Najważniejsze zmiany w podatkach w 2025 roku - wyzwania i szanse dla przedsiębiorców
Rok 2025 przyniósł kolejne zmiany w polskim systemie podatkowym, które mogą mieć istotny wpływ na przedsiębiorców. Wśród najważniejszych regulacji znajdują się kasowy PIT, zwolnienie z VAT dla małych firm na terenie Unii Europejskiej oraz zmiany w podatku od nieruchomości. Sprawdź, jakie nowe przepisy obowiązują od 1 stycznia 2025 roku i jakie mogą mieć konsekwencje dla Twojej firmy..
rok 2025, podatki 2025, zmiany prawa 2025, co nas czeka w 2025 roku
Kasowy PIT - nowa metoda rozliczania kosztów
Od 1 stycznia 2025 roku fakultatywną formą rozliczania kosztów dla przedsiębiorców jest metoda kasowa. Podatnicy, którzy skorzystają z tej możliwości, nie będą musieli płacić podatku w momencie wykonania usługi, dostawy towaru bądź wystawienia faktury. Obowiązek podatkowy na zasadach kasowego PIT powstaje, dopiero gdy klient zapłaci za fakturę. Taka sama zasada obowiązuje przy zaliczaniu w koszty uzyskania przychodów faktur zakupowych od kontrahentów, czyli będą podlegać zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów dopiero w momencie zapłaty za zakupiony towar lub usługę.
Przychód powstanie nie później niż w terminie 2 lat, licząc od daty wystawienia faktury. Oznacza to, że z upływem 2 lat, licząc od daty wystawienia faktury, podatnik będzie obowiązany rozpoznać przychód z działalności gospodarczej, nawet jeżeli w tym czasie nie otrzyma od kontrahenta zapłaty wynikającej z wystawionej faktury.
Z metody kasowego rozliczenia PIT mogą skorzystać przedsiębiorcy prowadzący samodzielnie jednoosobową działalność gospodarczą:
opodatkowaną według skali podatkowej, podatkiem liniowym, na zasadach IP BOX, ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych,
jeżeli przychody z działalności w roku poprzedzającym rok podatkowy nie przekroczyły kwoty 1 000 000 zł,
jeżeli nie prowadzą ksiąg rachunkowych,
jeśli złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemne oświadczenia o wyborze metody kasowej.
Kasowy PIT jest dobrowolną formą rozliczeń. W przypadku jej wyboru podatnik będzie jednak zobowiązany do jej stosowania przez cały rok podatkowy. Dokonany wcześniej wybór metody kasowej rozliczania przychodów dotyczy wszystkich lat począwszy od roku złożenia oświadczenia, chyba że podatnik, w terminie do dnia 20 lutego roku podatkowego, zawiadomi na piśmie właściwego naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji z kasowej formy rozliczania podatku dochodowego od osób fizycznych.
Kasowy PIT – nowe rozwiązanie dla podatników prowadzących pkpir oraz opodatkowanych ryczałtem >>>
Do kiedy i jak wybrać kasowy PIT >>>
Zmiany w podatku od nieruchomości - nowe definicje
1 stycznia 2025 roku weszły w życie ważne dla przedsiębiorców zmiany w podatku od nieruchomości. Ich istotą jest zdefiniowanie w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych takich pojęć, jak budynek, budowla, obiekt budowlany, roboty budowlane, trwałe związanie obiektu z gruntem.
Dotychczas, aby rozstrzygnąć, kiedy mamy do czynienia z konkretnymi obiektami, trzeba było sprawdzić to w ustawie Prawo budowlane. Od 1 stycznia 2025 roku wszystkie obiekty na potrzeby opodatkowania podatkiem od nieruchomości są zdefiniowane w Ustawie o podatkach i opłatach lokalnych.
Kluczowe dla przedsiębiorców są nowe definicje budynku i budowli.
Budynek – obiekt wzniesiony w wyniku robót budowlanych, wraz z instalacjami, które zapewniają możliwość jego użytkowania zgodnie z przeznaczeniem, trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych, który posiada fundamenty i dach, z wyłączeniem obiektu, w którym są lub mogą być gromadzone materiały sypkie, materiały występujące w kawałkach albo materiały w postaci ciekłej lub gazowej, którego podstawowym parametrem technicznym wyznaczającym jego przeznaczenie jest pojemność
Budowla
obiekt niebędący budynkiem, wymieniony w nowym załączniku nr 4 do ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość jego użytkowania zgodnie z przeznaczeniem,
elektrownia wiatrowa, elektrownia jądrowa i elektrownia fotowoltaiczna, biogazownia, biogazownia rolnicza, magazyn energii, kocioł, piec przemysłowy, kolej linowa, wyciąg narciarski oraz skocznia, w części niebędącej budynkiem – wyłącznie w zakresie ich części budowlanych,
urządzenie budowlane – przyłącze oraz urządzenie instalacyjne, w tym służące do oczyszczania lub gromadzenia ścieków, oraz inne urządzenie techniczne, bezpośrednio związane z budynkiem lub obiektem, o którym mowa w podpunkcie a, niezbędne do ich użytkowania zgodnie z przeznaczeniem,
urządzenie techniczne inne niż wymienione w podpunktach a–c – wyłącznie w zakresie jego części budowlanych
fundamenty pod maszyny oraz pod urządzenia techniczne jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową
– wzniesione w wyniku robót budowlanych, także w przypadku, gdy są częścią obiektu niewymienionego w ustawie.
Stawka podatku od budowli wynosi 2 procent jej wartości.
Przedsiębiorca, który prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą i uzna, że wprowadzenie nowych definicji budynku lub budowli wpływa na sposób płacenia przez firmę podatku od nieruchomości, składa do właściwego urzędu gminy, do 14 stycznia 2025 roku, aktualizację informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych (IN-1). Wójt, burmistrz lub prezydent miasta uwzględni ją przy wydawaniu decyzji określającej wysokość twojego podatku od nieruchomości na rok 2025.
W przypadku prowadzenia działalności gospodarczej w formie spółki posiadającej osobowość prawną (spółki z o.o. lub spółki akcyjnej), jednostki organizacyjnej albo spółki niemającej osobowości prawnej, do 31 stycznia 2025 roku masz obowiązek złożyć deklarację na podatek od nieruchomości na rok 2025, uwzględniając:
zmiany wynikające z nowych definicji budynku oraz budowli
zmiany obowiązujące od 1 stycznia 2025 roku, na przykład zmiany stawek podatku od nieruchomości określonych przez radę gminy lub miasta.
Wyjątkowo, ze względu na wagę zmian w przepisach, można złożyć deklarację na podatek od nieruchomości na rok 2025 do 31 marca 2025 roku. Aby z tego prawa skorzystać należy, do 31 stycznia 2025 roku, zawiadomić wójta, burmistrza lub prezydenta miasta o korzystaniu z dłuższego terminu na złożenie deklaracji.
Jednocześnie należy obliczyć i wpłacić raty podatku w styczniu, lutym i marcu 2025 roku na podstawie wysokości podatku za rok 2024.
Podatek od nieruchomości w 2025 r. – zmiany w definicjach, zwolnieniach i zakresach opodatkowania >>>
W jakim terminie należy złożyć informacje i deklaracje na podatek od nieruchomości na 2025 r. >>>
Nowe obowiązki w zakresie JPK_CIT
Od 1 stycznia 2025 roku najwięksi podatnicy podatku dochodowego od osób prawnych o przychodach przekraczających 50 mln euro zobowiązani są do prowadzenia ksiąg rachunkowych wyłącznie w formie elektronicznej oraz przesyłania ich bez wezwania do urzędu skarbowego po zakończeniu roku podatkowego (JPK-CIT), w terminie złożenia zeznania podatkowego CIT-8 - do 31 marca 2026 roku za rok 2025).
Podatnicy objęci nowymi obowiązkami muszą uzupełnić księgi rachunkowe o nowe dane, których wymagają urzędy skarbowe, w ramach struktury logicznej JPK _KR_PD (podatek dochodowy) oraz JPK_ST (środki trwałe) – JPK CIT.
Prawidłowe gromadzenie danych i przekazywanie ich do urzędów podatkowych wymagają aktualizacji, a niekiedy istotnego przebudowania systemów księgowych.
W kolejnych latach obowiązkiem zostaną objęte kolejne grupy podmiotów, tj. za rok podatkowy lub rok obrotowy rozpoczynający się po:
31 grudnia 2025 r. – inni podatnicy CIT (spółki niebędące osobami prawnymi) zobowiązani do składania JPK_VAT,
31 grudnia 2026 r. - pozostali podatnicy CIT i spółki niebędące osobami prawnymi.
Jak przygotować się do JPK CIT – krok po kroku >>>
JPK_CIT bez danych z ewidencji środków trwałych - zwolnienie dla podatników CIT >>>
Zwolnienie z VAT dla małych firm działających w UE (procedura SME)
Dotychczas jedną z barier dla najmniejszych firm była konieczność rejestracji na potrzeby podatku VAT w państwie, w którym prowadzą działalność. Od 1 stycznia 2025 roku małe i średnie przedsiębiorstwa mogą korzystać ze zwolnienia z VAT nie tylko w kraju siedziby, ale również w innych państwach UE. Podatnicy są wówczas zobowiązani – poza limitem krajowym – do przestrzegania także ogólnego limitu unijnego (100 tys. euro).
Aby skorzystać ze zwolnienia w różnych państwach członkowskich UE, firmy będą musiały spełnić określone warunki:
zarejestrować się do zwolnienia w państwie siedziby firmy,
roczny obrót we wszystkich krajach członkowskich UE nie przekroczy w poprzednim ani w bieżącym roku podatkowym 100 tys. euro,
sprzedaż w danym kraju nie przekroczy limitu zwolnienia podmiotowego z VAT, który obowiązuje w tym kraju (w Polsce to 200 tys. zł)
Firmy, które mają siedzibę w Polsce i chcą korzystać ze zwolnienia w innych krajach UE, powinny złożyć zgłoszenie rejestracyjne do Drugiego US Warszawa-Śródmieście oraz składać kwartalne raporty o obrotach w każdym państwie członkowskim UE, w którym prowadzą działalność - do właściwego dla nich urzędu skarbowego w Polsce.
Procedura SME – zwolnienie z VAT dla polskich podatników za granicą >>>
Jak korzystać z procedury SME w innych krajach UE >>>
Wyższy limit do prowadzenia ksiąg rachunkowych
Od 1 stycznia 2025 roku wzrósł limit przychodów, po przekroczeniu którego przedsiębiorcy muszą prowadzić księgi rachunkowe. Osoby fizyczne, wspólnicy spółek cywilnych, spółki jawne osób fizycznych i spółki partnerskie będą zobowiązane prowadzić księgi rachunkowe, jeżeli osiągną przychody równe lub przekraczające 2,5 mln euro. Do końca 2024 roku limit ten wynosił 2 mln euro.
Od 1 stycznia 2025 roku limit zobowiązujący do prowadzenia ksiąg rachunkowych wyniesie 2,5 mln euro przychodów netto. Do przeliczenia na złotówki stosujemy średni kurs euro z dnia 1 października 2024 roku, który w tym roku wyniósł 4,2846 zł. Limit wynosi obecnie 10 711 500 zł.
Co istotne, zmieniła się również „rachunkowa” definicja przychodów netto, które są brane pod uwagę przy obliczaniu tego limitu. Z kategorii przychodów netto usunięto m. in. przychody z operacji finansowych. Oznacza to, że już nie należy uwzględniać przychodów z operacji finansowych przy liczeniu kwoty przychodów netto w celu porównania ich z limitem 2 500 000 euro.
Największe korzyści z tej zmiany odczują małe firmy, które unikną kosztów związanych z prowadzeniem pełnej księgowości. Pełna księgowość wymaga bowiem rejestrowania wszystkich operacji gospodarczych, a także wiąże się z koniecznością sporządzenia na koniec roku obrotowego sprawozdania finansowego.
Nowe limity mają zastosowanie do roku obrotowego rozpoczynającego się po 31 grudnia 2024 r., przy czym na potrzeby ustalenia spełnienia warunku uwzględniane będą przychody netto ze sprzedaży towarów i produktów osiągnięte w poprzednim roku obrotowym rozpoczynającym się po dniu 31 grudnia 2023 r.
Opracowanie: Katarzyna Bogucka
Więcej na temat najnowszych zmian w prawie przeczytasz w poradniku INFORLEX