Interpretacja indywidualna z dnia 19 grudnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-3.4010.629.2024.2.ZK
Wydatki na benefity dla współpracowników B2B w kosztach uzyskania przychodów.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
15 października 2024 r., wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia, o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia, czy wydatki na Benefity w części dotyczącej świadczeń na rzecz Współpracowników współpracujących z Wnioskodawcą na podstawie umów zawartych w ramach prowadzonej przez nich działalności gospodarczej w ramach tzw. modelu business-to-business, w części finansowanej przez Spółkę, będą stanowić dla Wnioskodawcy koszty uzyskania przychodów.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 16 grudnia 2024 r. i 18 grudnia 2024 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
1.X sp. z o.o. („Spółka”, „Wnioskodawca”) jest spółką kapitałową z siedzibą w (…) podlegającą w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Spółka jest także czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
2.Spółka pełni rolę podmiotu holdingowego w ramach grupy kapitałowej i jest wspólnikiem w kilku podmiotach zajmujących się działalnością operacyjną w różnych obszarach gospodarki. Podmioty z grupy do której należy Wnioskodawca działają m.in. w branżach (…). Holdingowa działalność Wnioskodawcy w przyszłości może zostać dodatkowo rozszerzona o świadczenie usługi w ramach grupowego centrum usług wspólnych (SSC).
3.Spółka chcąc prowadzić działalność gospodarczą w najbardziej efektywny sposób, nawiązuje współpracę z ekspertami i specjalistami z różnych obszarów (np. prawnikami, doradcami biznesowymi, ekonomistami). Z niektórymi ekspertami i specjalistami, Spółka współpracuje w ramach powadzonej przez nich działalności gospodarczej, we własnym imieniu i na własny rachunek w tzw. modelu business-to-business/B2B („Współpracownicy”).
4.Ze względu na chęć nawiązania współpracy z najbardziej kompetentnymi specjalistami, w przypadku niektórych aktualnych i przyszłych Współpracowników, Spółka oferować będzie dodatkowe świadczenia poza wynagrodzeniem w formie pieniężnej („Benefity”). Benefity niepieniężne dla osób współpracujących w ramach B2B są aktualnie powszechnie przyjętym standardem na rynku. Celem przyznania Benefitów jest z jednej strony uatrakcyjnienie pozycji Wnioskodawcy na rynku jako partnera biznesowego dla potencjalnych przyszłych Współpracowników, których pozyskanie jest niezbędne lub korzystne z perspektywy działalności Spółki. Dodatkowo, rozszerzenie podstawowego wynagrodzenia pieniężnego dla obecnych Współpracowników o Benefity ma na celu umocnienie współpracy i sprawienie, że współpraca z wybranymi Współpracownikami będzie długoterminowa co będzie mieć przełożenie na jej efektywność i stanowi wymierną korzyści dla Wnioskodawcy przekładając się na szerokorozumiane wyniki Spółki.
5.Ponadto, często przyznanie Benefitu Współpracownikowi jest korzystniejsze ekonomicznie dla Spółki względem podwyższenia wynagrodzenia o określoną kwotę odpowiadającą kosztowi samodzielnego nabycia określonych świadczeń przez Współpracowników. Wynika to z faktu, że Wnioskodawca nabywając określone Benefity dla większej grupy pracowników i Współpracowników korzysta z preferencyjnych warunków oferty Benefitów niż Współpracownik, który chciałby nabyć takie same lub podobne Benefity jako klient indywidualny.
6.W związku z powyższym, w ramach zawartych kontraktów ze Współpracownikami, poza wynagrodzeniem zasadniczym (tj. pieniężnym), niektórzy Współpracownicy Wnioskodawcy będą otrzymywać pakiet benefitów, w skład którego, w zależności od indywidualnych ustaleń z danym Współpracownikiem, wchodzić mogą:
a)nielimitowana karta wstępu na obiekty oraz zajęcia sportowe i rekreacyjne („Karta Multisport”);
b)abonament medyczny, uprawniający do skorzystania z określonych usług lekarskich, badań diagnostycznych, rehabilitacji i innych usług związanych z opieką zdrowotną („Pakiet Medyczny”);
c)przedpłacowa karta lunchowa pozwalająca na zapłacenie za posiłki w restauracjach, barach, piekarniach oraz w popularnych sieciach marketów („Karta Lunchowa”);
d)ubezpieczenie na życie obejmujące wypłatę określonych świadczeń pieniężnych w przypadku uszczerbku na zdrowiu Współpracownika jako ubezpieczonego lub zaistnienia określonych zdarzeń losowych, a także w przypadku wystąpienia określonych zdarzeń ubezpieczeniowych związanych z najbliższą rodziną Współpracownika, których wartość jest uzależniona od wybranego pakietu ubezpieczenia („Ubezpieczenie”).
7.Współpracownicy Spółki będą otrzymywać Benefity wyłącznie na czas zawartej umowy o współpracę ze Spółką. Niektóre z Benefitów mogą być w całości finansowane przez Wnioskodawcę, a niektóre mogę być tylko częściowo dofinansowywane przez Spółkę i w pozostałej części opłacane przez Współpracowników na podstawie refaktur wystawionych przez Spółkę.
8.Możliwa jest także sytuacja, w której z niektórych Benefitów korzystać będą mogli także członkowie rodziny Współpracowników lub zgłoszone przez nich osoby towarzyszące. Jednak w takim przypadku, Wnioskodawca będzie ponosić ekonomicznie jedynie koszt w zakresie dotyczącym Współpracownika (w całości lub w części), natomiast w części, w której Benefitem zostaną objęci osoby zgłoszone przez Współpracownika, albo Współpracownik będzie chciał skorzystać ze świadczeń nieobjętych Benefitem przyznanym przez Wnioskodawcę, ostatecznie ciężar ekonomiczny Benefitu ponosić będzie Współpracownik, na którego Spółka przeniesie koszt nabycia usług. Spółka w takich przypadkach także będzie obciążać Współpracowników na podstawie refaktury pełniąc jednie rolę pośrednika.
9.Spółka za Benefity będzie otrzymywać od świadczeniodawców faktury zbiorcze za zamawiane usługi po zakończeniu danego okresu rozliczeniowego. W załączeniu do faktur znajdować się będą specyfikacje pozwalające na weryfikację grona podmiotów korzystających z Benefitów, tj. wyodrębnienie, jaka część wydatku dotyczy poszczególnych pracowników zatrudnionych w Spółce na umowę o pracę, a jaka Współpracowników oraz zgłoszonych przez te osoby członków rodzin/osób towarzyszących.
10.Benefity na rzecz Współpracowników, Wnioskodawca będzie finansować w całości ze środków obrotowych. Spółka będzie uiszczać opłaty za Benefity przyznane Współpracownikom zbiorczo na podstawie otrzymanych faktur od świadczeniodawców po każdym okresie rozliczeniowym. Wysokość opłat za Benefity nie będzie co do zasady zależna od stopnia wykorzystania Benefitu przez Współpracowników (tj. czy Współpracownik skorzysta w danym miesiącu z danego Benefitu czy też nie).
11.Jednocześnie, poszczególne Benefity jak i ich wartość może być różna dla poszczególnych Współpracowników. Dla przykładu, poszczególni Współpracownicy mogą otrzymać rożne Pakiety Medyczne różniące się między sobą zakresem usług objętych Benefitem w części finansowanej przez Spółkę. Koszt Spółki takich Benefitów dla różnych Współpracowników będzie w takim przypadku różny.
12.Jednocześnie, wartość wynagrodzenia określona w umowie o współpracę nie będzie podlegała modyfikacji w wyniku przyznania powyższych korzyści w formie Benefitów. Wynagrodzenie Współpracowników nie będzie także podlegać zmianie w przypadku rezygnacji przez Współpracownika z któregokolwiek z Benefitów.
13.Wnioskodawca będzie również sporządzać i przekazywać Współpracownikom dokumenty informacyjne, w których uwzględni wartość przekazanych nieodpłatnie świadczeń na podstawie ponoszonych wydatków na ich nabycie, aby Współpracownicy mogli w prawidłowej wysokości doliczyć te świadczenia do przychodów uzyskiwanych z prowadzonej działalności gospodarczej.
14.Jak wskazano, celem Benefitów jest dodatkowa motywacja do podjęcia współpracy oraz utrzymania jej ciągłości, co ma mieć korzystne przełożenie na prowadzenie działalności gospodarczej przez Spółkę. Dodatkowo, Wnioskodawca upatruje korzyści w dbaniu przez Współpracowników o zdrowie i w prowadzeniu aktywnego trybu życiu, dzięki czemu powinni oni móc świadczyć usługi w sposób niezakłócony i ciągły.
Ponadto, uzupełnili Państwo opis zdarzenia przyszłego poprzez wskazanie:
Dodatkowe świadczenia w postaci Benefitów oferowane niektórym Współpracownikom będą stanowić dodatkowy element wynagrodzenia za świadczone usługi.
Przyznanie Benefitu Współpracownikowi jest, w ocenie Spółki, korzystniejsze ekonomicznie niż podwyższenie wynagrodzenia o określoną kwotę pieniężną odpowiadającą kosztowi samodzielnego nabycia określonych świadczeń przez Współpracowników i to zarówno dla Spółki, jak i dla Współpracownika. Wynika to z faktu, że Wnioskodawca nabywając określone Benefity dla większej grupy pracowników i Współpracowników korzysta z preferencyjnych warunków oferty Benefitów w stosunku do warunków na jakich Benefit mógłby nabyć Współpracownik, który chciałby nabyć takie same lub podobne Benefity jako klient indywidualny.
Ponieważ Benefity stanowią dodatek do wynagrodzenia pieniężnego Współpracowników, to jest to wydatek, który wpływa na wysokość wynagrodzenia Współpracowników.
Przyjmując, że wartość wynagrodzenia danego Współpracownika to x, a wartość benefitów to y, to w przypadku Współpracownika, który otrzymałby Benefity od Spółki, to wysokość wynagrodzenia takiego Współpracownika będzie stanowić sumę wartości x i y.
Jak wskazano, Spółka będzie również sporządzać i przekazywać Współpracownikom dokumenty informacyjne, w których uwzględni wartość przekazanych świadczeń na podstawie ponoszonych wydatków na ich nabycie, aby Współpracownicy mogli w prawidłowej wysokości doliczyć te świadczenia do przychodów uzyskiwanych z prowadzonej działalności gospodarczej.
Możliwe będą różne sytuacje, w tym takie, w których przyznanie Benefitów będzie wynikać wprost z zawartego kontraktu. Możliwa będzie także sytuacja, w której przyznanie Benefitu będzie wynikać z dodatkowego porozumienia zawartego ze Współpracownikiem, albo jeszcze innych ustaleń pomiędzy Spółką a Współpracownikiem. W każdym przypadku objęcie Współpracownika Benefitami będzie elementem uzgodnionych zasad współpracy pomiędzy Stronami (tj. Spółką i Współpracownikiem).
Jednocześnie, wartość wynagrodzenia w części pieniężnej, określona w umowie o współpracę nie będzie podlegała modyfikacji w wyniku przyznania powyższych korzyści w formie Benefitów. Wynagrodzenie „zasadnicze” Współpracowników nie będzie także podlegać zmianie w przypadku rezygnacji przez Współpracownika z któregokolwiek z Benefitów.
Pytanie
Czy wydatki na Benefity w części dotyczącej świadczeń na rzecz Współpracowników współpracujących z Wnioskodawcą na podstawie umów zawartych w ramach prowadzonej przez nich działalności gospodarczej w ramach tzw. modelu business-to-business, w części finansowanej przez Spółkę, będą stanowić dla Wnioskodawcy koszty uzyskania przychodów?
Państwa stanowisko w sprawie
1.W ocenie Wnioskodawcy, wydatki, które Spółka będzie ponosić na zakup Benefitów dla swoich Współpracowników, w części w której koszt nie będzie przenoszony na Współpracowników, będą stanowić dla Spółki koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 Ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 z późn. zm.; „Ustawa o CIT”).
2.Zgodnie z art. 15 ust. 1 Ustawy o CIT, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 Ustawy o CIT.
3.Aby zakwalifikować określony wydatek jako koszt uzyskania przychodów, zgodnie z przyjętym stanowiskiem w literaturze, znajdującym potwierdzenie w orzecznictwie sądów administracyjnych i Naczelnego Sądu Administracyjnego oraz praktyce organów podatkowych, konieczne jest spełnienie jednocześnie poniższych warunków: (i) wydatek musi zostać poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika, (ii) wydatek musi być definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie może zostać podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona, (iii) wydatek musi być poniesiony w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów (bezpośrednio lub pośrednio), tj. pozostawać w związku działalnością gospodarczą z prowadzoną przez podatnika, (iv) wydatek musi zostać właściwie (rzetelnie) udokumentowany np. fakturą lub paragonem uzyskanym od kontrahenta, a także (v) wydatek nie może znajdować się w enumeratywnym katalogu wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 Ustawy o CIT, nie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.
4.Uwzględniając powyżej przytoczone kryteria, w ocenie Spółki, ponoszone przez nią wydatki na Benefity będące dodatkowym elementem wynagrodzenia Współpracowników - będą stanowiły koszty uzyskania przychodów Spółki. Wynika to z faktu, że wydatki na Benefity będą spełniać wszystkie z warunków opisanych powyżej.
5.[Ponoszenie wydatku przez podatnika] W pierwszej kolejności podkreślenia wymaga, że wydatki na nabycie Benefitów w postaci Karty Multisport, Pakietów Medycznych, Karty Lunchowej i Ubezpieczenia, w zakresie objętym zapytaniem Wnioskodawcy, będą ponoszone z zasobów majątkowych Spółki. Wynika to z faktu, że Spółka finansować będzie zakup Benefitów w całości ze środków obrotowych.
6.[Definitywność wydatku] Koszt Benefitów będzie mieć też charakter bezzwrotny (definitywny), ponieważ ciężar ekonomiczny nabytych świadczeń (w tej części, której dotyczy wniosek) w ostatecznym rozrachunku będzie ponoszony przez Spółkę i nie będzie podlegał przeniesieniu na Współpracowników.
7.Jednocześnie z tego powodu, część kosztów Benefitów, która będzie przenoszona przez Spółkę na Współpracowników na podstawie refaktur, z uwagi na brak ponoszenia ekonomicznego ciężaru, nie będzie stanowić dla Spółki kosztów uzyskania przychodów. Z tego też powodu ta część wydatków na Benefity, która będzie zwracana Spółce przez Współpracowników, nie jest objęta zapytaniem Spółki.
8.[Związek z działalnością gospodarczą podatnika] W ocenie Wnioskodawcy, istnieje również wyraźny związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy opisanymi wydatkami na nabycie Benefitów a działalnością gospodarczą Wnioskodawcy, tj. wydatki te niewątpliwie będą ponoszone w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów.
9.Wnioskodawca nawiązuje relacje biznesowe ze Współpracownikami ściśle w związku z głównym przedmiotem jego działalności, jakim jest wykonywanie działalności holdingowej, a przyszłości także w ramach funkcji centra usług wspólnych. Obecni Współpracownicy i docelowo przyszli Współpracownicy są i będą specjalistami w swoich dziedzinach. Należy podkreślić, że bez nawiązania współpracy z takimi osobami, Wnioskodawca nie mógłby osiągnąć sukcesu biznesowego i nie mógłby efektywnie wspierać w prowadzeniu działalności i koordynować działalności spółek z grupy osiągając efekt synergii, a w konsekwencji - uzyskiwać przychodów z prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej czy w formie szerokorozumianych wypłat z tytułu udziału w zyskach osób prawnych.
10.Ze względu na oczekiwany profil zawodowy Współpracowników, w celu pozyskania osób kompetentnych, Wnioskodawca musi konkurować na rynku z innymi podmiotami skłonnymi do nawiązania współpracy z takimi osobami. W związku z powyższym, oferta złożona potencjalnym Współpracownikom musi zawierać konkurencyjne warunki wynagrodzenia. Świadczenia dodatkowe, takie jak Benefity są obecnie standardem na rynku. Docelowo, zobowiązanie do finansowania Benefitów niepieniężnych będzie m.in. stanowiło integralny element ofert przedstawianych potencjalnym Współpracownikom, mający na celu nakłonić ich do podjęcia decyzji o współpracy z Wnioskodawcą, która to współpraca w perspektywie czasu przyczynić ma się do wzrostu przychodów Wnioskodawcy.
11.Nie sposób również zaprzeczyć, że finansowanie benefitów wpłynie pozytywnie na zaangażowanie obecnych Współpracowników w realizację usług na rzecz Spółki oraz zwiększenie ich motywacji do współpracy. Benefity stanowią wartość dodaną do budowania większego zaangażowania w świadczenie usług na rzecz Wnioskodawcy i związania ze Spółką na lata jako kontrahentem.
12.Dodatkowo, udostępnienie Współpracownikom możliwości skorzystania z usług medycznych i sportowych ma być wyrazem dbania o ich kondycję psychofizyczną oraz przejawem profilaktyki wypalenia zawodowego, które są coraz częstszymi problemami, z którymi borykają się specjaliści działający w różnych branżach. Dobra kondycja psychofizyczna nie tylko pracowników, ale także Współpracowników przekłada się na efektywność ich pracy intelektualnej, co w sposób pośredni ma wpływ również na przychody Wnioskodawcy jako podmiotu korzystającego z efektów pracy tych Współpracowników.
13.[Udokumentowanie wydatku] Nabycie przez Wnioskodawcę wspomnianych usług od świadczeniodawców będzie również odpowiednio udokumentowane. Po zakończeniu każdego okresu rozliczeniowego, Wnioskodawca otrzyma faktury VAT wraz ze specyfikacjami, umożliwiającymi identyfikację osób korzystających z konkretnych świadczeń.
14.Mając na uwadze powyższe okoliczności, w ocenie Wnioskodawcy, wydatki na Benefity będą spełniały wszystkie warunki, które wydatek musi spełniać aby stanowić koszt uzyskania przychodów, a ponadto, wydatki na nabycie Benefitów nie mieszczą się w katalogu kosztów niestanowiących kosztów uzyskania przychodów określonym w art. 16 Ustawy o CIT.
15.W szczególności, w ocenie Wnioskodawcy, ww. wydatki na nabycie Benefitów nie powinny być kwalifikowane jako koszty reprezentacji, wyłączone z kosztów uzyskania przychodu na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 Ustawy o CIT. Świadczenia dodatkowe w postaci Benefitów są aktualnie standardem rynkowym. Dostarczanie przez Spółkę Benefitów wynikać będzie przede wszystkim nie z intencji wyróżniania się spośród innych podmiotów, lecz z dążenia do dostosowania swojej oferty współpracy do standardów konkurencyjnych względem innych podmiotów działających na rynku, a także osiągnięcia innych celów wskazanych w opisie zdarzenia przyszłego.
16.Należy podkreślić, że wydatki będące przedmiotem analizy nie będą ponoszone przez Spółkę przed zawarciem umowy z danym Współpracownikiem, lecz dopiero po jej zawarciu, ściśle w związku ze współpracą B2B (tj. warunkiem do ich przyznania będzie nawiązanie współpracy ze Spółką) i tylko przez czas trwania zawartego kontraktu. To z kolei wyklucza zakwalifikowanie tych wydatków jako wydatków o charakterze reprezentacyjnym, mających na celu jedynie zbudowanie pozytywnego wizerunki Wnioskodawcy w oczach Współpracowników, w szczególności zważywszy na moment, w którym wydatki te będą ponoszone.
17.Końcowo warto wskazać, że z podatkowego punktu widzenia nie powinno mieć znaczenia to, czy Spółka wypłaca Współpracownikowi wynagrodzenie wyłącznie w formie pieniężnej, którego wartość jest powiększona o wartość Benefitów, a następnie obciąża Współpracownika na podstawie refaktury o wartość Benefitów „nabywanych” od Spółki, czy też wypłaca kwotę wynagrodzenia i jednocześnie opłaca Benefity bezpośrednio za Wnioskodawcę. W obu przypadkach w istocie Spółka wypłaca wynagrodzenie, którego wartość jest równa z punktu widzenia Współpracownika (a także jego obciążeń podatkowych). W pierwszym opisanym przypadku całość wynagrodzenia ma formę pieniężną, a w drugim przypadku wynagrodzenie jest połączeniem wynagrodzenia pieniężnego i nieodpłatnego świadczenia, generującego tożsamy przychód po stronie Współpracownika, którego wysokość odpowiada wartości rynkowej uzyskanych nieodpłatnie świadczeń (Benefitów). Z punktu widzenia Spółki, każdy z opisanych modeli stanowi formę zapłaty wynagrodzenia za usługi świadczone przez Współpracowników. Dlatego, tak jak nie ma wątpliwości w zakresie tego, czy wypłata wynagrodzenia pieniężnego Współpracownikowi stanowi koszt uzyskania przychodów dla Spółki, tak samo nie ma podstaw aby połączenie zapłaty pieniężnej z bezpośrednim opłaceniem Benefitów, miałoby wywierać inne skutki dla Wnioskodawcy na gruncie Ustawy o CIT.
18.Stanowisko Wnioskodawcy znajduje także potwierdzenie w praktyce organów podatkowych, w tym w szczególności w interpretacjach indywidualnych Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, wydawanych w analogicznych stanach faktycznych.
19.Dla przykładu, w interpretacji indywidualnej z 25 marca 2024 r., znak: 0111-KDIB2-1.4010.44.2024.MM, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wskazał, że benefity w postaci karty multisport i pakietów medycznych dla osób współpracujących na podstawie umów B2B stanowią koszty uzyskania przychodów: „(...) Oferowane benefity nie mają na celu tworzenia pozytywnego wizerunku Państwa Firmy, gdyż benefity w obecnych czasach są już standardem niemal w każdej firmie. Od rodzaju benefitu, który zaoferuje Spółka i udostępni potencjalnemu zleceniodawcy zależy zawiązanie współpracy z danym zleceniobiorcą - specjalistą, a to jest kluczowe do realizacji przyjętych przez Spółkę projektów, wykonania ich swoim klientom, a co za tym idzie otrzymania za to wynagrodzenia. Spółka nie ma wątpliwości, iż istnieje bezpośredni związek pomiędzy wydatkami poniesionymi na benefity a osiągnięciem przez Spółkę przychodów. Dokonując zatem oceny charakteru planowanych wydatków poniesionych przez Państwa z tytułu pozapłacowych (niepieniężnych) elementów wypłacanego Współpracownikom wynagrodzenia (Karty Multisport, Pakiet Medyczny), biorąc pod uwagę przytoczone powyżej wyjaśnienia, stwierdzić należy, że w przedstawionych powyżej okolicznościach ww. wydatki mogą stanowić koszty uzyskania przychodów zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, gdyż z informacji zawartych we wniosku jasno wynika, że istnieje związek przyczynowo - skutkowy pomiędzy wydatkami poniesionymi na wskazane we wniosku pozapłacowe (niepieniężne) elementy wypłacanego osobom współpracującym wynagrodzenia, a osiągnięciem przez Spółkę przychodów i zachowaniem lub zabezpieczeniem ich źródła.”
20.Z kolei w interpretacji indywidualnej z 30 sierpnia 2018 r., znak: 0114-KDIP2-1.4010.287.2018.1.KS, Dyrektor KIS wskazał, że: „(...) elementy składające się na pakiet benefitów, takie jak pakiet sportowy i kafeteryjny oraz lekcje angielskiego mają za zadanie zwiększyć kompetencje współpracowników, a tym samym jakość świadczonych przez nich usług, a także zmotywować do bardziej efektywnej, wydajnej pracy na rzecz Spółki. Powyższe działania Wnioskodawcy niewątpliwie związane są z prowadzoną działalnością gospodarczą i ukierunkowane na maksymalizację osiąganych przychodów (...). Podsumowując, wydatki, ponoszone przez Wnioskodawcę zarówno na organizację szkoleń/konferencji współpracowników, jak i na pakiet benefitów dla współpracowników mają związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, wynikają z zawartych kontraktów ze współpracownikami, zostały skalkulowane w wynagrodzeniu za usługi współpracowników, a przede wszystkim są skierowane na zwiększenie uzyskiwanych przychodów.”.
21.Podobne stanowisko wyrażono również w interpretacji indywidualnej z 16 października 2023 r., znak: 0111-KDIB1-1.4010.439.2023.2.KM, w której wyrażono pogląd, że: „Benefity stanowią niepieniężny dodatek i jest on niezależny od wynagrodzenia za świadczone usługi (...). Dokonując zatem oceny charakteru wydatków poniesionych przez Państwa z tytułu pozapłacowych (niepieniężnych) elementów wypłacanego współpracującym wynagrodzenia (np. karty (...), ubezpieczenie na (...), karty przedpłacone). Biorąc pod uwagę przytoczone powyżej wyjaśnienia, stwierdzić należy, że w przedstawionych powyżej okolicznościach ww. wydatki mogą stanowić koszty uzyskania przychodów zgodnie z art. 15 ust. 1 Ustawy o CIT, gdyż z informacji zawartych we wniosku i jego uzupełnienia jasno wynika, że istnieje związek przyczynowo - skutkowy pomiędzy wydatkami poniesionymi na wskazane we wniosku pozapłacowe (niepieniężne) elementy wypłacanego współpracującym wynagrodzenia, a osiągnięciem przez Wnioskodawcę przychodów i zachowaniem lub zabezpieczeniem ich źródła. Jak zostało wskazane przez Wnioskodawcę, w przypadku braku benefitów Spółka nie współpracowałaby ze zleceniobiorcami (specjalistami) a co za tym idzie nie miałaby możliwości realizować projektów, które przynoszą jej przychody.”.
22.Dodatkowo, za prawidłowością stanowiska Wnioskodawcy przemawiać może również uzasadnienie interpretacji indywidualnej z 21 października 2021 r., sygn. 0111-KDIB1-1.4010.312.2021.4.NL, w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy, w myśl którego: „(...) wydatki poniesione przez Spółkę na pakiet benefitów zw. z Platformą Kafeteryjną zaprezentowaną w opisie zdarzenia przyszłego dla Pracowników i Współpracowników, będą stanowić koszty uzyskania przychodów Spółki w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1800 z późn. zm.; dalej: „ustawa o CIT”)”.
23.Reasumując powyższe, zdaniem Spółki, pakiet Benefitów, które Spółka zamierza oferować Współpracownikom będzie istotnie wpływać na nawiązanie współpracy i samą współpracę Spółki z tymi osobami. Ponadto, koszty nabycia Benefitów będą stanowić element wynagrodzenia Współpracowników, co sprawia, że spełnione zostaną wszystkie przesłanki prowadzące do uznania tych wydatków za koszty uzyskania przychodu, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zasady kwalifikowania wydatków do kosztów uzyskania przychodów określają przepisy art. 15 oraz art. 16 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz.U. z 2023 r., poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”).
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT:
Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu.
Definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu, każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej ocenie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest jedynie sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. W pozostałych przypadkach należy natomiast zbadać istnienie związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu a powstaniem przychodu ze źródła przychodu lub realną szansą powstania przychodu podatkowego, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła jego uzyskiwania.
Innymi słowy oznacza to, że dla kwalifikacji prawnej danego kosztu istotne znaczenie ma cel, w jakim został poniesiony. Wydatek zostanie uznany za koszt uzyskania przychodów, jeżeli pomiędzy jego poniesieniem, a powstaniem, zwiększeniem bądź też możliwością powstania przychodu istnieje związek przyczynowy.
W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:
–wydatek został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
–jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
–pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
–poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
–został właściwie udokumentowany,
–nie może znajdować się w grupie wydatków, których nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.
Powyższe oznacza, że wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu enumeratywnie wymienionych w stosownych przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, mogą stanowić koszt uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo -skutkowym z osiągniętymi przychodami, w tym służą zachowaniu albo zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów.
Art. 16 ust. 1 ustawy o CIT, zawiera enumeratywną listę wyłączeń z kosztów uzyskania przychodów, co oznacza, że każdy koszt dający się zakwalifikować do którejkolwiek z pozycji wymienionej na tej liście nie będzie mógł być zaliczony do kosztów uzyskania przychodów, nawet jeśli był poniesiony w celu osiągnięcia przychodów.
Jednocześnie, podkreślić należy, że nieujęcie danego wydatku w katalogu kosztów niepotrącalnych, wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT, nie oznacza automatycznie, że inne koszty w nim niewymienione, tymi kosztami mogą być. W takim przypadku należy bowiem badać, czy dany koszt poniesiony został w celu uzyskania przychodu (zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu).
Katalog wydatków wyłączonych z kategorii kosztów podatkowych mocą art. 16 ust. 1 ustawy o CIT, ma charakter zamknięty. Należy wskazać, że wśród wydatków nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów ustawodawca wymienił m.in. – w pkt 28 tego przepisu – koszty reprezentacji.
Zgodnie bowiem z art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT:
nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.
Nadmienić należy, że za koszty reprezentacji uważa się wydatki ponoszone na budowanie określonego wizerunku Spółki w oczach jej potencjalnych lub obecnych kontrahentów.
Wskazać należy, że uznanie danego wydatku za koszt uzyskania przychodów jest możliwe tylko wtedy, gdy z prawidłowo i rzetelnie udokumentowanych zdarzeń wynika ponad wszelką wątpliwość, że jest to wydatek celowy i racjonalnie uzasadniony. Zatem, to podatnik zobowiązany jest wykazać nie tylko fakt poniesienia danego wydatku, ale także jego celowość i racjonalność.
Podatnik, zaliczając dany wydatek do kosztów uzyskania przychodów, winien więc wykazać jego związek z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz to, że poniesienie wydatku ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu lub że wydatek ten jest związany z konkretnym przedsięwzięciem gospodarczym. W tym celu, każdorazowo wymagana jest ocena istnienia związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu a powstaniem przychodów lub realną szansą powstania przychodów podatkowych, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła ich uzyskiwania.
Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że w celu prowadzenia działalności gospodarczej w najbardziej efektywny sposób, nawiązują Państwo współpracę z ekspertami i specjalistami z różnych obszarów (np. prawnikami, doradcami biznesowymi, ekonomistami). Z niektórymi ekspertami i specjalistami współpracują Państwo w ramach powadzonej przez nich działalności gospodarczej, we własnym imieniu i na własny rachunek w tzw. modelu business-to-business/B2B („Współpracownicy”).
W ramach zawartych kontraktów ze Współpracownikami, poza wynagrodzeniem zasadniczym (tj. pieniężnym), niektórzy Państwa Współpracownicy, będą otrzymywać pakiet benefitów, w skład którego, w zależności od indywidualnych ustaleń z danym Współpracownikiem, wchodzić mogą:
a)nielimitowana karta wstępu na obiekty oraz zajęcia sportowe i rekreacyjne („Karta Multisport”);
b)abonament medyczny, uprawniający do skorzystania z określonych usług lekarskich, badań diagnostycznych, rehabilitacji i innych usług związanych z opieką zdrowotną („Pakiet Medyczny”);
c)przedpłacowa karta lunchowa pozwalająca na zapłacenie za posiłki w restauracjach, barach, piekarniach oraz w popularnych sieciach marketów („Karta Lunchowa”);
d)ubezpieczenie na życie obejmujące wypłatę określonych świadczeń pieniężnych w przypadku uszczerbku na zdrowiu Współpracownika jako ubezpieczonego lub zaistnienia określonych zdarzeń losowych, a także w przypadku wystąpienia określonych zdarzeń ubezpieczeniowych związanych z najbliższą rodziną Współpracownika, których wartość jest uzależniona od wybranego pakietu ubezpieczenia („Ubezpieczenie”).
Współpracownicy Spółki będą otrzymywać Benefity wyłącznie na czas zawartej umowy o współpracę ze Spółką.
W opisie zdarzenia przyszłego wskazali Państwo, że celem Benefitów jest dodatkowa motywacja do podjęcia współpracy oraz utrzymania jej ciągłości, co ma mieć korzystne przełożenie na prowadzenie działalności gospodarczej przez Spółkę. Dodatkowo, upatrują Państwo korzyści w dbaniu przez Współpracowników o zdrowie i w prowadzeniu aktywnego trybu życiu, dzięki czemu powinni oni móc świadczyć usługi w sposób niezakłócony i ciągły.
Dokonując zatem, oceny charakteru planowanych wydatków poniesionych przez Państwa z tytułu pozapłacowych (niepieniężnych) elementów wypłacanego Współpracownikom wynagrodzenia (Karty Multisport, Pakiet Medyczny, Karta Lunchowa, Ubezpieczenie), biorąc pod uwagę przytoczone powyżej wyjaśnienia, stwierdzić należy, że w przedstawionych powyżej okolicznościach ww. wydatki mogą stanowić koszty uzyskania przychodów, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, gdyż z informacji zawartych we wniosku jasno wynika, że istnieje związek przyczynowo - skutkowy pomiędzy wydatkami poniesionymi na wskazane we wniosku pozapłacowe (niepieniężne) elementy wypłacanego osobom współpracującym wynagrodzenia, a osiągnięciem przez Spółkę przychodów i zachowaniem lub zabezpieczeniem ich źródła.
Zatem, Państwa stanowisko w zakresie ustalenia, czy wydatki na Benefity w części dotyczącej świadczeń na rzecz Współpracowników współpracujących z Wnioskodawcą na podstawie umów zawartych w ramach prowadzonej przez nich działalności gospodarczej w ramach tzw. modelu business-to-business, w części finansowanej przez Spółkę, będą stanowić dla Wnioskodawcy koszty uzyskania przychodów, jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
-Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
-Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
-Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).