PIP przypomina o ochronie pracowników przed pracą w niskiej temperaturze
Niezależnie od braku śniegu i mrozu, pracodawcy muszą przestrzegać przepisów BHP chroniących pracowników przed niskimi temperaturami. Praca w chłodnych warunkach może znacząco wpłynąć na efektywność i motywację pracowników, dlatego obowiązkiem pracodawcy jest zapewnienie im odpowiednich warunków pracy zgodnie z przepisami. Państwowa Inspekcja Pracy przypomina o jakich obowiązkach powinni pamiętać pracodawcy.
praca biuro zima
Jaka temperatura powinna być zapewniona w pomieszczeniach pracy ?
Zgodnie z § 30 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, w pomieszczeniach pracy należy zapewnić temperaturę odpowiednią do rodzaju wykonywanej pracy, metod pracy i wysiłku fizycznego niezbędnego do jej wykonania. Temperatura nie może być niższa niż 14 °C, chyba że względy technologiczne na to nie pozwalają.
Okres zimowy trwający zgodnie z przepisami od 1 listopada do 31 marca kolejnego roku oznacza dla pracodawców konieczność zapewnienia minimum 18°C w pomieszczeniach, w których wykonywane są prace lekkie i biurowe, oraz co najmniej 14°C w pozostałych pomieszczeniach, w których odbywa się praca.
Jaka temperatura powinna być zapewniona dla pracowników wykonujących lekką pracę fizyczną bądź dla pracowników biurowych ?
W pomieszczeniach pracy, w których jest wykonywana lekka praca fizyczna, i w pomieszczeniach biurowych temperatura nie może być niższa niż 18 °C.
Czy pomieszczenia pracy powinny być zabezpieczone przed zmianą temperatury?
Tak. Pomieszczenia i stanowiska pracy powinny być zabezpieczone przed niekontrolowaną emisją ciepła w drodze promieniowania, przewodzenia i konwekcji oraz przed napływem chłodnego powietrza z zewnątrz.
Czy pracodawca ma obowiązek zapewnić odpowiednią wentylację w pomieszczeniach pracy?
Tak. W pomieszczeniach pracy powinna być zapewniona właściwa wymiana powietrza wynikająca z potrzeb użytkowych i funkcji tych pomieszczeń, bilansu ciepła i wilgotności oraz zanieczyszczeń stałych i gazowych. Powietrze doprowadzane do pomieszczeń pracy z zewnątrz przy zastosowaniu klimatyzacji lub wentylacji mechanicznej nie może powodować przeciągów, wyziębienia lub przegrzewania pomieszczeń pracy, a strumień powietrza pochodzący z urządzeń wentylacji nawiewnej nie powinien być skierowany bezpośrednio na stanowisko pracy.
Czy pracownik wykonujący pracę na otwartej przestrzeni powinien mieć do dyspozycji miejsce, w którym mógłby schronić się przed zimnem?
Tak. Przy pracach wykonywanych na otwartej przestrzeni lub w nieogrzewanych pomieszczeniach należy zapewnić pracownikom w pobliżu miejsc pracy pomieszczenia umożliwiające im schronienie się przed opadami atmosferycznymi, ogrzanie się oraz zmianę odzieży. Pomieszczenia te powinny być zaopatrzone w urządzenia do podgrzewania posiłków.
Jaka temperatura powinna być zapewniona w takich pomieszczeniach ?
W pomieszczeniach do ogrzewania się pracowników powinna być zapewniona temperatura co najmniej 16 °C. W razie gdy ze względu na rodzaje prac wykonywanych na otwartej przestrzeni w okresie zimowym nie jest możliwe zapewnienie pomieszczeń do ogrzewania się pracowników, należy zapewnić pracownikom w pobliżu miejsca ich pracy odpowiednio urządzone źródła ciepła, przy zachowaniu wymagań ochrony przeciwpożarowej.
Czy pracodawca jest zobowiązany zapewnić pracownikowi środki ochrony indywidualnej ?
Tak. Zgodnie z przepisami prawa pracy pracodawca jest obowiązany dostarczyć pracownikowi nieodpłatnie środki ochrony indywidualnej spełniające wymagania oceny zgodności, zabezpieczające przed działaniem niebezpiecznych i szkodliwych dla zdrowia czynników występujących w środowisku pracy oraz informować go o sposobach posługiwania się tymi środkami. Środki takie jak odzież i obuwie robocze muszą posiadać właściwości ochronne i użytkowe, a pracodawca musi zapewnić odpowiednio ich pranie, konserwację, naprawę, odpylanie i odkażanie.
Pracodawca musi wziąć pod uwagę, że odzież i obuwie ochronne powinny być zawsze prawidłowo dobrane, z uwzględnieniem wymiaru ciała pracownika, oraz muszą spełniać wymagania określone w Polskich Normach (art. 2376 § 3 Kodeksu pracy).
Czy pracodawca może dopuścić pracownika do pracy bez środków ochrony indywidualnej?
Nie. Pracodawca nie może dopuścić pracownika do pracy bez środków ochrony indywidualnej oraz odzieży i obuwia roboczego, przewidzianych do stosowania na danym stanowisku pracy.
Czy pracodawca ma obowiązek zapewnienia pracownikom wykonującym pracę w niskiej temperaturze posiłki i napoje?
Tak. Zgodnie z rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 maja 1996 r. w sprawie profilaktycznych posiłków i napojów, obowiązkiem pracodawcy jest zapewnienie posiłków pracownikom wykonującym prace związane z wysiłkiem fizycznym, powodującym w ciągu zmiany roboczej efektywny wydatek energetyczny organizmu, a także wykonującym pracę w pomieszczeniach zamkniętych, w których utrzymuje się stale temperatura poniżej 10°C, bądź na otwartej przestrzeni w okresie zimowym.
Pracodawca nie może zwolnić się od wykonania obowiązku zapewnienia posiłku profilaktycznego i gorących napojów poprzez przyznanie pracownikom ekwiwalentu pieniężnego za posiłki i napoje. Pracownicy także nie mogą sami zrezygnować z przysługujących im posiłków i napojów.
Ciepłych napojów i posiłków profilaktycznych nie można zastąpić ekwiwalentem pieniężnym.
Źródło: Państwowa Inspekcja Pracy
Przeczytaj również: Bezpieczeństwo i higiena pracy w okresie zimowym >>>