Wyrok WSA w Krakowie z dnia 25 października 2024 r., sygn. II SA/Kr 1093/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący SWSA Agnieszka Nawara - Dubiel (spr.) SWSA Małgorzata Łoboz SWSA Sebastian Pietrzyk po rozpoznaniu w dniu 25 października 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym skargi Zakładu Usługowego E. spółka jawna na postanowienie Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie z dnia 31 maja 2024 r, znak: SKO.Oś/4170/165/2024 w przedmiocie negatywnego zaopiniowanie wniosku o zmianę pozwolenia na wytwarzanie odpadów z uwzględnieniem przetwarzania odpadów w procesie odzysku i unieszkodliwiania oddala skargę.
Uzasadnienie
II SA/Kr 1093/24
UZASADNIENIE
Burmistrz Miasta i Gminy O. postanowieniem z dnia 26 marca 2024 r., znak: [...], wydanym na podstawie art. 41 ust. 6a ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2023 r. poz. 1587 z późn. zm.), art. 106 § 3 i 5 i art. 268a ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2023 r. poz. 775 z późn. zm.) oraz art. 39 ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2023 r. poz. 40 z późn. zm.), negatywnie zaopiniował wniosek Z. Spółka Jawna w O. o zmianę decyzji Marszałka Województwa Małopolskiego z dnia 15 stycznia 2015 r., znak: [...], udzielającej pozwolenia na wytwarzanie odpadów z uwzględnieniem przetwarzania odpadów w procesie odzysku i unieszkodliwiania w związku z eksploatacją Oczyszczalni Chemicznej Ścieków Przemysłowych zlokalizowanej na działce nr [...] na terenie Oddziału w O.
W uzasadnieniu tego rozstrzygnięcia organ pierwszej instancji wskazał, że w świetle postanowień uchwały Nr [...] Rady Miejskiej w O. z dnia 14 lipca 2020 r. w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla terenów inwestycyjnych po południowej stronie linii kolejowej w O. - przeznaczenie podstawowe i uzupełniające dla terenu 3PU1 nie obejmuje działalności polegającej na wytwarzaniu odpadów z uwzględnieniem przetwarzania odpadów w procesie odzysku i unieszkodliwiania, a możliwość realizacji działalności wyklucza zakaz realizacji przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko, od którego nie ma wyjątku dla terenu 3PU1 i zakaz przetwarzania odpadów przy uwzględnieniu § 21 planu miejscowego. Zdaniem organu pierwszej instancji wydanie pozwolenia (zmiana posiadanego pozwolenia) winno nastąpić po uzyskaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, a tymczasem spółka nigdy takiej decyzji nie uzyskała. Obiekty oczyszczalni wykonano w latach 70. i były one przeznaczone do unieszkodliwiania wyłącznie odpadów emalierskich, a tymczasem pozwolenie na odzysk i unieszkodliwianie obejmuje bardzo dużą ilość i wiele rodzajów odpadów, w tym odpadów niebezpiecznych. Wpłynęły liczne skargi mieszkańców na uciążliwości zapachowe i obawy związane z informacjami o pożarach w miejscach składowania/magazynowania odpadów. W wyniku przeprowadzonej przez WIOŚ w dniach 13 maja-22 lipca 2019 r. kontroli Marszałek Województwa [...] wszczął z urzędu postępowanie administracyjne w sprawie cofnięcia decyzji własnej z dnia 15 stycznia 2015 r. Z pisma Marszałka Województwa [...] z dnia 31 sierpnia 2023 r. wynika, że w trakcie jednej z ostatnich kontroli WIOŚ w dniach od 12 października 2022 r. do 23 lutego 2023 r. ustalono brak usunięcia naruszeń tej decyzji.