oświata
Dotacje będą za przeprowadzone zajęcia, a nie za gotowość
Samorządy chcą płacić szkołom i przedszkolom na dzieci z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego tylko za rzeczywiście zrealizowane zajęcia. Prawnicy przekonują, że pieniądze należą się za samą gotowość do ich poprowadzenia
Od 1 stycznia 2025 r. subwencja oświatowa została zastąpiona potrzebami oświatowymi. Takie rozwiązanie znalazło się więc w rozporządzeniu ministra edukacji z 18 grudnia 2024 r. w sprawie sposobu podziału łącznej kwoty potrzeb oświatowych między jednostki samorządu terytorialnego w roku 2025 (Dz.U. z 2024 r. poz. 1930).
Część zmian budzi wątpliwości szkół, które według tych nowych zasad będą również za pośrednictwem samorządów pobierać wsparcie finansowe dla dzieci i młodzieży z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na autyzm, zespół Aspergera i niepełnosprawności sprzężone. Eksperci przekonują, że resort edukacji powinien doprecyzować w tym zakresie przepisy, a wcześniej wydać wykładnię nowych regulacji. Z kolei samorządowcy opowiadają się za takimi rozwiązaniami, które uszczuplają budżety placówek.