Interpretacja indywidualna z dnia 6 grudnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.539.2024.2.DK
Uznanie planowanych kosztów szkoleń, nauki, kursów, wyjazdów poniesionych na rzecz Prezesa Zarządu Fundacji Rodzinnej oraz korzystania z nieruchomości Fundacji Rodzinnej przez beneficjentów Fundacji za świadczenia w postaci ukrytych zysków.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
16 września 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 12 września 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy uznania planowanych kosztów szkoleń, nauki, kursów, wyjazdów poniesionych na rzecz Prezesa Zarządu Fundacji Rodzinnej oraz korzystania z nieruchomości Fundacji Rodzinnej przez beneficjentów Fundacji za świadczenia w postaci ukrytych zysków.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie pismem z 5 listopada 2024 r. (wpływ 8 listopada 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest fundacją rodzinną, która prowadzi działalność gospodarczą, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1-8 Ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz.U. z 2023 r. poz. 326, dalej jako „Ustawa”). Na chwilę obecną Wnioskodawca skupia się na nabywaniu i zbywaniu papierów wartościowych, instrumentach pochodnych i prawach o podobnym charakterze, a także w niedalekiej przyszłości na zbywaniu mienia - głównie nieruchomości. Z uwagi na wysoki stopień skomplikowania i niejednokrotne wahanie się ceny ww. składników majątkowych niezbędna jest specjalistyczna wiedza oraz naturalnie doświadczenie. Prezes Zarządu Wnioskodawcy jest zarazem beneficjentem Wnioskodawcy (dalej jako „PZ”). W związku z powyższym potencjalnie wątpliwe może być zakwalifikowanie danego wydatku ponoszonego przez Wnioskodawcę.
Wnioskodawca działający jako osoba prawna przez swoje organy, planuje aby Prezes Zarządu Wnioskodawcy szkolił się w celu prowadzenia działalności gospodarczej przez Wnioskodawcę, tak aby posiadał specjalistyczną wiedzę na temat giełdy i rynków światowych. W związku z tym Wnioskodawca planuje ponieść następujące wydatki:
1) Szkolenia, kursy w każdej formie (zdalnej i stacjonarnej) PZ Wnioskodawcy związane z edukacją inwestycyjną, czyli tym co będzie podstawą działalności Wnioskodawcy w celu pomnażania jego środków i generowania przychodów na rzecz rozwoju Wnioskodawcy i zapewnienia świadczeń wypłacanym beneficjentom, w tym: szkolenia i kursy dot. inwestowania na rynkach kapitałowych - instrumenty finansowe ETF (exchange traded fund) i pozostałe papiery wartościowe, tj. instrumenty finansowe. Szkolenia te dotyczyć będą także rynku kryptowalut zgodnie z ich dostępnością na giełdach papierów wartościowych w postaci ETF-ów (aktualnie dostępne ETF-y na dwie główne kryptowaluty: Bitcoin i Ethereum).
2) Szkolenia, kursy w każdej formie (zdalnej i stacjonarnej) PZ Wnioskodawcy dot. języków obcych, zwłaszcza języka angielskiego, bowiem znajomość rynków globalnych wymaga znajomości j. angielskiego, gdyż większość wiedzy i wiadomości jest właśnie w tym języku.
3) Wyjazdy na spotkania szkoleniowo-integracyjne (także zagraniczne) PZ Wnioskodawcy w grupach zrzeszających innych inwestorów w celach edukacyjnych, wymiany doświadczeń i wspólnych inwestycji.
4) Uczestnictwo PZ Wnioskodawcy/subskrypcje roczne w grupach zrzeszających inwestorów, zajmujących się wzajemną wymianą doświadczeń, wiedzy i wspólnych inwestycji.
5) Szkolenia i kursy PZ Wnioskodawcy związane z rynkiem nieruchomości, gdyż Wnioskodawca planuje w niedalekiej przyszłości dokonać inwestycji w nieruchomości.
6) Koszty dojazdów PZ Wnioskodawcy, w tym koszty biletów komunikacji miejskiej, biletów pociągowych, biletów komunikacji międzymiejskiej, biletów lotniczych, zużytego paliwa czy skorzystania z taxi na szkolenia wymienione wcześniej, czy w związku z spotkaniem z potencjalnym sprzedającym nieruchomości, jak i samo rozeznanie, oglądanie czy ocena potencjalnej nieruchomości do nabycia jej przez Wnioskodawcę.
Część z katalogu tych przyszłych kosztów może dotyczyć także drugiego członka zarządu Wnioskodawcy, z tym zastrzeżeniem, iż założenia są w tym przypadku identyczne, jak co do PZ Wnioskodawcy.
Wnioskodawca planuje też ponieść koszty wyposażenia, utrzymania, remontów nieruchomości mających znaleźć się w majątku Wnioskodawcy. Z tych nieruchomości Wnioskodawcy mogą korzystać inni beneficjenci Wnioskodawcy, np. podczas studiów w innym mieście. W przypadku jednak nieruchomości, w ramach których może występować więcej niż jeden pokój, taka nieruchomość zostanie w tej części wynajęta lokatorom. Ostatnim planowanym kosztem Wnioskodawcy są koszty organizacji dorocznego Zgromadzenia Beneficjentów Wnioskodawcy oraz posiedzeń Zarządu Wnioskodawcy.
Z uwagi na art. 6 ust. 1 pkt 25 Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z dnia 15 lutego 1992 r. (Dz.U. z 2023 r. poz. 2805, dalej jako „CIT”), Wnioskodawca jako fundacja rodzinna jest zwolniony podmiotowo z podatku dochodowego od osób prawnych. Powyższe implikuje, że Wnioskodawca nie może rozliczać kosztów uzyskania przychodu, gdyż co do zasady nie jest płatnikiem ww. podatku. Zarazem stosownie do art. 24q ust. 1 pkt 3 CIT „Podatek dochodowy od przekazanego lub postawionego do dyspozycji przez fundację rodzinną bezpośrednio lub pośrednio: [...] 3) świadczenia w postaci ukrytych zysków - wynosi 15% podstawy opodatkowania”.
Wnioskodawca powziął wątpliwość czy zakreślone wcześniej planowane koszty nie zostaną potraktowane jako nieodliczalne koszty prowadzenia działalności gospodarczej przez Wnioskodawcę poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, tylko jako tzw. ukryte świadczenia na rzecz beneficjenta, który jest zarazem PZ Wnioskodawcy, a przez to i wystąpi konieczność zapłaty podatku dochodowego od świadczenia w postaci ukrytych zysków, o którym mowa w art. 24a ust. 1 pkt 3 CIT.
W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo m.in., że:
Beneficjenci Fundacji będą korzystać z nieruchomości, o których mowa we Wniosku bez ponoszenia obciążeń finansowych, czyli nieodpłatnie. Docelowym tytułem prawnym do korzystania przez beneficjentów z Nieruchomości będzie umowa użyczenia. Zaznaczono jednak, że w przypadku nieruchomości lokalowych stanowiących własność Fundacji, tylko jeden pokój będzie zajmowany przez danego beneficjenta Fundacji. Wyjątek stanowić będzie jedynie mieszkanie jednopokojowe - tzw. kawalerka. Taki sposób osiągania przychodów przez Fundację pozwoli zarazem na bieżące doglądanie konkretnej nieruchomości za pośrednictwem jej beneficjenta. Tytułem przykładu: nieruchomość lokalowa trzypokojowa będzie wynajmowana w części osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej, tj. co najmniej pojedynczy pokój i części wspólne w przypadku każdego lokatora, natomiast zawsze pojedynczy pokój i części wspólne będą zarazem udostępnione do korzystania na rzecz danego beneficjenta Fundacji.
Beneficjenci Fundacji będą korzystać z nieruchomości, o których mowa we Wniosku jedynie na własne potrzeby osobiste - mieszkaniowe. Nie będą prowadzili tam działalności gospodarczej. Możliwe będzie jedynie nieodpłatne udostępnienie, w założeniu na podstawie umowy użyczenia, danej nieruchomości konkubentowi/konkubinie beneficjenta Fundacji. W przypadku starszych beneficjentów, ta sama zasada znajdzie zastosowanie również do małżonka i zstępnych, niezależnie od faktu bycia beneficjentem Fundacji przez rzeczonego małżonka czy zstępnych tego starszego beneficjenta.
W pytaniu nr 3 we Wniosku, Wnioskodawca miał na myśli wykorzystywanie części nieruchomości Fundacji przez danego jej beneficjenta na jego potrzeby osobiste, tj. mieszkaniowe. Na chwilę obecną, beneficjentami Fundacji są dwie młode osoby poniżej 26 roku życia, które nie realizują we własnym zakresie potrzeb mieszkaniowych. Obie te osoby studiują poza miejscem zamieszkania (tj. poza (…)) przez co na czas nauki konieczne jest zabezpieczenie ich potrzeb mieszkaniowych.
Pytania
1. Czy zakreślone wcześniej planowane koszty szkoleń, nauki, kursów, wyjazdów Prezesa Zarządu Wnioskodawcy mające być poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów Wnioskodawcy, powinny zostać zaliczone jako nieodliczalny koszt prowadzenia działalności gospodarczej przez Wnioskodawcę, a przez to i zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych, czy stanowią ukryte świadczenia na rzecz Prezesa Zarządu Wnioskodawcy, będącego zarazem jej beneficjentem, w rozumieniu art. 24q ust. 1 pkt 3 Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z dnia 15 lutego 1992 r. (Dz.U. z 2023 r. poz. 2805)?
2. Czy planowane koszty szkoleń, nauki, kursów Prezesa Zarządu Wnioskodawcy, które nie są bezpośrednio związane z dozwoloną działalnością gospodarczą Wnioskodawcy w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1-8 Ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz.U. z 2023 r. poz. 326), tj. zasadniczo dotyczące kryptowalut i obrotu nimi, mogą być zakwalifikowane jako nieodliczalne koszty ponoszone przez Wnioskodawcę jako fundację rodzinną czy jako ukryte świadczenia na rzecz jej beneficjenta, będącego zarazem Prezesem Zarządu Wnioskodawcy?
3. Czy korzystanie z nieruchomości znajdujących się w majątku Wnioskodawcy przez jego beneficjentów, które są zarazem wynajmowane osobom trzecim, stanowi świadczenie w postaci ukrytych zysków dla beneficjentów Wnioskodawcy w rozumieniu art. 24q ust. 1 pkt 3 Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z dnia 15 lutego 1992 r. (Dz.U. z 2023 r. poz. 2805)?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, zakreślone wcześniej planowane koszty szkoleń, nauki, kursów, wyjazdów Prezesa Zarządu Wnioskodawcy mające być poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów Wnioskodawcy, powinny zostać zaliczone jako nieodliczalny koszt prowadzenia działalności gospodarczej przez Wnioskodawcę, a przez to i zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych stosownie do art. 6 ust. 1 pkt 25 Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z dnia 15 lutego 1992 r. (Dz.U. z 2023 r. poz. 2805).
Koszty te zostaną wprost poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów Wnioskodawcy. Nie jest możliwe prowadzenia działalności gospodarczej bez odpowiedniego zaplecza w postaci wiedzy, umiejętności i niejednokrotnie pieniędzy.
Stosownie do art. 3 Ustawy Prawo Przedsiębiorców, immamentną cechą działalności gospodarczej jest osiąganie zarobków, tj. przychodów. Z kolei wg art. 38 Kodeksu Cywilnego: osoba prawna działa przez swoje organy przewidziane w ustawie i w opartym na niej statucie. Wnioskodawca jako osoba prawna działa również przez swoje organy, z czego organem prowadzącym sprawy Wnioskodawcy i reprezentującym go jest zarząd, o czym stanowi art. 54 i n. Ustawy o fundacji rodzinnej.
W związku z powyższym, wszelkie koszty podnoszenia kompetencji Prezesa Zarządu Wnioskodawcy, związane bezpośrednio z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą, nie stanowią ukrytego świadczenia na rzecz beneficjenta w rozumieniu art. 24q ust. 1 pkt 3 Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Analogicznie będzie zatem w przypadku kosztów zgromadzenia beneficjentów Wnioskodawcy czy posiedzeń zarządu Wnioskodawcy, w organach których zasiadają zarazem beneficjenci Wnioskodawcy.
Zdaniem Wnioskodawcy, planowane koszty szkoleń, nauki, kursów Prezesa Zarządu Wnioskodawcy, które nie są bezpośrednio związane z dozwoloną działalnością gospodarczą Wnioskodawcy w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1-8 Ustawy o fundacji rodzinnej tj. zasadniczo dotyczące kryptowalut i obrotu nimi, mogą być zakwalifikowane jako nieodliczalne koszty ponoszone przez Wnioskodawcę jako fundację rodzinną i nie stanowią ukrytego świadczenia na rzecz jej beneficjenta, będącego zarazem Prezesem Zarządu Wnioskodawcy. Fundacje rodzinne nie korzystają ze zwolnienia podmiotowego z podatku dochodowego od osób prawnych, jeżeli dana działalność gospodarcza nie mieści się w katalogu z art. 5 ust. 1 pkt 1-8 Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przez co stawka od ww. podatku wynosi w takim przypadku 25% podstawy opodatkowania, stosownie do art. 24r ust. 1 Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Taką „działalnością niedozwoloną” jest obrót kryptowalutami, które obecnie jeszcze nie są wprost uregulowanym środkiem płatniczym, na równi z tradycyjnym pieniądzem. Stanowisko takie przedstawiają również organy podatkowe. Zdaniem Wnioskodawcy przepis ten nie będzie miał zastosowania do przyszłych planów Wnioskodawcy, jako, iż ten nie zamierza handlować kryptowalutami, lecz jedynie zgłębić ich funkcjonowanie. Równie dobrze jest możliwe inwestowanie pośrednie, przez co Prezes Zarządu Wnioskodawcy musi być w stanie określić, czy inwestycja w akcje spółki, która obraca kryptowalutami lub związana jest z nowymi technologiami i ubocznie ma przez to styczność z kryptowalutami jest inwestycją pewną, a jeżeli jest inwestycją ryzykowną, czy jest to ryzyko akceptowalne.
Zdaniem Wnioskodawcy, korzystanie z nieruchomości znajdujących się w majątku Wnioskodawcy przez jego beneficjentów, które są zarazem wynajmowane osobom trzecim, nie stanowi świadczenia w postaci ukrytych zysków dla beneficjentów Wnioskodawcy w rozumieniu art. 24q ust. 1 pkt 3 Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z dnia 15 lutego 1992 r. (Dz.U. z 2023 r. poz. 2805). Korzystanie z nieruchomości Wnioskodawcy przez rzeczonych beneficjentów miałoby charakter jedynie krótkotrwały oraz przemijający, przez co nie byłoby objęte tym przepisem.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na wstępie należy zaznaczyć, że pytania przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznaczają zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytań). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniami, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.
Stosownie do art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „updop”):
Zwalnia się od podatku fundację rodzinną.
Jednakże, zgodnie z art. 6 ust. 6 i 8 updop:
6. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do podatku, o którym mowa w art. 24b i art. 24q.
8. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do osiąganych przez fundację rodzinną przychodów z najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, której przedmiotem jest przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa lub składniki majątku służące prowadzeniu działalności przez beneficjenta, fundatora lub podmiot powiązany w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 z fundacją rodzinną, beneficjentem lub fundatorem, przy czym wielkość udziałów i praw, o których mowa w art. 11a ust. 2 pkt 1, wynosi co najmniej 5%.
Zatem, fundacje rodzinne zostały, co do zasady, objęte podmiotowym zwolnieniem od podatku dochodowego od osób prawnych. Powyższe zwolnienie nie znajdzie jednak zastosowania m.in. do podatku dochodowego od przekazanych lub postawionych do dyspozycji przez fundację rodzinną bezpośrednio lub pośrednio: świadczeń dokonywanych przez fundację rodzinną na rzecz beneficjenta (w tym fundatora będącego jednocześnie beneficjentem) oraz mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej, a także świadczeń w postaci ukrytych zysków.
Stosownie do art. 24q ust. 1 i 3 updop:
Podatek dochodowy od przekazanego lub postawionego do dyspozycji przez fundację rodzinną bezpośrednio lub pośrednio:
1)świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej,
3)świadczenia w postaci ukrytych zysków
‒ wynosi 15% podstawy opodatkowania.
W myśl art. 2 ust. 2 ustawy z 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. z 2023 r. poz. 326, dalej: „ufr”):
Przez świadczenie rozumie się składniki majątkowe, w tym środki pieniężne, rzeczy lub prawa, przeniesione na beneficjenta albo oddane beneficjentowi do korzystania przez fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji, zgodnie ze statutem i listą beneficjentów.
Zgodnie zaś z art. 2 ust. 3 ufr:
Fundacja rodzinna w przypadku beneficjenta będącego osobą fizyczną może w szczególności pokrywać koszty jego utrzymania lub kształcenia, a w przypadku beneficjenta będącego organizacją pozarządową, o której mowa w art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. z 2022 r. poz. 1327, 1265 i 1812), prowadzącą działalność pożytku publicznego wspierać działalność pożytku publicznego w rozumieniu art. 3 ust. 1 tej ustawy.
W myśl art. 24q ust. 1a updop:
Przez świadczenia w postaci ukrytych zysków, o których mowa w ust. 1 pkt 3, rozumie się:
1) odsetki, prowizje, wynagrodzenia i inne opłaty od jakiegokolwiek rodzaju pożyczki udzielonej fundacji rodzinnej przez beneficjenta, fundatora lub podmiot powiązany z beneficjentem, fundatorem lub fundacją rodzinną;
2) darowizny lub inne nieodpłatne lub częściowo odpłatne świadczenia, inne niż świadczenia, o których mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej, przekazane, bezpośrednio lub pośrednio, na rzecz beneficjenta, fundatora, podmiotu powiązanego z beneficjentem, fundatorem lub fundacją rodzinną;
3) świadczenia na rzecz beneficjenta, fundatora lub podmiotu powiązanego z beneficjentem, fundatorem lub fundacją rodzinną z tytułu:
a) usług doradczych, księgowych, badania rynku, usług prawnych, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu, gwarancji i poręczeń oraz świadczeń o podobnym charakterze,
b) wszelkiego rodzaju opłat i należności za korzystanie lub prawo do korzystania z praw lub wartości, o których mowa w art. 16b ust. 1 pkt 4-7;
4) różnicę między wartością rynkową transakcji określoną zgodnie z art. 11c a ustaloną ceną tej transakcji - w przypadku innych niż określone w pkt 3 transakcji między fundacją rodzinną a beneficjentem, fundatorem, podmiotem powiązanym z beneficjentem, fundatorem lub fundacją rodzinną;
5) pożyczkę udzieloną przez fundację rodzinną beneficjentowi w tej części, która podlegała zwrotowi w danym roku podatkowym i nie została zwrócona do dnia upływu terminu złożenia deklaracji, o której mowa w art. 24s ust. 1, za ten rok podatkowy;
6) pożyczkę udzieloną przez fundację rodzinną beneficjentowi na okres co najmniej 10 lat albo na okres krótszy niż 10 lat, jeżeli ostateczny termin obowiązywania umowy wyniósł co najmniej 10 lat.
W art. 24q ust. 2 updop natomiast ustawodawca wyjaśnił, co stanowi podstawę opodatkowania:
Podstawę opodatkowania stanowi przychód odpowiadający wartości świadczenia lub mienia, o których mowa w ust. 1.
Ustawodawca w art. 24q ust. 1a updop wprost wymienia katalog świadczeń w postaci ukrytych zysków. Ww. przepis zawiera zamknięty katalog świadczeń, które należy zakwalifikować do ukrytych zysków. Wskazane zostały w nim konkretne świadczenia, co oznacza, że wszelkie inne świadczenia nie wymienione w tym przepisie nie będą zaliczane do tej kategorii świadczeń z ukrytych zysków.
Tym samym, aby dane świadczenie stanowiło ukryty zysk koniecznym jest aby zostało wymienione w katalogu, o którym mowa w art. 24q ust. 1a updop.
Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy za świadczenia z tytułu ukrytych zysków należy uznać planowane koszty szkoleń, nauki, kursów, wyjazdów na rzecz Prezesa Zarządu Fundacji Rodzinnej oraz korzystanie z nieruchomości przez beneficjentów Fundacji.
Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy, uznać należy, że wydatki na rzecz Prezesa Zarządu będącego równocześnie beneficjentem Fundacji będą stanowiły świadczenia w postaci ukrytych zysków, o których mowa w art. 24q ust. 1 pkt 3 updop. Również korzystanie z nieruchomości przez beneficjentów Fundacji będzie ukrytym zyskiem, o którym mowa w art. 24q ust. 1 pkt 3 updop.
Z powołanego powyżej art. 24q ust. 1a pkt 2 updop, jednoznacznie wynika, że przez świadczenia w postaci ukrytych zysków, o których mowa w ust. 1 pkt 3, rozumie się darowizny lub inne nieodpłatne lub częściowo odpłatne świadczenia, inne niż świadczenia, o których mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej, przekazane, bezpośrednio lub pośrednio, na rzecz beneficjenta, fundatora, podmiotu powiązanego z beneficjentem, fundatorem lub fundacją rodzinną.
Przy czym, wskazany powyżej art. 24q ust. 1a updop, winien być interpretowany łącznie z art. 24q ust. 1 ww. ustawy. Treść art. 24q ust. 1 cyt. ustawy odnosi się do ukrytego zysku jako świadczenia przekazanego lub postawionego do dyspozycji przez fundację rodzinną. Z kolei art. 24q ust. 1a pkt 2 updop stanowi, że ukrytym zyskiem jest m.in. świadczenie na rzecz beneficjenta.
W analizowanej sprawie mamy do czynienia z kosztami szkoleń, nauki, kursów, wyjazdów, które będą ponoszone przez Fundację na rzecz Prezesa Zarządu będącego równocześnie beneficjentem tej Fundacji, a także z korzystaniem z nieruchomości przez beneficjentów Fundacji.
W ocenie organu opisane we wniosku wydatki, które Fundacja zamierza ponieść, stanowić będą nieodpłatne lub częściowo odpłatne świadczenia, inne niż świadczenia, o których mowa w art. 2 ust. 2 ufr, przekazane, bezpośrednio lub pośrednio, na rzecz beneficjenta. Jak już bowiem wskazano, ukrytym zyskiem jest m.in. inne nieodpłatne lub częściowo odpłatne świadczenie, inne niż świadczenie, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ufr ponoszone przez fundację rodzinną na rzecz m.in. beneficjenta. Ponoszenie przez Państwa kosztów szkoleń, nauki, kursów, wyjazdów Prezesa Zarządu Fundacji będącego beneficjentem, wypełnia dyspozycję przepisu art. 24q ust. 1a pkt 2 updop. W związku z powyższym stwierdzić należy, że będą one stanowiły ukryty zysk, podlegający opodatkowaniu na podstawie ww. art. 24q ust. 1 pkt 3 updop.
Również korzystanie z nieruchomości przez beneficjentów Fundacji wypełnia dyspozycję o której mowa w art. 24q ust. 1a pkt 2 updop. Będzie to bowiem inne nieodpłatne lub częściowo odpłatne świadczenie, inne niż świadczenie, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ufr ponoszone przez fundację rodzinną na rzecz m.in. beneficjentów.
Mając na uwadze opis zdarzenia przyszłego i powołane powyżej przepisy stwierdzić należy, że planowane poniesienie kosztów na rzecz Prezesa Zarządu będącego Beneficjentem Fundacji, objęte jest katalogiem zdarzeń, o którym mowa w art. 24q ust. 1a pkt 2 updop. Katalog ten jest katalogiem zamkniętym i w sposób jednoznaczny jako ukryty zysk wymienia inne nieodpłatne lub częściowo odpłatne świadczenie na rzecz beneficjenta. Tym samym Fundacja będzie zobowiązana do zapłaty podatku od ww. świadczenia na podstawie art. 24q ust. 1 pkt 3 updop.
Jak również wskazano, korzystanie z nieruchomości Fundacji przez beneficjentów mieści się w katalogu zdarzeń, o którym mowa w art. 24q ust. 1a updop. Zatem, korzystanie z nieruchomości Fundacji przez beneficjentów będzie stanowiło świadczenia w postaci ukrytych zysków w rozumieniu art. 24q ust. 1a pkt 2 updop i tym samym będzie opodatkowane na podstawie art. 24q ust. 1 pkt 3 updop.
Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytań oznaczonych nr 1-3 należy uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).
Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).