Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 12 grudnia 2024 r., sygn. I SA/Po 622/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Katarzyna Wolna-Kubicka (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Izabela Kucznerowicz Asesor sądowy WSA Michał Ilski Protokolant: specjalista Ewa Szydłowska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 12 grudnia 2024 r. sprawy ze skargi W. P., K. K. i P. K. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia 22 grudnia 2023 r. nr [...] w przedmiocie podatku od nieruchomości za rok 2020 oddala skargę.
Uzasadnienie
I SA/Po 622/24
Uzasadnienie
Decyzją z dnia 26 sierpnia 2021 r. nr [...] Wójt Gminy [...] ustalił względem W. P., K. K. i P. K. wymiar podatku od nieruchomości za rok 2020, obliczony od wartości budowli w wysokości [...] zł.
W uzasadnieniu organ wskazał, że na działce geodezyjnej o numerze [...] przy ul. [...] w K. wybudowano samoobsługową myjnię samochodową. Zgodnie z zapisami w dzienniku budowy zakończono budowę myjni w dniu 4 lutego 2019r. Zgodnie z art. 6 pkt 2 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych obowiązek podatkowy względem myjni powstał 1 stycznia 2020r. Organ podatkowy nie zgodził się z kwalifikacją myjni przez podatników jako budynek związany z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Podatnicy twierdzili,że myjnia jest budynkiem, skoro została wpisana jako budynek do ewidencji gruntów i budynków, a organ podatkowy jest związany przy wymiarze podatku zapisami w ewidencji gruntów i budynków i nie jest uprawniony do dokonywania własnych ustaleń w tym przedmiocie.
W ocenie organu będąca przedmiotem opodatkowania myjnia stanowi budowlę.
Organ podatkowy zwrócił uwagę na to, iż Prawo geodezyjne i kartograficzne, ustawa regulująca zagadnienia dotyczące ewidencji gruntów i budynków, nie definuje pojęcia budynku. Natomiast § 2 pkt 4 rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków stanowi, że budynek jest to obiekt budowlany, który jest budynkiem w rozumieniu przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie P. K. O. B.. P. K. O. B. z kolej definiuje budynki jako zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych. Przystosowane są do przebywania ludzi, zwierząt lub ochrony przedmiotów. Obowiązująca definicja dla potrzeb ewidencji gruntów i budynków jest odmienna od definicji budynku zawartej w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych. W ocenie organu bezwzględne związanie zapisami zawartymi w ewidencji gruntów i budynków przy określeniu przedmiotów opodatkowania doprowadziłoby w dużej mierze do kwalifikacji obiektów budowlanych jako budynków wbrew przepisom prawa ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Ewidencja gruntów i budynków, z uwagi na to, że definiuje budynek (zresztą w akcie rangi podustawowej) odmiennie niż ustawa o podatkach i opłatach lokalnych i nie dotyczy budowli, nie może mieć charakteru przesądzającego dla stwierdzenia, czy dany obiekt jest budynkiem czy budowlą w rozumieniu ustawy podatkowej.