Interpretacja indywidualna z dnia 9 grudnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDWT.4011.152.2024.1.DS
Możliwość skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
8 listopada 2024 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ulgi termomodernizacyjnej. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Od (...) 1994r. jest Pani właścicielem lokalu mieszkalnego nr 1 znajdującego się w budynku położonym w X przy A1. Nabycia tego lokalu dokonała Pani na podstawie Umowy Sprzedaży z dnia (...) 1994 r. (akt notarialny Rep. A numer (...)). Lokal stanowi odrębną nieruchomość, dla której Sąd Rejonowy w (...) prowadzi księgę wieczystą numer (...). Z własnością lokalu związany jest udział do 1/2 części we wspólnych częściach budynku i działki, objętych księgą wieczystą (...). Zgodnie z zapisami w/w aktu notarialnego ustanowiona została bezpłatna, dożywotnia służebność całego opisanego lokalu na rzecz A.A i B.A, którzy są Pani rodzicami i stale zamieszkują ten lokal.
(...) 2008 r. wraz z mężem (z którym pozostaje Pani w ustawowej wspólnocie majątkowej) nabyła Pani lokal mieszkalny nr 2 znajdujący się w tym samym budynku (X, ul. A1) na podstawie Umowy Sprzedaży z dnia (...) 2008 r. (akt notarialny Rep. A (...)). Lokal ten także stanowi odrębną nieruchomość, dla której Sąd Rejonowy w (...) prowadzi księgę wieczystą numer (...). Z własnością lokalu związany jest udział do 1/2 części we wspólnych częściach budynku i działki, objętych księgą wieczystą (...). Nieruchomość tę nabyła Pani z mężem celem realizacji własnych celów mieszkaniowych.
Księga wieczysta (...) została urządzona dla nieruchomości stanowiącej działkę nr (…)(obręb ewidencyjny (…) miasta X) zabudowanej budynkiem mieszkalnym wraz z zabudowaniami gospodarczymi. Z zapisów tej księgi w dziale I-O wynika, że w budynku wyodrębniono tylko dwa lokale.
Wskutek opisanych powyżej transakcji stała się Pani właścicielką lokalu mieszkalnego nr 1 i współwłaścicielką lokalu mieszkalnego nr 2 zlokalizowanych w jednym budynku mieszkalnym. W lokalu nr 2 zamieszkuje Pani z mężem przez znaczną część roku, szczególnie Pani z tej racji, że jest Pani emerytką, a starzejący się rodzice wymagają praktycznie stałej Pani obecności. Traktuje Pani z mężem to miejsce jako drugi dom. Możliwość mieszkania w pobliżu ponad osiemdziesięcioletnich, wymagających pomocy, rodziców jest rozwiązaniem ułatwiającym Pani i mężowi funkcjonowanie i zaspokajanie ich i Państwa potrzeb.
Budynek mieszkalny jest budynkiem wolnostojącym, stanowi konstrukcyjnie samodzielną całość, wyodrębniono w nim tylko dwa lokale mieszkalne, służy zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych i nie prowadzi się w nim działalności gospodarczej zatem zgodnie z art.3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. Z 2019 r. poz.1186, z późn. zm.) spełnia wymagania budynku jednorodzinnego.
Budynek, o którym mowa pochodzi z lat trzydziestych dwudziestego wieku. Dwa wydzielone lokale mieszczą się na dwóch kondygnacjach: lokal nr 1 na parterze, lokal nr 2 na piętrze. W budynku znajdują się części wspólne: klatka schodowa, poddasze, piwnice. Wspólne są także instalacja wodno-kanalizacyjna, instalacja centralnego ogrzewania oraz źródło ogrzewania. Jedynym źródłem ogrzewania był wieloletni, wysokoemisyjny, niskoefektywny kocioł na paliwo stałe (tzw. śmieciuch), który znajdował się w piwnicy. Do przygotowania ciepłej wody użytkowej służyły dwa elektryczne, przepływowe ogrzewacze wody zamontowane każdy w jednym lokalu mieszkalnym.
W roku 2019 podjęła Pani z mężem decyzję o termomodernizacji budynku, polegającej na ulepszeniu, w wyniku którego zmniejszy się zapotrzebowanie na energię dostarczaną do ogrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania obu lokali mieszkalnych. W związku z tym zdemontowano i zezłomowano dotychczasowy bezklasowy kocioł na paliwo stałe. Aby zapewnić ekologiczne i ekonomiczne źródło ogrzewania i przygotowania ciepłej wody użytkowej zamontowano nowoczesny, gazowy, kompaktowy dwufunkcyjny kocioł kondensacyjny (...) wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin. Wykonano nowe przyłącze gazowe w taki sposób, że w budynku jest teraz jedna wspólna instalacja gazowa. Zmodernizowano całą instalację c.o. i c.w.u. Wszystkie prace zostały wykonane zgodnie z projektem budowlanym przebudowy wewnętrznej instalacji gazowej. Pozwolenie na przebudowę wydało Starostwo Powiatowe w (...). Cała przebudowa odbyła się w (...) 2019 r.
W związku z przeprowadzoną termomodernizacją znacząco obniżyło się zapotrzebowanie na energię elektryczną w obu lokalach mieszkalnych, ograniczono zużycie i koszt paliwa (przed modernizacją zużywano rocznie ok. 8 ton węgla oraz drewno opałowe, aktualnie ok. 1800m3 gazu ziemnego), zmniejszono w zdecydowany sposób emisję spalin.
Nakłady związane z realizacją tego przedsięwzięcia są udokumentowane fakturami wystawionymi, przez podatników VAT, na Pani dane osobowe. Wydatki poniesione na przedsięwzięcie termomodernizacyjne nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o ryczałcie lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej. Wydatki na przedsięwzięcie modernizacyjne nie zostały sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie lub części. Całość wydatków sfinansowała Pani ze środków własnych (wchodzących w skład majątku wspólnego małżeńskiego) i były one związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów (Dz. U. Z 2018 r. poz. 966, późn. zm.). Koszt realizacji całego przedsięwzięcia termomodernizacyjnego wyniósł (…) zł. W związku z poniesionymi nakładami oraz w związku z tym, że jest Pani podatnikiem opłacającym podatek dochodowy odliczyła Pani kwotę (…) zł w PIT - 37 za rok 2019 w ramach ulgi termomodernizacyjnej.
Na zasadzie ustawowej wspólnoty majątkowej jest Pani także właścicielką wraz z mężem mieszkania w E, ul. D2 i to jest Pani i męża adres stałego zameldowania.
Pytanie
Czy przysługuje Pani, w ramach ulgi termomodemizacyjnej, prawo do odliczenia od podstawy obliczenia podatku wydatku związanego z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, w budynku mieszkalnym, w którym jest Pani właścicielką jednego lokalu mieszkalnego i współwłaścicielką drugiego lokalu, a który jest Pani drugim domem, gdzie realizuje Pani wraz z rodziną własne cele mieszkaniowe, mimo że akty notarialne nie zawierają wpisu budynek mieszkalny jednorodzinny?
Pani stanowisko w sprawie
W Pani ocenie ma Pani prawo skorzystać z ulgi termomodemizacyjnej, ponieważ:
1.Budynek, w którym dokonano przedsięwzięcia termomodernizacyjnego spełnia wymagania budynku mieszkalnego jednorodzinnego zgodnie z art. 3 pkt 2a Ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane. Jest to budynek wolnostojący, służy zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowi konstrukcyjnie samodzielną całość, wydzielono w nim dwa lokale mieszkalne.
2.Zrealizowane przedsięwzięcie termomodernizacyjne spełnia wymogi art. 2 pkt 2 Ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodemizacji i remontów, bowiem jest to ulepszenie, w wyniku którego nastąpiło zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynku mieszkalnego.
3.Materiały budowlane, urządzenia i usługi związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego są zgodne z zapisami Rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. Były to: kocioł gazowy kondensacyjny z oprzyrządowaniem, materiały budowlane wchodzące w skład instalacji grzewczej i przygotowania ciepłej wody użytkowej oraz usługi wykonania dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi, montaż kotła gazowego kondensacyjnego oraz wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej i przygotowania wody użytkowej.
4.W myśl art. 26h ust. 1 ustawy PIT przedsięwzięcie zostało zrealizowane w całości w roku podatkowym 2019.
5.W myśl art. 26h ust. 2 ustawy PIT kwota odliczenia (… zł) nie przekracza 53 000 zł.
6.W myśl art. 26h ust. 5 ustawy PIT wydatki na przedsięwzięcie modernizacyjne nie zostały sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie. Wydatki nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o ryczałcie lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na podstawie art. 1 pkt 4 oraz art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 9 listopada 2018 r. r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2018 r. poz. 2246) w ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych dodano art. 26h. Ustawa ta wprowadziła do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych korzystne rozwiązanie podatkowe dla podatników - tzw. ulgę termomodernizacyjną.
W myśl art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1387 ze zm.):
Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Wobec powyższego, adresatami ulgi termomodernizacyjnej są m.in. podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Ponadto, odliczenie przysługuje pod warunkiem zakończenia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w okresie do 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Zgodnie z art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć w ustawie jest mowa o:
budynku mieszkalnym jednorodzinnym - oznacza to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2019 r. poz. 1186);
Zgodnie z art. 3 pkt 2a ustawy z 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane ( Dz. U. z 2019 r. poz. 1186), ilekroć w ustawie jest mowa o:
budynku mieszkalnym jednorodzinnym - należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku;
Z kolei art. 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych definiuje przedsięwzięcie termomodernizacyjne jako:
przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów;
W myśl art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 966 ze zm.) użyte w ustawie określenie przedsięwzięcia termomodernizacyjne oznacza:
przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:
a) ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,
b) ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,
c) wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,
d) całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji;
Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz. U. z 2018 r., poz. 2489).
Odliczeniu podlegają wydatki na materiały budowlane i urządzenia:
1) materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem;
2) węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury;
3) kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;
4) kocioł olejowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;
5) zbiornik na gaz lub zbiornik na olej;
6) kocioł na paliwo stałe spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwa stałe (Dz. Urz. UE L 193 z 21.07.2015, s. 100);
7) przyłącze do sieci ciepłowniczej lub gazowej;
8) materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej;
9) materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;
10) materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego;
11) pompa ciepła wraz z osprzętem;
12) kolektor słoneczny wraz z osprzętem;
13) ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem;
14) stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne;
15) materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskiem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu.
Odliczeniem objęte są również wydatki na następujące usługi:
1) wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego;
2) wykonanie analizy termograficznej budynku;
3) wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi;
4) wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej;
5) docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów;
6) wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych;
7) wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;
8) montaż kotła gazowego kondensacyjnego;
9) montaż kotła olejowego kondensacyjnego;
10) montaż pompy ciepła;
11) montaż kolektora słonecznego;
12) montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego;
13) montaż instalacji fotowoltaicznej;
14) uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin;
15) regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji;
16) demontaż źródła ciepła na paliwo stałe.
W myśl art. 26h ust. 2-4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
2. Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53.000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.
3. Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.
4. Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług.
Natomiast, zgodnie z art. 26h ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
5. Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:
1) sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;
2) zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.
Powyższa regulacja wskazuje na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.
Zgodnie z art. 26h ust. 6-9 ww. ustawy:
6. Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.
7. Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
8. Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.
9. W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.
Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielowi istniejącego już budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma więc prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek. Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem. Rozporządzenie Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych jednoznacznie określa, że wskazana ulga dotyczy wydatków ściśle związanych z termomodernizacją budynku, poniesionych na jego docieplenie i modernizację systemu grzewczego.
Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że jest Pani właścicielką lokalu mieszkalnego nr 1 (z własnością lokalu związany jest udział do 1/2 części we wspólnych częściach budynku i działki) oraz właścicielką (wraz z mężem z którym pozostaje Pani w ustawowej wspólności majątkowej) lokalu mieszkalnego nr 2 znajdującego się w tym samym budynku (z własnością tego lokalu związany jest udział do 1/2 części we wspólnych częściach budynku i działki). Wyżej wymieniony budynek mieszkalny stanowi budynek mieszkalny jednorodzinny, gdyż jest budynkiem wolnostojącym, stanowi konstrukcyjnie samodzielną całość, wyodrębniono w nim tylko dwa lokale mieszkalne i służy zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych.
Mając na uwadze powyższe, przysługuje Pani prawo do odliczenia od podstawy obliczenia podatku - w ramach ulgi termomodemizacyjnej - wydatków związanych z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, w wyżej opisanym budynku mieszkalnym jednorodzinnym, w którym jest Pani właścicielką lokali mieszkalnych, mimo że akty notarialne nie zawierają wpisu „budynek mieszkalny jednorodzinny”. Wskazać należy, że kwota odliczenia przez Panią w ramach ulgi termomodernizacyjnej nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych.
Zatem, przedstawione we wniosku własne stanowisko w sprawie należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a,
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług,
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.
Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935, dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA) albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).