Interpretacja indywidualna z dnia 11 grudnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT2.4011.475.2024.2.KC
Skutki podatkowe otrzymywania dodatku emerytalnego z Irlandii, przysługującego małżonce.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
3 października 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 1 października 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 4 grudnia 2024 r. (data wpływu 5 grudnia 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
W związku z tym, że Urząd Skarbowy (...) nie jest w stanie zinterpretować przepisu odnośnie płacenia podatku od dochodów pieniężnych z zagranicy, jest Pan zmuszony zwrócić się do Krajowej Informacji Skarbowej.
W okresie podatkowym, którego dotyczy ten wniosek posiadał Pan miejsce zamieszkania dla celów podatkowych wyłącznie w Polsce. Pana wniosek dotyczy roku 2024.
Pracował Pan w Irlandii przez 21 lat. Odprowadzał Pan wszystkie należne składki, dlatego przyznano Panu emeryturę po osiągnięciu przez Pana wymaganego wieku emerytalnego.
Dowiedział się Pan również, że może starać się o dodatek na żonę. Tak też Pan zrobił. Złożył Pan do Irlandzkiego ZUS wszystkie potrzebne dokumenty o przyznanie dodatku na żonę. 30 lipca 2024 r. otrzymał Pan decyzję o przyznaniu tego dodatku.
Dodatek przyznany jest do Pana emerytury z Irlandii, ale przysługuje żonie z uwagi na jej niskie dochody i jest wypłacany jako część głównego świadczenia. Dodatek, o którym mowa we wniosku, jest formą wsparcia finansowego dla osoby dorosłej na Pana utrzymaniu i nazywa się X. Dodatek ten został wypłacony z wyrównaniem od miesiąca kwietnia.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego
Dodatek jest przyznany Panu z uwagi na niskie dochody żony i zwiększa Pana świadczenie.
Dodatek wpływa wraz z Pana emeryturą z Irlandii na Pana rachunek bankowy w jednej łącznej kwocie.
Dodatek na żonę jest jednym ze świadczeń wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – jako dodatek rodzinny.
Dodatek na żonę jest wypłacany w Irlandii na podstawie głównych przepisów prawnych dotyczących płatności podwyżki dla uprawnionej osoby dorosłej – art. 297 ujednoliconej ustawy o opiece społecznej z 2005 r. Płatność i kontrola, 2007 (SI 142/2007). Jest to dodatek socjalny i nieopodatkowany w Irlandii.
Pytanie
Czy musi Pan odprowadzać podatek od dochodu na żonę, czy jest Pan zwolniony od płacenia?
Pana stanowisko w sprawie
W Pana ocenie, dodatek jest zwolniony i nie musi Pan odprowadzać od niego podatku w Polsce, ponieważ podatek został już potrącony w Irlandii.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które Pan przedstawił we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).
Na podstawie art. 3 ust. 1a ww. ustawy:
Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:
1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.
Zgodnie z art. 3 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).
W myśl art. 4a ww. ustawy:
Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.
Z opisu sprawy w szczególności wynika, że w okresie podatkowym, którego dotyczy wniosek, tj. roku 2024 posiadał Pan miejsce zamieszkania dla celów podatkowych wyłącznie w Polsce. Pracował Pan w Irlandii przez 21 lat. Odprowadzał Pan wszystkie należne składki, dlatego przyznano Panu emeryturę po osiągnięciu przez Pana wymaganego wieku emerytalnego. Złożył Pan do Irlandzkiego ZUS wszystkie potrzebne dokumenty o przyznanie dodatku na żonę. 30 lipca 2024 r. otrzymał Pan decyzję o przyznaniu tego dodatku. Dodatek jest przyznany Panu z uwagi na niskie dochody żony i zwiększa Pana świadczenie (emeryturę). Dodatek wpływa wraz z Pana emeryturą z Irlandii na Pana rachunek bankowy w jednej łącznej kwocie. Dodatek na żonę jest jednym ze świadczeń wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – jako dodatek rodzinny. Dodatek, o którym mowa we wniosku, jest formą wsparcia finansowego dla osoby dorosłej na Pana utrzymaniu i nazywa się X.
W niniejszej sprawie znajdą więc zastosowanie postanowienia umowy z dnia 13 listopada 1995 r. między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Irlandii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu (Dz. U. z 1996 r. Nr 29, poz. 129).
Stosownie do art. 18 ust. 1 ww. umowy:
Z uwzględnieniem postanowień artykułu 19 ustęp 2, emerytury i inne podobne świadczenia wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie z tytułu wcześniejszego zatrudnienia oraz każda renta wypłacana takiej osobie podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.
Zgodnie z art. 22 ust. 1 ww. umowy:
Części dochodu osoby mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie, bez względu na to, skąd są one osiągane, a które nie zostały objęte postanowieniami poprzednich artykułów niniejszej umowy, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.
Biorąc pod uwagę opisane we wniosku zdarzenie oraz przedstawiony powyżej stan prawny należy zatem stwierdzić, iż zgodnie z postanowieniami umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Irlandii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, dodatek na żonę podlega opodatkowaniu tylko w Polsce.
Stosownie natomiast do art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają zatem wszelkie dochody osiągane przez podatnika, z wyjątkiem tych dochodów, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę jako zwolnione z podatku, bądź od których zaniechano poboru podatku.
Zwolnienia z opodatkowania zostały wymienione w art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Przepis art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że:
Wolne od podatku dochodowego są świadczenia rodzinne otrzymane na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych, dodatki rodzinne i pielęgnacyjne, zasiłki dla opiekunów otrzymane na podstawie przepisów o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów, świadczenia pieniężne otrzymane w przypadku bezskuteczności egzekucji alimentów, zasiłki porodowe otrzymane na podstawie odrębnych przepisów oraz świadczenie wychowawcze otrzymane na podstawie przepisów o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci.
Z literalnego brzmienia art. 21 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy jednoznacznie wynika, że jego dyspozycją są objęte m.in. dodatki rodzinne i pielęgnacyjne.
Uwzględniając powyższe stwierdzić należy, że dodatek z Irlandii na żonę (X), który – jak Pan wskazał w opisie stanu faktycznego – jest dodatkiem rodzinnym przyznanym Panu z uwagi na niskie dochody żony i zwiększa Pana emeryturę, korzysta ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji, nie ciąży na Panu obowiązek zapłaty podatku dochodowego od dodatku rodzinnego na żonę w Polsce.
Jednakże wyjaśnienia wymaga, że nie musi Pan odprowadzać podatku z ww. tytułu w Polsce z uwagi na zwolnienie przedmiotowe na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a nie – tak jak Pan wskazał w stanowisku – z uwagi na to, że podatek od tego świadczenia został już potrącony w Irlandii.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.