Interpretacja indywidualna z dnia 5 grudnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-1.4010.522.2024.3.MW
1. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w stanie faktycznym opisanym we Wniosku, prowadzenie działalności przez Wnioskodawcę przy wykorzystaniu Oddziału znajdującego się w Polsce, który wspiera działalność Wnioskodawcy w zakresie badań klinicznych poprzez przeprowadzenie wizyty opieki domowej w Polsce, Wnioskodawca posiada zakład w Polsce w rozumieniu art. 5 UPO Polska-Węgry i tym samym dochód Wnioskodawcy z działalności prowadzonej w Polsce przy wykorzystaniu Oddziału będzie podlegał opodatkowaniu w Polsce na podstawie art. 7 UPO Polska-Węgry, a Wnioskodawca będzie podlegał w Polsce ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku CIT? 2. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w stanie faktycznym opisanym we Wniosku, w przypadku uznania stanowiska Wnioskodawcy przedstawionego w pytaniu nr 1 jako prawidłowe i uznania, iż Wnioskodawca posiada zakład w Polsce i tym samym dochód Wnioskodawcy z działalności prowadzonej w Polsce przy wykorzystaniu Oddziału podlega opodatkowaniu w Polsce, to dochody Oddziału mogą być opodatkowane stawką podatku CIT w wysokości 9 % pod warunkiem, że Oddział będzie spełniał warunki przewidziane dla statusu „małego podatnika” w rozumieniu art. 4a ust. 10 ustawy o CIT w zw. z art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT?
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe, a w części nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie ustalenia czy:
- prowadzenie działalności przez Wnioskodawcę przy wykorzystaniu Oddziału znajdującego się w Polsce, który wspiera działalność Wnioskodawcy w zakresie badań klinicznych poprzez przeprowadzenie wizyty opieki domowej w Polsce, Wnioskodawca posiada zakład w Polsce w rozumieniu art. 5 UPO Polska-Węgry i tym samym dochód Wnioskodawcy z działalności prowadzonej w Polsce przy wykorzystaniu Oddziału będzie podlegał opodatkowaniu w Polsce na podstawie art. 7 UPO Polska-Węgry, a Wnioskodawca będzie podlegał w Polsce ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku CIT – jest prawidłowe;
- w przypadku uznania stanowiska Wnioskodawcy przedstawionego w pytaniu nr 1 jako prawidłowe i uznania, iż Wnioskodawca posiada zakład w Polsce i tym samym dochód Wnioskodawcy z działalności prowadzonej w Polsce przy wykorzystaniu Oddziału podlega opodatkowaniu w Polsce, to dochody Oddziału mogą być opodatkowane stawką podatku CIT w wysokości 9 % pod warunkiem, że Oddział będzie spełniał warunki przewidziane dla statusu „małego podatnika” w rozumieniu art. 4a ust. 10 ustawy o CIT w zw. z art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT – jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
19 września 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy poprzez działalności Wnioskodawcy prowadzoną w Polsce przy wykorzystaniu Oddziału powstanie zagraniczny zakład podatkowy, a w konsekwencji czy dochód Wnioskodawcy z działalności prowadzonej w Polsce przy wykorzystaniu Oddziału będzie podlegał opodatkowaniu w Polsce i na jakich warunkach.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 7 listopada 2024 r. (data wpływu za pośrednictwem platformy e-PUAP 7 listopada 2024 r.)
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Spółka A. („Wnioskodawca”) jest spółką posiadającą miejsce siedziby oraz zarządu na Węgrzech. Wnioskodawca podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów na terytorium Węgier. Wnioskodawca posiada formę prawną będącą odpowiednikiem polskiej spółki z o.o.
Wnioskodawca zajmuje się badaniami klinicznymi, tj. (…). Wnioskodawca zajmuje się monitorowaniem badań klinicznych (…), jak również obsługuje szereg startupów i średniej wielkości firm sponsorskich.
Klienci Wnioskodawcy nie są podmiotami mającymi siedzibę w Polsce („Klienci”).
Wnioskodawca od dnia (…) r. posiada w Polsce zarejestrowany oddział pod nazwą (…). Oddział w Polsce („Oddział”), który obejmuje fizyczne biuro i gabinet (…) wymagany do działalności Wnioskodawcy w branży badań klinicznych.
Oddział posiada polski numer identyfikacji podatkowej (NIP).
Oddział posiada niezbędną licencję na prowadzenie działalności w zakresie ochrony zdrowia.
Wnioskodawca za pośrednictwem Oddziału zatrudnia pielęgniarki mające miejsce zamieszkania w Polsce. Pielęgniarki wykonują wizyty opieki domowej w Polsce.
Kierownikiem Oddziału jest (…), jeden ze wspólników Wnioskodawcy.
Umowy z Klientami są podpisywane na Węgrzech za pośrednictwem Wnioskodawcy.
Do dnia złożenia Wniosku, Wnioskodawca nie posiada Klientów mających miejsce siedziby i zarządu na terytorium Polski.
Umowy zawierane pomiędzy Wnioskodawcą a Klientami nie przewidują podziału wynagrodzenia w celu ustalenia proporcji przychodów przypisywanych do badań klinicznych prowadzonych w Polsce.
Wynagrodzenie Wnioskodawcy jest oparte na aktywności. Wszystkie działania Wnioskodawcy są grupowane, a po ich zakończeniu Wnioskodawca wystawia faktury.
Usługa Wnioskodawcy kończy się przeprowadzeniem wizyty opieki domowej w ramach badań klinicznych. Wnioskodawca nie zapewnia analizy danych na podstawie zebranych danych. Wszystkie działania wykonywane przez Wnioskodawcę są związane wyłącznie z badaniami klinicznymi. Działania te obejmują (…).
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego
W piśmie uzupełniającym z 7 listopada 2024 r. (data wpływu 7 listopada 2024 r.), wskazali Państwo, iż od (…) istnieje Oddział, ale jego działalność ograniczała się do samodzielnego prowadzenia działalności (usługa mobilna i prowadzenie rachunku bankowego). Od (…) Oddział rozpoczął działalność w zakresie świadczenia usług pielęgniarki badawczej opieki domowej.
Podnieśli Państwo, że świadczą usługi organizacji badań kontraktowych („CRO”) oraz usługi pielęgniarki ds. badań w opiece domowej („HCRN”). Usługi CRO obejmują ocenę wykonalności badań klinicznych, (…).
Usługi pielęgniarki ds. badań w opiece domowej (HCRN) obejmują: (…).
Na terenie Polski Spółka świadczy wyłącznie usługi HCRN.
Ponadto Spółka planuje długoterminowo realizować działalność na terytorium Polski, co najmniej 10 lat.
Wskazali Państwo również rodzaj umów na podstawie których zatrudniani są pracownicy w Oddziale: Umowa o pracę na część etatu (pielęgniarki, koordynator pielęgniarski), pielęgniarki są rekrutowane i szkolone przez węgierskiego koordynatora pielęgniarskiego przy wsparciu polskiego koordynatora pielęgniarskiego (ze względu na barierę językową).
Koordynator pielęgniarski: (…).
Pielęgniarka: (…).
Do wykonywania opieki domowej na terenie Polski zatrudniane są wyłącznie pielęgniarki.
Osoby zatrudnione w Polskim Oddziale nie są upoważnione/ nie posiadają pełnomocnictwa do podpisywania umów w imieniu Państwa Spółki.
Badania kliniczne finansowane są przez Sponsorów (polskich lub nie). Badania kliniczne są zatwierdzone przez polski lokalny organ regulacyjny i komisję etyki. Badania kliniczne są przeprowadzane przez wybrane zatwierdzone polskie ośrodki badań klinicznych (szpital, lokalni dostawcy opieki zdrowotnej). Pacjenci, którzy są obywatelami polskimi (uczestnicy badań klinicznych) są rekrutowani i leczeni przez polski ośrodek badań klinicznych. Ośrodek badań klinicznych zamawia wizyty opieki domowej (jeśli dotyczy) od Spółki na podstawie umowy między Sponsorem a Spółką.
Klienci Spółki mają zarejestrowane działalności gospodarcze w UE, (…).
Spółka nie ma zawartych umów z Klientami z krajów objętych ograniczeniami (takich jak …).
Spółka ma zawartą umowę najmu na czas nieokreślony.
Zasoby materialne: Spółka wysyła materiały lub sprzęt (…) do pielęgniarek, ale z węgierskiego inwentarza.
Techniczne: brak zasobów technicznych.
W Centrali, podejmowane są istotne decyzje dotyczące działalności Spółki na terytorium Polski.
Wyjaśnili Państwo, że usługi HCRN mogą być świadczone tylko wtedy, gdy lokalna komisja etyczna zatwierdzi, że wizyty mogą być przeprowadzane w domu pacjenta. Nie wszystkie wizyty mogą być przeprowadzane w domu, niektóre wizyty muszą odbywać się w placówce klinicznej (np. w szpitalach). Liczba wizyt zależy również od protokołu klinicznego (co tydzień, co miesiąc wizyta itp.), dlatego czynności mogą być fakturowane na podstawie liczby wizyt wykonanych przez pielęgniarkę (są miesiące, kiedy należy wykonać kilka wizyt, ale w innych miesiącach jest ich mniej). Czynności można podzielić na dwa typy:
- godziny pracy pielęgniarki (kiedy jest w domu pacjenta, (…), wypełnia dokument źródłowy) oraz
- koszty przejściowe (PTC), takie jak koszty podróży/paliwa, koszty pocztowe, koszty drukowania.
Ponadto, Usługi zakupione przez Oddział w Polsce to: usługi telefoniczne (…), usługi księgowe, usługi prawne, wynajem biura. Usługi te wykorzystywane są na potrzeby własne Oddziału.
NIP polskiego Oddziału to: (…). Oddział został zarejestrowany w dniu (…) r. Następnie Oddział został wyrejestrowany z podatku VAT. Po złożeniu wyjaśnień do właściwego urzędu skarbowego Oddział został ponownie przywrócony jako czynny podatnik VAT od dnia (…) r. Spółka oraz polski Oddział nie należą do Grupy VAT.
Doprecyzowali Państwo także, że za pośrednictwem Oddziału Spółka świadczy usługi pielęgniarek badawczych w zakresie opieki domowej na terenie Polski. Przeszkolone i wykwalifikowane pielęgniarki udają się do domów pacjentów (uczestników badań klinicznych), aby przeprowadzić wizytę.
Oddział w Polsce nie świadczy usług w siedzibie głównej Spółki.
Aby świadczyć usługi opieki zdrowotnej, wymagana jest licencja na opiekę zdrowotną za pośrednictwem lokalnego Oddziału.
Pytania
1. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w stanie faktycznym opisanym we Wniosku, prowadzenie działalności przez Wnioskodawcę przy wykorzystaniu Oddziału znajdującego się w Polsce, który wspiera działalność Wnioskodawcy w zakresie badań klinicznych poprzez przeprowadzenie wizyty opieki domowej w Polsce, Wnioskodawca posiada zakład w Polsce w rozumieniu art. 5 UPO Polska-Węgry i tym samym dochód Wnioskodawcy z działalności prowadzonej w Polsce przy wykorzystaniu Oddziału będzie podlegał opodatkowaniu w Polsce na podstawie art. 7 UPO Polska-Węgry, a Wnioskodawca będzie podlegał w Polsce ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku CIT?
2.Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w stanie faktycznym opisanym we Wniosku, w przypadku uznania stanowiska Wnioskodawcy przedstawionego w pytaniu nr 1 jako prawidłowe i uznania, iż Wnioskodawca posiada zakład w Polsce i tym samym dochód Wnioskodawcy z działalności prowadzonej w Polsce przy wykorzystaniu Oddziału podlega opodatkowaniu w Polsce, to dochody Oddziału mogą być opodatkowane stawką podatku CIT w wysokości 9 % pod warunkiem, że Oddział będzie spełniał warunki przewidziane dla statusu „małego podatnika” w rozumieniu art. 4a ust. 10 ustawy o CIT w zw. z art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT?
3.Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w stanie faktycznym opisanym we Wniosku, Wnioskodawca posiada w Polsce stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów ustawy o VAT, a wszelkie dostawy towarów i usług uznawane za dokonywane przez Wnioskodawcę poprzez to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej podlegają w Polsce opodatkowaniu podatkiem VAT (o ile miejsce świadczenia w przypadku takich dostaw wyznaczane odnośnymi zasadami ogólnymi nie znajdowałoby się poza granicami Polski)?
4.Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w stanie faktycznym opisanym we Wniosku, świadczone przez Oddział usługi na rzecz Wnioskodawcy nie będą podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT?
Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych (pytanie nr 1 i 2 wniosku). Natomiast w zakresie podatku od towarów i usług (pytanie nr 3 i 4 wniosku) zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Państwa stanowisko w sprawie
Ad 1
Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w stanie faktycznym opisanym we Wniosku, prowadzenie działalności przez Wnioskodawcę przy wykorzystaniu Oddziału znajdującego się w Polsce, który wspiera działalność Wnioskodawcy w zakresie badań klinicznych poprzez przeprowadzenie wizyty opieki domowej w Polsce, Wnioskodawca posiada zakład w Polsce w rozumieniu art. 5 Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Węgierską w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzonej w Budapeszcie dnia 23 września 1992 r. (dalej: „UPO Polska-Węgry”), zmienionej Protokołem sporządzonym w Warszawie dnia 27 czerwca 2000 r. (dalej: „Protokół zmieniający”), zmodyfikowanej przez Konwencję wielostronną implementującą środki traktatowego prawa podatkowego mające na celu zapobieganie erozji podstawy opodatkowania i przenoszeniu zysku, podpisaną przez Polskę oraz Węgry dnia 7 czerwca 2017 r., i tym samym dochód Wnioskodawcy z działalności prowadzonej w Polsce przy wykorzystaniu Oddziału będzie podlegał opodatkowaniu w Polsce na podstawie art. 7 UPO Polska-Węgry, a Wnioskodawca będzie podlegał w Polsce ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku CIT.
Zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”) „podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej”.
Na podstawie art. 3 ust. 3 pkt 1 ustawy o CIT: „za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolite Polskiej przez podatników, o których mowa w ust. 2, uważa się w szczególności dochody (przychody) z wszelkiego rodzaju działalności prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład. ”
W konsekwencji, podatnicy niebędący rezydentami podlegają opodatkowaniu w Polsce wyłącznie od dochodów osiągniętych na terytorium Polski. Kwestia ta została także unormowana w UPO Polska- Węgry, która to znajdzie zastosowanie z uwagi na fakt, że Wnioskodawca jest rezydentem podatkowym Węgier.
Jak wynika z treści art. 7 ust. 1 UPO Polska-Węgry: „zyski przedsiębiorstwa Umawiającego się Państwa będą podlegać opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że przedsiębiorstwo prowadzi działalność w drugim Umawiającym się Państwie przez położony tam zakład. W tym ostatnim przypadku zyski mogą być opodatkowane w drugim Państwie, jednak tylko w takiej mierze, w jakiej mogą być przypisane temu zakładowi.”
Biorąc pod uwagę powyższy przepis, w ocenie Wnioskodawcy w celu ustalenia czy Wnioskodawca będzie podlegał w Polsce obowiązkowi podatkowemu, o którym mowa w art. 3 ust. 2 ustawy CIT, należy rozważyć, czy Wnioskodawca posiada na terytorium Polski „zakład” przez który prowadzi działalność gospodarczą.
Definicja „zagranicznego zakładu”
Stosownie do art. 4a pkt 11 ustawy CIT: „ilekroć w [ustawie o CIT] jest mowa o zagranicznym zakładzie - oznacza to:
a)stałą placówkę, poprzez którą podmiot mający siedzibę lub zarząd na terytorium jednego państwa wykonuje całkowicie lub częściowo działalność na terytorium innego państwa, a w szczególności oddział, przedstawicielstwo, biuro, fabrykę, warsztat albo miejsce wydobywania bogactw naturalnych,
b)plac budowy, budowę, montaż lub instalację, prowadzone na terytorium jednego państwa przez podmiot mający siedzibę lub zarząd na terytorium innego państwa,
c)osobę, która w imieniu i na rzecz podmiotu mającego siedzibę lub zarząd na terytorium jednego państwa działa na terytorium innego państwa, jeżeli osoba ta ma pełnomocnictwo do zawierania w jego imieniu umów i pełnomocnictwo to faktycznie wykonuje
- chyba że umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania, której stroną jest Rzeczpospolita Polska, stanowi inaczej.”
Stosownie do art. 5 ust. 1 UPO Polska-Węgry „w rozumieniu niniejszej konwencji określenie "zakład” oznacza stałą placówkę, przez którą całkowicie lub częściowo prowadzona jest działalność przedsiębiorstwa. Placówka oznacza również miejsce produkcyjne.”
Jak wynika z art. 5 ust. 2 UPO Polska-Węgry "Określenie "zakład" obejmuje w szczególności:
a)miejsce zarządu,
b)filię,
c)biuro,
d)zakład fabryczny,
e)warsztat oraz
f)kopalnię, źródło ropy naftowej lub gazu, kamieniołom albo inne miejsce wydobywania zasobów naturalnych."
W konsekwencji, dla uznania, iż na terenie Polski znajduje się zakład zagranicznego przedsiębiorcy na gruncie ustawy CIT oraz UPO Polska-Węgry niezbędne jest spełnienie przesłanek „istnienia stałej placówki” oraz „prowadzenia działalności przedsiębiorstwa przez ten zakład".
Charakter działalności gospodarczej wykonywanej przez Oddział
Jak zostało wskazane w opisie stanu faktycznego, Wnioskodawca od dnia (…) r. posiada w Polsce zarejestrowany Oddział, który obejmuje fizyczne biuro i gabinet (…) wymagany do działalności Wnioskodawcy w branży badań klinicznych.
Oddział posiada polski numer identyfikacji podatkowej (NIP).
Oddział posiada niezbędną licencję na prowadzenie działalności w zakresie ochrony zdrowia.
Wnioskodawca za pośrednictwem Oddziału zatrudnia pielęgniarki mające miejsce zamieszkania w Polsce. Pielęgniarki wykonują wizyty opieki domowej w Polsce.
Kierownikiem Oddziału jest (…), jeden ze wspólników Wnioskodawcy.
Umowy z Klientami są podpisywane na Węgrzech za pośrednictwem Wnioskodawcy.
Do dnia złożenia Wniosku, Wnioskodawca nie posiada Klientów mających miejsce siedziby i zarządu na terytorium Polski.
Umowy zawierane pomiędzy Wnioskodawcą a Klientami nie przewidują podziału wynagrodzenia w celu ustalenia proporcji przychodów przypisywanych do badań klinicznych prowadzonych w Polsce.
Wynagrodzenie Wnioskodawcy jest oparte na aktywności. Wszystkie działania Wnioskodawcy są grupowane, a po ich zakończeniu Wnioskodawca wystawia faktury odpowiednio.
Usługa Wnioskodawcy kończy się przeprowadzeniem wizyty opieki domowej w ramach badań klinicznych. Wnioskodawca nie zapewnia analizy danych na podstawie zebranych danych. Wszystkie działania wykonywane przez Wnioskodawcę są związane wyłącznie z badaniami klinicznymi. Działania te obejmują (…).
W ocenie Wnioskodawcy, czynności wykonywane przez Oddział stanowią główny przedmiot prowadzenia działalności Wnioskodawcy, a zatem Wnioskodawca prowadzi swoją działalność gospodarczą na terenie Polski przez Oddział.
Pomocniczy charakter czynności wykonywanych przez Oddział
Jednocześnie w art. 5 ust. 4 UPO Polska-Węgry wskazano, iż: „bez względu na poprzednie postanowienia niniejszego artykułu, nie stanowią zakładu:
a)placówki, które służą wyłącznie do składowania, wystawiania albo wydawania dóbr lub towarów należących do przedsiębiorstwa;
b)utrzymanie zapasów dóbr lub towarów należących do przedsiębiorstwa wyłącznie dla składowania, wystawiania lub wydawania;
c)utrzymywanie zapasów dóbr lub towarów należących do przedsiębiorstwa wyłącznie w celu obróbki lub przerobu przez inne przedsiębiorstwo;
d)stałe placówki utrzymywane wyłącznie w celu zakupu dóbr lub towarów albo w celu zbierania informacji dla przedsiębiorstwa;
e)stałe placówki utrzymywane wyłącznie w celu prowadzenia dla przedsiębiorstwa jakiejkolwiek innej działalności mającej przygotowawczy lub pomocniczy charakter;
f)prowadzenie przez przedsiębiorstwo Umawiającego się Państwa placówki montażowej w drugim Umawiającym się Państwie, w związku z dokonywaną przez to przedsiębiorstwo dostawą maszyn lub urządzeń do drugiego Umawiającego się Państwa;
g)utrzymywanie stałej placówki wyłącznie w celu wykonywania jakiegokolwiek połączenia rodzajów działalności wymienionych pod literami od a) do f), pod warunkiem jednak, że całkowita działalność tej placówki, wynikająca z takiego połączenia rodzajów działalności, posiada przygotowawczy lub pomocniczy charakter. ”
Zatem, biorąc pod uwagę powyższy przepis, w ocenie Wnioskodawcy na terenie Polski powstanie „zakład” w rozumieniu ustawy CIT oraz UPO Polska-Węgry, z uwagi na fakt, iż czynności wykonywane przez Oddział nie mają charakteru pomocniczego.
Wnioskodawca stoi na stanowisku, że wykładnia oraz interpretacja przepisów UPO Polska-Węgry powinna zostać dokonana z uwzględnieniem treści Modelowej Konwencji w sprawie podatku od dochodu i majątku według stanu na dzień 15 lipca 2014 r. oraz Komentarza do niej („Komentarz”).
Powyższe potwierdza także orzecznictwo sądów administracyjnych, np. stanowisko Naczelnego Sądu Administracyjnego przedstawione w wyroku wydanym w dniu 6 sierpnia 2015 r., sygn. II FSK 1712/13: "Co do odwołania się przy wykładni umów międzynarodowych do postanowień Modelowej Konwencji OECD i Komentarza do tej konwencji, to w ocenie Naczelnego Sądu Administracyjnego za słuszne należy uznać stanowisko, że mogą one stanowić podstawę do interpretacji przepisów umów o unikaniu podwójnego opodatkowania. Należy zauważyć, że wykładnia umów o unikaniu podwójnego opodatkowania powinna odbywać się z poszanowaniem przepisów innych umów i traktatów, w tym przede wszystkim Konwencji Wiedeńskiej o prawie traktatów (Dz. U. z 1990 r. Nr 74, poz. 439 zał.; zwana dalej: "Konwencja Wiedeńska"), a w szczególności jej art. 31 stanowiącego ogólną regułę interpretacji traktatów. Zgodnie bowiem z tym przepisem zarówno Modelowa Konwencja OECD i Komentarz do niej uważa się za będące częścią lub kontekstem, albo dodatkowym środkiem interpretacji umów o unikaniu podwójnego opodatkowania. Nie oznacza to oczywiście, że Modelowa Konwencja OECD i Komentarz do Modelowej Konwencji OECD stają się źródłem prawa w rozumieniu art. 87 ust. 1 Konstytucji RP, niemniej jednak należy wskazać na ich istotną rolę w zakresie wykładni umów o unikaniu podwójnego opodatkowania."
W konsekwencji, Wnioskodawca chciałby wskazać, iż Komentarz do Modelowej Konwencji OECD w zakresie art. 5 ust. 4 w punkcie 24 stanowi: "Często trudno jest odróżnić działalność mającą charakter przygotowawczy lub pomocniczy od działalności, która nie ma takiego charakteru. Kryterium decydujące polega na stwierdzeniu, czy działalność stałej placówki stanowi istotną i znaczącą cześć działalności przedsiębiorstwa jako całości. Należy więc zbadać każdy przypadek oddzielnie. Z pewnością stała placówka, której cel jest identyczny z celem przedsiębiorstwa jako całości, nie prowadzi działalności o charakterze przygotowawczym lub pomocniczym."
Wnioskodawca stoi na stanowisku, że wykonywane przez Oddział czynności, wskazane w opisie stanu faktycznego mają na celu realizowanie przedmiotu działalności Wnioskodawcy w Polsce.
Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na fakt, iż Oddział świadczy usługi i wykonuje czynności na rzecz Klientów przesądza o braku pomocniczego charakteru wykonywanych czynności. Stanowisko takie znajduje potwierdzenie w Komentarzu do art. 5 ust. 4 w pkt 26: "Treść podpunktu e precyzuje jasno, że stała placówka musi prowadzić działalność dla danego przedsiębiorstwa. Stała placówka, która świadczy usługi nie tylko dla przedsiębiorstwa, od którego zależy, lecz również dla innych przedsiębiorstw, na przykład dla innych spółek należących do tej samej grupy co spółka, której jest placówką, nie może korzystać z postanowień podpunktu e."
W konsekwencji, z uwagi na fakt, że Oddział będzie wykonywał czynności na rzecz Klientów Wnioskodawcy, w Polsce powstanie dla Wnioskodawcy „zakład”. Działalność Oddziału w tym zakresie jest nieodłącznym elementem funkcjonowania Wnioskodawcy.
Bezpośredniego generowanie zysków poprzez działalność Oddziału
Ponadto, Wnioskodawca uważa także, że działalność Oddziału bezpośrednio generuje zysk dla Wnioskodawcy. Działalność Oddziału na terytorium Polski jest nieodłącznym elementem funkcjonowania Wnioskodawcy. Oddział posiada niezbędną licencję na prowadzenie działalności w zakresie ochrony zdrowia. Wszystkie działania wykonywane przez Wnioskodawcę za pośrednictwem Oddziału, który to zatrudnia pielęgniarki mające miejsce zamieszkania w Polsce wykonujące w Polsce wizyty opieki domowej.
Czynności te są związane wyłącznie z badaniami klinicznymi. Działania te (…).
Czynności wykonywane przez Oddział są istotne z perspektywy prowadzenia działalności Wnioskodawcy, i prowadzą bezpośrednio do powstania konkretnego przychodu/zysku dla Wnioskodawcy. Jak bowiem wskazano w stanie faktycznym opisanym we Wniosku wynagrodzenie Wnioskodawcy jest oparte na aktywności. Wszystkie działania Wnioskodawcy są grupowane, a po ich zakończeniu Wnioskodawca wystawia faktury odpowiednio.
Usługa kończy się przeprowadzeniem wizyty opieki domowej w ramach badań klinicznych. Wnioskodawca nie zapewnia analizy danych na podstawie zebranych danych. Wszystkie działania są związane wyłącznie z badaniami klinicznymi. Działania te obejmują (…).
Jak zaś wynika z treści Komentarza do art. 5 ust. 1 w pkt 3: "Można twierdzić, że w definicji ogólnej należy koniecznie wymienić inny charakterystyczny element zakładu, do którego przywiązywano w przeszłości duże znaczenie, a mianowicie że zakład musi mieć charakter produkcyjny, to znaczy powinien przyczyniać się do zysków przedsiębiorstwa. To stanowisko nie zostało uwzględnione w obecnej definicji. Przyjmuje się za oczywiste, że w ramach dobrze zorganizowanego przedsiębiorstwa każdy jego element przyczynia się do jego wydajności jako całości. Oczywiście, nie wynika z tego w sposób jednoznaczny że - skoro w ramach ogólnej organizacji dany zakład ma "charakter produkcyjny" - można przypisać temu zakładowi część zysków w celu opodatkowania ich na danym terytorium".
Powyższe zostało doprecyzowane w pkt 23 Komentarza do art. 5, który to punkt odnosi się także do pomocniczego charakteru działalności prowadzonej przez stałą placówkę: "Uznaje się, że taka placówka może przyczynić się do wydajności przedsiębiorstwa, lecz te usługi są zbyt odlegle od aktualnego uzyskiwania zysków, aby można było przypisać takiej stałej placówce jakąkolwiek konkretną część tych zysków."
Biorąc pod uwagę powyższe, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że czynności wykonywane na terenie Polski przez Oddział nie mają charakteru pomocniczego i jednocześnie prowadzą bezpośrednio do uzyskiwania zysków przez Wnioskodawcę.
Powstanie ograniczonego obowiązku podatkowego w Polsce
Jak zostało wskazane, stosownie do art. 7 ust. 1 UPO Polska-Węgry: „zyski przedsiębiorstwa Umawiającego się Państwa będą podlegać opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że przedsiębiorstwo prowadzi działalność w drugim Umawiającym się Państwie przez położony tam zakład. W tym ostatnim przypadku zyski mogą być opodatkowane w drugim Państwie, jednak tylko w takiej mierze, w jakiej mogą być przypisane temu zakładowi. ”
Wyjątek od tej zasady stanowi przypadek prowadzenia działalności gospodarczej w drugim umawiającym się państwie poprzez położony tam zakład. Z uwagi na fakt, iż w ocenie Wnioskodawcy posiada on zakład w Polsce, zyski Wnioskodawcy na podstawie UPO Polska-Węgry będą podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych również w Polsce.
Biorąc pod uwagę stanowisko przedstawione powyżej, zdaniem Wnioskodawcy prowadzi on działalności gospodarczą w Polsce poprzez zakład, a zatem zyski Wnioskodawcy będą podlegały opodatkowaniu podatkiem CIT w Polsce na podstawie art. 3 ust. 2 ustawy CIT w związku z 7 ust. 1 UPO Polska-Węgry.
W świetle powyższego należy stwierdzić, że
1)Wnioskodawca posiada stałą placówkę w Polsce (Oddział), przez którą częściowo prowadzona jest działalność przedsiębiorstwa;
2)działalność stałej placówki stanowi istotną i znaczącą część działalności przedsiębiorstwa jako całości - stąd nie może mieć zastosowania wyłączenie określone w art. 5 ust. 4 lit. e UPO Polska-Węgry.
W konsekwencji należy stwierdzić, że:
1)stała placówka Wnioskodawcy konstytuuje zakład w rozumieniu art. 5 ust. 1 UPO Polska- Węgry;
2)przychody Wnioskodawcy uzyskiwane za pomocą stałej placówki (oddziału) będą podlegały ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce na podstawie art. 3 ust. 2 w zw. z art. 3 ust. 3 pkt 1 ustawy o CIT.
Ad 2
Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w stanie faktycznym opisanym we Wniosku, w przypadku uznania stanowiska Wnioskodawcy przedstawionego w pytaniu nr 1 jako prawidłowe i uznania, iż Wnioskodawca posiada zakład w Polsce i tym samym dochód Wnioskodawcy z działalności prowadzonej w Polsce przy wykorzystaniu Oddziału podlega opodatkowaniu w Polsce, to dochody Oddziału mogą być opodatkowane stawką podatku CIT w wysokości 9 % pod warunkiem, że Oddział będzie spełniał warunki przewidziane dla statusu „małego podatnika” w rozumieniu art. 4a ust. 10 ustawy o CIT w zw. z art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT.
Zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy o CIT: „podatek (...) wynosi:
1)19% podstawy opodatkowania;
2)9% podstawy opodatkowania od przychodów (dochodów) innych niż z zysków kapitałowych - w przypadku podatników, u których przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.”
Art. 4a ust. 10 ustawy o CIT: „ilekroć w [ustawie o CIT] jest mowa o: małym podatniku - oznacza to podatnika, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro; przeliczenia kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października po-przedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.”
Zdaniem Wnioskodawcy, zastosowanie art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT w stosunku do Oddziału jest możliwe, ponieważ ustawa o CIT posługując się pojęciem „podatnik” odnosi go do fikcji podatkowej na użytek tego podatku, czyli tworzy z Oddziału odrębnego podatnika (tj. dla celów liczenia przy-chodu należy uwzględnić wyłącznie przychody opodatkowane podatkiem CIT w Polsce). Tak więc, dochody Oddziału mogą być opodatkowane stawką podatku CIT w wysokości 9 % pod warunkiem, że Oddział będzie spełniał warunki przewidziane dla statusu „małego podatnika” w rozumieniu art. 4a ust. 10 ustawy o CIT w zw. z art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części prawidłowe, a w części nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Ad 1
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie pytania nr 1 dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych jest prawidłowe.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.
Ad 2
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy CIT:
Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b przedmiotem opodatkowania jest przychód.
Z kolei zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy CIT:
Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.
Na mocy ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2018 r. poz. 2159) od 1 stycznia 2019 r. wprowadzone zostały zmiany dotyczące art. 19 ustawy CIT. Od tego okresu istnieje możliwość stosowania obniżonej stawki podatku dochodowego od osób prawnych wynoszącej 9%.
Zgodnie z treścią art. 19 ust. 1 ustawy CIT:
podatek, z zastrzeżeniem art. 21, art. 22, art. 24a, art. 24b, art. 24d i art. 24f, wynosi:
1. 19% podstawy opodatkowania;
2. 9% podstawy opodatkowania od przychodów (dochodów) innych niż z zysków kapitałowych – w przypadku podatników, u których przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2.000.000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.
Obniżona stawka podatku 9% jest stosowana w odniesieniu do przychodów (dochodów) innych niż z zysków kapitałowych i ma zastosowanie wyłącznie do małych podatników oraz podatników rozpoczynających działalność, z zastrzeżeniem ust. 1a-1e ww. ustawy, u których przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły równowartości 2.000.000 euro. Po przekroczeniu tego limitu podatnik traci prawo do obniżonej stawki podatku.
Stosownie do art. 19 ust. 1a ustawy CIT:
podatnik, który został utworzony:
1) w wyniku przekształcenia, połączenia lub podziału podatników, z wyjątkiem przekształcenia spółki w inną spółkę, albo
2) w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną wykonującą we własnym imieniu działalność gospodarczą lub spółki niebędącej osobą prawną, albo
3) przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które wniosły na poczet kapitału podatnika uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty co najmniej 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, albo
4) przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej wnoszące, tytułem wkładów niepieniężnych na poczet kapitału podatnika, składniki majątku uzyskane przez te osoby albo jednostki w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli te osoby albo jednostki posiadały udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników, albo
5) przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, jeżeli w roku podatkowym, w którym podatnik został utworzony, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, zostało do niego wniesione na poczet kapitału uprzednio prowadzone przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14
– nie stosuje przepisu ust. 1 pkt 2 w roku podatkowym, w którym rozpoczął działalność, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym.
Na podstawie art. 19 ust. 1b ustawy CIT:
przepisu ust. 1 pkt 2 nie stosuje się do podatkowych grup kapitałowych.
W myśl art. 19 ust. 1c ustawy CIT:
przepisu ust. 1 pkt 2 nie stosuje się do:
1) spółki dzielonej,
2) podatnika, który wniósł tytułem wkładu do innego podmiotu, w tym na poczet kapitału:
a) uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, lub
b) składniki majątku uzyskane przez tego podatnika w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli ten podatnik posiadał udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników
- w roku podatkowym, w którym dokonano podziału albo wniesiono wkład, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym.
Zgodnie z art. 19 ust. 1d ustawy CIT:
podatnicy, o których mowa w ust. 1 pkt 2, stosują stawkę podatku, o której mowa w tym przepisie, jeżeli posiadają status małego podatnika.
W myśl art. 19 ust. 1e ustawy CIT:
warunek, o którym mowa w ust. 1d, nie dotyczy podatników rozpoczynających prowadzenie działalności, z zastrzeżeniem ust. 1a i 1c, w roku rozpoczęcia tej działalności.
Powyższe przepisy odwołują się niejednokrotnie do pojęcia „małego podatnika”. Definicja „małego podatnika” została zawarta w art. 4a pkt 10 ustawy CIT, zgodnie z którą:
ilekroć w ustawie jest mowa o małym podatniku – oznacza to podatnika, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2.000.000 euro; przeliczenia kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1.000 zł.
Zauważyć należy, że wskazane w art. 4a pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, sformułowanie „wartość przychodu ze sprzedaży” nie zostało zdefiniowane w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych. Co istotne nie należy tego pojęcia utożsamiać z pojęciem przychodu podatkowego. W związku z tym należy dokonać literalnej wykładni tego pojęcia. Przy obliczaniu powyższego limitu należy uwzględnić wszelkie przychody ze sprzedaży danego podatnika, w tym także zwolnione od podatku dochodowego, z wyłączeniem przychodów osiąganych z innego tytułu niż sprzedaż, np. uzyskane odszkodowania, odsetki od środków finansowych na rachunku bankowym, dotacje, dopłaty lub refundacje kosztów.
Odnosząc się do nierezydentów uzyskujących na terenie Rzeczpospolitej Polskiej dochody (przychody) wskazać należy, że dla możliwości opodatkowania oddziału stawką 9% należy analizować status przedsiębiorcy zagranicznego, nie zaś samego oddziału.
Artykuł 19 ustawy CIT nie przewiduje ograniczeń dla oddziałów (zakładów) zagranicznych przedsiębiorców.
Jedyne ograniczenia wskazane są w art. 19 ust. 1a ustawy CIT i dotyczą podmiotów przekształcanych czy tworzonych z majątku posiadanego wcześniej przez innego podatnika, w celu ograniczenia optymalizacji podatkowej. Nie ma zatem przeszkód, by polski oddział utworzony przez osoby zagraniczne korzystał z preferencyjnej stawki podatku CIT.
Wskazane w art. 19 ustawy CIT warunki stosowania preferencyjnej stawki odnoszą się nie do oddziału, ale do całości działalności podatnika. Z opodatkowania stawką 9% będzie mógł zatem skorzystać zagraniczny podmiot, o ile spełnia warunki przewidziane dla małego podatnika lub rozpoczyna działalność. Nie ma tu znaczenia rozmiar czy rozpoczęcie działalności przez oddział. Dla potrzeb ustalenia, czy podatnik jest małym podatnikiem, należy brać pod uwagę cały przychód łącznie z osiąganym przez zagranicznego przedsiębiorcę. A w konsekwencji, w sytuacji gdy obroty firmy macierzystej oddziału przekraczają limit, opodatkowanie oddziału stawką 9% jest niemożliwe.
Analogiczne zasady dotyczą podmiotów zagranicznych nieposiadających zakładu na terytorium Polski. Zatem, w celu ustalenia czy mamy do czynienia z „małym podatnikiem”, o którym mowa w art. 4a pkt 10 ustawy CIT należy brać pod uwagę wszystkie przychody uzyskiwane przez nierezydenta, nie tylko te uzyskiwane na terytorium RP.
Państwa wątpliwość w zakresie pytania nr 2, dotyczy kwestii ustalenia, czy dochody Oddziału mogą być opodatkowane stawką podatku CIT w wysokości 9 % pod warunkiem, że Oddział będzie spełniał warunki przewidziane dla statusu „małego podatnika” w rozumieniu art. 4a ust. 10 ustawy o CIT w zw. z art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT.
Mając na względzie powyższe stwierdzić należy, że ustalającstawkę podatku dochodowego od osób prawnych - zgodnie z art. 19 ust. 1 Ustawy CIT – powinni Państwo uwzględnić wszystkie przychody osiągane w danym roku podatkowym zarówno na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, jak i poza granicami Polski, a wiec nie tylko uzyskane za pośrednictwem Oddziału będącego zakładem w Polsce.
Zatem Państwa stanowisko odnośnie pytania nr 2 dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanego przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji w zakresie pytania nr 1 dotyczącego podatku dochodowego od osób prawnych jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.