Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 17 grudnia 2024 r., sygn. II SA/Ol 630/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Tadeusz Lipiński Sędziowie Sędzia WSA Ewa Osipuk Asesor WSA Grzegorz Klimek (spr.) Protokolant specjalista Karolina Hrymowicz po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 17 grudnia 2024 r. sprawy ze skargi K. Sp. z o.o. Sp. k. w N. na decyzję Burmistrza G. z dnia [...] nr [...] w przedmiocie opłaty za usługi wodne 1/ uchyla zaskarżoną decyzję; 2/ zasądza od Gminy G. na rzecz strony skarżącej K. Sp. z o. o. Sp. k. w N. kwotę 567 zł (pięćset sześćdziesiąt siedem złotych), tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Pismem z 28 grudnia 2022 r. Burmistrz G. wezwał K. sp. z o.o. sp. k. w N. (dalej "skarżący", "spółka") do złożenia oświadczenia podmiotu obowiązanego do ponoszenia opłaty za usługi wodne z tytułu zmniejszenia naturalnej retencji terenowej za każdy kwartał, począwszy od I kwartału 2018 r.
W piśmie z 4 stycznia 2023 r. skarżący wskazał że nie posiada nieruchomości o powierzchni powyżej 3.500 m2, nieujętych w systemy kanalizacji otwartej lub zamkniętej, bądź takich, z których wyłączono więcej niż 70% powierzchni biologicznie czynnej.
W związku z brakiem złożonego oświadczenia skarżącemu przekazano informację z 28 grudnia 2023 r, w której ustalono wymiar opłaty za usługi wodne z tytułu zmniejszenia naturalnej retencji terenowej na działce nr (...), obręb (...) B. za I, II, III i IV kwartał 2022 r. w wysokości po 507 zł za każdy kwartał.
Decyzją z 29 kwietnia 2024 r. (nr 18/2024) Burmistrz G. (dalej jako: "organ"), powołując się na art. 269 ust. 1 pkt 1, art. 272 ust. 8, 10, 24, 25 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo wodne (Dz.U. z 2023 r., poz. 1478 ze zm., dalej: "p.w."), ustalił opłatę za usługi wodne z tytułu zmniejszenia naturalnej retencji terenowej na działce nr (...), obręb (...) B. za I, II, III i IV kwartał 2022 r. w wysokości po 507 zł za każdy kwartał.
W uzasadnieniu stwierdzono, że ustalając powierzchnię nieruchomości na potrzeby obliczenia opłaty, należy kierować się regułą "jedna księga wieczysta - jedna nieruchomość", niezależnie od tego ile działek obejmuje konkretna księga wieczysta i czy ze sobą graniczą. Skoro opłata odwołuje się do powierzchni nieruchomości, to za zasadne jest przyjęcie kryterium wieczystoksięgowego. Przesłanką, która musi być spełniona aby powstał obowiązek jej uiszczenia jest funkcjonowanie nieruchomości na obszarach nieujętych w systemy kanalizacji otwartej lub zamkniętej. "Systemem kanalizacji otwartej lub zamkniętej" jest zespół urządzeń służących do odprowadzania z danego obszaru wód opadowych i roztopowych. Intencją prawodawcy było objęcie opłatą tych podmiotów, których nieruchomości nie znajdują się na obszarach ujętych w systemy kanalizacji otwartej lub zamkniętej, co należy rozumieć jako nieujęcie danej nieruchomości w funkcjonujący na danym obszarze system kanalizacji otwartej lub zamkniętej. Nie jest zatem wystarczające istnienie na danej nieruchomości systemu kanalizacji otwartej lub zamkniętej, jeżeli system ten nie współfunkcjonuje z istniejącym na danym obszarze (a nie wyłącznie na danej nieruchomości) systemem kanalizacji.