Wyrok WSA w Kielcach z dnia 18 grudnia 2024 r., sygn. II SA/Ke 496/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Beata Ziomek (spr.), Sędziowie Sędzia WSA Krzysztof Armański, Sędzia WSA Agnieszka Banach, Protokolant Starszy inspektor sądowy Katarzyna Tuz-Stando, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 18 grudnia 2024 r. sprawy ze skargi [...] Sp. z o.o. w likwidacji z siedzibą w K. na uchwałę Rady Miejskiej w Kazimierzy Wielkiej z dnia 26 marca 2024 r. Nr XCIV/700/2024 w przedmiocie utworzenia użytku ekologicznego oddala skargę.
Uzasadnienie
II SA/Ke 496/24
Uzasadnienie
Przedsiębiorstwo C. Sp. z o.o. w likwidacji wniosło skargę na uchwałę Rady Miejskiej w Kazimierzy Wielkiej nr [...] z dnia 26 marca 2024 r. w sprawie ustanowienia użytku ekologicznego "G."
Skarżące przedsiębiorstwo zarzuciło:
1. rażące naruszenie przepisów prawa materialnego, tj. art. 21 ust. 1 i art. 64 ust. 1 w zw. z art. 31 ust. 3 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej w zw. z art. 44 ust. 1 ustawy z dnia 16 sierpnia 2004 roku o ochronie przyrody (Dz.U. z 2021 r., poz. 1098), dalej jako "u.o.p." poprzez nieproporcjonalne ograniczenie prawa własności skarżącej na skutek ustanowienia użytku ekologicznego,
2. rażące naruszenie przepisów prawa materialnego, tj. art. 21 ust. 1 i 2 i art. 64 ust. 1 w zw. z art. 94 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej poprzez ograniczenie prawa własności skarżącej aktem podustawowym przekraczającym granice delegacji ustawowej z art. 42 w zw. z art. 44 ust. 1 u.o.p., przy czym ograniczenie to jest tak daleko idące, że w zasadzie stanowi formę wywłaszczenia bez słusznego odszkodowania,
3. rażące naruszenie prawa materialnego, tj. art. 20 ust. 1 i 4 w zw. z art. 28 ust. 3 ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych w zw. z art. 129 ust. 2 ustawy prawo geologiczne i górnicze poprzez uniemożliwienie skarżącej wykonania obowiązku rekultywacji terenu po prowadzeniu działalności w zakresie wydobycia iłów ze złoża "O." zlokalizowanego na terenie objętym uchwałą o ustanowieniu użytku ekologicznego, co naraża skarżącą na naliczenie podwyższonej opłaty rocznej z tytułu wyłączenia gruntów z produkcji rolnej;