłobek prowadzony jest na zasadach określonych w ustawie o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3, na podstawie wpisu do rejestru żłobków i klubów dziecięcych. Prowadzi Pan podatkową księgę przychodów i rozchodów i rozlicza się w formie podatku liniowego. Obniżenie opłaty za pobyt dziecka w żłobku prowadzonym przez Pana odbywało się w następujący sposób: rodzic dziecka dokonywał wpłaty na rzecz żłobka opłaty za pobyt dziecka w żłobku w pełnej wysokości wynikającej z umowy o świadczenie usług opiekuńczych. Po otrzymaniu przez Pana dofinansowania do obniżenia opłaty za pobyt dziecka w żłobku, wypłacanego przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych, dokonywał Pan na rzecz rodziców dziecka zwrotu kwoty dofinansowania w wysokości dofinansowania otrzymanego z ZUS. Zamierza Pan dokonywać obniżenia opłaty za pobyt dziecka w żłobku o kwotę otrzymanego świadczenia „aktywnie w żłobku” w sposób analogiczny do obniżenia opłaty za pobyt dziecka o dofinansowanie obniżenia opłaty za pobyt dziecka w żłobku, tj.: pobierać opłatę za pobyt dziecka w pełnej wysokości wynikającej z umowy o świadczenie usług opiekuńczych, a po otrzymaniu na rachunek bankowy świadczenia „aktywnie w żłobku” wypłacanego przez ZUS dokona Pan zwrotu na rzecz rodziców dziecka równowartości otrzymanego świadczenia.
Świadczenie „aktywnie w żłobku” przysługuje na dziecko, które uczęszcza do żłobka, klubu dziecięcego albo jest objęte opieką sprawowaną przez dziennego opiekuna. „Aktywnie w żłobku” jest wypłacane, co do zasady, w wysokości 1500 zł miesięcznie na dziecko, ale nie więcej niż kwota ponoszonej opłaty za pobyt dziecka w instytucji opieki.
Obniżenia opłaty rodzica za pobyt dziecka w żłobku, klubie dziecięcym lub u dziennego opiekuna świadczenie „aktywnie w żłobku” nie będzie trafiało bezpośrednio do rodziców. Wniosek o przyznanie tego świadczenia będzie składał rodzic, natomiast świadczenie to będzie przekazywane co miesiąc bezpośrednio podmiotowi prowadzącemu instytucję opieki (na wskazany przez niego rachunek bankowy) z przeznaczeniem na obniżenie opłat za pobyt dzieci, ponoszonych przez rodziców. Niemniej beneficjentem świadczenia jest rodzic.
Odnośnie do Pana jako podmiotu prowadzącego żłobek wskazuję, że przychody z działalności gospodarczej mają zasadniczo charakter przychodów należnych zatem dla celów podatkowych przychód powstaje niezależnie od faktycznego otrzymania przysporzenia majątkowego. Co do zasady za moment powstania przychodu uważa się dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi, albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień wystawienia faktury albo uregulowania należności. Odmiennie określono moment powstania przychodu dla usług ciągłych, rozliczanych w okresach rozliczeniowych. W tym przypadku, jeżeli strony ustalą, że usługa jest rozliczana w okresach rozliczeniowych, za datę powstania przychodu uznaje się ostatni dzień okresu rozliczeniowego określonego w umowie lub na wystawionej fakturze, nie rzadziej niż raz w roku.
Na podstawie powyższego wskazuję, że w Pana sprawie przychód należy rozpoznać zgodnie z przepisami art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Tym samym w przedstawionej przez Pana sytuacji – jeżeli strony ustaliły, że usługa jest rozliczana w okresach rozliczeniowych, to przychód powstaje na koniec okresu rozliczeniowego. Powinien Pan rozpoznać przychód z tytułu świadczonej usługi w pełnej wysokości opłaty za pobyt dziecka zgodnie z art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Późniejsze otrzymanie środków z ZUS (oba wskazane przez Pana świadczenia są przekazywane na rachunek bankowy w terminie do 20. dnia każdego miesiąca, za miesiąc poprzedni), których beneficjentami są rodzice i które są zwracane rodzicom przez Pana, nie będzie stanowiło przychodu dla Pana.
Podsumowanie: dokonywanie przez rodziców dzieci uczęszczających do żłobka wpłat pełnej wysokości opłaty za pobyt dziecka w żłobku prowadzonym przez Pana powoduje powstanie przychodu. Natomiast zwracanie przez Pana równowartości wypłaconego dofinansowania do obniżenia opłaty za pobyt dziecka w żłobku na podstawie przepisów art. 64c ustawy o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 w brzmieniu obowiązującym do 30 września 2024 r. (tj. do wejścia w życie przepisów ustawy z dnia 15 maja 2024 r. o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka – „Aktywny rodzic”) nie rodzi po Pana stronie jakichkolwiek skutków podatkowych na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych.
Także dokonywanie przez rodziców dzieci uczęszczających do żłobka wpłat pełnej wysokości opłaty za pobyt dziecka w żłobku prowadzonym przez Pana powoduje powstanie przychodu. Natomiast zwracanie przez Pana równowartości wypłaconego świadczenia aktywnie w żłobku wprowadzonego na mocy ustawy o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka – „Aktywny rodzic” nie rodzi po Pana stronie jakichkolwiek skutków podatkowych na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.