Interpretacja indywidualna z dnia 19 grudnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-2.4011.529.2024.5.JN
Opodatkowanie przychodów ze sprzedaży nadwyżki wyprodukowanej energii wprowadzonej do sieci stawką ryczałtu w wysokości 5,5%.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
25 września 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 20 września 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwania – pismami z 28 października 2024 r. (wpływ 30 października 2024 r.) oraz z 2 grudnia 2024 r. (wpływ 4 grudnia 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Jako podmiot gospodarczy wytwarza Pan na własne potrzeby energię elektryczną z odnawialnych źródeł energii (fotowoltaika). Energię rozlicza Pan z Przedsiębiorstwem Energetycznym w ramach net-billingu. Wprowadzając nadwyżkę wyprodukowanej energii do sieci energetycznej uzyskuje Pan depozyt prosumencki. Środki z depozytu przekazywane są na Pana konto po wystawieniu faktury przez przedsiębiorstwo w ramach samofakturowania. Powstaje dostawa towaru, która opodatkowana jest podatkiem VAT. Pana działalność gospodarcza opodatkowana jest ryczałtem ewidencjonowanym.
W piśmie z 28 października 2024 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, w odpowiedzi na zadane pytania o treści:
1.Czy przedmiotem Pana pytania jest opodatkowanie przychodów ze sprzedaży nadwyżki wyprodukowanej energii wprowadzonej do sieci energetycznej?
2.Czy jest Pan prosumentem energii odnawialnej, prosumentem zbiorowym energii odnawialnej czy też prosumentem wirtualnym energii odnawialnej i czy uzyskuje Pan przychody wynikające z rozliczeń wytworzonej energii, o których mowa w art. 4 ust. 11 pkt 2 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1361)?
3.Czy jako prosument energii odnawialnej może Pan korzystać z systemu rozliczeń określonego w art. 4 ust. 1a ustawy o odnawialnych źródłach energii?
4.Czy wskazane we wniosku „wynagrodzenie” za sprzedaną nadwyżkę energii, które wpływa na Pana konto po wystawieniu faktury przez przedsiębiorstwo w ramach samofakturowania, stanowi nadpłatę, o której mowa w art. 4 ust. 11 pkt 2 ustawy o odnawialnych źródłach energii.
wskazał Pan, że prowadzi Pan działalność gospodarczą opodatkowaną ryczałtem ewidencjonowanym, jest Pan czynnym podatnikiem VAT.
(…) zawarł Pan umowę zakupu energii elektrycznej z mikroinstalacji OZE. Jest Pan wytwórcą energii elektrycznej z mikroinstalacji do 49,99 KW wytwarzającym energię elektryczną z odnawialnych źródeł energii, który energię elektryczną wyprodukowaną w źródle wytwórczym wprowadza do sieci elektroenergetycznej.
Energię sprzedaje Pan w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej. Energię wytwarza Pan jako wytwórca. Nie jest Pan prosumentem.
Nadwyżkę energii elektrycznej wprowadza Pan do sieci elektrycznej, uzyskując przychód z nadwyżki energii. Przychód z nadwyżki energii rozlicza Pan z przedsiębiorstwem kupującym energię w ramach net-bilingu.
Firma kupująca nadwyżkę energii przekazuje środki pieniężne za jej zakup na Pana konto firmowe, po wystawieniu faktury przez kupującego w ramach samofakturowania. Została zawarta umowa o samofakturowanie między sprzedającym a kupującym. Powstaje dostawa towaru, która opodatkowana jest stawką 23%. Faktura oznaczona jest słowem „samofakturowanie”.
Otrzymany przychód ze sprzedaży nadwyżki energii elektrycznej opodatkowuje Pan stawką ryczałtu 5,5%. Fakturę sprzedaży w zakresie samofakturowania wykazuje Pan w JPK-VAT, sprzedaż bez oznaczenia GTU-11. Przychód opodatkowuje Pan stawką 5,5%, ponieważ uważa Pan, że wytwarzanie energii elektrycznej mieści się w pojęciu działalności wytwórczej, powstaje nowy wyrób, który jest wyrobem własnej produkcji.
Natomiast w piśmie z 2 grudnia 2024 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, w odpowiedzi na zadane pytania o treści:
1.Jaki jest główny przedmiot Pana działalności gospodarczej? Należy wskazać PKD prowadzonej przez Pana działalności.
2.Jaką stawką ryczałtu opodatkowuje Pan ww. działalność gospodarczą?
3.Jak są sklasyfikowane – na podstawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) – usługi świadczone przez Pana w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, które Pan świadczy (proszę podać dla każdej z wykonywanych usług podstawowy symbol grupowania, który jest siedmiocyfrowy, zapisywany w blokach po dwa znaki oddzielone kropką)?
4.Czy oprócz działalności gospodarczej wskazanej w odpowiedzi na pytanie nr 1 uzyskuje Pan inne dochody podlegające opodatkowaniu? Jeśli tak, należy wskazać z jakich źródeł przychodów pochodzą i czy prowadzi Pan ewidencję, która umożliwia Panu identyfikację rodzajów przychodów opodatkowanych różnymi stawkami?
5.Jaki był cel montażu mikroinstalacji?
6.Należy jednoznacznie wskazać:
1)Czy wyprodukowana przez ww. mikroinstalację energia elektryczna jest w pierwszej kolejności zużywana na potrzeby Pana działalności gospodarczej, a dopiero w przypadku wystąpienia nadwyżki jest wprowadzana do sieci i rozliczana z przedsiębiorstwem kupującym energię w ramach net-bilingu?
lub też
2)Czy produkcja (wytwarzanie) energii elektrycznej w ww. mikroinstalacji stanowi przeważający (podstawowy) element Pana działalności gospodarczej i jest dokonywana w sposób ciągły i systematyczny, tj. głównie z zamiarem sprzedaży energii na rzecz przedsiębiorstwa kupującego energię?
7.Jeżeli odpowiedź na pytanie nr 6 pkt 1) jest twierdząca, to proszę o jednoznaczne wskazanie, czy jest Pan prosumentem energii odnawialnej – gdyż zgodnie z definicją prosumenta zawartą w art. 2 ust. 27a ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1361), użyte w ww. ustawie określenie prosument energii odnawialnej oznacza odbiorcę końcowego wytwarzającego energię elektryczną wyłącznie z odnawialnych źródeł energii na własne potrzeby w mikroinstalacji, pod warunkiem że w przypadku odbiorcy końcowego niebędącego odbiorcą energii elektrycznej w gospodarstwie domowym, nie stanowi to przedmiotu przeważającej działalności gospodarczej określonej zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. z 2023 r. poz. 773).
8.Wyjaśnić powody tego twierdzenia, ponieważ w kontekście przedstawionego przez Pana opisu stanu faktycznego oraz jego uzupełnienia (sprzedaż nadwyżki energii elektrycznej wytwarzanej przez Pana jako podmiot gospodarczy na własne potrzeby z odnawialnych źródeł energii, rozlicznej w ramach net-billingu oraz uzyskiwanie przez Pana depozytu prosumenckiego w wyniku wprowadzania nadwyżki wyprodukowanej energii do sieci energetycznej) – nie wynika, aby nie był Pan prosumentem korzystającym z systemu rozliczeń określonego w art. 4 ust. 1a ustawy o odnawialnych źródłach energii.
9.Czy wskazane we wniosku „wynagrodzenie” za sprzedaną nadwyżkę energii, które wpływa na Pana konto po wystawieniu faktury przez przedsiębiorstwo w ramach samofakturowania, stanowi nadpłatę, o której mowa w art. 4 ust. 11 pkt 2 ustawy o odnawialnych źródłach energii.
doprecyzował Pan opis sprawy wskazując, że głównym przedmiotem Pana działalności gospodarczej są: usługi automyjni oraz naprawa samochodów osobowych, wulkanizacja. Działalność gospodarcza opodatkowana jest 8,5% stawką ryczałtu ewidencjonowanego. Usługi świadczone w ramach prowadzonej działalności gospodarczej są sklasyfikowane: PKWiU 45.20.30.0 – Usługi mycia, czyszczenia samochodów, podobne myjnia samochodowa; PKWiU 45.20.13.0 – Usługi naprawy opon samochodowych i furgonetek, włączając regulację i wyważanie kół; PKWiU 45.20.21.0 – Konserwacja i naprawa pojazdów samochodowych z wyłączeniem motocykli.
Dochody uzyskuje Pan z działalności gospodarczej, do których prowadzona jest ewidencja przychodu z podziałem na stawki podatku. W Pana przypadku jest to stawka 8,5% oraz otrzymuje Pan dochody z emerytury. Na potrzeby działalności gospodarczej założył Pan mikroinstalację (fotowoltaikę). Celem założenia jest pozyskanie energii elektrycznej, aby obniżyć koszty zużycia energii elektrycznej (niższe rachunki za prąd). Wyprodukowana przez mikroinstalację energia elektryczna jest w pierwszej kolejności zużywana na potrzeby Pana działalności gospodarczej, a dopiero w przypadku wystąpienia nadwyżki jest wprowadzana do sieci i rozliczana z przedsiębiorstwem (…) kupującym energię w ramach net-bilingu. Produkcja (wytwarzanie) energii elektrycznej w mikroinstalacji nie stanowi przeważającego elementu Pana działalności gospodarczej i nie jest dokonywana w sposób ciągły. Nadwyżki produkowanego i wprowadzonego do sieci prądu sprzedaje Pan w ramach umowy zawartej na odkup energii. W umowie podpisanej ze Spółką jest Pan określony jako wytwórca energii. Spółka nie prowadzi rozliczeń fotowoltaiki na zasadach prosumenckich (net-metering). Zawierana z klientem umowa odkupu energii jest prowadzona wyłącznie jako rozliczenie wytwórcze (net-billing). W celu zastosowania takiego rozliczenia konieczne jest zawarcie umowy (…) do istniejącej już umowy sprzedaży. Spółka nie zawiera oddzielnie umów dla podmiotów odpowiedzialnych za bilansowanie energii (umowa (…) musi jednocześnie posiadać podpisaną bliźniaczo umowę sprzedaży energii elektrycznej). Spółka ma możliwość odkupienia wyprodukowanej i wprowadzonej do sieci nadwyżki energii (rozliczanie net-biling). Jeśli w grę wchodzi jej magazynowanie (czyli rozliczanie prosumenckie jako net-metering) oraz możliwość późniejszej autokonsumpcji spółka nie posiada takiej usługi. Bilansują głównie energię w formie nadprodukcji i jej faktycznego rozliczenia z klientem. Dodatkowo nie prowadzą kompensaty kosztów – oznacza to, iż w przypadku podpisania umowy zakupowej i wskazania (…) jako podmiotu odpowiedzialnego za bilansowanie (umowa (…)) Spółka ma możliwość przygotowania faktury (lub jej proformy) w celu rozliczenia powstałej nadwyżki energii. Oddzielnie również przygotowuje fakturę za sprzedaną na obiekcie energię. W ramach podpisanej umowy jest Pan określony jako wytwórca energii. „Wynagrodzenie” za sprzedaną nadwyżkę energii, które wpływa na konto po wystawieniu faktury przez Spółke w ramach samofakturowania nie stanowi nadpłaty, o której mowa w art. 4 ust. 11 pkt 2 ustawy o odnawialnych źródłach energii. Sprzedaż energii opodatkowuje Pan stawką 5,5% ryczałtu ewidencjonowanego i sprzedaży energii nie oznacza Pan w pliku JPK-VAT oznaczeniem GTU-11.
Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu z 2 grudnia 2024 r.)
Czy przychody ze sprzedaży nadwyżki wyprodukowanej energii wprowadzonej do sieci prawidłowo opodatkowuje Pan stawką podatku ryczałtowego 5,5%?
Pana stanowisko w sprawie (przedstawione ostatecznie w uzupełnieniu z 2 grudnia 2024 r.)
Przychody z działalności gospodarczej polegające na wytworzeniu energii elektrycznej z odnawialnych źródeł mogą być opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym według stawki 5,5%. Wytwarzanie energii elektrycznej mieści się w pojęciu działalności wytwórczej.
Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy o ryczałcie, użyte w ustawie określenie „działalność wytwórcza” oznacza działalność, w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobu własnej produkcji, prowadzoną przez podatnika.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 3 ustawyo zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Przychodów (dochodów) opodatkowanych w formach zryczałtowanych nie łączy się z przychodami (dochodami) z innych źródeł podlegającymi opodatkowaniu na podstawie ustawy o podatku dochodowym.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Pozarolnicza działalność gospodarcza to pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Działalność wytwórcza to działalność, w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzoną przez podatnika.
Natomiast art. 5a pkt 6 ustawyz dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.) stanowi, że:
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczejalbo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody.
I tak, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ww. ustawy:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Natomiast według art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a powołanej ustawy:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 5,5% przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton.
Z informacji przedstawionych we wniosku i jego uzupełnieniach wynika, że głównym przedmiotem Pana działalności gospodarczej są: usługi automyjni oraz naprawa samochodów osobowych, wulkanizacja. Świadczone przez Pana usługi w ramach prowadzonej działalności gospodarczej sklasyfikowane są: PKWiU 45.20.30.0, PKWiU 45.20.13.0 oraz PKWiU 45.20.21.0. Pana działalność gospodarcza opodatkowana jest 8,5% stawką ryczałtu ewidencjonowanego oraz otrzymuje Pan dochody z emerytury. Na potrzeby działalności gospodarczej założył Pan mikroinstalację (fotowoltaikę). Celem jej założenia jest pozyskanie energii elektrycznej, aby obniżyć koszty zużycia energii elektrycznej (niższe rachunki za prąd). (…) zawarł Pan umowę zakupu energii elektrycznej z mikroinstalacji OZE z S.A. (zwana dalej Spółką) kupującym energię w ramach net-bilingu, w której jest Pan określony jako wytwórca energii. Jest Pan wytwórcą energii elektrycznej z mikroinstalacji do 49,99 KW wytwarzającym energię elektryczną z odnawialnych źródeł energii. Wyprodukowana przez mikroinstalację energia elektryczna jest w pierwszej kolejności zużywana na potrzeby Pana działalności gospodarczej, a dopiero w przypadku wystąpienia nadwyżki jest wprowadzana do sieci i rozliczana ze Spółką. Energię sprzedaje Pan w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej. Firma kupująca nadwyżkę energii przekazuje środki pieniężne za jej zakup na Pana konto firmowe, po wystawieniu faktury przez kupującego w ramach samofakturowania. Otrzymany przychód ze sprzedaży nadwyżki energii elektrycznej opodatkowuje Pan stawką ryczałtu 5,5%. Produkcja (wytwarzanie) energii elektrycznej w mikroinstalacji nie stanowi przeważającego elementu Pana działalności gospodarczej i nie jest dokonywana w sposób ciągły. „Wynagrodzenie” za sprzedaną nadwyżkę energii, które wpływa na konto po wystawieniu faktury przez Spółkę w ramach samofakturowania nie stanowi nadpłaty, o której mowa w art. 4 ust. 11 pkt 2 ustawy o odnawialnych źródłach energii. Nie jest Pan prosumentem.
Pana wątpliwości dotyczą opodatkowania stawką podatku 5,5% przychodów ze sprzedaży nadwyżki wyprodukowanej energii wprowadzonej do sieci.
Odnosząc się do ww. wątpliwości wskazuję, że sprzedaż przez Pana energii elektrycznej z mikroinstalacji nie odbywa się w związku z prowadzoną w sposób zorganizowany i ciągły wytwórczą działalnością zarobkową. W uzupełnieniu opisu sprawy doprecyzował Pan bowiem, że produkcja (wytwarzanie) energii elektrycznej w mikroinstalacji nie stanowi przeważającego elementu Pana działalności gospodarczej i nie jest dokonywana w sposób ciągły. Celem jej założenia jest pozyskanie energii elektrycznej, aby obniżyć koszty zużycia energii elektrycznej (niższe rachunki za prąd). Wyprodukowana przez mikroinstalację energia elektryczna jest w pierwszej kolejności zużywana na potrzeby Pana działalności gospodarczej, a dopiero w przypadku wystąpienia nadwyżki jest wprowadzana do sieci i rozliczana ze Spółką.
Zatem wytwarzanie przez Pana energii elektrycznej z mikroinstalacji nie stanowi działalności gospodarczej, tzn. działalności zarobkowej wytwórczej w rozumieniu art. 5a pkt 6 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tym samym wytwarzanie przez Pana energii elektrycznej z mikroinstalacji nie jest działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 12 w zw. z 4 ust. 1 pkt 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Jak stanowi art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Należy zauważyć, że ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych w art. 10 ust. 1 rozróżnia poszczególne źródła przychodów. Zgodnie z pkt 9 tego przepisu:
Źródłem przychodu są inne źródła.
Natomiast z art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
W myśl art. 20 ust. 1ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.
Użycie sformułowania „w szczególności” oznacza, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Według art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 29-30f, pobiera się od podstawy jego obliczenia według następującej skali podatkowej gdy podstawa obliczenia podatku w złotych wynosi do 120.000 zł według stawki 12% minus kwota zmniejszająca podatek 3.600 zł, a w przypadku gdy podstawa obliczenia podatku w złotych wynosi ponad 120.000 zł – w kwocie 10.800 zł oraz 32% nadwyżki ponad 120.000 zł.
Ponadto w art. 2 ustawy z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o odnawialnych źródłach energii oraz niektórych innych ustaw (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 2376) wprowadzono od 1 kwietnia 2022 r. do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przepis art. 2 ust. 1 pkt 9, zgodnie z którym:
Przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów wynikających z rozliczeń energii wytworzonej przez prosumenta energii odnawialnej, prosumenta zbiorowego energii odnawialnej i prosumenta wirtualnego energii odnawialnej, o których mowa w art. 4 ust. 11 pkt 2 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii.
Na podstawie art. 2 ust. 27a ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1361 ze zm.):
Prosument energii odnawialnej to odbiorca końcowy wytwarzający energię elektryczną wyłącznie z odnawialnych źródeł energii na własne potrzeby w mikroinstalacji, pod warunkiem że w przypadku odbiorcy końcowego niebędącego odbiorcą energii elektrycznej w gospodarstwie domowym, nie stanowi to przedmiotu przeważającej działalności gospodarczej określonej zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz.U. z 2023 r. poz. 773).
Z kolei stosownie do art. 4 ust. 11 pkt 2 u ustawy o odnawialnych źródłach energii:
W przypadku gdy prosument energii odnawialnej, prosument zbiorowy energii odnawialnej lub prosument wirtualny energii odnawialnej w ramach rozliczenia, o którym mowa w ust. 1a pkt 2, nie wykorzysta zgromadzonych dla danego miesiąca kalendarzowego środków odpowiadających wartości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej w tym miesiącu w okresie 12 kolejnych miesięcy kalendarzowych, to niewykorzystane środki stanowią nadpłatę, która jest zwracana prosumentowi energii odnawialnej, prosumentowi zbiorowemu energii odnawialnej lub prosumentowi wirtualnemu energii odnawialnej przez sprzedawcę, o którym mowa w art. 40 ust. 1a, w terminie nie dłuższym niż do końca 13. miesiąca następującego po danym miesiącu. Wysokość zwracanej nadpłaty nie może przekroczyć dwudziestu procent wartości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci w miesiącu kalendarzowym, którego dotyczy zwrot nadpłaty.
Mając na uwadze powołane przepisy należy stwierdzić, że skoro – jak wskazał Pan w opisie sprawy – nie jest Pan prosumentem i Spółka nie prowadzi rozliczeń fotowoltaiki na zasadach prosumenckich oraz„wynagrodzenie” za sprzedaną nadwyżkę energii, które wpływa na Pana konto po wystawieniu faktury przez Spółkę nie stanowi nadpłaty, o której mowa w art. 4 ust. 11 pkt 2 ustawy o odnawialnych źródłach energii, nie mają do Pana zastosowania przepisy art. 2 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Tym samym, na podstawie art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych określającego katalog źródeł przychodów stwierdzam, że opisana we wniosku sprzedaż nadwyżki ponad zużycie na potrzeby Pana działalności gospodarczej energii elektrycznej z mikroinstalacjistanowi przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Należy zauważyć, że od zakwalifikowania przychodu do danego źródła zależy sposób opodatkowania tego przychodu. W przypadku przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej przepisy ustaw podatkowych przewidują możliwość wyboru przez podatnika formy opodatkowania tych przychodów. Natomiast dla przychodów z innych źródeł przepisy ustaw podatkowych takiego wyboru nie przewidują.
W związku z powyższym, uzyskany przez Pana przychód ze sprzedaży nadwyżki ponad zużycie na potrzeby Pana działalności gospodarczej energii elektrycznej z mikroinstalacji opodatkowany jest na zasadach ogólnych według skali podatkowej, zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Odpowiadając zatem na Pana pytanie stwierdzam, że przychód uzyskany przez Pana ze sprzedaży nadwyżki wyprodukowanej energii wprowadzonej do sieci, nie może być opodatkowany 5,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Natomiast uzyskany przez Pana przychód ze sprzedaży nadwyżki ponad zużycie na potrzeby Pana działalności gospodarczej energii elektrycznej z mikroinstalacji opodatkowany jest na zasadach ogólnych.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (zdarzeniem przyszłym) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym) przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Informuję, że w niniejszej interpretacji indywidualnej załatwiono wniosek w części dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie opodatkowania przychodów ze sprzedaży nadwyżki wyprodukowanej energii wprowadzonej do sieci stawką ryczałtu 5,5%. Natomiast w części dotyczącej podatku od towarów i usług została wydana odrębna interpretacja indywidualna nr 0112-KDIL1-2.4012.527.2024.5.DS.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).