Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 5 grudnia 2024 r., sygn. II SA/Ol 535/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Piotr Chybicki Sędziowie Sędzia WSA Marzenna Glabas Sędzia WSA Ewa Osipuk (spr.) Protokolant specjalista Karolina Hrymowicz po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 5 grudnia 2024 r. sprawy ze skarg W. Sp. z o.o. i D. Sp. j. na uchwałę Zarządu Powiatu w K. z dnia [...] nr [...] w przedmiocie wyznaczenia aptek ogólnodostępnych w mieście K. do pełnienia dyżurów w dni wolne od pracy oddala skargi.
Uzasadnienie
W dniu 16 maja 2024 r., Zarząd Powiatu w K. (dalej jako: "Zarząd Powiatu" lub "organ"), na podstawie art. 32 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz.U. z 2024 r., poz. 107, dalej jako: "u.s.p.") oraz art. 94 ust. 3 i ust. 9 pkt 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. Prawo farmaceutyczne (Dz.U. z 2024 r., poz. 686, dalej jako: "P.f."), podjął uchwałę Nr [...] w sprawie wyznaczenia aptek ogólnodostępnych w mieście K. do pełnienia dyżurów w dni wolne od pracy.
Skargę na powyższą uchwałę wniosła apteka W. sp. z o.o., W skardze podniesiono zarzut naruszenia prawa materialnego:
- art. 94 ust. 8, 9 i 10 P.f., poprzez ich niezastosowanie w wyniku błędnej wykładni, skutkujące wyznaczeniem do pełnienia dyżurów apteki ogólnodostępnej W. w K., pomimo, że wobec podmiotu prowadzącego ww. aptekę zachodziły przesłanki określone w art. 94 ust. 8 P.f.;
- art. 94 ust. 1 i 2 P.f. w zw. z art. 2, 7 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej w zw. z art. 107 § 1 i 3 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2024 r. poz. 572), dalej jako "k.p.a.", poprzez brak jakiegokolwiek uzasadnienia zaskarżonej uchwały, co uniemożliwia jej zweryfikowanie.
Biorąc powyższe pod uwagę, skarżąca W. wniosła o stwierdzenie nieważności uchwały w całości i zasądzenie kosztów postępowania, w tym kosztów zastępstwa według norm przepisanych.
W uzasadnieniu wskazała m.in., że prowadzi więcej niż jedną aptekę ogólnodostępną. Wobec jednej z nich, apteki ogólnodostępnej W. w S. w okresie 3 lat poprzedzających rok, w którym ma być pełniony dyżur, wydano ostateczną decyzję Zachodniopomorskiego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego z 13 kwietnia 2022 r., utrzymaną w mocy decyzją Głównego Inspektora Sanitarnego z 19 sierpnia 2022 r. w przedmiocie nakazania usunięcia w ustalonym terminie stwierdzonych uchybień w prowadzeniu działalności objętej zezwoleniem na prowadzenie apteki ogólnodostępnej (przesłanka z art. 94 ust. 8 pkt 2b ustawy P.f.). Apteka W. podkreśliła, że przepis art. 94 ust. 8 P.f. wprost i literalnie wskazuje, że wymienione w nim okoliczności mają dotyczyć podmiotu prowadzącego aptekę ogólnodostępną, nie zawężają się jedynie do apteki w danej miejscowości, której uchwała ma dotyczyć.