Interpretacja indywidualna z dnia 17 grudnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-1.4010.628.2024.1.SH
Ustalenie, czy wykonanie koncepcji architektonicznej oraz zagospodarowania przestrzennego, będącej podstawą do opracowania dokumentacji projektowej budowy hali do obsługi pojazdów (…), a także sporządzenie opisu wymogów w zakresie dostosowania istniejących obiektów myjni i przeglądów OC do obsługi pojazdów (…) powiększają wartość początkową środków trwałych: budowy hali do obsługi pojazdów (…).
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
18 października 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 10 października 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy wykonanie koncepcji architektonicznej oraz zagospodarowania przestrzennego, będącej podstawą do opracowania dokumentacji projektowej budowy hali do obsługi pojazdów (…), a także sporządzenie opisu wymogów w zakresie dostosowania istniejących obiektów myjni i przeglądów OC do obsługi (…) powiększają wartość początkową środków trwałych: budowy hali do obsługi pojazdów (…).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
A. w B. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (zwany dalej: „Spółka”) planuje w latach (…) przystąpić do budowy stacji serwisowej w zakresie obsługi (…) pod warunkiem uzyskania dofinansowania unijnego do realizacji tego zadania inwestycyjnego. W sytuacji nieotrzymania dofinansowania Spółka na chwilę obecną nie wie, czy będzie realizowała to zadanie, w jakim zakresie rzeczowym i horyzoncie czasowym.
W związku z powyższym, Spółka zleciła firmie zewnętrznej wykonanie koncepcji architektonicznej oraz zagospodarowania przestrzennego, będącej podstawą do opracowania dokumentacji projektowej budowy hali do obsługi pojazdów (…), a także sporządzenie opisu wymogów w zakresie dostosowania istniejących obiektów myjni i przeglądów OC do obsługi pojazdów (…). Wynagrodzenie netto zw. wykonaną usługę wynosi (…) zł netto.
Zawartość dokumentacji:
1. Hala obsługi pojazdów (…):
-wskazanie najbardziej dogodnej lokalizacji hali obsługi,
-weryfikacja stanu prawnego projektowanego obiektu (odległości od granicy działek, obiektów sąsiadujących),
-koncepcja funkcjonalno-przestrzenna hali,
-opisy, w tym wskazanie w jakie instalacje musi być wyposażony budynek z uwagi na (…),
-analiza zakresu prac rozbiórkowych,
-analiza potencjalnych kolizji instalacji,
-uzgodnienia koncepcji z rzeczoznawcą ds. ppoż.,
-opis wymaganych pozwoleń,
-projekt zagospodarowania terenu,
-architektura (wymiary budynku, układ pomieszczeń z wymiarami, elewacje),
-koncepcja powinna zawierać wytyczne dla przyszłego wykonawcy robót budowlanych, dotyczące organizacji robót i zagospodarowania terenu, umożliwiające bieżące funkcjonowanie zajezdni.
Dostosowanie istniejących obiektów stacji obsługi (myjni oraz budynku OC):
-wykaz instalacji jakie musi być wyposażony budynek z uwagi na (…),
-analiza zakresu prac budowlanych, rozbiórkowych, instalacyjnych,
-analiza potencjalnych kolizji instalacji,
-uzgodnienie koncepcji z rzeczoznawcą ds. ppoż.,
-koncepcja powinna zawierać wytyczne dla przyszłego wykonawcy robót budowlanych dotyczące organizacji robót i zagospodarowania terenu, umożliwiające bieżące funkcjonowanie zajezdni.
Pytanie
Czy wykonanie koncepcji architektonicznej oraz zagospodarowania przestrzennego, będącej podstawą do opracowania dokumentacji projektowej budowy hali do obsługi pojazdów (…), a także sporządzenie opisu wymogów w zakresie dostosowania istniejących obiektów myjni i przeglądów OC do obsługi pojazdów (…) powiększają wartość początkową środków trwałych: budowy hali do obsługi pojazdów (…)?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Spółki, do wartości początkowej środków trwałych według art. 16g ust. 4 (ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - przypis organu) do kosztu wytworzenia zalicza się ogół kosztów poniesionych w związku z wytworzeniem do momentu przekazania środka trwałego do używania. Nakładami inwestycyjnymi są wartości (w cenie nabycia) zużytych składników majątku i wykorzystania usług obcych, kosztów wynagrodzeń za pracę wraz z pochodnymi i inne koszty dające się zaliczyć do wartości środków trwałych. Katalog wydatków poniesionych w związku z nakładami inwestycyjnymi, zawarty w ustawie jest otwarty i można odczytywać, że mieszczą się w nim inne nie wymienione wprost koszty, które są związane z inwestycją, gdyby nie owa inwestycja nie zostałyby poniesione.
W związku z powyższym zdaniem Spółki, tylko wydatki bezpośrednio związane z nabyciem bądź wytworzeniem środka trwałego zmniejszają podstawę opodatkowania osoby prawnej przez możliwość zaliczenia w koszty podatkowe odpisów z tytułu zużycia środków trwałych - tzw. odpisy amortyzacyjne. Tak więc, do ceny nabycia i kosztów wytworzenia środka trwałego zalicza się tylko te wydatki, które związane są bezpośrednio z realizacją inwestycji.
Tak więc, w ocenie Spółki, koszty wykonania koncepcji architektonicznej oraz zagospodarowania przestrzennego, będącej podstawą do opracowania dokumentacji projektowej budowy hali do obsługi pojazdów (…), a także sporządzenie opisu wymogów w zakresie dostosowania istniejących obiektów myjni i przeglądów OC do obsługi pojazdów (…) nie są bezpośrednio związane z wytworzeniem środków trwałych, a zatem nie zwiększają wartości inwestycji, tj. nie będą stanowiły elementu wartości początkowej składników majątku trwałego, gdyż nie mają one bezpośredniego wpływu na wytworzenie środka trwałego. Koszty te jako koszty pośrednie - należy ująć w ciężar kosztów uzyskania przychodów w dacie ich poniesienia, zgodnie z art. 15 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Ponadto Spółka zakłada uzyskanie dofinansowania unijnego do realizacji tego zadania inwestycyjnego. W sytuacji nieotrzymania dofinansowania Spółka na chwilę obecną nie wie czy będzie realizowała to zadanie, w jakim zakresie rzeczowym i horyzoncie czasowym.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które Państwo przedstawili we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Z treści złożonego wniosku wynika, że A. w B. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością („Spółka”) planuje w latach (…) przystąpić do budowy stacji serwisowej w zakresie obsługi (…) pod warunkiem uzyskania dofinansowania unijnego do realizacji tego zadania inwestycyjnego. W sytuacji nieotrzymania dofinansowania Spółka na chwilę obecną nie wie, czy będzie realizowała to zadanie, w jakim zakresie rzeczowym i horyzoncie czasowym.
W związku z powyższym, Spółka zleciła firmie zewnętrznej wykonanie koncepcji architektonicznej oraz zagospodarowania przestrzennego, będącej podstawą do opracowania dokumentacji projektowej budowy hali do obsługi pojazdów (…), a także sporządzenie opisu wymogów w zakresie dostosowania istniejących obiektów myjni i przeglądów OC do obsługi pojazdów (…). Wynagrodzenie netto zw. wykonaną usługę wynosi (…) zł netto.
Zawartość dokumentacji:
1. Hala obsługi pojazdów (…):
-wskazanie najbardziej dogodnej lokalizacji hali obsługi,
-weryfikacja stanu prawnego projektowanego obiektu (odległości od granicy działek, obiektów sąsiadujących),
-koncepcja funkcjonalno-przestrzenna hali,
-opisy, w tym wskazanie w jakie instalacje musi być wyposażony budynek z uwagi na (…),
-analiza zakresu prac rozbiórkowych,
-analiza potencjalnych kolizji instalacji,
-uzgodnienia koncepcji z rzeczoznawcą ds. ppoż.,
-opis wymaganych pozwoleń,
-projekt zagospodarowania terenu,
-architektura (wymiary budynku, układ pomieszczeń z wymiarami, elewacje),
-koncepcja powinna zawierać wytyczne dla przyszłego wykonawcy robót budowlanych, dotyczące organizacji robót i zagospodarowania terenu, umożliwiające bieżące funkcjonowanie zajezdni.
Dostosowanie istniejących obiektów stacji obsługi (myjni oraz budynku OC):
-wykaz instalacji jakie musi być wyposażony budynek z uwagi na (…),
-analiza zakresu prac budowlanych, rozbiórkowych, instalacyjnych,
-analiza potencjalnych kolizji instalacji,
-uzgodnienie koncepcji z rzeczoznawcą ds. ppoż.,
-koncepcja powinna zawierać wytyczne dla przyszłego wykonawcy robót budowlanych dotyczące organizacji robót i zagospodarowania terenu, umożliwiające bieżące funkcjonowanie zajezdni.
Wątpliwość Wnioskodawcy dotyczy ustalenia, czy wykonanie koncepcji architektonicznej oraz zagospodarowania przestrzennego, będącej podstawą do opracowania dokumentacji projektowej budowy hali do obsługi pojazdów (…), a także sporządzenie opisu wymogów w zakresie dostosowania istniejących obiektów myjni i przeglądów OC do obsługi pojazdów (…) powiększają wartość początkową środków trwałych: budowy hali do obsługi pojazdów (…).
Należy w tym miejscu zwrócić uwagę na przepisy art. 15 i 16 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „updop”), które określają zasady kwalifikowania wydatków do kosztów uzyskania przychodów.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 updop:
kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu.
Definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest jedynie sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. W pozostałych przypadkach należy natomiast zbadać istnienie związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu, a powstaniem przychodu ze źródła przychodu lub realną szansą powstania przychodu podatkowego, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła jego uzyskiwania.
W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:
-został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
-jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
-pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
-poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
-został właściwie udokumentowany,
-nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.
Zgodnie z art. 15 ust. 6 updop,
kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane zgodnie z art. 16a-16m, przy czym w przypadku spółek nieruchomościowych odpisy dotyczące środków trwałych zaliczonych do grupy 1 Klasyfikacji nie mogą być w roku podatkowym wyższe niż dokonywane zgodnie z przepisami o rachunkowości odpisy amortyzacyjne lub umorzeniowe z tytułu zużycia środków trwałych, obciążające w tym roku podatkowym wynik finansowy jednostki.
Koszty ponoszone przez podatnika należy ocenić pod kątem ich celowości, a więc dążenia do uzyskania przychodów, zabezpieczenia lub zachowania źródła przychodów. Aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodu, między tym wydatkiem, a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowy tego typu, że poniesienie wydatku ma wpływ na powstanie lub zwiększenie tego przychodu. Kosztami będą zarówno koszty pozostające w bezpośrednim związku z uzyskiwanymi przychodami, jak i pozostające w związku pośrednim, jeżeli zostanie wykazane, że zostały w sposób racjonalny poniesione w celu osiągnięcia przychodów, nawet wówczas, gdy z obiektywnych powodów przychód nie zostanie osiągnięty.
Uznanie wydatku za koszt podatkowy wymaga również wykazania, że jest on racjonalnie i gospodarczo uzasadniony. Zaliczenie danego wydatku do kosztów uzyskania przychodów uzależnione jest m.in. od tego, czy nie znajduje się on w katalogu zawartym w art. 16 ust. 1 updop, tj. w grupie wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów. Należy jednak pamiętać, że wyliczenie kosztów, których nie uważa się za koszty uzyskania przychodów, nie stwarza domniemania, że wszelkie pozostałe koszty, które nie są zamieszczone w art. 16 updop, zostaną ex lege uznane za koszty uzyskania przychodów.
Ponadto w zakresie kwalifikacji kosztów koniecznym jest wyróżnienie:
- kosztów uzyskania przychodów bezpośrednio związanych z przychodami, tj. takich wydatków, których poniesienie przekłada się wprost (w sposób bezpośredni) na uzyskanie konkretnych przychodów – przy czym w ich przypadku możliwe jest ustalenie, w jakim okresie i w jakiej wysokości powstał związany z nimi przychód (np. wydatki na nabycie lub wytworzenie jednostki towaru handlowego);
- kosztów uzyskania przychodów innych niż bezpośrednio związanych z przychodami (tzw. kosztów pośrednich), tj. takich wydatków, których nie da się przypisać wprost do określonych przychodów, ale są racjonalnie uzasadnione jako prowadzące do ich osiągnięcia – są to wydatki związane z działalnością prowadzoną przez podatnika i przyczyniające się do osiągania przez niego przychodów, w przypadku których nie można jednak ustalić, uzyskaniu jakiego konkretnego przychodu dany wydatek służy (np. koszty ogólnego zarządu, koszty administracyjne, wydatki na utrzymanie obiektów, obsługę prawną).
Można dodać, że do tej grupy generalnie zalicza się wydatki, które są ponoszone w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu.
Jednym z rodzajów kosztów podatkowych są odpisy amortyzacyjne obliczane od środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych. Stosownie do treści art. 15 ust. 6 updop,
Kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane zgodnie z art. 16a-16m, przy czym w przypadku spółek nieruchomościowych odpisy dotyczące środków trwałych zaliczonych do grupy 1 Klasyfikacji nie mogą być w roku podatkowym wyższe niż dokonywane zgodnie z przepisami o rachunkowości odpisy amortyzacyjne lub umorzeniowe z tytułu zużycia środków trwałych, obciążające w tym roku podatkowym wynik finansowy jednostki.
Zgodnie z art. 16a ust. 1 updop:
Amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:
1) budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,
2) maszyny, urządzenia i środki transportu,
3) inne przedmioty
- o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1, zwane środkami trwałymi.
Podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych stanowi wartość początkowa środka trwałego. Sposób jej ustalania, zróżnicowany m.in. ze względu na sposób nabycia składnika majątku trwałego, określa art. 16g updop. W myśl art. 16g ust. 1 pkt 2 updop:
Za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z uwzględnieniem ust. 2-14, uważa się w razie wytworzenia we własnym zakresie koszt wytworzenia.
Zgodnie z art. 16g ust. 4 updop:
Za koszt wytworzenia uważa się wartość, w cenie nabycia, zużytych do wytworzenia środków trwałych: rzeczowych składników majątku i wykorzystanych usług obcych, kosztów wynagrodzeń za prace wraz z pochodnymi, i inne koszty dające się zaliczyć do wartości wytworzonych środków trwałych. Do kosztu wytworzenia nie zalicza się: kosztów ogólnych zarządu, kosztów sprzedaży oraz pozostałych kosztów operacyjnych i kosztów operacji finansowych, w szczególności odsetek od pożyczek (kredytów) i prowizji, z wyłączeniem odsetek i prowizji naliczonych do dnia przekazania środka trwałego do używania.
Użycie przez ustawodawcę zwrotu, że do kosztu wytworzenia środka trwałego zalicza się także „inne koszty dające się zaliczyć do wartości wytworzonych środków trwałych” oznacza, że katalog wydatków poniesionych w związku z wytworzeniem środka trwałego powiększających jego wartość początkową jest otwarty, co wskazuje na to, że mieszczą się w nim również inne, nie wymienione wprost koszty, które będą miały wpływ na wartość początkową danego składnika majątku.
Zatem, powyższy zwrot oznacza wydatki, które są ponoszone w wyniku podjęcia procesu wytwarzania środka trwałego. Wydatkami takimi są koszty, co do których nie ma wątpliwości, że nie wystąpiłyby, gdyby podatnik nie wytwarzał we własnym zakresie środka trwałego. Do kosztów wytworzenia należy zaliczyć również wydatki poniesione we wczesnym stadium procesu inwestycyjnego w celu stworzenia warunków do prowadzenia inwestycji, bez których nie doszłoby do wytworzenia środka trwałego. Oznacza to, że do wartości początkowej wytworzonego środka trwałego zalicza się ogół kosztów poniesionych w związku z jego wytworzeniem od momentu rozpoczęcia inwestycji, aż do momentu przekazania środka trwałego do używania.
W związku z powyższym, decydujące znaczenie dla zaliczenia określonego wydatku do wydatków stanowiących koszt wytworzenia środka trwałego ma możliwość powiązania danego wydatku z konkretnym przedsięwzięciem inwestycyjnym, czyli wytwarzanym środkiem trwałym. Wszelkie wydatki pozostające w związku z wytworzeniem środka trwałego mają wpływ na jego koszt wytworzenia. Koszt ten zarazem stanowi o wartości początkowej środka trwałego, od której dokonuje się następnie odpisów amortyzacyjnych.
W szczególności zatem, do wartości składających się na koszt wytworzenia środka trwałego należą:
- wartość – w cenie nabycia – rzeczowych składników majątku zużytych do wytworzenia środków trwałych, tj. przede wszystkim materiałów, z których został wykonany środek trwały,
- wartość – w cenie nabycia – wykorzystanych usług obcych zużytych do wytworzenia środków trwałych, tj. zarówno usług polegających na samym wytwarzaniu środka trwałego, tj. przede wszystkim jego budowie, jak i innych usług niezbędnych do wytworzenia i uczynienia tego składnika majątku zdatnym do używania, np. kosztów prac geologicznych niezbędnych do uzyskania pozwolenia na budowę, usług projektowych, usług inżynierskich, doradztwa finansowego i prawnego związanego z prowadzoną inwestycją, kosztów niezbędnych ekspertyz obiektów budowlanych,
- koszty wynagrodzeń wraz z pochodnymi, tj. przede wszystkim koszty wynagrodzeń dla pracowników zatrudnionych przy realizacji inwestycji,
- inne koszty dające się zaliczyć do wartości wytworzonych środków trwałych.
Należy ponadto podkreślić, że mocą art. 16g ust. 4 ustawy o CIT, wyłączono z kosztu wytworzenia środka trwałego koszty ogólne zarządu, koszty sprzedaży oraz pozostałe koszty operacyjne i koszty operacji finansowych, w tym odsetki od pożyczek (kredytów) i prowizje, z wyłączeniem odsetek i prowizji naliczonych do dnia przekazania środka trwałego do używania. Wydatki te nie są bowiem bezpośrednio związane z realizacją inwestycji, ale z całokształtem działalności podatnika.
Oznacza to, że tylko wydatki bezpośrednio związane z wytworzeniem środka trwałego zmniejszają podstawę opodatkowania osoby prawnej przez możliwość zaliczenia w koszty podatkowe odpisów z tytułu zużycia środków trwałych – tzw. odpisy amortyzacyjne. Tak więc, do kosztów wytworzenia środka trwałego zalicza się tylko te wydatki, które dają się zaliczyć do wartości wytworzonego środka trwałego, to znaczy związane są bezpośrednio z realizacją inwestycji. Wydatki dotyczące całokształtu działalności Spółki, które wpływają w sposób pośredni na przychody, mimo że związane są z realizowaną inwestycją, nie mają wpływu na koszt wytworzenia. Wydatki te, jeśli wypełniają hipotezę normy art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, należy zakwalifikować jako koszty inne niż bezpośrednio związane z przychodem, tzw. koszty „pośrednie” i odnieść w koszty podatkowe w dacie ich faktycznego poniesienia.
Do wartości początkowej wytworzonego środka trwałego, w myśl art. 16g ust. 4 ustawy o CIT, zalicza się ogół kosztów poniesionych w związku z jego wytworzeniem. Użycie przez ustawodawcę zwrotu, że do kosztu wytworzenia środka trwałego zalicza się także „inne koszty dające się zaliczyć do wartości wytworzonych środków trwałych” oznacza, że katalog wydatków poniesionych w związku z wytworzeniem środka trwałego powiększających jego wartość początkową jest otwarty, co wskazuje na to, że mieszczą się w nim również inne, nie wymienione wprost koszty, które będą miały wpływ na wartość początkową danego składnika majątku. Zatem, powyższy zwrot oznacza wydatki, które są ponoszone w wyniku podjęcia procesu wytwarzania środka trwałego. Wydatkami takimi są koszty, co do których nie ma wątpliwości, że nie wystąpiłyby, gdyby podatnik nie wytwarzał we własnym zakresie środka trwałego. Do kosztów wytworzenia należy zaliczyć również wydatki poniesione we wczesnym stadium procesu inwestycyjnego w celu stworzenia warunków do prowadzenia inwestycji, bez których nie doszłoby do wytworzenia środka trwałego.
Mając na uwadze powyższe regulacje stwierdzić należy, że koszty wykonania koncepcji architektonicznej oraz zagospodarowania przestrzennego, będącej podstawą do opracowania dokumentacji projektowej budowy hali do obsługi pojazdów (…), a także sporządzenie opisu wymogów w zakresie dostosowania istniejących obiektów myjni i przeglądów OC do obsługi pojazdów (…) są bezpośrednio związane z wytworzeniem środków trwałych - budowy hali do obsługi pojazdów (…) oraz zwiększają wartość planowanej inwestycji i będą stanowiły element wartości początkowej składników majątku trwałego, gdyż mają one bezpośredniego wpływu na wytworzenie środka trwałego, bowiem zostały poniesione wyłącznie w związku z planowaną inwestycją, a bez tych wydatków planowana inwestycja nie może być realizowana.
Zatem wydatki te powiększają wartość początkową środków trwałych - budowy hali do obsługi pojazdów (…), od której dokonuje się następnie odpisów amortyzacyjnych.
W świetle powyższego, należy stwierdzić, że skoro wydatki opisane we wniosku związane są z planowanym procesem inwestycyjnym - budową hali do obsługi pojazdów (…), a ich poniesienie warunkuje rozpoczęcie zamierzonej inwestycji, to uznać należy, że ww. wydatki poniesione przez Państwa, na podstawie art. 16g ust. 4 updop, zwiększają wartość początkową wytworzenia środka trwałego.
W związku z powyższym, Państwa stanowisko jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Odnosząc się do powołanych we wniosku interpretacji indywidualnych należy stwierdzić, iż zostały one wydane w indywidualnych sprawach innych podmiotów, które o jej wydanie wystąpiły, zatem nie są one wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację. Co jednakże najistotniejsze, interpretacje te zostały wydane w wyniku wykonania zapadłych w tych sprawach wyroków.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).