Jak sprzedaż udziałów w spółce z o.o. wpływa na związane z nimi powtarzające się świadczenia
Umowa spółki powinna jednoznacznie określać, o jakie świadczenia niepieniężne chodzi. Zbyt swobodne ich wskazanie wiąże się z ryzykiem ograniczenia w rozporządzaniu udziałami
Świadczenia niepieniężne są fakultatywnym elementem umowy spółki z o.o., zaś ich wprowadzenie zależy od woli wspólników zawierających umowę. Z art. 176 kodeksu spółek handlowych (dalej: k.s.h.) wynika, że świadczenia te muszą mieć określoną wartość majątkową.
Mogą one przybrać różną formę i np. polegać na okresowym dostarczaniu maszyn do firmy czy innych towarów potrzebnych do działalności spółki, zapewnieniu transportu, okresowym doradztwie prawnym, dostarczaniu oprogramowania komputerowego czy zapewnianiu usług księgowych.
Przy czym do wspomnianych wyżej świadczeń nie można zaliczyć takich, które mają mieszany charakter, ani – jak wynika z art. 176 k.s.h. – świadczeń jednorazowych czy o charakterze ciągłym (m.in. pełnienia funkcji członka organu spółki czy udostępnienia spółce lokalu).