Interpretacja indywidualna z dnia 5 grudnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-2.4010.623.2024.1.SJ
Przesłanki do opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek - data sporządzenia sprawozdania finansowego.
Interpretacja indywidualna - stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
14 listopada 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 14 listopada 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie przesłanek do opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek. Uzupełnili go Państwo pismami z 19 listopada 2024 r. oraz 3 grudnia 2024 r. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Spółka, będąca podatnikiem podatku dochodowego zamierzała skorzystać z prawa do opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek (dalej: ryczałt). W związku z powyższym prawidłowo złożył Naczelnikowi Urzędu Skarbowego w (...) dnia 18 lipca 2024 r. zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem od lipca 2024 r. Z końcem czerwca 2024 r. zostały zamknięte księgi rachunkowe. Dnia 30 września 2024 r. sporządzone zostało sprawozdanie finansowe na 30 czerwca 2024 r. Osoba, której powierzono prowadzenie ksiąg rachunkowych podpisała sprawozdanie 30.09.2024 r. a jedyny członek zarządu spółki, upoważniony do samodzielnej jej reprezentacji podpisał sprawozdanie finansowe 1 października 2024 r.
Spółka spełniała wszystkie ustawowe wymogi skorzystania z ryczałtu i nie miały miejsce zdarzenia opisane w art. 28l ust. 1 pkt. 4 updop. Spółka nie składała też oświadczenia o rezygnacji z ryczałtu.
Pytania
1. Czy spółka dopełniła wymogu art. 28j ust. 5 updop - sporządzenie sprawozdania finansowego zgodnie z przepisami o rachunkowości, skoro podpis Prezesa Zarządu został na nim złożony jeden dzień po upływie terminu, choć sam dokument był sporządzony w terminie?
2. Czy spółka miała prawo opodatkowania ryczałtem od lipca 2024 r. do końca 2024 roku?
3. Czy do opisanego stanu faktycznego ma zastosowanie art. 28l updop, tj. czy spółka utraciła prawo do opodatkowania ryczałtem?
4. Czy spółka ma prawo wyboru opodatkowania ryczałtem w roku podatkowym 2025 przy założeniu dalszego spełnienia ustawowych przesłanek opodatkowania ryczałtem?
Państwa stanowisko w sprawie
1. Zdaniem Spółki, sprawozdanie finansowe nie zostało sporządzone zgodnie z przepisami o rachunkowości, ponieważ zostało podpisane przez Prezesa Zarządu z naruszeniem 3-miesięcznego terminu określonego w art. 52 ust. 1 ustawy o rachunkowości.
2. Wobec niespełnienia wymogu z art. 28j ust. 5 updop, spółka nie nabyła prawa do opodatkowania ryczałtem od lipca 2024 r. Zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem było bezskuteczne. Prawo do opodatkowania ryczałtem uzależnione jest od spełnienia ustawowych warunków a nie tylko czynności zawiadomienie o wyborze tej formy opodatkowania.
3. Do opisanego stanu faktycznego nie ma zastosowania art. 28l updop. Spółka nie złożyła oświadczenia o rezygnacji z ryczałtu, nie mogłaby go złożyć, ponieważ wskutek sporządzenia sprawozdania finansowego z naruszeniem przepisów ustawy o rachunkowości, nie nabyła nigdy prawa do opodatkowania ryczałtem. Ponadto, przepis mówi o utracie prawa do ryczałtu w sytuacji niespełnienia warunków wskazanych w art. 28j ust. 1 pkt 4-6 updop, a podatnik nie spełnił warunku z art. 28 ust. 5 updop.
4. Spółka ma prawo do wyboru opodatkowania ryczałtem w roku 2025, ponieważ nie nastąpiło jakiekolwiek zdarzenie określone w art. 28l updop. Nie utraciła prawa do ryczałtu, ponieważ nigdy go nie nabyła. Nie ma więc zastosowania art. 28l ust. 2 updop.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 28j ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):
Opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, jeżeli spełnia łącznie następujące warunki:
(…)
7) złoży zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowany ryczałtem.
Stosownie do art. 28j ust. 5 ustawy o CIT:
Podatnik może wybrać opodatkowanie ryczałtem również przed upływem przyjętego przez niego roku podatkowego, jeżeli na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem zamknie księgi rachunkowe oraz sporządzi sprawozdanie finansowe zgodnie z przepisami o rachunkowości. W tym przypadku księgi rachunkowe otwiera się na pierwszy dzień miesiąca opodatkowania ryczałtem. Przepis ust. 1 pkt 7 stosuje się odpowiednio.
Jak wynika z art. 28e ustawy o CIT:
1. Rokiem podatkowym podatnika opodatkowanego ryczałtem jest rok obrotowy w rozumieniu przepisów o rachunkowości.
2. Jeżeli podatnik dokonał wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek przed upływem przyjętego roku podatkowego, zgodnie z art. 28j ust. 5, za pierwszy rok podatkowy opodatkowania ryczałtem uważa się okres od pierwszego dnia miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego do końca miesiąca przyjętego przez podatnika roku obrotowego.
Z kolei jak wynika z art. 6 ust. 6a ustawy o CIT:
Jeżeli podatnik dokonał wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek przed upływem przyjętego roku podatkowego, zgodnie z art. 28j ust. 5, miesiąc poprzedzający pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem jest ostatnim miesiącem roku podatkowego tego podatnika.
Z powyższych przepisów wynika, że opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek ma charakter fakultatywny. Aby skorzystać z tej formy opodatkowania, podatnik spełniający ustawowe warunki powinien złożyć zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru na druku ZAW-RD, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowany ryczałtem.
Zawiadomienie to może zostać złożone również przed upływem przyjętego przez podatnika roku podatkowego, jeżeli na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem podatnik zamknie księgi rachunkowe oraz sporządzi sprawozdanie finansowe zgodnie z przepisami o rachunkowości. W tym przypadku księgi rachunkowe otwiera się na pierwszy dzień miesiąca opodatkowania ryczałtem. Zamknięcie ksiąg rachunkowych oznacza w tym przypadku również obowiązek rozliczenia się z podatku CIT klasycznego i złożenia zeznania CIT-8.
Z wniosku wynika, że 18 lipca 2024 r. złożyli Państwo zawiadomienie ZAW-RD o wyborze opodatkowania ryczałtem od lipca 2024 r. Z końcem czerwca zostały zamknięte księgi rachunkowe. Sprawozdanie finansowe zostało przez Państwa sporządzone 30 września 2024 r., natomiast osoba reprezentująca Spółkę (członek zarządu Spółki) podpisał sprawozdanie finansowe 1 października 2024 r.
Państwa wątpliwości przedstawione w pytaniu nr 1 i 2 dotyczą skuteczności przejścia na opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek (CIT estońskim) ze względu na podpisanie sprawozdania finansowego dzień terminie wyznaczonym ustawą o rachunkowości.
W Państwa ocenie, sprawozdanie finansowe nie zostało sporządzone zgodnie z przepisami o rachunkowości, ponieważ zostało podpisane z naruszeniem trzymiesięcznego terminu. Uważają więc Państwo, że nie spełnili Państwo wymogu wynikającego z art. 28j ust. 5 ustawy o CIT i nie nabyli Państwo prawa do opodatkowania ryczałtem od lipca 2024 r, a złożone przez Państwa zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem było bezskuteczne.
Odpowiadając na Państwa wątpliwości, należy odnieść się do przepisów ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 120 ze zm., dalej: „uor”).
I tak zgodnie z art. 45 ust. 1 i 1f uor:
1. Sprawozdanie finansowe sporządza się na dzień zamknięcia ksiąg rachunkowych, o którym mowa w art. 12 ust. 2, oraz na inny dzień bilansowy, stosując odpowiednio, z zastrzeżeniem ust. 1a i 1b, zasady wyceny aktywów i pasywów oraz ustalania wyniku finansowego, określone w rozdziale 4.
1f. Sprawozdanie finansowe sporządza się w postaci elektronicznej oraz opatruje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym.
Z kolei stosownie do 52 ust. 1, 2 oraz 2a uor:
1. Kierownik jednostki zapewnia sporządzenie rocznego sprawozdania finansowego nie później niż w ciągu 3 miesięcy od dnia bilansowego i przedstawia je właściwym organom, zgodnie z obowiązującymi jednostkę przepisami prawa, postanowieniami statutu lub umowy.
2. Sprawozdanie finansowe podpisują - podając zarazem datę podpisu - osoba, której powierzono prowadzenie ksiąg rachunkowych, i kierownik jednostki, a jeżeli jednostką kieruje organ wieloosobowy - wszyscy członkowie tego organu albo co najmniej jedna osoba wchodząca w skład tego organu w sposób, o którym mowa w ust. 2b. Odmowa podpisu sprawozdania finansowego wymaga sporządzenia pisemnego uzasadnienia dołączonego do sprawozdania finansowego.
2a. Podpisanie sprawozdania finansowego stanowi potwierdzenie, że spełnia ono wymagania przewidziane w ustawie.
Przepis art. 28j ust. 5 ustawy o CIT wskazuje na obowiązek sporządzenia sprawozdania finansowego zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości. Natomiast przepisy ustawy o rachunkowości wskazują na właściwe podmioty, którą mają podpisać sprawozdanie finansowe i tym samym potwierdzić, że spełnia ono wymagania przewidziane ustawą o rachunkowości. Zatem uznać należy, że podpisanie sprawozdania finansowego jest integralną częścią sporządzenia sprawozdania finansowego, a samo sporządzenie sprawozdania finansowego bez opatrzenia go podpisem nie stanowi o sporządzeniu sprawozdania zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości.
W konsekwencji samo sporządzenie sprawozdania finansowego (bez jego skutecznego podpisania) nie jest wystarczające dla skutecznego wyboru ryczałtu od dochodów spółek, bowiem zgodnie z art. 28j ust. 5 ustawy o CIT, sprawozdanie finansowe ma być sporządzone zgodnie z przepisami o rachunkowości, a potwierdzeniem, że spełnia ono wymagania przewidziane tą ustawą, jest podpis pod sporządzonym sprawozdaniem finansowym.
Sprawozdanie podpisuje - podając zarazem datę podpisu - osoba, której powierzono prowadzenie ksiąg rachunkowych i kierownik jednostki, a jeżeli jednostką kieruje organ wieloosobowy - wszyscy członkowie tego organu, z uwzględnieniem możliwości zastosowania oświadczeń przez niektórych członków organu.
Data sporządzenia sprawozdania finansowego jest traktowana jako oświadczenie wiedzy, potwierdzające występowanie określonego stanu majątkowego i finansowego na konkretny dzień bilansowy, według stanu tej wiedzy na dzień sporządzenia sprawozdania finansowego. Równocześnie data ta, w zakresie oświadczenia wiedzy, będzie obowiązywać wszystkie osoby wchodzące w skład organu, będącego kierownikiem jednostki, niezależnie od faktycznego - np. późniejszego - terminu złożenia wymaganego podpisu przez poszczególne odpowiedzialne osoby. A zatem, data sporządzenia sprawozdania w sprawozdaniu finansowym to data, w jakiej jednostka, tj. w praktyce osoba, której powierzono prowadzenie ksiąg rachunkowych, ujęła zdarzenia mające wpływ na kształt sprawozdania, znane jednostce w tej właśnie dacie.
Równocześnie data ta, w zakresie oświadczenia wiedzy, będzie obowiązywać wszystkie osoby wchodzące w skład organu będącego kierownikiem jednostki, niezależnie od faktycznego - np. późniejszego - terminu złożenia wymaganego przez ustawę o rachunkowości podpisu lub oświadczenia przez poszczególne odpowiedzialne osoby (art. 52 ust. 2 i 2b ustawy o rachunkowości).
W przypadku przejścia na ryczałt od dochodów spółek w trakcie roku podatkowego, sprawozdanie finansowe sporządza się na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem, a tym samym czynności związane ze sporządzeniem sprawozdania finansowego, należy dokonać w ciągu trzech miesięcy.
Wskazali Państwo, że sprawozdanie finansowe zostało przez Państwa sporządzone 30 września 2024 r. i w tej dacie zostało podpisane przez osobę, której powierzono prowadzenie ksiąg rachunkowych. Datę tę (30 września 2024 r.) należy więc traktować jako datę sporządzenia sprawozdania finansowego.
Należy więc uznać, że spełnili Państwo obowiązek wynikający z art. 28j ust. 5 ustawy o CIT. Zamknięcie ksiąg rachunkowych nastąpiło na koniec czerwca 2024 r. i sporządzili Państwo sprawozdanie finansowe 30 września 2024 r., a więc w terminie wynikającym z ustawy o rachunkowości. Zatem mieli Państwo prawo do opodatkowania ryczałtem w okresie od lipca 2024 r.
Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 i 2 jest więc nieprawidłowe.
Kolejne Państwa wątpliwości dotyczą tego, czy utracili Państwo prawo do opodatkowania ryczałtem, czy też nigdy go Państwo nie nabyli i - w konsekwencji - czy mają Państwo prawo do wyboru opodatkowania ryczałtem od 2025 roku.
W odpowiedzi na pytania nr 1 i 2 wskazaliśmy, że sprawozdanie finansowe zostało przez Państwa sporządzone w terminie, a więc nabyli Państwo prawo do opodatkowania ryczałtem od lipca 2024 r. W związku z tym odpowiedź na pytania nr 3 i 4 w zakresie dalszych konsekwencji braku sporządzenia sprawozdania finansowego w terminie stała się niezasadna.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).