Wyrok WSA w Krakowie z dnia 19 grudnia 2024 r., sygn. II SAB/Kr 211/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący SWSA Sebastian Pietrzyk, SWSA Małgorzata Łoboz, SWSA Agnieszka Nawara-Dubiel (spr.), po rozpoznaniu w dniu 19 grudnia 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym sprawy ze skargi P. M. na bezczynność Rady Miejskiej w Kalwarii Zebrzydowskiej w udostępnieniu informacji publicznej na wniosek z dnia 18 września 2024 r. I. zobowiązuje Radę Miejską w Kalwarii Zebrzydowskiej do wydania aktu albo do dokonania czynności, II. stwierdza, że Rada Miejska w Kalwarii Zebrzydowskiej dopuściła się bezczynności, co nie miało miejsca z rażącym naruszeniem prawa, III. w pozostałym zakresie skargę oddala, IV. zasądza od Rady Miejskiej w Kalwarii Zebrzydowskiej na rzecz skarżącego P. M. kwotę 100 (sto) złotych, tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
II SAB/Kr 211/24
UZASADNIENIE
18 września 2024 r. P. M. zwrócił się do Rady Miejskiej w Kalwarii Zebrzydowskiej o przekazanie "kserokopii wszystkich protokołów z posiedzeń gminnej komisji wyborczej do spraw wyborów do organów jednostek pomocniczych gminy, jakie odbyły się do tej pory".
9 października 2024 r. P. M. wywiódł skargę na bezczynność Rady Miejskiej w Kalwarii Zebrzydowskiej, w której zarzucił naruszenie art. 61 ust. 1 i 2 Konstytucji RP w zw. z art. 10 Europejskiej Konwencji o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności, art. 1 ust. 1, art. 4 ust. 1 i 3, art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej przez nieudzielenie informacji publicznej i wniósł o: 1) stwierdzenie bezczynności z rażącym naruszeniem prawa, 2) ukaranie za nieudzielenie informacji publicznej w terminie, 3) zobowiązanie do udzielenia informacji publicznej, 4) zwrot kosztów sądowych. Skarżący wskazał, że chodzi o nadzwyczajną komisję rady miejskiej (powołaną przez radę miejską i przez nią kontrolowaną, składającą się z radnych), więc żądane protokoły powinny być przechowywane w sekretariacie rady miejskiej.